DESPRE
BOTEZ
Botezul, ca practica, este cea mai veche Taina. Primul botez, simbolic, a fost
potopul. Oamenii in aceea vreme, ca si in zilele noastre, erau incarcati de
pacate si numai o inundatie universala, un potop, a putut sa spele toate
pacatele lumii. A ramas numai Noe cu copiii sai si cu cei pe care i-a luat
impreuna in corabia si animalele de toate felurile.
Deci, primul potop a spalat pacatele pamantului, pentru ca pacatele oamenilor -
unele mai mari, altele mai mici , altele foarte mari -, se revarsa si asupra
pamantului, au influenta universala asupra vietii de pe glob. In rugaciunile de
ploaie se spune ca nu ploua, din cauza pacatelor oamenilor. Si de aceea, cand
se va implini ceea ce a spus Mantuitorul Hristos, va veni intr-o buna zi
sfarsitul acestui pamant, care nu va fi prin apa, cum a fost pe vremea lui Noe,
ci prin foc.
Deci, primul botez universal a fost potopul. Al doilea botez, mai restrans, a
fost botezul poporului evreiesc cand a trecut prin Marea Rosie. Si acest botez
a fost curatitor de pacate, caci a curatit pe fiii lui Israil cat au stat in
Egipt. Erau poporul lui Dumnezeu, insa aveau si ei pacate si, trecand prin
Marea Rosie, au fost curatiti de pacatele lor. Au trecut pe o adevarata carare
prin mijlocul marii; iar valurile stateau de parte si de alta, ca si cum erau
inchegate. Numai cand au trecut armatele lui Faraon pe aceasta cale a marii
atunci s-au revarsat valurile si au inecat pe egipteni, care voiau sa ucida pe
cei fugiti din Egipt, adica pe acest popor al lui Dumnezeu.
Un botez mai apropiat de crestinism este botezut Sfantului Ioan Botezatorul de
la raul Iordanului, care, dupa cum stiti, a fost un botez de pocainta : Si
se botezau de catre el - de catre Sfantul Ioan Botezatorul - in raul
Iordan, marturisindu-si pacatele. Acest botez era curatator de pacate.
Iar Botezul Sfantului Ioan a fost asa : Sfantul Ioan a iesit din pustie si a
inceput sa invete lumea care venea la el. A avut de la inceput o mare
popularitate. Firea lui uscativa, prin post si rugaciune, trupul lui sfintit prin
nevointa pustiei, pentru ca nu a mancat niciodata paine, cum spune in
Evanghelie, ci lacuste si miere salbatica, acest inger in trup, cum este
infatisat in iconografie, a practicat botezul pocaintei, invatand pe oamem sa
se caiasca de pacate, si ii boteza in Iordan. Botezul lui Ioan pregatea pe
evrei sa creada in Hristos.
In sfarsit este si botezul Mantuitorului, pe care l-a primit de la Ioan in
Iordan. Acesta nu era izbavitor de pacate, ci era un botez pentru sfintirea
naturii si mai ales pentru sfintirea apelor. Iisus nu avea pacate, asa cum El
Insusi spune : Cine Ma poate vadi pe Mine de pacat ?
Intre botezut Sfantului Ioan Botezatorul si botezul Mantuitorului Hristos este
o mare deosebire. Botezul Sfantul Ioan este un botez al pocaintei, un botez numai
cu apa. Botezul Mantuitorului este botez cu apa, cu Duh Sfant si cu foc.
Botezul Mantuitorului este cu totul superior acestui botez al pocaintei.
Botezul nostru, al crestinilor, isi are temeiul tot in aceasta mare zi a
Botezului Domnului. Dar este o porunca speciala data de Mantuitorul Hristos
dupa invierea Sa, o porunca lasata catre Sfintii Apostoli, ca, mergand in toata
lumea, sa invete pe oameni si sa-i boteze in numele Tatalui si al Fiului si al
Sfantului Duh.
Abia in viata crestina botezul are un caracter special, de Taina, fiind una din
cele sapte Taine ale Biserica crestine. Stiti care sunt cele sapte taine ale
Biserica ? In primul rand Botezul, apoi Mirungerea, sau Ungerea cu Sfantul Mir,
Sfanta Impartasanie, Spovedania, Casatoria, Preotia si Sfantul Maslu.
Sapte Taine legate cu cele sapte daruri ale Duhului Sfant. Aceste Sfinte Taine
se pot compara cu cele sapte Laude ale Bisericii, pe care le stim : Rugaciunea
de la miezul noptii sau Miezonoptica, Utrenia, Ceasul intai, Ceasul al treilea,
Ceasul al saselea, Ceasul al noualea, Vecernia si Pavecernita.
Deosebirea intre cele sapte Laude si cele sapte Sfinte Taine este si aceasta :
cele sapte Laude au timpul lor bine precizat prin slujbele Bisericii si sunt
publice, adica rugaciunile se citesc la strana. Sfintele Taine, unele din ele
sunt savarsite in biserica, mai ales Sfanta Impartasanie, si se savarsesc
pentru diferiti credinciosi.
Celelalte Sfinte Taine, Spovedania de pilda - este o taina foarte intima.
Adica, ceea ce se marturiseste la spovedanie, preotul nu are voie sa spuna
altora. Era un canon si o randuiala in vechime : preotului care divulga Taina
Sfintei Spovedanii, i se taia limba ! Inchipuiti-va ce pedeapsa cumplita !
Taina Sfintei Impartasanii se savarseste tot in taina, insa in biserica. Nu
stie nimeni sufletul celui care se impartaseste; numai Dumnezeu stie si el
singur.
De asemenea si celelalte Sfinte Taine, tot asa se savarsesc, in intimitate
fiecare. Numai Taina Sfantului Maslu, de obicei, se savarseste in public si
pentru toti bolnavii din comunitatea imediata sau din toata lumea ortodoxa.
Asa incat acestea sunt deosebirile. Cele sapte Laude se savarsesc public, in
anumite momente fixate, in timpul slujbelor bisericesti, iar cele sapte Taine
sunt rezervate fiecarui individ la timpul cuvenit, pentru ca fiecare are nevoie
de o anumita taina.
Taina Mirungerii este taina separata, insa este savarsita impreuna cu botezul,
pentru ca se savarseste indata dupa Sfatul Botez.
Botezul inseamna scufundare, dupa un cuvant grecesc. De aceea botezurile se
savarseau in rauri, in catacombe, cand erau in prigoana crestinii din primele
veacuri, si in locasurile sfinte, adica in biserici. Prin secolele IV si V,
credinciosii care veneau la crestinism din paganism, erau botezati in
baptisterii, niste biserici speciale pentru botez. Am fost intr-un asemenea
baptisteriu, in Siria, la manastirea Sfantului Simeon Stalpnicul, din secolul
V. 0 biserica rotunda, ce se numeste rotonda. Acolo era locul unde se botezau
catehumenii, adica cei care erau in varsta si veneau la botez. Mai pe urma,
insa, cand crestinismul s-a mai dezvoltat, se botezau in aceste baptisterii
atat oameni mari, cat si pruncii. Dupa botez erau imbracati in haine albe si
veneau de la baptisteriu - cum v-am spus ca era in Siria, la Manastirea
Sfantului Simeon Stalpnicul - pana la biserica in procesiune, - preoti, diaconi
si cantareti. Cantau din cantarile botezului si mergeau catre biserica. Apoi
inconjurau de trei ori biserica cantand si, dupa aceea, intrau in biserica si
asistau la Liturghia credinciosilor, dupa care se impartaseau cu Trupul si
Sangele Domnului.
Asa era botezul in vechime. Cu vremea, botezul a inceput sa se savarseasca in
biserici, la nevoie in case sau in spitale.
Cine face botezul, cine este indatorat sa faca botezul ?
La inceput au fost numai episcopii, iar mai tarziu preotii. Mantuitorul a spus
in Evanghelia Sa Apostolilor : Mergand, invatati toate neamurile,
botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, adica in
numele Sfintei Treimi. Si Apostolii au practicat la inceput botezul dupa
cuvintele Mantuitorului. Apoi au lasat preotilor si arhiereilor sa savarseasca
taina Botezului.
Botezul era facut si de diaconi, in lipsa de preoti; sau de calugari. La nevoie
se poate boteza un copil si de mama sa, sau de moasa lui, in cazuri cand este
bolnav acasa sau in spital, ca nu cumva sa moara copilul nebotezat. Caci prin
taina Botezului, cel care se boteaza devine fiu al lui Dumnezeu prin har, este
frate cu Iisus Hristos, prin Duhul Sfant : Iata, voi sunteti fratii Mei si
prietenii Mei, spune Apostolul Ioan. Prin botez fiecare, credincios devine
membru al Bisericii si este unit cu Trupul lui Hristos, formand intreaga
multime a credinciosilor. Capul acestui trup duhovnicesc este Iisus Hristos,
iar cel botezat este fiu at lui Dumnezeu si face parte din acest Trup tainic al
Mantuitorului Hristos.
Primitorul Botezului este om care vrea sa faca parte din crestinism. Pe prunci
ii aduc crestinii la botez. Insa, sunt oameni maturi din celelalte confesiuni,
evrei sau pagani, care vor sa devina crestini, si atunci cer Sfantul Botez si
sunt botezati. Mantuitorul spune in Evanghelie : Cel ce va crede si se va
boteza, se va mantui, iar cel ce nu va crede, se va osandi; adica nu are
parte cu Hristos, nu intra in Imparatia lui Dumnezeu.
Usa de intrare, in crestinism este Botezul. Cine nu se boteaza nu are parte de
vesnicia crestina, venicia in lumina si bucurie, asa cum ne descrie Mantuitorul
viata de dincolo. Este o viata de mare fericire pentru toti care ajung sa
mosteneasca imparatia cea de sus.
Dar sunt copiii avortati, copii care sunt nascuti si aruncati de mamele lor. Au
lost gasiti pe la marginile orasului, pe la anumite usi sau pe strada copii ale
caror mame sunt mai rele decat niste animale. Nasterea unui copil este o
bucurie si o fericire si trupeasca si sufleteasca, intre sot si sotie, sau
intre femeie si babat. Dar, adeseori nu sunt sot si sotie, nu sunt cununati. Si
atunci femeia mama, aceasta mama rea nu vrea sa se rusineze, nu vrea sa se
osteneasca sa-si creasca copilul, ci il arunca. Si-l gasesti plangand intr-un
invelis, adeseori mizerabil, si cineva care are suflet omenesc, il ia si se
hotaraste sa-l creasca.
In Orient, mai ales in Orientul indepartat, in India, in China, in Japonia,
sunt asemenea cazuri foarte dese, de copii lepadati. In India sunt copii
lepadati pe gunoaie, la marginea oraselor, aruncati ca niste carpe, afara de
cei care sunt avortati, ucisi de mamele lor. Avortul este crima dubla, caci se
lipsesc copiii si de viata aceasta si de cea vesnica, fiind ucisi inainte de
Botez. Caci nimeni din cei nebotezati nu poate intra in imparatia lui Dumnezeu.
Daca cineva nu stie de este sau nu botezat, el se poate boteza de preot, dar sa
i se rosteasca formula aceasta : " Se boteaza robul lui Dumnezeu ( cutare
), daca nu a fost botezat, in numele Tatalui. Amin. Si al Fiului. Amin. Si al
Sfantului Duh. Amin. Acum si pururea si in vecii vecilor. Amin.
Aceasta este randuiala pentru cei nebotezati. Botezul se face de obicei cu apa,
dar, in lipsa de apa, se boteaza si cu alte materii : nisip, tarana, etc. Deci
trebuie sa fie aruncata o materie peste cel ce se boteaza, caci toate Sfintele
Taine au ceva materie in ele, prin care se revarsa harul Duhului Sfant. Astfel
Botezul are apa, Mirungerea are Sfantul Mir, Spovedania are insasi formula
spovedaniei, Sfanta Impartasanie are painea si vinul, care se prefac in Sfantul
Trup si Sange al Domnului. Casatoria are cununiile si inelul, ca materie, iar
Sfantul Maslu, untdelemnul si faina, care se aduc si se sfintesc si se folosesc
mai departe, ca vindecatoare pentru boala pe care o are cineva.
Cand se boteaza copiii ?
Dupa randuiala veche crestineasca, se boteaza incepand de la sapte zile pana la
patruzeci de zile, nu mai tarziu. Am aflat acum, dupa comunismul acesta care
s-a abatut peste noi, ca au ramas multi oament majori, oameni in varsta
nebotezati si vin si cer Botezul de la noi. Se poate sa fie botezati acesti
oameni, insa sa vorbeasca cu preotul respectiv si preotul stie ce are de facut.
Sunt si anumiti sectanti, care au fost botezati la secta lor. Acestia, daca vin
la Ortodoxie, trebuie sa fie botezati din nou.
Sunt si sectanti care au fost mai intai botezati ortodox, apoi s-au dus la
secte. Daca revin la Biserica Ortodoxa, singura care este mantuitoare, ei nu se
mai boteaza din nou, ci li se face randuiala de revenire si se ung cu Sfantul
si Marele Mir.
Centrul sau esenta Botezului consta in afundarea de trei ori in apa si in
rostirea formulei Botezului : " Se boteaza robul lui Dumnezeu ( cutare ),
in numele Tatalui. Amin. Si al Fiului. Amin. Si al Sfantului Duh. Amin ".
Si cel ce se boteaza trebuie introdus si scufundat de trei ori in apa
botezului.
Sunt si botezuri prin turnare. De pilda, lumea catolica asa boteaza, prin
turnare. Ori, turnarea aceasta este o abatere de la traditia crestina. Insusi
Mantuitorul S-a scufundat in apa, desi Mantuitorul nu avea nici un pacat. Cei
care intrau in raul Iordanului, si ei, de asemenea, erau scufundati in apa si
se ridicau, tot in apa, si-si marturiseau pacatele lor, stand in apa in acest
timp.
Slujba botezului. Sunt doua parti distincte in slujba Botezului. Intai se
citesc exorcismele, formate din patru rugaciuni : doua rugaciuni sunt catre
Dumnezeu, catre Care vine acest catehumen, si doua rugaciuni impotriva
duhurilor necurate, impotriva diavolului, care este blestemat, alungat,
defaimat, fiind duh necurat, care tine sub stapanire aceste suflete omensti, si
este indepartat de la acest suflet, fie ca este prunc, fie ca este om in
varsta.
A doua parte a Botezului consta in insasi taina Botezului. Se sfinteste intai
apa botezului in cristelnita, vasul in care se boteaza se numeste cristelnita
si vine de la cuvantul Hristos sau crestin. Dupa aceea se savarseste slujba
Botezului in aceasta apa binecuvantata, sfintita. Cel care se boteaza se
scufunda, cum am spus, de trei ori in apa. Apoi este scos din apa, este uns
peste tot trupul cu Sfantul si marele Mir si dupa aceea se citeste Apostolul si
Sfanta Evanghelie de la Matei : Mergand, invatati toate neamurile,
botezandu-le in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh. Aceasta
este porunca Mantuitorului.
Dupa aceea pruncul este sters in locurile unde a fost uns cu Mir si cu
untdelemn sfintit si dupa aceea este momentul cand se tunde, prima tundere.
Tunderea aceasta era folosita si in vechime si este folosita si astazi, mai
ales in zilele noastre la calugarie si la taina Hirotoniei, cand un preot este
tuns in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh.
Deci, oricarui prunc i se aplica trei Taine : Botezul, Ungerea cu Sfantul Mir
si Sfanta Impartasanie. Asa intra el in viata.
Un asemenea prunc botezat, in care nu au fost pacate, decat pacatele
parintilor, care se spala prin botez, dobandeste prin harul Botezului, harul
Sfantului Duh, o adevarata lumina, ca o faclie; mai mult decat aceste becuri
straluceste trupul si sufletul botezat. Daca am vedea noi, cu ochii nostri
trupesti, ne-am spaimanta de aceasta lumina, de acest copil al lui Dumnezeu, al
lui Iisus Hristos. Si datoria noastra a crestinilor este ca sa ne straduim de-a
lungul vietii noastre, sa pastram aceasta curatie, aceasta nevinovatie, aceasta
sfintenie, primita prin Taina Botezului in pruncia noastra. Aceasta este marea
grija a credinciosilor.
Stiti si dumneavoastra ca la Botez sunt nasi, pentru un baiat sa fie un barbat,
pentru fetita, o femeie.
Dar trebuie si fie si ei botezati ortodocsi si sa fie crestini. Ei tin in brate
pruncul si, din clipa botezului, ei devin parinti spirituali ai celui botezat.
Nasii sunt, datori toata viata pruncului, cat va creste, pana la batranetile
lui, sa-l supravegheze ca niste adevarati parinti sufletesti, sa aiba grija de
el si sa-l calauzeasca pe calea cea buna si sfanta a vietii crestine pana la
sfarsitul vietii lor.
Daca se intampla de-a lungul vietii anturaje pacatoase, ori caderi din nebagare
de seama, alteori din influentele cele din afara, Hristos a randuit Taina
Sfintei Marturisiri, Taina Pocaintei, Taina Lacrimilor, prin care cei pacatosi
au nevoie sa-si spele multele lor pacate.
De aceea, datoria, noastra este sa pastram sfintenia vietii noastre, a
Sfantului Botez si atunci, fara imdoiala ca ramanem in legatura harica si
intima cu Dumnezeu, daca ne pastram curati si pazim poruncile lui Dumnezeu.
Daca pazim toate acestea, harul Duhului Sfant ramane neintrerupt in noi, din
momentul Botezului si pana la sfarsitul vietii noastre.
Ne oprim aici cu Taina Botezului, usa de intrare in crestinism, momentul
infierii si al initierii in viata crestina prin Botez. Aceasta viata crestina
trebuie sa dureze de la nasterea noastra in Hristos si pana cand ne intoarcem
la Dumnezeu.