- Parinte, de ce a fost nevoie sa se schimbe calendarul vechi, numit si
calendarul Iulian ?
- Calendarul vechi nu s-a schimbat, ci s-a indreptat, caci avea mare nevoie de
indreptare. Acest calendar a fost intocmit de filosoful pagan Iulian Sosigene
din Alexandria in anul 44, inainte de venirea Domnului, din porunca imparatului
Romei, Iulius Cezar. Acest calendar a fost intocmit si asezat la acea vreme
potrivit cu izomeria ( echinoctiu ), care era la data de 24 martie si 24
septembrie. Dar dupa intocmirea acestui calendar, astronomii cei vechi au
observat ca acest calendar ramanea in urma, fata de calendarul ceresc, la 300
de ani cu o zi si cu o noapte.
Deci se vede clar, caci crestinii, inca de pe vremea Sfintilor Apostoli nu se
mai tineau de echinoctiul calendarului iulian ( cel vechi ), care, dupa cum am
vazut, ramanea in urma. Asa ca Sfintii Parinti de la Niceea fac prima
indreptare a aclendarului iulian - dupa cum si Sfintii Apostoli mai inainte de
ei au facut-o - si echinoctiul cel de la 24, 23 si 22 martie, gasindu-l in urma
cu trei zile pana la venirea lor, il fixeaza la 21 martie unde era atunci.
- dar eu am auzit pe cei cu stilul vechi spunand despre calendarul nostru
indreptat ca este catolic, ca cel gregorian, indreptat de Papa Grigorie al
XIII-lea la anul 1582.
- Nu este asa, iubite frate. Sa stii ca ramanerea in urma a calendarului era
cunoscuta in Biserica noastra cu sute de ani inainte. Accest lucru se arata in
marturia arhim. Nichifor, care, la sfarsitul Ceaslovului tiparit in anul 1816,
arata ca din cauza greselilor calendarului si pascaliei vechi suntem cu 13 zile
in urma.
- Parinte, dar cum a fost indreptarea calendarului in Biserica noastra, caci
stilistii zic ca patriarhul Miron Cristea a uitat de randuiala veche si a
stricat calendarul nostru cel sfant ?
- Nu patriarhul Miron Cristea a indreptat calendarul, ci Biserica noastra
dreptmaritoare de Rasarit, in frunte cu patriarhul ecumenic de la
Constantinopol si cu toti patriarhii Bisericilor Ortodoxe care au fost acolo de
fata, sau au trimis delegati si imputerniciti pentru a semna in locul lor.
- Dra cand s-a facut aceasta indreptare ?
- In anul 1923 s-au adunat la Constantinopol intr-un sinod, reprezentanti ai
tuturor Bisericilor Ortodoxe. Acolo, cercetand cu frica lui Dumnezeu si cu
amanuntime chestiunea calendarului Iulian si vazand ca prin indreptarea lui nu
se aduce nici o stirbire dogmelor, canoanelor Bisericii si randuielilor
Sfintilor Parinti si ca prin ramanerea in urma a calendarului de la 21 la 8
martie, se calca randuiala stabilita de Sfantul si Marele Sinod ecumenic de la
Niceea, au hotarat cu totii sa indrepte calendarul Iulian si sa aduca
echinoctiul de la 8 martie la 21 martie cum este acum.
Hotararea a fost primita de toate Bisericile Ortodoxe, care au luat parte la
sinod, prin mitropoliti, episcopi si delegatii lor, urmand ca fiecare Biserica
sa faca indreptarea calendarului cand va gasi vremea potrivita. Astfel, in anul
1924, la 10 martie, a indreptat calendarul Patriarhia ecumenica de
Constantinopol si Biserica Greciei. Apoi, pe rand, Patriarhia Alexandriei, Patriarhia
Antiohiei si in anul 1924, in octombrie, a indreptat calendarul si Biserica
noastra Ortodoxa Romana, socotind ziua de 1 octombrie drept 14 octombrie,
sarind peste cele 13 zile cu care ramasese in urma calendarul Iulian.
Iar Sfintele Pasti le serbam odata cu crestinii care tin stilul vechi din
celelalte tari, pentru unitatea si pacea Bisericilor noastre surori, care inca
nu au indreptat calendarul, precum Biserica Rusa, Biserica Ierusalimului, s.a.
Caci asa s-a facut intelegerea la Moscova, in anul 1948, la Sinodul Panortodox,
unde au fost de fata aproape toate Bisericile Ortodoxe, prin reprezentantii
lor.
- Dra stilistii zic ca noi am desfiintat postul Sfintilor Apostoli.
- Postul Sfintilor Apostoli nu este desfiintat, ci tinut sub iconomia Bisericii
Ortodoxe.
- Dar cum se procedeaza atunci cand postul Sfintilor Apostoli lipseste ?
- Atunci ramane la hotararea Sfantului Sinod si cate zile randuieste Sfantul
Sinod, atatea zile postim.
- Bine, dar cei cu stil vechi zic ca tin cu Ierusalimul si cu Sfantul Munte
Athos.
- Daca tin cu Ierusalimul si cu Sfantul Munte Athos, de ce Ierusalimul nu-i
primeste nici la slujba si nici la impartasire ?
Cand am fost la Ierusalim si am intrat in audienta la Prea
Fericitul Patriarh Benedict, prima intrebare pe care ne-a pus-o a fost : "
Nu este vreun stilist printre voi ?", caci nici in audienta nu voia sa-l
primeasca. Apoi, daca zic ca tin ca la Ierusalim, de ce nu fac ceea ce fac cei
din Ierusalim, unde se tine stilul vechi ? Caci atat Patriarhia cat si mitropolitii,
episcopii, preotii si diaconii de la Sfantul Mormant slujesc si se impartasesc
cu toti crestinii care vin din toate tarile unde se tine stilul nou (
calendarul indreptat ). Daca zic ca tin cu cei de la Sfantul Munte, de ce nu
fac si ei ca cei de la Sfantul Munte; adica sa fie supusi Bisericii si
Sfantului Sinod si tarii din care fac parte si sa slujeasca cu preotii si
episcopii ce tin stilul nou, asa cum fac staretii, preotii si monahii din
Sfantul Munte Athos ?
Daca stilistii zic ca tin cu Ierusalimul, de ce n-au venit sa slujeasca cu
Patriarhul Diodor al Ierusalimului, in anul 1982, la hramul Sfantului Ioan cel
Nou de la Suceava ? De ce Biserica Ortodoxa din Ierusalim nu-i recunoaste, asa
cum nu-i recunoaste nici Patriarhia Ecumenica din Constantinopol ? Caci
Patriarhul Diodor al Ierusalimului, a zis la hramul Sfantului Ioan : " Noi
nu recunoastem in Romania alta Biserica in afara de Biserica Ortodoxa Romana.
Noi, la Ierusalim, tinem calendarul Iulian cel neindreptat, dar acest lucru nu
este o pricina de despartire intre noi si celelalte Biserici Ortodoxe surori si
nici nu facem din calendar o dogma de credinta ".
Daca stilistii zic ca tin cu Sfantul Munte, de ce, in anul 1993, cand au venit
parinti din Grecia cu lemnul Sfintei Cruci a Mantuitorului prin Romania, n-au
mers si ei la Slatioara ? De ce, in anul 1995, cand s-au intrunit toti
Patriarhii la noi in Romania, n-au pomenit nimic de cei care tin stilul vechi ?
- Parinte, care sunt abaterile canonice ale stilistilor ?
- Stilistii au si grave abateri canonice. Iata care sunt cele mai grave :
1. Nu asculta de hotararea Patriarhiei Ecumenice din Constantinopol, din anul
1923, care a hotarat indreptarea calendarului celui vechi.
2. Nu asculta nici de Patriarhia Ierusalimului.
3. Nu asculta de Sinodul Bisericii Ortodoxe Romane si de hotararea
intai-statatorilor tuturor Bisericilor Ortodoxe, care s-au adunat la Moscova in
anul 1948.
4. Episcopii si preotii lor, precum si crestinii condusi de ei, se departeaza
de la slujirea si impartasirea cu preotii si ierarhii nostri, din ura, mandrie,
razvratire si neascultare, cazand prin aceasta sub osanda canoanelor 12, 13, 14
si 15 ale Sinoadelor 1 si 2 din Constantinopol; 31 al Sfintilor Apostoli; 18 al
Sinodului al IV-lea Ecumenic; 31 si 34 ale Sinodului al VI-lea Ecumenic; 5 al
Sinoadelor din Antiohia si altele.
5. Boteaza si cununa a doua oara, savarsind o mare erezie si greseala
dogmatica.
6. Au rupt legatura duhovniceasca cu ierarhia canonica a Bisericii Ortodoxe
Romane.
7. Hulesc si defaima patriarhii, episcopii si preotii Bisericii care tin stilul
nbu, numindu-i " catolici ", " lipsiti de har ", "
eretici ", etc.
8. Au facut manastiri fara aprobarea Sfantului Sinod.
9. Preotii stilisti se duc prin sate straine si fac slujbe pe ascuns, fara sa
tina seama de aprobarea episcopului locului si a parohului din acele parohii.
Si acestea sunt cateva din greselile si abaterile canonice ale celor ce tin
stilul vechi in tara noastra.
- Stilistii sunt considerati eretici ?
- Nu. Sunt schismatici, adica dezbinati de Biserica Ortodoxa, caci au calcat
legile bisericesti administrative, organizandu-si manastiri si biserici
deosebite, fara aprobarea Sfantului Sinod. Iar daca indraznesc sa boteze a doua
oara, atunci se fac eretici, potrivit cu canonul 47 Apostolic si alte canoane.
Calendarul este un ceas. A fost schimbat de cinci ori pana acum, si cand va fi
nevoie iar o sa-l schimbe.
Calendarul este un ceas al vremii si tu daca ai calendar cu un ceas in urma sau
doua, de-acum al tau este bun, ca a ramas in urma ? Sau pentru calendar sa ne
sfadim, sa ne dezbinam, sa ne uram ca nu mai suntem ortodocsi ? Ai auzit
vreodata zicand : " Sfinte mucenice calendare, roaga-te lui Dumnezeu
pentru noi ?" Ai auzit nebunii de acestea ? Calendarul daca ar fi sfant,
ar trebui sa ne inchinam la calendar ! Ori calendarul este dogma ? Toate
dogmele sunt sintetizate in Crez.
Ai auzit vreodata : " Cred intr-unul calendar ?" Ai auzit nebunii din
acestea ? Calendarul, nu-i dogma, nu-i sfant ! Este un ceas al vremii. De ce te
inchini la el si din cauza lui nu te supui Bisericii si te apuci sa faci de
capul tau hirotonii si sa botezi din nou ? Tine-te de Biserica ! Toate sectele
care s-au rupt de Biserica, s-au rupt din neascultare si mandrie de la trupul
lui Hristos.
Vezi la Efeseni ce spune la capitolul 1, 21-22 : Biserica este trupul lui
Hristos. Vezi si la galateni 18 - 19 : Cap al Bisericii este Hristos. Si
la Coloseni ai vazut ce-i Biserica ? Cine s-a rupt de Biserica, ori sectar ori
stilist, orice ar fi, s-a rupt de Trupul lui Hristos si nu are mantuire in veacul
veacului ! Asa sa stiti. Nu ne inchinam la calendar niciodata.
Si acesti stilisti care sunt nesupusi Bisericii pana in ziua de azi, raman o
fractiune eretica care nu se va indrepta, ca zice asa : de la tot pacatul se
intoarce omul usor, dar de la eres, foarte greu ! Si aceasta pentru ca se
intuneca partea rationala a sufletului. Degeaba ii spun eu ca aici este alb, ca
el vede negru. Si atunci foarte greu se intoarce, asa ramane. Si asa raman si
sectele si celelalte.