La Judecata de apoi Hristos va judeca si pe oameni si pe ingeri, adica pe
diavoli si toate popoarele lumii. Atunci cand va veni Fiul Omului intru slava
Sa, va pune pe pacatosi de-a stanga Sa si pe drepti de-a dreapta Sa si va
rasplati fiecaruia dupa faptele lui.
Dar sa stiti ca judecata universala a lumii va fi anuntata mai intai prin
aratarea semnului Sfintei Cruci pe cer. Ca zice : Si vor vedea pe norii
cerului semnul Fiului Omului, adica Crucea Mantuitorului, Care va veni
pe nori si va straluci mult mai tare decat soarele.
Cand vor vedea Sfanta Cruce toate popoarele pagane, si cei ce nu o cinstesc, ca
vine inaintea Imparatului Hristos pe norii cerului, ca o aduc ingerii si va
lumina toate popoarele, atunci, cum zice Evanghelistul Matei : Vor
plange toate pooparele lumii.
Atunci vor cunoaste al cui semn este semnul Crucii, Cine vine dupa el, Cine a
avut Cruce si Cine S-a rastignit pe ea, adica Hristos Mantuitorul lumii.
Era obicei la romani si la egipteni, cand avea sa vina imparatul intr-o cetate,
sa-i aduca sceptrul inainte. deci, mergea toiagul imparatesc de aur, pe care il
duceau niste slugi si ziceau : " Vine in urma Imparatul !" Asa
vor aduce ingerii Sfanta Cruce pe norii cerului, inainte de a veni judecata
lumii.
Si cand vor vedea ca straluceste Crucea, toate marginile lumii, toate popoarele
pagane care au hulit Crucea si cei ce au fost crestini si au injurat-o si nu
s-au pocait si toate sectele ce s-au lepadat de Cruce, in mare frica si
cutremur vor fi, stiind ca in urma Crucii vine Acela, care S-a rastignit pe
dansa si Care a avut-o ca arma cu care a daramat iadul.
Dupa aratarea Sfintei Cruci, alt semn al judecatii este trambita,
glasul trambitei de apoi. Dar fac intrebare unii din sfinti : "
Oare o trambita va fi ?" Ca apostolul zice ca toti ne vom schimba la
glasul trambitei de apoi, intr-o clipeala a ochilor. Iar Evanghelia spune asa :
Cand va trimite Dumnezeu pe ingerii Sai cu trambite. Oare o
trambita va fi ?
Nu. Cand auzi glasul trambitei, este glasul lui Hristos. Iar cand auzi ca va
trimite pe ingerii Sai cu trambite, aceste trambite vor fi purtate de milioane
de ingeri.
Care ingeri vor veni cu trambitele acestea ? Ne arata Sfantul Grigorie
Teologul, si anume : ceata incepatoriilor sau a capeteniilor. Acestia sunt care
pazesca cum hotarele imparatiilor lumii. Fiindca fiecare tara are ingerul sau,
fiecare oras are ingerul sau, fiecare sat are ingerul sau, fiecare regiune are
ingerul sau, cum arata dumnezeiestii Parinti.
Acesti ingeri care pazesc satele, orasele, tinuturile si tarile sunt ingerii
din ceata incepatoriilor.
Cea mai de jos este ceata ingerilor, a doua este ceata arhanghelilor si a treia
este ceata capeteniilor sau a incepatoriilor. Aceasta misiune o au ei. Dupa cum
stapaniile ocarmuiesc vazduhurile si vanturile, accestia pazesc hotarele
limbilor.
Este ceea ce a spus marele Prooroc Moise : Si au pus hotarele tarilor
dupa numarul ingerilor lui Dumnezeu.
Dar nu numai fiecare tara si oras si sat are ingerul ei, ci si fiecare om are
cate un inger pazitor de la dumnezeiescul Botez. Aceasta este cinstirea cea
mare a crestinismului ! Popoarele pagane de-abia, au cate un inger pazitor la
fiecare sat si oras, iar la crestinii ortodocsi, fiecare are ingerul sau
pazitor.
Ce vor face acesti ingeri la judecata ? Vor suna cu trambite de aur. Si auzi ce
spune Sfantul Grigore Teologul in " Cuvant la Judecata de apoi ", cat
de puternice vor fi aceste trambite : " Ce trambite, zice, vor fi acelea
care vor spinteca vazduhurile, vor desparti stihiile, vor deschide mormintele,
vor sfarama portile iadului, vor deschide deasupra portile cerului ? Atata
cutremur va fi,incat se va clatina pamantul ca o frunza, cand vor incepe aceste
trambite.
Toate popoarele vor fi atunci in mare spaima si, de-ar putea sa mai moara
atunci, ar muri de mii de ori de glasul cel jalnic al trambitelor. Si cand vor
suna aceste trambite, ganditi-va, se vor deschide mormintele de la inceputul
zidirii lumii, de cand a murit primul om, pana astazi; si la glasul acestor
trambite Duhul Sfant va veni sa invie pe toti oamenii de la inceputul zidirii
lumii.
Corpul omului este facut din cele patru stihii : din pamant, din apa, din aer
si din foc. La Judecata de apoi, intr-o clipeala a ochilor se vor preface
trupurile noastre inapoi in aceste patru elemente din care au fost facute, cat
am trai pe pamant.
Aceste trambite, cand vor suna si vor scula toate popoarele de la zidirea lumii
pe pamant si toti oamenii vor fi rapiti in vazduh, dupa cum spune Sfantul
Apostol Pavel si vor sta intru intampinarea Domnului, ca pamantul nu-i va
incapea, de-ar fi cat furnicile de mici. De aceea vor sta in vazduh, iar tronul
judecatii va sta deasupra Vaii Plangerii.
Care ati fost la Ierusalim, stiti ca Valea Ghetsimani este la rasarit de
Ierusalim, numita si Valea Plangerii sau Valea lui Iosafat, pe unde curge
paraul cedrilor. Deasupra aceleiasi vai si a Muntelui Eleon va sta, in vazduh,
tronul Mantuitorului, iar vazduhul si tot pamantul va fi plin de ingeri si de
oameni inviati, de sufletele dreptilor adunati la infricosata Judecata.
Atunci cand vor suna trambitele acestea, nu vor avea putere sa sune numai in
jos, ci si in sus. Odata cu deschiderea iadului, odata cu deschiderea
cerurilor, va chema nu numai sufletele oamenilor la judecata, ci si pe toti diavolii
care nu au numar, toate duhurile le va scoate din iad si ii va chema la
judecata sa dea seama de ce nu s-au supus poruncii Ziditorului si de ce au
inselat lumea atatea mii de ani si au indemnat pe oameni sa faca rau.
Atunci se va implini ceea ce spune proorocul David : Chema-va cerul de
sus si pamantul de jos, ca sa aleaga pe poporul Sau. Cand auzi ca va
chema cerul, inseamna toate puterile ingeresti, toti ingerii din cer se vor
cobori la glasul trambitelor.
Si cand auzi ca va chema pamantul de jos, inseamna toti oamenii care sunt pe
pamant si toate duhurile din iad vor fi chemate in vazduh sa dea seama de
rautatea lor. Ca zice : Chema-va cerul de sus si pamantul de jos. Pentru
ce ? Ca sa aleaga pe poporul Sau.
Atunci va desparti, cum spune Evanghelia, pe cei drepti de cei pacatosi, precum
desparte pastorul oile de capre; si vor merge cei ce au facut cele bune in
viata vesnica, iar cei ce au facut cele rele, intru munca si osanda vesnica.
Dar, fratii mei, cand va suna trambita judecatii si milioane de trambite vor
invia pe toti oamenii, oare asa o sa inviem si noi, cum suntem acum si cum
murim ? Cutare om sau cutare femeie asa va invia ?
Doamne fereste ! La judecata nu este varsta si nu este materie care o poti
vedea, ci toti vor invia la varsta de treizeci de ani. Nu mai este copil si
batran, ci varsta pe care a avut-o Mantuitorul la botez. Toti vor fi de
treizeci de ani.
Afara de asta, sa stiti, cand vor invia miliardele si miliardele de oameni,
fiecare trup v astraluci dupa cum i-au fost faptele. Iata, nici sufletele nu
vor fi exact unul ca celalalt, ci dupa faptele lor. Cei ce vor fi pacatosi, vor
avea trupuri intunecate; cei care vor fi mai pacatosi, vor avea trupuri si mai
intunecate si altii vor fi ca diavolii de intunecati.
Iar cei buni vor fi albi, si altii foarte albi si luminosi. Ca zice Sfantul
Efrem Sirul : " Dupa asezarea cea din afara, la judecata se vor cunoaste
faptele omului ".
Si nu numai atat. Cand vor intampina pe Domnul in vazduh, cei pacatosi si
foarte rai nu vor merge in vazduh, ci vor ramane pe pamant. Iar cei drepti,
dupa masura dreptatii, au sa se ridice de la pamant. Unii au sa fie de un metru
de la pamant, altii, de o suta de metri; altii, de o mie; altii, in nori, dupa
fapte.
De aici are sa se cunoasca dreptatea lui Dumnezeu. Te-a tras pamantul ? Ai
slujit pamantului in lumea asta si faptelor pamantesti ? De aceea stai pe
pamant, ca de acolo mergi in iad !Iar cei drepti, de s-au ridicat o palma de la
pamant, in vecii vecilor tot in sus vor merge. Merge-vor din putere in
putere, cum ati auzit ca spune Proorocul david, din slava in slava
spre Dumnezeu, Care n-are margini. Ca acestia s-au invrednicit sa zboare de la
pamant. Iar cei ce-au ramas pe pamant merg cu diavolii in jos, unde vor fi
osanditi. Asa va fi la judecata !
Trupurile pe care le vom primi la inviere nu mai au moarte, iar trupurile
pacatosilor vor arde in vecii vecilor si nu se vor topi, caci nu mai sunt
trupuri materiale ca acestea care se frig de o lumanare si de un chibrit.
Ce fel de trupuri vom primi la Judecata, auzim pe Sfantul Apostol Pavel, ca
zice : Seamana-se-va intru slabiciune, scula-se-va intru putere. Trupul
pe care il primesc dreptii dupa Judecata stiti cata putere are ? Poate clatina
lumea toata ca pe un mar; poate muta muntii din loc, poate birui toate ostirile
lumii numai cu amenintarea. Atata putere au sa aiba dreptii. Seamana-se-va
intru slabiciune, scula-se-va intru putere.
Si iarasi zice Apostolul, a doua insusire : Seamana-se-va intru
necinste, scula-se-va intru slava. Ce semanam in mormant ? Viermi,
putoare, mancare viermilor, tarana ... Du-te la un mort, dupa ce l-ai ingropat,
pe cel mai iubit al tau, ca miroase mai urat decat toata murdaria lumii, la
cateva zile. Ti-i greata, fugi de dansul !
Oare asa o sa se scoale la inviere ? Cei pacatosi se vor scula tot cu trupuri
nestricacioase, dar intunecate si urate, care vor arata faptele lor; iar cei
drepti, nu asa.
Se seamana intru necinste pe pamant, pentru ca dupa trup suntem mancarea
viermilor si tarana si putoare. Dar maine, mai mult : Scula-se-va intru
slava. Trupurile dreptilor vor fi mult mai stralucitoare decat
soarele, cum spune Mantuitorul. Atunci dreptii vor straluci ca soarele
intru imparatia Tatalui Meu.
ia inchiouiti-va acum, daca ar fi la amiaza si ai vedea soarele pe cer, si ai
mai vedea un soare, si ai mai vedea o suta de sori, si ai mai vedea o mie de
sori, atunci de groaza n-ai sti unde sa te duci. Mori de frica ! Dar cand vor
veni milioane de drepti si vor straluci mai tare decat soarele, ce lumina va fi
atunci ? Ce spaima, ce minune mare va inconjura tot pamantul, cand vor vedea
atata slava a dreptilor care va veni ?
Asa vor veni dreptii la Judecata, cu slava mai mare decat soarele. Intre
acestia, cel mai mult vor straluci sfintii din cer : Apostolii, Proorocii,
Mucenicii, Cuviosii; toti calugarii, care au dus viata ingereasca pe pamant;
pastorii de suflete, care au pastorit bine turma lui Hristos; cei ce au postit
si s-au rugat cu inima curata; mamele cu copii, pe care i-au crescut in frica
de Dumnezeu; copiii nevinovati, cei ce s-au nevoit in feciorie si curatenie,
cei care au fost milostivi, smeriti si blanzi cu inima si toti cei ce au iubit
pe Hristos si Biserica Lui si au trait cu sfintenie intru dreapta credinta.
Si iarasi zice marele Apostol Pavel : Seamana-se trup sufletesc, scula-se-va
trup duhovnicesc. Nu se mai scoala trupul acesta de tarana asa.
Trupurile duhovnicesti stiti cata putere au ? Stiti cata subtiratate au ? Cum
arata marele Vasile si fericitul Ieronim si dumnezeiescul Parinte Ioan Gura de
Aur. Trupurile duhovnicesti sunt ca trupurile ingeresti, nemuritoare, luminoase
si pot sa mearga mai repede ca razele fulgerelor.
Asa va fi si sufletul noastru, dupa ce iese din trup. Ca zice proorocul
Iezechiel : Alerga-vor, Doamne, in graba sufletele dreptilor si mai
repede ca razele fulgerelor se vor intoarce la Tine. Credeti ca
sufletul, dupa ce iese din trup, merge asa cum mergem noi ? Mai repede ca
fulgerul merge, ca tot asa de repede merge si ingerul. Poate inconjura lumea,
cat ai clipi din ochi.
Asa, trupurile duhovnicesti cum arata dumnezeiestii Parinti, ca fulgerul se vor
purta. Intr-o clipeala de ochi trupurile duhovnicesti ale dreptilor se pogoara
in iad sau se suie la cer, se duc la marginea lumii si nimeni nu-i mai poate
opri, atat de subtiri sunt si atata putere de alergare au.
Auzi ce spune iarasi Sfantul Apostol Pavel : seamana-se intru
stricaciune. Aceasta este a patra insusire a trupului inviat; scula-se-va
intru nestricaciune. Pai, nu se seamana intru stricaciune, cand se
zamisleste omul in pacat ? Apoi, nu vezi ca se strica mortul inca de pe pamant,
daca nu-l ingropi repede ? Si apoi, in groapa trupul nu se face tarana si
putoare ? Dar, dupa inviere, scula-se-va intru nestricaciune, zice marele
Apostol Pavel.
Trupurile dreptilor, dupa inviere, au insusiri ingeresti. Nu mai mor, nu
imbatarnesc, nu au dureri, nu le trebuie mancare, nu se pot taia de sabie, nu
se ard de foc, nu se imbolnavesc, nu se mai pot tine de lacate, trec prin usile
incuiate, cum a trecut Mantuitorul dupa Inviere. Aceste trupuri stricacioase,
devin nestricacioase prin inviere.
Acestea sunt cele patru insusiri ale trupurilor mortilor dupa inviere, cand va
suna trambita judecatii de apoi si de trei ori fericit este acela, care se va
invrednici de insusirile acestea, ca sa fie drept inaintea lui Dumnezeu si sa
primeasca aceste daruri, adica : nestricaciunea, cinstea, puterea duhovniceasca
si slava.
Ingerii din cer care pazesc stihiile si care vor suna din trambite la Judecata
ed apoi sunt ingeri pazitori, care-l pazesc pe om de la dumnezeiescul Botez si
pana la moartea lui.
de aceea, sunteti datori totdeauna, cand va rugati lui Dumnezeu seara si
dimineata, pe langa alte rugaciuni, sa faceti si cateva inchinaciuni sau
metanii catre ingerul pazitor si sa ziceti asa :
" Sfinte ingere, pazitorul vietii mele, roaga-te lui Hristos Dumnezeu,
pentru mine, pacatosul ".
Rugati-va la ingerul pazitor, caci el calatoreste cu noi toata viata, de la
Botez pana la moarte, si insoteste sufletul prin vamile vazduhului patruzeci de
zile, pana la judecata particulara, iar in vremea de apoi mijloceste mila
pentru sufletul pe care l-a pazit. Amin.