SA NU
JUDECAM PREOTII !
In anul 1954, am fost invitat la Bucuresti la un profesor universitar,
Alexandru Mironescu, sa vorbesc intr-o sala, unde erau peste 50 de persoane,
numai ministri, generali, colonei, profesori, doctori, ingineri , farmacisti,
numai oameni din clasa de sus. Era si parintele Daniil Tudor. El a aranjat ca
sa predic, impreuna cu parintele Benedict Ghius si parintele Petroniu Tanase.
Dupa ce-am intrat acolo, intalnirea religioasa a inceput, asa cum se cuvenea,
cu rugaciune. La un moment dat, se ridica o doamna si spune :
- Prea Cuvioase parinte, eu nu pot pune in aceIasi cantar pe toti preotii !
- Dar cine esti dumneata de cantaresti preotii ? Ai stat pe scaunul lui Hristos
?
- Dar, Prea Cuvioase, parintele cutare-i sfant, parintele cutare, care a fost
la inchisoare, a fost un sfant, dar ceilalti preoti care nu poarta uniforma,
care se barbierese, care fumeaza, eu nu-i pot pune in acelasi cantar.
- Dar, cine ti-a dat voie sa-i pui in acelasi cantar dumneata si sa cantaresti
preotii ? Ca n-ai voie sa cantaresti pe nimeni, ca zice asa Scriptura : Nu
judecati, si nu veti fi judecati ( Matei 7, 1 ). Eu pe nimeni n-am voie sa
judec, pentru ca judecatorul nostru este Hristos.
- Vreau sa va spun, ca eu mi-am pierdut evlavia la unii preoti si eu cred ca
n-au toti acelasi har.
- Rau ai gandit ! Dumneata trebuie sa stii e daca ar fi asa cum
zici, n-ar mai fi preoti pe fata pamantului, fiindca toti gresesc. Dar nu-i
asa. Zic Sfantul Ioan Gura de Aur : " A preotului este numai a deschide
gura, si harul lucreaza ".
De vei vedea preot beat, cazut in sant, du-te si-i saruta mana
si indata te-ai umplut de harul lui Dumnezeu ! Ca nu se amesteca niciodata
pacatele lui cu harul lui Dumnezeu, care l-a luat la hirotonie, ca atunci n-ar
mai fi har. Preotul nu lucreaza in virtutea sa personala, ci in virtutea
harului care l-a primit. Daca n-a fost vrednic, la judecata ia mai mare munca
decat crestinii, ca cei tari, tare se vor cerca; caruia i s-a dat mult, mult
se va cere; si mai mult va fi batuta sluga aceea care a stiut voia, decat cea
care n-a stiut ( Luca 12,48 ).
Dar acest lucru este al lui Hristos, nu-i al tau. Noi ne plecam
harului lui Dumnezeu, ca ai auzit ce a spus Mantuitorul la popor. El, ca
Dumnezeu, ii mustra pe carturari si pe arhierei, dar poporului nu i-a dat voie
sa-i mustre. Ai auzit ce-a spus ? Pe scaunul lui Moise si al lui Aaron au
sezut carturarii si fariseii, arhiereii si preotii; tot ce va invata ei sa
faceti, sa faceti, ca ei legea lui Dumnezeu invata, dar dupa faptele lor sa nu
faceti, ca ei zic si nu fac (Matei 23, 2-3).
Evanghelia iti da voie sa faci ce zice preotul, cand te invata
de bine, iar daca vezi la el ceva ca nu-i bun, nu face. Mantuitorul spune asta.
Pentru ca el are sa dea seama inaintea lui Dumnezeu daca n-a facut, si eu am sa
dau seama inaintea lui Dumnezeu, daca am auzit un cuvant bun si nu l-am facut.
Dar nu le-a dat voie sa judece, pentru ca harul lui Dumnezeu nu
se duce de la preot, numai daca ai auzit ca l-a caterisit. Si cand este
caterisit, inca darul nu se ia. Atunci este ca un soldat care are la dansul
sabie, are pusca, are pistol, dar n-are voie sa le foloseasca, ca i se ia numai
administrarea harului, nu harul lui Dumnezeu, numai lucrarea harului. El, in
ziua judecatii, tot ca preot se va judeca.
Ia sa va dau un exemplu : Pune dumneata intr-un castron de
marmura un pumn de galbeni de aur si pune si cenusa. Ia o caldare de apa si
toarna peste ei. Ce se intampla cu cenusa ? S-a amestecat aurul cu apa ? A
intrat cenusa in aur ? N-a intrat. Aurul este alta fire si cenusa alta.
Dupa cum nu se amesteca aurul cu cenusa, asa nu se amesteca la
preot pacatele lui cu harul care este dat de la Dumnezeu, macar de ar fi el cat
de pacatos.