+
Părintele ARSENIE boca
Cărarea Împăraţiei
35 de fragmente definitorii
1. “Căci pofta
cărnii este vrăjmăşie împotriva lui Dumnezeu fiindcă
nu se supune legii lui Dumnezeu, şi nici nu poate” (Romani VIII, 7). Aşa vine că fiecare duce un
ateu, necredincios în spate – trupul de pe noi. De la starea asta şi
până la a-l face să fie templu sau Biserică a Duhului Sfânt (I Corinteni 3,16) e de luptat de cele mai multe ori
viaţa întreagă.
Firea trupului
fiind surdă, oarbă şi mută, nu te poţi înţelege
cu el decât prin osteneală şi foame, acestea însă trebuie
conduse după dreapta socoteală, ca să nu dăuneze
sănătăţii. Acestea îl îmblânzesc, încât nu se mai ţine
vrăjmaş lui Dumnezeu. Rugăciunea şi postul scot dracii
poftei şi a mâniei din trup. Foamea îmblânzeşte fiarele. [Arsenie
Boca, Cărarea Împărăţiei, Editura Episcopiei Ortodoxe Române a Aradului, 1995,
pag. 21]
2. Bucuria
neînfrânată, chiar cea pentru daruri cu adevărat duhovniceşti,
te poate face să uiţi că încă n-ai ieşit cu totul din
împărăţia ispitelor. Sufletul însă care se mântuieşte
este acela care nu mai trăieşte pentru sine, ci pentru Dumnezeu,
sufletul care s-a izbăvit de sine şi petrece ca un dus din lumea
aceasta. Viaţa şi dragostea lui întreagă este numai Dumnezeu,
care-L face să uite de sine, iar când revine, se urăşte pe sine.
[pag. 24]
3. Dorul lui Dumnezeu după cel mai mare
păcătos este neasemănat mai mare, decât dorul celui mai sfânt om
după Dumnezeu. [pag. 36]
4. Când dreptatea lui Dumnezeu se întoarce asupra noastră
a sosit vremea de plată sau ispăşirea. Ispăşirea nu-i
o pedeapsă de la Dumnezeu, ci un mijloc de înţelepţire, o
îndreptare mai aspră. Iar fiindcă dreptatea lui Dumnezeu mereu
ţine între faptă şi răsplată, putem vorbi chiar de
legea dreptăţii, ca de o lege milostivă, prin care ne
curăţim de petele faptelor rele. În vremea ispăşirii când vin asurpa noastră strâmtorările, dacă
le răbdăm de bunăvoie, neumblând cu ocolirea, ne ajută
Dumnezeu; iar de nu vrem să primim cele ce vin peste noi, că nu le
înţelegem, nu ne ajută Dumnezeu, deşi El ar fi vrut. [pag. 41]
5. E de ştiut că pentru a scoate un gând rău din
mintea cuiva, trebuie să i-o învălui de foarte multe ori cu cuvântul
bun, ca s-o izbăveşti din robia gândului străin. Asta-i calea
cea mai lungă: de la urechi la inimă. [pag. 45]
6. Când auzi pe cineva făcându-te tobă de ocări
şi blestem, nu te pripi cu mintea şi nu sări cu gura,
răspunzându-i ce nu trebuie. Nu-l întreba pe el: de ce mă
ocărăşti, ci întreabă-te pe tine oare de ce mă
ocărăşte omul acesta? În orice caz, răspunde ca David:
pentru păcatele mele Domnul i-a poruncit să mă ocărască şi să mă blesteme; dar
nădăjduiesc, pentru năpăstuirea ocării, mila lui
Dumnezeu. [pag. 46, 47]
7. Încercările nu-s pedeapsă, ci şcoală, lumină
pentru minte şi milă de la Dumnezeu. Că le simţim ca
suferinţe? De nu le-am simţi ca atare, n-am învăţa nimic.
Precum plăcerea e dascălul păcatelor, aşa durerea e
dascălul înţelepciuni; iar din odihnă, până acuma n-a
ieşit ceva de folos. [pag. 49]
8. Nouă toate necazurile ne vin de la greşeli, nu de
la Dumnezeu. El numai le îngăduie şi spală cu ele
vinovăţiile noastre. Oamenii însă tare greu pricep că
îndreptarea prin necazuri dovedeşte părăsirea lui Dumnezeu, ci
milostivirea Lui. Ba chiar prin aceea că Dumnezeu are grijă de noi,
dacă vom avea necazuri. Fiind atotbun şi atotînţelept, ne
poartă de grijă şi ne spală, cu
milostivire, ori nu vrem, ori nu pricepem acum, ori vom înţelege pe
urmă. Căci: “Dumnezeu este îndelung răbdător şi mult
milostiv, dar nepedepsit nimic nu lasă” (Naum 1, 3). El aşteaptă
o vreme să vadă: ne grăbim noi cu pocăinţa de
bunăvoie sau nu;
învăţăm din necazurile altora sau aşteptăm să ne
spargem şi noi capul de ele, ca şi ei?
Dumnezeu vrea
să ajute pe toţi, dar nu toţi primesc purtarea Sa de grijă.
Aşa de face că sunt şi oameni păcătoşi care n-au
necazuri. Pe aceştia i-a lepădat Dumnezeu. [pag. 55]
9. Nu fericiţi pe cei
ce nu au necazuri în lumea aceasta. Căci, cunoscându-i Dumnezeu că
n-au minte să-i înţeleagă căile, nu le rânduieşte o
îndreptare prin încercări în lumea aceasta, ci osândă în
cealaltă. Iată de ce: Dumnezeu preamilostivul, chiar şi când
osândeşte la iad tot milostiv se dovedeşte şi ca un mai-nainte
ştiutor din veci a toate, nu le trimite necazuri pe potriva păcatelor
lor, căci mândria lor cea peste măsură de mare nu rabdă
nicidecum umilirea încercărilor. Dimpotrivă, încercarea lui Dumnezeu de a-i spăla prin necazurile cele
fără de voie, lor li s-au întoarce tocmai pe dos. Căci ei,
iubind mai tare mândria şi slava deşartă a vieţii acesteia,
decât smerenia şi supunerea lui Dumnezeu, tocmirea nebună a
minţii lor îi aruncă în deznădejde, din
care fac cel mai mare şi mai pe urmă păcat în lumea aceasta:
sinuciderea, omorârea de sine. Ori toate celelalte păcate, ce le-ar face
omul, adunate la un loc, sunt mai mici decât acesta singur. De aceea, din
milostivire mai presus de înţelegere pentru mulţimea neputinţe
lor, nu-i bagă Dumnezeu în cuptorul smereniei că nu rabdă
neghina o probă ca aceasta, şi vor merge la osânda cea mai mare, ca
ucigaşi de sine. “Deci dacă cineva, păcătuind în chip
vădit şi nepocăindu-se, n-a pătimit nimic până la
moarte, socoteşte că judecata lui va fi fără milă
acolo” (Sf. Marcu Ascetul,
Filocalia I). [pag. 56]
10. Până nu vom ajunge de aceeaşi părere cu
Dumnezeu despre viaţa noastră pământească, precum şi
despre cealaltă, de pe celălalt tărâm, nu vom avea linişte
în suflet, nici unii cu alţii şi nici sănătate în trup
şi nici în orânduirea omenească.
Trebuie să
ne plecăm înţelepciunii atotştiutoare a lui Dumnezeu, care în
tot ce face, urmăreşte înţelepţirea noastră, ori
pricepem, ori nu pricepem aceasta. Când plecăm capul şi vrem şi
noi ce-a vrut Dumnezeu în clipa aceea căpătăm liniştea
sufletului, orice ar fi dat peste zilele noastre. [pag. 102]
11. O altă taină a lui Dumnezeu e şi aceasta: Nu
pedepseşte toastă răutatea tuturor, aici, şi numaidecât,
precum nici nu slăveşte bunătatea tuturor, aici, şi
numaidecât. Chiar dacă ar face aşa ceva, atunci, iar nu o faptă
a libertăţii şi a dragostei. Apoi, dacă repede ar fi
pedepsit tot răul, Dumnezeu ar fi un fricos, un neputincios, micit la o
măsură omenească sau cel mult
îngerească, şi ne-ar da să înţelegem că se teme de
rău să-şi piară stăpânirea, - cum fac oamenii. Ci
tocmai pe faptul că îngăduie răilor să-şi facă de
cap, şi-i lasă pe oameni neînfricaţi de pedeapsa
năprasnică, ne dovedeşte atotputernicia Sa, veşnic liniştită asupra răului, -
atotputernicie, sub ocrotirea căreia, prin virtutea credinţei,
stăm liniştiţi şi noi, primind palmele şi
scuipările răului, ca pe nişte mărturii ale neputinţei
aceluia în faţa atotputernciei lui Dumnezeu, care ne întăreşte cu liniştea Sa.
Cu aceea
că nu pedepseşte răutatea numai decât îi întinde ispită
puternică, să se desăvârşească şi ea, spre
pedeapsă sigură în ziua judecăţii. Iar dacă,
totuşi, uneori pedepseşte năpraznic vreo fărădelege, o
face să mai pună frâu răutăţii între oameni, şi
mai ales să nu scadă în credinţă începătorii, şi
să nu piardă dintre oameni cunoştinţa răsplătiri
după fapte. [pag. 112, 113]
12. Credinţa e un risc al raţiunii; dar nicidecum o
anulare, ci dimpotrivă o iluminare a ei. E o absolvire a sufletului
într-un dincolo al lumii acesteia, în modul divin al existenţei.
Conştient de aceasta dezamăgire, fără să fii mort
deloc şi în lume, experiezi, trăieşti, la intensităţi
nebănuite sentimentul libertăţii spiritului. De fapt la mijloc e
o înviere a spiritului pe planul
şi la nivelul raţiunii divină a existenţei şi teroarea
acestei lumi sensibile. Acum scapi de frică. Lumea nu se mai poate atinge
decât de temniţa ta biologică – noua ta realitate, de o
evidenţă absolută, , scăpându-i cu desăvârşire.
[pag. 147]
13. Conştiinţa, prin natura ei, nu aprobă
niciodată viciul şi păcatul, prin natura ei e de a nu se
lăsa învinsă, chiar dacă frâna ei nu e luată în seamă
şi firea decăzută săvârşeşte păcatul peste
opreliştea ei. De aici vin mustrările de conştiinţă –
“pârâşul tău, cu care trebuie să te împaci pe drum”, care “nu
tace” până ce omul nu-şi revizuieşte înfrângerile sale şi
nu se întoarce de la păcat, ca să poată primi iertarea lui
Dumnezeu. În cazul când înfrângerile morale se ţin lanţ prin desimea
sau gravitatea lor, umană sancţiunii ale
conştiinţei, mai grele decât mustrarea: dezechilibrul minţii –
mai uşor sau mai profund, din care se mai poate reveni – şi celelalte
forme mai grave: schizofrenia, paranoia, nebunia acută şi, în final,
sinuciderea. [pag. 154]
14. Dumnezeu nu te-a
părăsit, chiar dacă pe ecranul minţii tale au apărut
gânduri şi imagini de hulă împotriva lui Dumnezeu şi te vezi în
imposibilitatea de a te mai ruga chiar. răbdarea însăşi a
războiului e ultima ta rugăciune. [pag. 156]
15. Omul nu se poate odihni în
fericirea contemplaţiei până nu a biruit în sine contradicţiile,
tendinţele rele, până nu şi-a unificat şi consolidat
fiinţa ca să iubească numai binele. Iar aceasta nu se poate
realiza decât prin acţiune prelungită, prin fapte convergente spre bine. Căci simpla gândire la bine şi
chiar simpla voinţă de a face binele, fără trecerea deasă
şi aceea o vreme regulată – la facerea binelui, nu numai că e
departe de-a realiza această armonie, unitate şi siguranţă,
ci dimpotrivă, trezeşti opoziţia
tendinţelor contrare în om. Un om de teorie se ştie că e un om
slab, măcinat de contradicţii interne, mereu sporite prin reflexiunea
care nu trece la fapte.
De abia fapta
aruncă o decizie în cumpăna acestor balansări şi care, mai
ales spre repetare, aduce definitiv câştig la cauza tendinţelor bune.
Ne degeaba virtutea înseamnă etimologic bărbăţie. Ea a adus
o soluţie bărbătească vieţii. [pag. 162]
16. Garanţia şi criteriu sincerităţii este
actul care taie incertitudinile şi manifestările cele mai intime
secrete pe care le ignori sau pe care ţi le ascunzi ţie însuţi.
Actul este o deosebire a stării noastre profunde. Arătându-ne
răul spre care suntem înclinaţi, chiar şi slăbiciunile pot
să servească ca avertisment prevestitor şi reconfortant … descoperire cu atât mai importantă cu atât mai
importantă cu cât e în contradicţie cu ideea falsă ce ne-o facem
despre meritul nostru. De aceea mai de grabă prin observarea actelor decât
a gândurilor noastre, putem spera să ne vedem aşa cum suntem şi
să ne facem aşa cum trebuie.
Acţiunile care răsar din adâncurile vieţii inconştiente
trebuie să ne slujească să studiem curentele care ne duc uneori
fără ştirea noastră…
Nu numai
că acţiunea serveşte să ne descopere ceea ce în noi e mai
tare decât în noi, ci ea mai constituie adesea în indiferenţa şi
haosul stărilor interioare un centru solid, care devine ca un sâmbure al
caracterului. De câte ori nu voim decât după ce am acţionat şi
pentru că am acţionat! Copilul are o viaţă alternativă
de dorinţe opuse şi de mişcări
capricioase; el construieşte şi distruge, plictisindu-se repede de
orice; e o anarhie vie. Pentru ca să se organizeze în el un sistem şi
pentru ca forţele lui să se grupeze într-un mănunchi în el,
trebuie să înveţe a urma hotărât una din tendinţele sale, excluzând pe celelalte… Astfel sfârşeşte prin a
nu mai şti ce vrea…
Astfel,
reuşim, acţionând, să vrem ceea ce ni se părea că nu
putem vrea la început, ceea ce nu voiam din lipsă de curaj şi de
forţă, ceea ce am fi vrut să vrem…
După
îndelungi deliberări decizia este întotdeauna rezultatul unui moment.
Apoi, acest punct critic odată trecut, actul îşi desfăşoară
consecinţele oricare ar fi fost fluctuaţiile care le-au fi precedat.
Trebuie să trecem la faptă chiar când o facem cu oarecare silă.
Pe urmă vine şi plăcerea
pentru acel lucru…
Chiar când nu
simţi tot ce zici sau ce faci, când nu ai decât o dorinţă a adevăratelor
dorinţe, când cuvintele şi actele ies mai puţin din
abundenţa inimii şi mai mult dintr-o constrângere seacă şi
dezgustătoare, aceasta produce o impresie asupra noastră, care
coboară puţin câte puţin în realitatea conştiinţei,
devenind viaţa noastră… Cine nu face se desface. Nu ajunge deci numai
a voi cât poţi şi cum poţi, căci nu vei voi multă
vreme. Pentru că orice acţiune care se execută, se
foloseşte în chip necesar de constrângere pentru a aduna şi
disciplina forţele împrăştiate; pentru că acţiunea
este semnalul unui război civil în care sunt morţi şi
răniţi, pentru că noi nu mărşăluim decât zdrobind
în noi şi sub noi legiuni de vieţi, lupta
e declasată orice am face; şi dacă nu luăm ofensiva contra
inamicilor voinţei, se coalizează ei împotriva voinţei. Trebuie
să ne batem; cel ce va fugi de luptă va prinde în chip necesar
libertatea împreună cu viaţa. Chiar în cei mai buni sunt comori de răutate, de necurăţie şi de pasiuni
meschine. [pag. 167, 168]
17. Câtă vreme mergem în voia valurilor, în voia firii
povârnite spre păcat, n-avem nici-o luptă nu ne trezim din cursele
vrăjmaşului (II Timotei II, 26); stăm de bună
credinţă că mergem bine, ne isprăvim zilele în fericire
şi coborâm cu pace la iad! (Iov XXI, 13). Dar odată ce află, ce
înzestrare avem şi ne trezim spre ce trebuie să fim, puterile iadului
vor sări să ne ceară socoteală pentru nesupunere. Dar nu
vor sădi cu toată energia răutăţii, că nu le
lasă Dumnezeu, ci cu vicleşuguri şi curse şi cu minciuni
şi cu înfricoşătoare şi cu alte nemaipomenite zavistii.
Pe de altă
parte, se vor folosi de unelte de-ale lor (Ioan VIII, 44) oameni
amăgiţi de ei, care le-ar face toate câte-i învaţă dracii,
- dacă ar fi după ei. De aceea zice Înţeleptul: “Fiule,
când vrei să te apropii să slujeşti Domnului, găteşte
sufletul tău spre ispite” (Înţelepciunea lui Iisus Sirah II, 1) [pag. 171, 172]
18. Prima întâlnire între
minte şi diavol e la linia momelii pe care o flutură el în văzul
minţii. Dacă mintea nu bagă momeala în seamă,
vrăjmaşul stăruie cu ea, o ceartă mai sclipitoare, ca
să facă iubită minţii. Aceasta e a doua înaintare a
războiului, sau a doua înaintare a războiului, sau asupreala.
Dacă la asupreală a
reuşit să fure mintea cu momeala şi să o facă să
vorbească împreună, avem înaintare la unire.
Mintea
însă se trezeşte că a fost furată de gândul străin
şi că se află în altceva decât în ceea ce-i era dat după
fire, iar când îşi dă seama de ea însăşi şi de cele în
care se află, avem lupta cea de gând la o clipă hotărâtoare. Se
va învoi mintea să meargă după momeală mai departe, sau se
va întoarce la dânsa? Aici e lupta, şi clipele sunt scumpe; şi de
cele mai multe ori viaţa întreagă a unui sau a mulţime de inşi atârnă de lupta
nevăzută a câtorva clipe. Dacă întârziem să ne luptăm
se poate întâmpla ca fără de veste să fim învăluiţi la
minte din partea poftei sau a iuţimii, asupra cărora încă
aruncă vrăjmaşul aprinderea sa. Prin urmare, ostaş al lui Hristos, lupta trebuie să fie dată grabnic
şi după lege. [pag. 174]
19. Voinţa la hotărârea întotdeauna după sfatul
minţii şi niciodată înainte: - cel puţin în faptele de
conştiinţă, aşa e. De aceea se zice că în orice
hotărâre avem libertatea voinţei, adică putinţa de a alege
ce vrem. Darul libertăţii voinţei ni l-a dat Dumnezeu, ca pe o
mare cinste, şi prin el avem a spori până la măsuri
dumnezeieşti. Iată de ce toată strădania dezrobirii
puterilor sufleteşti din patimile contra firii duce de fapt la redobândirea libertăţii de fii ai lui Dumnezeu
(Matei V, 9; Galateni III, 26), de fii ai adevărului, care face liberi pe
cei ce stau în adevăr (Ioan VIII, 32) şi nu stau în minciună
şi-n tatăl minciunii (Ioan VIII, 44). [pag. 177, 178]
20. Vicleanul are două feluri de momele, după iubirea
omului, care înclină, fie spre pierzare, fie spre mântuire. Este şi o
“ispită a mântuirii” în care au căzut mulţi înşelaţi,
zicând că-s mântuiţi, când de fapt ei n-au săvârşit nici
alergarea şi nici după lege n-au luptat.
Este şi ispita sfinţeniei, este şi ispita misiunii sau a
trimiterii de la “Dumnezeu”, precum este şi ispita muceniciei. În toate
aceste ispite cad cei ce ocolesc osteneala, minţile înguste, care spun
că nu mai au nimic de făcut, decât să creadă şi
să se socotească a fi
şi ajuns sfinţenia, misiunea, mucenicia şi celelalte năluci
ale minţii înşelate.
Au şi ei o
osteneală: aceea de a ajunge la darurile mai presus de fire, înainte de
vreme şi ispitind pe Dumnezeu. Deci, nu-i de mirare că-i dă în
robia înşelătorului de minte, ca să-i chinuiască.
Câte unii mai
aprinşi la minte, fie de la fire, fie de la boli, neavând cercarea dreptei
socoteli, scâncesc în inima lor după daruri mai presus de fire,
îmbulziţi nu de vreo virtute, ci de unirea de sine. Având aceştia
iubire fără minte pe care vor să o cinstească cu daruri mai
presus de fire, Dumnezeu îngăduie să o cinstească cu daruri mai
presus de fire, Dumnezeu îngăduie duhul răului să-i
amăgească desăvârşit (II Tesaloniceni 2, 11) ca pe unii ce
îndrăznesc să se apropie de Dumnezeu,
necuraţi la inimă. De aceea, pentru îndrăzneală îi dă
pe seama vicleanului să-i pedepsească. Astfel, când atârnă de la
Dumnezeu o atare pedeapsă pentru oarecare, îl cercetează Satana luând
chip mincinos al lui Hristos şi, grăindu-i cu mare blândeţe, îi trânteşte o laudă, cu care-l
câştigă fulgerător şi poate pentru totdeauna, ca pe unul
ce, pe calea cea strâmtă (Matei VIII, 19) şi cu chinuri ce duce la
Împărăţie, umblă după “plăceri
duhovniceşti”. Iată-l cu momeala de gât. De-acu, după oarecare şcoală a rătăcirii, când
încrederea îi va fi câştigată desăvârşit şi-i va fi
întărită, prin potriviri de semne prevestite ajunge încrezut în sine
şi în Hristosul lui, încât şi moarte de om e în stare să
facă, întemeindu-se pe Scriptură.
Iată cum
“puiul de drac” al iubirii de sine, făcându-se bărbat şi ajutat
prin vedenii mincinoase de tatăl său, tatăl minciunii,
strâmbă bietului om mintea, i se va părea păcatul virtute
dumnezeiască. Ba încă, omorând pe cei ce nu cred ca el, i se va
părea că face slujbă lui “Dumnezeu”
(dumnezeu care l-a înşelat pe el) (Numeri XXV, 7-13).
Când stai de
vorbă cu câte unul din aceştia, te uimeşte convingerea şi
siguranţa lui, uneori legătura cu judecată a cuvintelor lui,
şi nu poţi prinde repede că stai de vorbă cu un
înşelat şi un sărit din minte. Asta, până nu-i afli prima
spărtură a minţii, de la care apoi toate meşteşugurile
vicleanului trebuie să-şi dea arama pe faţă. Trebuie
să-i prinzi momeala pe care a înghiţit-o şi care, de cele mai
adesea, e căderea la laude, cu care tatăl
minciunii şi-a mângâiat pruncul iubirii de sine, pe care l-a clocit cu
atâta osârdie cel amăgit de minte.
Şi nu e
mare mirarea, căci zice un filosof: e destul să primeşti în
minte o singură prejudecată, ca apoi să nu fii
prăpăstenie, la care să nu ajungi în chipul cel mai logic cu
putinţă. De aceea Biserica enumeră printre păcatele
minţii şi prejudecăţile. [pag. 183, 184]
21. Multă
ştiinţă apropie pe om de Dumnezeu, puţină
ştiinţă îl îndepărtează şi de
ştiinţă şi de Dumnezeu. Iar omul atâta preţuieşte
câtă apropiere de Dumnezeu şi-a câştigat în sine. Dumnezeu i-a
dat o valoare mare, însă trebuie şi el să şi-o
câştige. Dacă nu vrea, Dumnezeu nu are nici o vină. [pag. 210]
22. Ştiinţa nu
angajează viaţa, de aceea nici n-o poate pricepe şi nici n-o poate crea.
Sfinţenia
însă tocmai viaţa o angajează. Iar sfântul desăvârşit,
care şi-a angajat viaţa şi a arătat că o poate şi
crea, înviind morţii şi făcând ochi unde nu erau (Luca VII, 22),
e singur Iisus. De ce oare nu-l recunoaşte medicina? Ba nici măcar
nu-L pomeneşte.
Poate
fiindcă Iisus e de-o mărime uluitoare, care ar pricinui spaima
mângâierii omeneşti. [pag. 211]
23. A nu şti şi a
nu recunoaşte aceasta, nu e totdeauna o vinovăţie - uneori e
chiar virtute; însă a şti puţin, şi a face gâlceavă
că ştii totul, asta e descalificare şi ruşine, şi întotdeauna
o vinovăţie. [pag. 233]
24. După textul
Scripturii toată recesivitatea apare în părinţi pe urma vreunui
păcat. Ştiinţa, neavând termenul, nu poate da răspunsul la
întrebarea: cum au apărut în ascendenţi genezele defective, prin ce accident,
sau după care legi? Sau mai pe larg: prin ce împrejurare,
independentă şi anterioară procesului eredităţii, apar
în cromozomi, de unde nu erau, aceste granule infinitezimale generative şi
cu urmări dezastruoase, pentru o
eventuală progenitură? Ca să răspund pe scurt, genele
recisive apar în ascendenţi în chip independent, nu după legile
probabilităţii, ci după legile care atârnă peste
fărădelegi.
Toate faptele
omului, toate mişcările lui, se înseamnă undeva, într-o
nevăzută carte, şi se înseamnă şi în sămânţa
sa, şi cu aceasta îşi atrage urmaşii sub povara isprăvilor
sale. Legile vieţii sunt legile Creatorului, păcătuieşti
împotriva lor, nu scapi fără mustrarea lui Dumnezeu. Deci, nu ne mai
tocmim, că Dumnezeu n-ar avea cuvânt în
biologie şi că venirea lui Iisus la nuntă ar fi numai un simplu
fapt divers, fără o semnificaţie neînchipuit mai largă
pentru aducerea şi conducerea personală a fiecărui om ce vine în
lume.
Înainte de a
exista ca persoane pământeşti, existăm ca gând, ca intenţie
a lui Dumnezeu. Cine ştie, dacă nu El are de dus viaţa pământească,
în fluviul timpului, atâtea feţe omeneşti, încât numărul lor
să împlinească toate posibilităţile de configuraţie
câte le oferă structura noastră genetică ?
De faptul că suntem oarecum anteriori
faţă de forma noastră pământească, însuşi ne
spune, învăţându-l pe Ieremia când acesta încerca să se apere de
misiunea cu care-l rostuise pe pământ :
Ieremia 1, 5
“Înainte
de a te urzi în pântece... te-am sfinţit şi te-am vândut prooroc între popoare”. Suntem prin urmare de
obârşie spirituală, făpturi spirituale, trimise vremelnic într-o
închisoare de carne şi oase, şi îndeplinind un destin, între
ceilalţi fii ai lui Dumnezeu şi fraţi ai noştri. [pag. 236,
237]
25. Un trecut păcătos n-a prea trecut: însoţeşte
ca un cazier judiciar. Ispăşirea e obligatorie; aşa se
asigură şi se menţine iertarea tot prin concursul memoriei,
răbdând palmele trecutului peste obrazul minţii. [pag. 255, 256]
26. Călcarea unei legi
omeneşti dă infracţiunea legii şi se pedepseşte precum
se ştie. Călcarea legilor divine ale vieţii se numeşte
păcat şi se pedepseşte precum s-a spus şi precum se vede -
cine vede.
O mare
dezarmonie constă în faptul că instinctul bărbatului e în
conflict cu instinctul femeii. Instinctul bărbatului vrea mereu femeia, ca
prilej al descărcărilor sale genetice. Instinctul femeii însă e
maternitatea. Copilului până se desprinde de mamă, îi trebuie doi
ani, deci, după rânduiala firii, trebuie lăsată în pace. Deci,
ce va face bărbatul? Sau îşi va
perverti soţia, făcând-o să umble şi ea după
plăcerea pătimaşă, căutând să scape de rostul
firii sale, sau o va face criminală, punând-o să-şi ucidă
în pântece fiinţa fără apărare, sau va practica scârba
onaniei cu femeia sa (Facerea
XXXVIII,9),
păzind-o de rostul zămislirii, dar necinstind-o, cum nu se mai poate
spune. Alţii recurg la sterilizare, alţii la aventuri, sau la
lupanare. Un asemenea bărbat nu-şi va mântui soţia prin
naştere de fii (I Timotei II,15), ci o va osândi cu ucigaşii şi
curvarii, printre care şi el de asemenea va fi. [pag. 261]
27. Conflictul sau
disonanţa dintre instinctul poligamic al bărbatului şi
instinctul maternităţii la femei nu se poate înfrânge, nu se poate
rezolva şi nu se poate converti, decât în cazul în care ambele
părţi trăiesc învăţătura creştină din
toate puterile fiinţei. creştinismul e a doua creaţie a lumii, a
doua creaţie a omului, o creaţie din nou a firii. Iisus Hristos
însoţeşte pe om prin învăţătura Sa, prin Biserica Sa,
prin rânduielile Sale, prin Cuvântul
Său, ajută pe om prin darurile Sale, prin sălăşluirea
Sa în noi, şi în toţi, ca un Dumnezeu pretutindeni de faţă,
iar mai mult decât acestea - care se ştiau şi până aci - Iisus
Hristos întovărăşeşte, cârmuieşte chiar, creaţia
fiecărui om ce vine în lume. În
temeiul pretutindenităţii şi atotputerniciei Sale de Dumnezeu.
El este cauza primară care configurează viaţa în toate
particularităţile sale, încât fiecare ins e unic între oameni. El
decide, în infinitul mic, ce calităţi sau defecte să fie expulzate prin cele două globule polare,
care cuprind jumătate din numărul cromozomilor, şi nicidecum
hazardul. El înclină să fie una sau alta din configuraţiile -
probabile pentru noi şi sigure pentru Dumnezeu - ; El formează
destinul nostru în aşa fel încât o aşezare
specifică în infinitul mic să aibă urmări imense în
configuraţia şi în faptele noastre viitoare. Toate acestea le face
contabilitatea absolută a lui Dumnezeu, care creează în
dependenţă cu omul şi potrivit cu faptele sale, ajungându-l cu răutăţile lui din urmă şi
întorcându-i-le în braţe, sau iertându-l de ele, dacă s-a silit, prin
lupta cu sine însuşi, să-şi dobândească iertarea. [pag.
267, 268]
28. Oricum s-ar căuta,
nu i se găseşte acestui instinct sexual alt rost de la Dumnezeu,
decât singur rostul rodirii de copii. Orice denaturare a acestui rost e
desfrânare şi cădere de la trăirea creştină la
viaţa păgână. [pag. 269]
29. Faptul că din
partea Sa, Dumnezeu a făcut totul pentru om, până şi jertfa Sa
pe cruce, dovedeşte că omul are un preţ imens, necrezut de mare.
Omul are dimensiunile intenţiei divine: centrul şi sinteza
creaţiunii Sale: lumea văzută îmbinată cu lumea
nevăzută. iată de ce suntem datori a vieţui potrivit
acestei intenţii divine; adică să trăim deodată,
şi ca persoane văzute, şi ca
persoane nevăzute, căci omul are valoarea arătată de jertfa
de pe cruce. Când omul trăieşte în adevărata lui valoare, e
subiect de istorie, pe când, dacă renunţă la dimensiunile sale
divine, ajunge obiect de istorie, în rând cu oricare dintre obiecte, nu mai poartă un nume, ci poartă un
număr. Deci, ce poate să însemneze coborârea omului la simpla valoare
economică, decât o degradare a lui în rândul vitelor, care se vor
sălbăticii întreolaltă şi-şi vor împinge
conducătorii până la marginile nebuniei. Asta
înseamnă treaba unuia, care ar încovoia crinii în gunoi, preţuind mai
mult gunoiul decât mirosul crinului. Pentru o alunecare a omului de la nume la
număr, au să dea seama toţi înzestraţii lui Dumnezeu, cei
cu daruri, cu răspunderi, cu măriri,
cu puteri şi cu tot felul de haruri. Regele David, înzestrat deodată
cu darul stăpânirii şi cu darul prorociei, a căpătat o
straşnică pedeapsă numai fiindcă a îndrăznit să
numere poporul (II Regi XXIV). Darul prorociei i s-a luat o vreme, iar din popor i-au murit 70 de mii de
oameni - şi doar el greşise, nu poporul (II Regi XXIV,17). [pag. 295, 296]
30. Nici Dumnezeu n-a avut
alt cuvânt mai tare decât jertfa. Jertfa e maxima apropiere a voinţei
şi iubirii lui Dumnezeu de libertatea omului. Ea e hotarul de atingere
între voinţa divină şi libertatea omului. Iar în ucenicii
Săi trimişi în fiecare veac de oameni, tot El, trăit din
toată sinceritatea fiinţei, e singura cale care mai poate aduce pacea
între oameni, toate celelalte rezolvări alăturea de trăirea creştinismului grăbesc apocalipsul. [pag. 297]
31. Proprietatea şi
stăpânirea lumii e a lui Dumnezeu, atunci omul e numai un fel de
chiriaş, un fel de administrator şi nicidecum propietarul absolut al
lumii. Că, de se va crede stăpân absolut al lumii, seamănă
cu credinţa îngerului nebun. Pentru ca să înfrâneze pe om de la o
cădere ca aceasta, Dumnezeu l-a numit iconom nedrept, pe de o parte, pe
motivul că n-are proprietatea absolută, ci numai proprietatea
relativă; iar pe de altă parte, ca să-l ferească de căderea în nebunia îngerului rău. Aşadar, de
îndată ce se dă pe sine proprietar absolut al lumii, se
ciocneşte cu Dumnezeu, îl tăgăduieşte, îl
înlătură, îl expropiază, şi cu asta crede întocmai ca
Lucifer. Nu-şi dă seama bietul om că, primind ispita, va fi zdrobit sub dărâmăturile proprii sale iubiri
nebune. Când omul se lipeşte de făptură, de avuţie, de
slavă, acestea i se fac mamona, care înseamnă bani sau
bogăţii. Deci nu poţi sluji şi lui Dumnezeu şi lui
mamona. Cu toate acestea, Dumnezeu laudă pe iconomul pârât care şi-a făcut prieteni din mamona
nedreptăţii, şi-i făgăduieşte că-l va primi
în Împărăţie când o va isprăvi de risipit, după legea
dumnezeiască a iubirii de oameni - se înţelege că e vorba de
risipirea mamonei. De aici putem scoate înţelesul bogăţiei: nu sărăcia te mântuieşte,
nici bogăţia nu te osândeşte ci precum ai sufletul, şi
faţă de bogăţie şi faţă de
sărăcie.
Eşti
sărac şi zorit cu gândul după avuţie, iată că nu
te mântuieşte sărăcia. Eşti bogat, dar desfăcut cu
inima de bogăţia ta, iată că nu te primejduieşte
bogăţia ta. Faptul cum stai cu sufletul: şi faţă de
una şi faţă de alta, de asta atârnă mântuirea sau osânda
ta. [pag. 299]
32. Oamenii fug, cât pot
mai mult, de fiorul cunoaşterii, a unei cunoaşteri de ei
înşişi în relaţie cu Dumnezeu, în relaţie cu nemurirea
sufletului, în relaţie cu binele şi răul. Cu un cuvânt, fug
până la moarte de orice cunoaştere existenţială. Astfel,
ceea ce nu cunosc ei, fiind stăpâniţi de o lene biologică, li se
pare că nu există de fapt şi dorm vremea vieţii pământeşti, pe urechea aceea.
Situaţia se schimba brusc în momentul morţii. Toate lucrurile pe care
trebuiau să le cunoască în vremea vieţii, dar au fugit de ele
sau le-au tăgăduit, năpădesc peste ei cu o evidenţă
de neînlăturat. În vremea vieţii pământeşti cunoaşterea rămâne la libertatea
omului: dacă voia să cunoască, putea cunoaşte, nu voia
să cunoască, rămânea în necunoştinţă. Îndată
după moarte însă, libertatea aceasta se suspendă, şi
sufletul cunoaşte fără să vrea, ceea ce s-a ferit să
facă pe când era în trup.
Cunoaşterea
are două momente mari: momentul morţii, când sufletul se
dezleagă de necunoştinţă, şi momentul învierii, când
se dezleagă şi trupul de necredinţă. Căci
necredinţa îşi are obârşia mai mult din convieţuirea
sufletului cu trupul. Ori şi el trebuie să
întovărăşească şi conştiinţa şi
credinţa. Moartea dezleagă sufletul de trup şi astfel sufletul
ajunge la cunoştinţa spiritualităţii şi a nemuririi
sale; învierea dezleagă trupul desăvârşit de moarte şi de
necredinţă. Moartea şi învierea împlinesc, în privinţa
conştiinţei şi a izbăvirii de rău, ceea ce nu pot
împlini nici cele mai impresionante nevoinţe ale sfinţeniei.
Până ce nu trecem prin porţile acestea, cunoştinţa
noastră e numai frântură. [pag. 208, 309]
33. Dacă cineva ar fi
scos din iad, aceasta se datoreşte ostenelii şi rugăciunilor
Bisericii luptătoare, pe care socotindu-le Dumnezeu ca pe o faptă a
iubirii de oameni, care trece dincolo de hotarele mormântului, voi împlini cu
ele ceea ce lipsea din pocăinţa sufletului osândit. Fără libertate şi fără har, nici o
suferinţă nu plăteşte nimic, cu atât mai puţin
suferinţa din iad. Suferinţa aceea, deşi foarte mare, nu
rodeşte nici o nădejde de pe urma ei. dar libertatea, iubirea şi
harul celor de pe pământ pot îndupleca pe Dumnezeu să scoată din
muncă sufletul ce n-a ajuns la sfinţenie deplină. Căci
precum nimic necurat nu intră în Împărăţia lui Dumnezeu,
aşa nimic bun, oricât de puţin ar fi, nu rămâne în iad pentru
totdeauna, subînţelegându-se prin acest bun şi rugăciunile
Bisericii. Iubirea a coborât pe Dumnezeu în trup,
iubirea a sfărâmat porţile iadului, iubirea “scoate din moarte
şi nu te lasă să te pogori în întuneric” (Tobit IV,10). E vorba de-o iubire arătată
prin fapte. De aceea zicem că iubirea n-are marginile omului, nici
spaţiul, nici timpul; nu piere niciodată, e puternică, încât
străbate dincolo de mormânt şi ajunge pe cel iubit; străpunge
iadul care nu-i poate sta împotrivă şi străbate cerul. [pag.
313, 314]
34. Orice faptă
trupească a fost mai întâi o faptă sufletească. O cădere în
curvie e mai întâi o cădere în spirit, În spirit e înclinarea şi
căderea. Iar aceasta e de la convieţuirea cu trupul în care s-a
retras ispititorul şi-l munceşte cu pofte. Dar ispititorul nu poate
face nimic fără consimţirea spiritului. Această
consimţire însă înnegreşte sau spurcă faţa sufletului;
îl face din ce în ce mai mânjit de poftele împotriva firii. Iar cu trecerea
vremii, trupul slăbeşte şi se satură de pofte, pe când
sufletul, fiind nemuritor, nărăvindu-se cu ele, caută să le
împlinească, chiar dacă trupul nu mai e
în stare să le facă. Sunt patimi trupeşti care înrăuresc
sufletul şi sunt patimi sufleteşti care se răsfrâng şi
asupra trupului. Slava deşartă, mândria, orgoliul, viclenia,
părerea de sine şi altele asemenea, se văd de departe în ţinuta dinafară a trupului. Această
spurcare a obrazului, sufletul are să o plătească: de pe urma
consimţirii cu patimile iscate de vrăjmaş contra firii,
printr-un chin de nedescris. [pag. 315]
35. Căci atunci
Mântuitorul nostru, Dreptul Judecător, cu suflarea gurii sale, îi va
prăvăli pe toţi: iadul, moartea, diavolii pe Antihrist şi
pe dumnezeul nebun şi pe toţi cei nescrişi în Cartea Vieţii
îi va cufunda în marea cea de foc, în moartea cea de-a doua (Apocalipsă
XX, 11-15). Aşa începe Gheena de conştiinţe chinuite şi
de trupuri arse de un foc întunecos şi fără de sfârşit, foc
ce se deosebeşte de cel cunoscut de noi, precum se deosebeşte focul
zugrăvit de pictori, de focul adevărat.
Dumnezeu taie
para focului în două; cu puterea arzătoare, dar neluminoasă,
arde păcătoşii, iar cu puterea luminoasă, dar
nearzătoare, străluceşte pe sfinţi. Aşa că pe
unii Îi luminează nearzându-i, ca un Soare neapus în vecii vecilor; iar pe
alţii îi arde neluminându-i, întunecaţi şi la întuneric, în
vecii vecilor. [pag.324]
Selectie de Pr. Ioan
Velcherean