CELE PATRU LEGI DUPA CARE VA JUDECA HRISTOS LUMEA
Am zis cateva cuvinte despre moarte. Acum voi zice cateva cuvinte si despre
constiinta, ca cine isi pazeste constiinta sa curata, negresit moartea il
gaseste fericit si pregatit. Constiinta este judecatorul cel drept pe care l-a
pus Dumnezeu inlauntrul nostru.
Constiinta nu poate fi reflexia materiei in veacul veacului. Ea este glasul lui
Dumnezeu in om si ea pururea il mustra, cand greseste : " Omule, de ce ai
facut asta ?"
Aceasta lege a firii o au si chinezii, o au si crestinii, o au si budistii si
brahmanii si mahomedanii. Este legea cea dintai pe care a pus-o Dumnezeu in
inima omului de la creatie, dupa care s-a condus lumea pana la Legea cea
scrisa. M-a intrebat un avocat necredincios :
- Parinte, eu nu ma impac cu judecata de apoi !
- Dar de ce nu te impaci, frate ? Cum asa ?
- Cum, parinte, o sa ma judece Hristos, daca eu as fi chinez sau de alt neam,
care n-am auzit niciodata de Hristos ? Ei de acolo nu au auzit de Hristos. Oare
Dumnezeu pedepseste cu nedreptate ? El este drept. Cum o sa ma judece si o sa
ma pedepseasca, daca eu nici nu am auzit de Evanghelia lui Hristos ?
- Stai oleaca ! Dumneata stii sa invartesti actele acolo, sa faci procese
verbale sau ce faci dumneata. Scriptura insa nu o cunosti. Esti un rationalist,
desfaci firul in 40 si te prapadesti cu totul, umbland dupa capul tau.
Patru legi sunt dupa care Dumnezeu va judeca tot pamantul. Nu una, ci patru. Si
nimeni nu poate scapa de urgia si dreptatea lui Dumnezeu, fie chinez, fie
brahman, fie budist, fie crestin, fie mahomedan, fie evreu, pentru ca Dumnezeu
este drept, cum zice Apostolul : Dumnezeu este drept si tot omul
mincinos.
Dumnezeu, deoarece este drept, a pus legile acestea, ca pe toti sa-i judece
dupa dreptate. Auzi ? Patru legi.
Legea cea dintai este legea firii sau legea constiintei. Prin
aceasta lege a mustrat Dumnezeu pe Cain, cand a omorat pe fratele sau Abel. Ca
auzi ce spune Scriptura : " Atat era mustrat de constiinta ca a cazut in
deznadejde si a strigat asa : Mai mare este greseala mea, decat a mi se
ierta mie ".
A cazut in deznadejde, ca a ucis pe fratele sau Abel, pastorul; ca Dumnezeu i-a
primit aceluia jertfa si el l-a zavistuit si, iesind la camp, l-a omorat.
Legea constiintei ii spunea : " Ce-ai facut ? Ai omorat pe fratele tau
!" Aude pe Dumnezeu :
- Cain, unde-i fratele tau ?
Dar el, in loc sa zica : " Doamne, am gresit ", a zis :
- Dar ce, eu am a pazi pe fratele meu ?
Si i-a zis Dumnezeu :
- Glasul sangelui fratelui tau striga catre Mine din pamant. Pentru ca ai facut
aceasta cu toate pedepsele te voi pedepsi pe tine si cine te va omori pe tine
de saptezeci de ori cate sapte se va pedepsi ...
Si a trait Cain peste o mie de ani, cum scrie in Hronograful lui Chedrin, si
nimeni nu-l omora, ca se temea de pedeapsa care era pusa de Dumnezeu asupra
lui. Care au fost cele sapte pedepse ale lui cain, pentru ca a ucis pe fratele
sau, Abel ?
Mai intai a fost deznadejdea, apoi tremurarea, apoi plansul, ca plangea gemand
pe pamant, apoi frica, caci fugea dintr-un loc in altul, de teama ca-l vede
Dumnezeu; apoi blestemarea pamantului sa nus-i dea roadele sale si celelalte,
cum scrie in Sfanta Scriptura la Facere, capitolul IV.
Orice om de pe pamant, cand face rau, este mustrat de constiinta sa, care ii
spune : " De ce ai facut rau ?" Aceasta este legea cea dintai data de
Dumnezeu omului, numita si legea constiintei sau legea firii.
A doua lege care sta in fata noastra vesnic, cum arata Sfantul
Grigorie de Nissa si care, ca o trambita din inaltul cerului rasuna pururea si
ne arata pe Dumnezeu, este legea zidirii.
Cine a facut cerul, pamantul si toate cate sunt ? Luna, ierburile, florile,
pestii, marile, raurile, pietrele, copacii, muntii, toate vietuitoarele de pe
uscat, din apa si din aer. Cine le-a facut, fratilor ? Cine a facut ceasul u
niversului care merge cu atata precizie si uimire, incat nimeni nu-l poate
imita ? Nimeni altul decat Bunul Dumnezeu ! Centrul de indrumare al acestei
lumi este Ziditorul ei, Dumnezeu, Care a pus randuiala in toate.
Aceasta lege a zidirilor este ceea ce spune proorocul David : Cerurile
spun slava lui Dumnezeu si facerea mainilor Lui o vesteste taria. Cum
? Prin asezarea lor sferica si prin imensa lor departare; prin spatiul interstelar,
care are miliarde de ani calatoria luminii, prin miscarea astrilor ceresti, a
sistemului solar si a planetelor cu atata masura si precizie, incat uimeste
mintea celor mai mari astronomi din lume.
Ce-a zis Isac Newton, marele fizician englez, care treizeci de ani a fost ateu
si la urma cand a descoperit " Legea atractiei universale " si a
vazut ca fiecare planeta o atrage pe cea mai mica si nu o lasa sa se departeze,
nici sa se sfarame sau sa mearga in neregula in lumea astrelor ceresti. A pus aparatele
pe masa si a zis :
Mare esti, Doamne, si minunate sunt lucrurile Tale si nici un cuvant nu
este de ajuns spre lauda minunilor Tale !
Vezi ? El, afland stiinta din afara, a venit la frica de Dumnezeu, cunoscand
minunile ce;e mari din lumea astrelor. Ce-a zis Kepler, Isac Newton si
ceilalti, de care nu imi ajunge vremea sa-i amintesc, cand s-au convertit,
vazand ei zidirea lui Dumnezeu ca nu-i singura, ca are un centru de indrumare
si o precizie, care uimeste toata mintea ?
Din secretele naturii inca nu s-a scos nici unu la miliard. Ca intelepciunea
lui Dumnezeu n-are margini si nici nu va avea in veacul veacului, pentru ca
nemarginita este intelepciunea Creatorului.
Deci, a doua lege care ne sta tuturor in fata este Legea zidirilor sau
a creatiei. Ca prin contemplatia naturala in duh, noi ne suim de la ratiunile
lucrurilor, la Ziditorul lor.
Daca vezi corabia, trebuie sa te gandesti ca a fost un mester care a facut-o;
daca vezi o haina buna pe un om, trebuie sa stii ca bun a fost si croitorul.
Daca vezi un palat, o cladire arhitectonica frumoasa, sa stii ca a fost un
arhitect destept. Daca vezi un ceas, negresit este un ceasornicar priceput care
l-a facut.
Deci, toate acestea ne arata ca este un Facator si, daca este, trebuie sa ne
temem si sa ascultam de El, ca sa nu ne pedepseasca dupa dreptate.
A treia lege este Legea scrisa, data de Dumnezeu lui Moise pe Muntele
Sinai, adica cele zece porunci si tot Vechiul Testament, dupa care va fi
judecat poporul ales, adica evreii.
A patra si ultima lege este Legea Darului, Legea Desavarsirii, Legea
dragostei lui Iisus Hristos, adica Sfanta Evanghelie. Dupa aceasta lege
dumnezeiasca vor fi judecati toti crestinii, botezati in numele Preasfintei
Treimi.
Cea dintai a fost legea firii, care ramane generala pentru toate popoarele pana
la sfarsitul lumii. Cea de-a doua, legea zidirilor, este la fel cu cea dintai.
Dupa cea dintai si a doua lege se vor judeca toate popoarele lumii, afara de
crestini si de evrei. Dupa Legea scrisa, adica dupa Vechiul Testament se vor judeca
evreii. Iar dupa Legea Darului si dupa Evanghelie vom fi judecati noi
crestinii, fiindca legea noastra este mai desavarsita decat toate celelalte
legi. Iar daca o calcam, mai mare pacat avem si mai mare munca vom avea decat
ei, care n-au cunoscut Evanghelia.
Asadar, ne-a pus Dumnezeu asemenea avocat. Sa nu ne inselam, fratilor, si sa
zicem ca Dumnezeu nu stie ce face fiecare. Nici nu vei putea sa spui ca nu ai
pacat, pentru ca n-ai stiut, ca ai fost chinez sau turc sau ateu.
Pagan daca ai fost, dar constiinta ai avut si dupa acea lege te va judeca.
Zidirea ai vazut-o. Nu ti-ai pus niciodata intrebarea cine a facut cerul,
soarele, pamantul si toate, ca dupa aceea sa te gandesti si sa te temi de
Dumnezeu, care a facut toate ? Amin.