CELE 14
REGULI PENTRU MERGEREA LA BISERICA
Fratilor, trebuie sa stiti ca un crestin care merge la biserica are 14 reguli
canonice de buna cuviinta, daca vrea sa-l foloseasca sfanta biserica. Daca nu
le implineste, se duce la biserica spre osanda.
Am sa va spun regulile de buna cuviinta pentru un crestin care merge la sfanta
biserica.
Daca vreti sa fiti fii cu adevarat ai Bisericii lui Hristos celei
dreptmaritoare, care ne naste pe noi prin apa si prin Duh la Botez, de aproape
2000 de ani, in Biserica lui Hristos, care este stalp si intarire a adevarului,
sa stiti regulile de mergere la biserica, dupa cum urmeaza :
1. Prima conditie canonica pentru a merge la Sfanta Biserica este sa te
ierti cu toti. Daca merge mama la biserica, sau tata, sa zica : "
Iertati-ma, mai baieti ! Iarta-ma, sotie !"
2. A doua conditie canonica. Cand mergi la Biserica sa duci un mic dar
din casa ta. Macar o lumanarica, macar un banut, o prescura, un pahar de vin,
ce poti. Ca prin acel mic dar pe care-l duci tu la biserica se binecuvinteaza
toata averea ta, caci il dai jertfa lui Dumnezeu.
3. A treia conditie canonica. La biserica este bine sa mergi mai de
dimineata, ca sa poti apuca Evanghelia Invierii de dimineata si Slavoslovia. Si
totodata daca te duci mai devreme, te poti inchina linistit, nu-i lume multa la
biserica, te duci la locul tau fara sa deranjezi slujba.
4. A patra conditie canonica. Totdeauna barbatii in biserica trebuie sa
stea in partea dreapta, iar femeile in partea stanga. Si in ordinea aceasta
trebuie sa stea in biserica : barbatii batrani in frunte, cei mai putin carunti
la spate, cei mai tineri in spatele lor, flacaii si baietii tot asa. La fel si
femeile. Iar intre barbati si femei, sa lasati o carare in biserica, ca sa mearga
cine vine sa se inchine si sa duca darul la Sfantul Altar.
5. A cincea conditie canonica este sa nu vorbiti in biserica, ca este
mare pacat. Daca este mare nevoie sa vorbesti, vorbeste in soapta sau prin
semne.
6. A sasea conditie canonica. Daca mergi la biserica, sa nu iesi pana nu
se termina slujba. Numai, Doamne fereste, daca esti bolnav, sau daca patesti
ceva. Dar altfel sa nu iesi, ca, daca iesi inainte de terminarea Liturghiei,
esti asemenea cu Iuda, care a iesit de la Cina de Taina, unde erau la masa
Mantuitorul cu Apostolii si s-a dus si L-a vandut pe Hristos. Asa arata Sfantul
Ioan Gura de Aur.
7. A saptea conditie canonica pentru cei ce merg la biserica. Cand va
inchinati la sfintele icoane, sa nu sarutati sfintii pe fata , ca-i pacat. Nu-i
voie. Daca sfantul este pictat in picioare, ii saruti picioarele, daca este
pictat pe jumatate, il saruti la partea de jos.
8. A opta conditie canonica. Sa stiti ca dupa ce da preotul
binecuvantare de Sfanta Liturghie, nimeni nu mai are voie sa se inchine la
icoane in biserica sau sa mai duca daruri la altar, ca este mare pacat.
Cand auzi ca zice preotul : " Binecuvantata este Imparatia Tatalui si a
Fiului si a Sfantului Duh, totdeauna, acum si pururea si in vecii vecilor
", este gata ! De atunci fiecare sta la locul lui linistit, nu se mai duce
sa se inchine. Chiar de-ai venit cu un dar in biserica, cu lumanare si cu
prescura, le dai la urma.
Ca din timpul acela preotul intra in Sfanta Liturghie si nu mai are timp sa ia
darul. Ca daca te duci si el se opreste de la Liturghie, ii raman o multime de
rugaciuni si are pacat. Deci darurile se dau la biserica pana se da
binecuvantarea de Liturghie.
De atunci inainte nu mai este voie nici sa te inchini la icoane, pentru ca ii
tulburi pe cei care vor sa asculte Sfanta Liturghie.
9. A noua conditie canonica. Crestinii trebuie sa stea in genunchi cand
se sfintesc preacuratele daruri, cand se canta : " Pe Tine Te laudam, pe
Tine bine Te cuvantam... !" Altii stau in genunchi si la Evanghelie. Nu-i
o greseala. La Axionul Maicii Domnului si la Tatal nostru, atunci se sta. Si
dupa ce se canta Tatal nostru se face sarutarea pacii. Asa se facea inainte.
Acum in unele biserici s-a uitat.
Cei ce au dezlegare si vor sa se impartaseasca cu Preacuratele Taine, trebuie
sa-si ceara iertare de la toti, de la cei mai batrani pana la cei mai tineri.
Daca sunt barbati, se duc la cei mai batrani oameni din frunte. si de la care
au avut vreo suparare, Doamne fereste, sa ceara iertare : " Iarta-ma,
frate ! Iarta-ma, cumetre sau vecine !"
La fel si femeile sa se duca la cele mai batrane si sa ia iertare, sa le sarute
mana, iar acelea sa le sarute pe frunte. Aceasta randuiala se face inainte de a
merge la Sfanta Impartasanie. Si apoi iei o lumanarica aprinsa si la iconostas
o dai in mana paraclisierului; nu mergi cu ea inaintea preotului, in fata
Sfantului Potir.
Pentru ca in fata Sfantului Potir, cand mergeti, nu aveti voie sa fiti cu
lumanarea aprinsa, nici sa mai faceti Sfanta Cruce, ca-i mare primejdie. Multi,
facand cruce, s-a intamplat ca au lovit Sfantul Potir, pe preot, si au varsat
Sfintele. S-a intamplat in multe biserici.
Eu am patit-o. A venit unul de la Sasca Mare la impartasanie; eram staret la
Manastirea Slatina, si m-a lovit peste Sfantul Potir si, daca nu-l tineam, il
zvarlea in mijlocul bisericii. Aveam Sfintele in el. Si tot mi-a varsat cele
noua cete ingeresti. Trei au cazut din acelea. Am avut de facut canon si
randuiala.
Un baietan cand si-a facut cruce, a dat peste Sfantul Potir. Si daca nu-l
tineam strans mi-l varsa tot si nu mai puteam sa fiu preot din cauza asta . A
incremenit si el. Si doar le-am spus, ca erau sute de oameni cu lumanari
aprinse : " Nu mai faceti cruce cand ajungeti in fata Sfantului Potir, si
lumanarile lasati-le colo la iconostas !"
Cand mergi in fata Sfantului Potir pui mainile crucis pe piept. Si atunci
preotul ia cu lingurita Preasfintele si Preacuratele Taine si ti le da sa ie
mananci.
10. A zecea conditie canonica. Dupa ce-ai primit Preacuratele Taine ale
lui Iisus Hristos, treci la usa diaconeasca, ca acolo sa-ti dea anafora si un
paharut de vin. Apoi treceti la strana sau in pridvor, sa va cititi molitfele
sau rugaciunea de multumire dupa Sfanta Impartasanie.
Trebuie sa stiti ca nimeni nu are voie sa se impartaseasca daca nu si-a citit rugaciunile
de impartasire ( molitfele ). Apoi, cele de multumire.
Cel ce s-a impartasit, nu mai are voie sa sarute mana preotului. Pana nu stai
la masa nu mai ai voie sa saruti nici sfintele icoane, nimic, ca ai primit pe
Hristos atunci. Dupa masa poti sa saruti mana si sfintele icoane.
Dupa impartasanie n-ai voie sa scuipi trei zile si trei nopti. Asa-i dupa
randuiala canonica. Dar macar pana a doua zi, macar 24 de ore sa tineti minte.
Dar, trei zile arata cartea. Asa este dupa Sfanta Impartasanie.
Cei casatoriti, care vor sa se impartaseasca cu Preacuratele Taine, trebuie sa
pazeasca curatia in familie, macar trei zile, iar dupa ce s-au impartasit sa
tina macar doua zile. Iar in posturi, trebuie sa traiasca toate zilele in
curatie.
11. A unsprezecea conditie canonica. Cel ce a venit la biserica dintr-o
familie, se cheama apostolul familiei. El trebuie sa ia sfanta anafora pentru
toti cei de acasa.
Cei de acasa n-au voie, Doamne fereste, in Duminici si sarbatori, sa manance
ceva, pana nu vine cel de la sfanta biserica, sa le aduca sfanta anafora, sa se
impartaseasca cu sfanta anafora in locul Preacuratelor Taine. Ca sfanta anafora
pe greceste se cheama antidoron, adica contra chip, tine locul
Preacuratelor Taine pentru cei ce nu pot sa se impartaseasca.
Duminica si in sarbatori, in timpul Sfintei Liturghii, n-ai voie sa faci
mancare, ca este mare pacat. Fa mancarea de sambata seara si pune-o undeva la
rece, ca aveti acum frigidere, si o incalzesti cand veniti de la biserica. In
caz de mare nevoie, dupa ce iesi de la Sfanta Liturghie, ai voie sa faci
mancare. Dar in timpul Sfintei Liturghii, cand preotul leaga cerul cu pamantul
si scoate particele pentru milioane de suflete, tu sa nu te apuci atunci sa
faci mancare, ca-i mare pacat !
Asa a fost la stramosii nostri. Intrebati batranii. ca asa tineau inainte ! Nu
se facea mancare Duminica. Este mare pacat. Nu-i voie sa faci focul si sa faci
mancare cand preotul face dumnezeiasca Liturghie pentru atatea milioane de
crestini, unde mijloceste iertarea atator suflete, si pentru cei din iad si
pentru cei din ceruri si pentru cei de pe pamant.
12. A douasprezecea conditie canonica. Cel ce a fost la sfanta biserica,
cand a zis preotul : " Cu pace sa iesim ! Intru numele Domnului" si a
facut otpustul, adica sfarsitul Liturghiei, face trei inchinaciuni in mijlocul
bisericii si merge acasa.
De la biserica sa nu se opreasca pana la usa lui. Nu cumva sa-l duca diavolul
de la biserica la crasma sau la joc, ca atunci e vai de el. A inceput cu
Dumnezeu si termina cu diavolul. Ca asa face vrajmasul : " Da, oare sa ma
duc pe la cutare cumatru; dar, sa ma duc pana la cutare; dar, sa merg oleaca la
crasma ".
Bucuria diavolului ca te-a scos din raiul lui Dumnezeu si te duce in iad, caci
crasma este gura iadului. Asa o numesc toti Sfintii Parinti.
Dracul, cand ai intrat in crasma iti bate trei cuie. Primul cui, cand ai pus
piciorul pe pragul crasmii; al doilea, cand ai stat pe scaun la masa, in
crasma; si al treilea, cand ai luat primul pahar. Pe urma esti al lui; te tine
el acolo, nu scapi degraba. Ti-a batut trei cuie.
Deci, de la usa bisericii du-te direct acasa !
13. A treisprezecea conditie canonica. Cand mergi acasa, zi o rugaciune
la sfintele icoane si cand toti stau la masa, tu sa le povestesti ce ti-a ramas
si tie in cap de la biserica. " Uite, a fost Apostolul cutare, Evanghelia
cutare; preotul a tinut predica cutare; uite asa a cantat dascalul, asa frumos
a fost !", ca sa auda si cei ce n-au putut merge la biserica, din motive
binecuvantate.
14. A paisprezecea conditie canonica. Dupa ce ai stat si tu la masa, sa
te odihnesti doua ore. Apoi trebuie sa te duci in Duminici si sarbatori sa faci
vizite si sa cercetezi pe cei bolnavi si saraci.
Daca stii un batran bolnav sau o femeie bolnava sau un copil, sau cineva care zace
de multi ani, du-te si-l cerceteaza, ca auzi ce spune Hristos in ziua Judecatii
: Bolnav am fost si nu m-ati cercetat (Matei 25, 36).
Daca nu poti duce un dar cat de mic la cel bolnav, du-te si-i spune un cuvant
de mangaiere : " Rabda, frate ! Roaga-te lui Dumnezeu ca te iubeste !
Dumnezeu, pe care-L iubeste, il cearta. Si daca ai sa rabzi in lumea asta, n-ai
sa mai rabzi dincolo. Asa a rabdat Iov, asa a rabdat Lazar !"
Deci regula a paisprezecea este sa cercetam pe batrani si pe cei bolnavi in
Duminici si sarbatori.
Acestea sunt pe scurt cele paisprezece reguli de buna cuviinta pentru crestinii
care merg la sfanta biserica in Duminici si in sarbatori.