SFANTA
IMPARTASANIE
Sfanta Impartasanie este de mare folos omului, daca se impartaseste cu
adevarat cu credinta, cu pregatire si cu dezlegarea duhovnicului. Ca cel ce
se apropie cu nevrednicie, osanda isi ia, ca foc este care arde pe cei
nevrednici - ai vazut ce spune in rugaciunile dinainte de impartasanie.
- Cine se poate imparatsi ?
- Cine are viata curata, neprihanita; cine are stiinta gandului sau curata,
cine nu are impedimente canonice si este dezlegat de duhovnic, poate sa se
impartaseasca, iar cine nu este marturisit si dezlegat de duhovnic si n-a
facut canonul dat, nici nu se poate apropia de impartasanie. Ca si o data in
an de se va impartasi, ca Iuda este, care o data s-a impartasit si a intrat
satana in el si l-a vandut pe Domnul.
Daca nu-i vrednic cineva, nici o data pe an sa nu se impartaseasca. Ai vazut
ce zice in Cuvantul 53, Sfantul Ioan Gura de Aur : " ... Si voi
preotilor, care dati Preacuratele Taine, nu mica munca zace asupra voastra,
daca stiti pe cineva nevrednic, de-l veti impartasi cu aceste
preainfricosatoare si preasfinte si dumnezeiesti Taine.
Si daca te temi tu, o perotule, ca cel ce vine la tine este sachelar, adica
general, sau ipat, adica prefect, sau voievod sau cel ce este cu coroana pe
cap, adica imparat, si te temi ca se va supara ca nu-i dai Impartasania, daca
te temi tu, adu-l la mine ! Tot trupul meu il voi da sa-l arda, mai
inainte de a da Trupul cel Preasfant si Preacurat celui nevrednic. Tot
sangele meu il voi varsa mai inainte de a da Sangele, atat de infricosat si
Preasfant la cel ce nu-i vrednic ".
Iar daca s-a curatit si s-a pregatit dupa randuiala canonica a Bisericii lui
Hristos prin marturisire, si a facut canonul cuvenit, sa se apropie cu frica
si cutremur.
- Ce ne puteti spune de impartasania copiilor pana la varsta de sapte ani ?
Necesita spovedanie ?
- Copiii cei nevinovati pana la varsta de cinci ani, este bine sa-i
impartasiti, daca se poate, si in fiecare Dumimica. Iar copiii de 6 - 7 ani
mai ales acum, este bine sa fie spovediti si apoi impartasiti, ca astazi
copiii vad si aud multe sminteli, in casa, la televizor si peste tot, nefiind
supravegheati de parinti.
La fel si despre cei batrani si bolnavi zice Sfantul Simeon al Tesalonicului
: " Cei batrani si bolnavi, care nu au impedimente canonice, este bine
sa se impartaseasca mai des si in sarbatorile mari ".
Totdeauna, inainte de a te impartasi, dupa ce ti-ai facut metaniile, dupa ce
ai parasit pacatul si ti-ai facut canonul dat de preot, inainte de a te
impartasi trei zile cel putin n-ai voie sa bei vin nici sa mananci de dulce
sau cu untdelemn. Iar in afara postului, fara spovedanie, fara canon si fara
o saptamana de post sau macar trei zile nu te poti impartasi. Cel putin trei
zile inainte de a te impartasi sa nu mananci cu untdelemn si sa nu bei vin;
numai mancare uscata. Asa este randuiala cu Sfanta Impartasanie, fratilor.
- Spuneti-ne ceva despre impartasania calugarilor, despre deasa impartasanie.
- Calugarii din manastiri, daca au duhovnic bun, sa se spovedeasca cat mai
des. La noi spovedania, cum vedeti, e o data pe saptamana, vinerea. Da, am
calugari foarte treji, care vin de doua-trei ori pe saptamana la marturisire
: " Parinte, n-am fost la Utrenie; parinte, am ramas in urma cu canonul;
parinte, am mancat inainte de masa ", sau te miri ce. Daca il mustra
constiinta, el vine, ii pui mana pe cap, il dezlegi si se usureaza.
Asa ca si calugarii batarni si bolnavi se pot impartasi o data pe saptamana;
ceilalti, daca le da voie duhovnicul, se pot impartasi, cel mai rar, la
patruzeci de zile, cel mai potrivit, o data pe luna.
- Dar avem vreun temei la Sfintii Parinti pentru impartasania la patruzeci de
zile ?
- Da, avem la Sfantul Simeon al tesalonicului. El zice ca o data la patruzeci
de zile fiecare sa se pregateasca si sa se impartaseasca, daca n-are vreo
oprire canonica. Este pacat care te opreste douazeci de ani de la
impartasanie.
In caz de moarte, daca vezi ca omul este gata, ii dai impartasania. Nu-l mai
poti opri in caz de moarte; iar daca nu moare si mai traieste, face in
continuare canonul dat. Asa sa stiti.
- Se poate impartasi cineva fara sa se spovedeasca ?
-Nu. Niciodata. Si in caz de moarte si de altceva, nu. Intai spovedania si
apoi sa se impartaseasca.
- Dar de cate feluri este Sfanta Impartasanie ? In cate feluri ne putem
impartasi ?
- Impartasirea cu Preacuratele Taine este cea mai infricosata, cea mai buna
si cea mai sfanta. A te impartasi cu Trupul si Sangele Domnului, zice
Mantuitorul : Cine mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu, intru Mine
petrece si Eu intru dansul.
CELE CINCI FELURI DE IMPARTASIRI
Ne putem impartasi cu adevarat in cinci feluri, in Biserica lui Hristos.
Prima impartasire si cea mai importanta este cea cu Trupul si Sangele
Domnului.
A doua cale de impartasire, dupa Marele Vasile, este
impartasirea duhovniceasca pe calea rugaciunii celei ganditoare a
inimii. Poti sa vii in biserica si chiar daca esti oprit de preot sa te
impartasesti pe cativa ani, te poti impartasi de o mie de ori pe zi si mai
mult, pe alta cale, pe calea rugaciunii. Daca vii in biserica si zici
rugaciunea " Doamne Iisuse Hristoae, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe
mine pacatosul ", cu toata inima, de cate ori ai suspinat dupa numele
lui Iisus, de atatea ori te-ai impartasit, ca si cel ce a luat cu lingurita
Sfintele Taine.
Aceasta este impartasirea pe calea rugaciunii celei ganditoare a inimii, cu
care omul poate reusi sa se impartaseasca de multe ori pe zi, nu numai o
data, cu aceeasi putere cu care se impartaseste si cel cu lingurita din
Sfantul Potir.
Al treilea fel de impartasire este pe calea lucrarii poruncilor lui
Hristos. Mantuitorul a spus sa postim, ne-a aratat cum sa postim; a
zis sa ne rugam, ne-a aratat cum sa ne rugam; a spus sa primim pe cel strain,
sa adapam pe cel insetat, sa hranim pe cel flamand, sa cercetam pe cei
inchisi si sa iertam pe cei ce ne gresesc.
Cand facem aceste porunci, ne impartasim pe calea lucrarii poruncilor lui
Hristos. Acesta este al treilea fel de impartasire. Si cu aceasta te poti
impartasi de multe ori pe zi, de cate ori ai lucrat poruncile lui Hristos.
Auzi ce spune dumnezeiescul Maxim in Filocalie : " Hristos sta ascuns in
poruncile Sale. Cine face o porunca il primeste pe Hristos. Si nu numai pe
Hristos, ci toata Sfanta Treime ". Si auzi ce spune Scriptura : Cel
ce Ma iubeste pe Mine si are poruncile Mele, si le pazeste pe ele, Eu si
Tatal vom veni si lacas la dansul vom face.
Clar ! Nu numai Fiul, ci si Tatal vine. Si unde-i Tatal si fiul pe toata
Sfanta TReime o primeste acela care lucreaza poruncile lui Dumnezeu, macar de
ar fi oprit de la Sfanta Impartasanie de vreun preot. Intelegeti ? Acesta-i
al treilea chip de impartasire pe cale lucrarii poruncilor.
A patra impartasire este prin auz. Cum ? Eu sunt oprit de preot pe atatia ani
de la impartasire, fie ca sunt femeie sau barbat. Dar merg la biserica si
ascult cu evlavie Sfanta Liturghie, Apostolul, Evanghelia, Heruvicul,
Axionul, si predica preotului. Daca ascult cu evlavie cuvantul Domnului, de
cate ori am luat un inteles duhovnicesc prin auz, de atatea ori m-am
impartasit cu Hristos.
Aceasta este impartasirea prin urechi, al patrulea fel de impartasire. Si
Apostolul spune clar : Credinta vine prin auz si auzul prin cuvantul
lui Dumnezeu. Tu primesti cu lingurita pe Hristos; eu il primesc prin urechi,
cand ascult cu evlavie Sfanta Liturghie, cantarile si predica preotului. Si
ma impartasesc de mii de ori pe zi, fara sa stii tu.
Tu poate, daca nu te-ai pregatit bine, spre osanda primesti Sfanta
Impartasanie. iar eu, daca stau cu credinta, ca vamesul, in Biserica si
ascult cu evlavie slujba, ma impartasesc prin urechi. Acesta este al patrulea
fel de impartasire.
Al cincilea fel de impartasire este pe calea miridelor, a
particelelor ce se scot pentru noi la Sfanta Liturghie. De aceea nu
putem pune la Sfanta Liturghie pe cei betivi, pe cei ce injura, pe cei ce
traiesc necununati, pe sectari, pe cei ce se sinucid. Pentru ca acea
particica care se scoate, reprezinta fata acelui suflet.
Aceste particele se sfintesc la Sfanta Epicleza, prin invocarea Duhului Sfant
si, la sfarsitul slujbei, dupa ce s-a pus in potir partea cu Iisus, si se zic
cuvintele : " Plinirea paharului credintei Duhului Sfant ", apoi se
pun si particelele ce se scot pentru credinciosi. In dumnezeiescul Sange din
Sfantul Potir este Trupul si Sangele lui Hristos viu.
Din prescura a patra se scot particele pentru vii, din a cincea pentru morti
si le trage in Sfantul Potir. Din aceste particele ca faina, ce s-au adapat
cu dumnezeiescul Sange in Potir, atatea mii si milioane de suflete au primit
impartasirea si comuniunea direct cu Iisus Hristos, cu Trupul si Sangele Lui.
Acestea patru din urma sunt cai de impartasire, pe calea lucrarii faptelor
bune, dar nu inlocuieste pe cea dintai. Numai o impartasire temporara si in
caz de ceva, tot trebuie sa se impartaseasca cu Trupul si Sangele Domnului,
cu Preacuratele Taine.
Iata asa ne putem impartasi in cinci feluri in Biserica Universala.
- Daca un neoprotestant se impartaseste pe cele patru cai, dar nu se
impartaseste cu Trupul si Sangele Mantuitorului, poate avea nadejde de
mantuire ?
- Nu ! Nu are nici o valoare, pentru ca este rupt de Biserica
lui Hristos si nu are Darul preotiei. Acela ii sectar, om ratacit. Asa-i, mai
baiete ! Nu putem noi schimba ceea ce a intemeiat Hristos pentru toata lumea.
El a zis : Luati, mancati, acesta este Trupul Meu; beti dintru acesta
toti, acesta este sangele Meu ... ( Ioan 6,53 )
De ce v-am spus despre Sfanta Impartasanie ? Este bine sa va pregatiti, mama.
Fratiile voastre de la tara, macar in posturi si macar o data la patruzeci de
zile sa va impartasiti.
|