NUNTA CRESTINA
Nu toata nunta dintre oameni si nu la toate confesiunile
religioase nunta este taina. Asa la protestanti, la catolici, la anglicani si
la alte multe confesiuni si popoare, nunta n-are putere de taina. Este numai un
simbol la dansii, un act de prietenie si o dovedinta oarecare intre sot si
sotie. Dar niciunde n-are nunta putere harica de Taina si nu este atat de
cinstita ca in Biserica dreptmaritoare de Rasarit.
Ca nunta sa fie cu adevarat taina mare si sfintita trebuie sa
stiti ca nunta are unsprezece reguli canonice. Si numai atunci cand se face
dupa aceste reguli nunta este adevarata nunta crestineasca si adevarata Taina
mare.
Nunta este radacina firii omenesti, cum o numeste dumnezeiescul
Apostol Pavel. El spune asa : Daca radacina este sfanta, sfinte vor fi si
ramurile. Iar daca radacina este salbatica, salbatice si rele vor fi
ramurile ei.
El numeste nunta Taina, ca este una din cele sapte Taine. Dar nu
taina, ci taina aceasta mare este - zice de nunta -, iar eu zic voua
: in Hristos si in Biserica. Daca s-a facut cununia in biserica, ea
inchipuieste unirea cea duhovniceasca din ceruri a Bisericii cu Hristos.
Nu dupa ce ti-ai batut joc, te unesti prin cununie cu o
fecioara. Te-ai dus sa faci armata si dai buzna sa te insori. Daca faci asa,
nu-i bine ! Cununia este de 2000 de ani in Biserica lui Hristos. Taina lui
Hristos este numai cand se face cununia in biserica.
Cand am fost la Ierusalim, am fost la Cana Galileii, unde s-a
prefacut apa in vin; ca prima minune a facut-o Mantuitorul la nunta din Cana.
De aceea nunta a ridicat-o la rangul de Taina, cum este Sfanta Impartasanie,
Botezul, Spovedania, Sfantul Maslu, Preotia, tot asa de mare Taina este si
nunta.
Acolo am fost si am vazut vasele de piatra unde s-a prefacut apa
in vin si le-am sarutat. Sunt doua vase de cremene, galbene. Evanghelia spune
ca sase vase au fost; doua le-am vazut la Sfanta Ana la muzeu, doua la Cana si
doua s-au pierdut de 2000 de ani.
Aceste vase in care Mantuitorul a prefacut apa in vin sunt puse
in biserica; ele au icoane frumoase si perdele de aur, sa se inchine lumea, sa
sarute icoanele si pe urma aceste vase.
Dar Taina Nuntii pe care o fac crestinii azi, vai si amar de noi
! Cum s-a stricat sfintenia acestei Taine ! Cum ne-am departat de sfintenia
Tainei acesteia, cat cerul de pamant !
Ca sa va dati seama de aceasta, ascultati cu atentie care sunt
cele unsprezece reguli canonice ale nuntii crestine ortodoxe, dupa canoanele
Bisericil lui Hristos.
1. Prima conditie sau randuiala canonica,
si aici vorbim din cuvantul Sfantului Ioan Gura de Aur, este sa nu se ia
neamuri in casatorie.
Preotul bisericii este parintele intregului sat sau al parohiei.
Voi, cand o sa va casatoriti fetele sau baietii, sunteti datori sa va duceti
intai la preot. Preotul trebuie sa stie intai si-ntai cate nunti are in sat.
A vorbit un baiat cu o fata, dar trebuie sa se duca la preot.
Daca preotul are multe familii in comuna, cum se intampla in multe locuri si nu
stie care-i ruda unul cu altul, poate pune pe usa bisericii un anunt :
" Va rugam pe toti enoriasii sa ne comunicati, daca acesti doi tineri
nu sunt rude !" Daca enoriasii nu spun cand stiu, este pacatul lor.
Spita de rudenii si arborele genealogic al unei familii se
imparte in cinci : Rudenie suitoare si coboratoare, colaterala, din cuscrie,
din dumnezeiescul Botez si din fii adoptivi.
Rudeniile suitoare sunt : tata,
bunicul, strabunicul, ras-strabunicul. Cele coboratoare sunt : feciorul,
nepotul, stranepotul si ras-stranepotul. Acest fel de rudenii nu se pot lua
niciodata in casatorie, pentru imposibilitate de varsta.
Are dreptul ras-strabunicul sa ia in casatorie pe o
ras-stranepoata, dar ea trebuie sa fie de 16 ani, iar el de 100 de ani. Deci va
dati seama ca nu se poate lua din cauza varstei. Deci acestea nu se pot lua, la
infinit.
Rudeniile colaterale, care fac cruce cu
cele de sange, cele suitoare si coboratoare, adica : tata, baiatul ( sora ),
varul intai, varul al doilea si varul al treilea. Tata cu mama sunt de gradul
intai; fratele cu sora sunt gradul al doilea; verii intai sunt gradul al
patrulea; verii ai doilea sunt gradul al saselea. Toti acestia n-au voie sa se
ia in casatorie unul cu altul. De abia verii al treilea se pot lua, care sunt
gradul al optulea. Deci verii al treilea se pot lua in casatorie.
Cine intra in aceasta rudenie colaterala, iarasi intra in
rudenie de sange. Sa tineti minte ! Va spune preotul din sat, dar, fiinca ati
venit pe aici, va spun si eu.
Rudeniile din cuscrie, din doua si trei
neamuri in laturi. Adica : un barbat a fost casatorit cu o femeie, s-au
incuscrit parintii femeii cu parintii lui. Sunt rudenii din doua laturi. Dar
daca-i moare femeia si barbatul ia alta femeie, au devenit trei neamuri in cuscrie,
ca s-a mai incuscrit si cu parintii celei de-a doua femei. Aici se opreste
casatoria pana la gradul cinci, la gradul sase dezleaga Sfintii Parinti.
Rudeniile din dumnezeiescul Botez.
Acestea rudenii sunt oprite sa se ia in casatorie pana la gradul sapte
inclusiv.
Nasul, daca a botezat un copil, baiatul acela, daca a crescut,
nu poate lua pe fiica nasului, dar nici pe fata fiului, nepoata de la fiu. De
abia poate lua pe stranepoata nasului. Tot asa si daca acest baiat al nasilor
ar avea un baiat, nu poate lua pe fata nasului, ci numai pe nepoata nasuIui.
Apoi mare pacat fac preotii si crestinii aceia care pun nasi
multi la nunta, cum am auzit prin Bucovina, ca au pus 40 de nasi la o nunta.
Nebunie nemaipomenita ! Toti se fac rudenii. Copiii lor nu se mai pot lua
in veac in casatorie.
Cine v-a invatat sa puneti multi nasi la nunta ? Ca sa iasa
parale multe ? Te duci in gheena, in iad ! Atat aveti voie, un nas sa puneti;
nasul cu sotia lui ( daca sunt cununati religios ). Atat ! Un singur nas sa se
puna la nunta. Va arat eu dogmele si canoanele Bisericii; eu sunt cu mana pe
Pidalion si pe pravilele bisericesti.
Deci sa nu se mai faca pacatul acesta ! Si pe preotul care
ingaduie aceasta, Biserica il osandeste. Stiti voi cat de mare pacat este
amestecarea rudeniilor din dumnezeiescul Botez ? Este mai mare decat cel de
sange. Am sa va dau o pilda. Daca s-ar ajunge la nebunia aceasta sa pacatuiasca
tatal cu fiica sa, ii opreste 20 de ani de Sfintele Taine. Iar daca a trait cu
fina din botez, il opreste 25 de ani, ca este mai mare rudenia din botez decat
cea de sange, ca este rudenie duhovniceasca.
Trebuie sa stiti lucrul acesta, ca va bagati in gheena, daca va
puneti nasi multi si va faceti rudenii si pe urma copiii sau nepotii vostri se
iau in casatorie. Voi raspundeti !
Rudenia din fii adoptivi. Ai luat un baiat,
l-ai adoptat, l-ai trecut pe numele tau, el poarta numele tau in societate.
Acela este al tau. Cum este baiatul tau, asa-i si acela inaintea lui Dumnezeu,
dupa ce l-ai infiat.
Deci copilul acela, daca are o sora sau un frate, nu poate sa ia
pe un copil al dumitale sau daca ar avea un nepot. Tocmai stranepotul lui poate
sa ia pe stranepoata dumitale, iarasi pana la spita a patra. Trebuie sa stiti
acestea, pentru ca mult se incarca bietul suflet.
Nunta celor care s-au luat din rudenii are numai doua leacuri,
grele amandoua, dupa Sfantul Vasile cel Mare : " Cine s-a incurcat cu
rudenie in casatorie, ori se desparte - chiar daca ar avea copil, ca-i desparte
Biserica -, ori sa traiasca ca fratii in curatenie pana la moarte !"
Deci, de orice nuanta si spita de rudenie este cineva, daca
paseste peste rudenii si se iau in casatorie, se face incest si amestecare de
sange si este blestem si nenorocire pe ambele famiiii care s-au incuscrit, si
pe tinerii care s-au luat in casatorie.
2. A doua conditie canonica a nuntii
ortodoxe este sa se invoiasca tinerii; sa se placa mirele si mireasa, baiatul
si fata. Mare pacat si mare greseala fac parintii care dau fata dupa cine nu-i
place, sau obliga pe fecior sa ia cutare fata, pentru ca are avere multa, sau
ca-i frumoasa, sau cine stie ce alte conditii.
Acesti parinti care indeamna copiii sa se casatoreasca impotriva
vointei lor, sunt niste ucigasi care-i baga in ispita, ca ei numai de rusinea
parintilor se iau, la staruinta lor si apoi nu se plac si se despart. Si toate
pacatele care urmeaza din aceasta despartire se datoreaza parintilor care i-au
indemnat si cad pe umerii lor. Odata ce s-au invoit tinerii, este de la
Dumnezeu.
3. Dar este si a treia randuiala a nuntii canonice.
Trebuie sa se invoiasca si parintii lor, atat ai baiatului, cat si ai fetei.
Nu-i binecuvantarea lui Dumnezeu daca tinerii se plac unul pe altul si parintii
nu se impaca. Deci, atunci nunta este Taina, cand Dumnezeu le da in gand si Parintilor
si tinerilor sa se invoiasca la nunta.
Atunci este nunta binecuvantata, cand se invoiesc si tinerii si
parintii, cand fac tocmeala de bunavoie intre aceasta cuscrie si intre copiii
lor.
4. A patra randuiala a nuntii canonice.
Tinerii sa se casatoreasca foarte devreme. Dupa canoanele Bisericii, dupa
invatatura Sfantului Ioan Gura de Aur, trebuie sa se casatoreasca baiatul cand
este de 15 ani si fata cand este de 13 ani.
Dar pentru ce aceasta ? V-ati pus intrebarea ? Iata de ce :
Pentru ca sa nu greseasca pana la casatorie, sa se ia spurcati. Ca nunta-i
cinstita, cand amandoi sunt fecioreinici, si baiatul si fata. Biserica apara
neprihanirea intotdeauna si curatia. Are mare grija, nu cumva sa se ia in
casatorie dupa ce-a cazut in pacat baiatul sau fata cu cineva. Ca nu mai este
" Doamne ajuta" in casatorie.
Iar daca acum, dupa legile statului, s-a hotarat sa fie fata de
16 ani, este buna si aceasta randuiala. Ca nu-i prea tanara, este numai
potrivita. Si baiatul n-ar trebui sa treaca de varsta de 18 ani sau cel mult
20, dar sa se pazeasca cu mare tarie pana la casatorie in feciorie, cum i-au
facut mamele lor.
5. A cincea randuiala a nuntii canonice.
Inainte de-a face nunta, cu cel putin o saptamana inainte, trebuie sa mearga la
duhovnic pentru spovedanie parintii mirelui si ai miresei si cu feciorii lor,
mirele si mireasa, sa fie pregatiti pentru impartasanie.
Dar sa faca o spovedanie asa cum trebuie, scrisa, ca spovedania
este al doilea botez. S-o faci bine, spunand tot ce-ai facut, de cand erai mic
copil si pana a venit vremea sa te insori sau sa te mariti.
6. A sasea randuiala a nuntii canonice.
In ziua cand are sa fie nunta, trebuie sa mearga la biserica mirele si cu
mireasa, parintii baiatului care se numesc socrii mari, si parintii fetei, adica
socrii mici, sa asculte cu mare evlavie si cu mare frica de Dumnezeu toata
dumnezeiasca slujba a Bisericii, Utrenia, Sfanta Liturghie, predica si toata
randuiala.
7. A saptea randuiala a nuntii canonice.
In ziua cand are sa-i cunune, daca preotul, la marturisire, i-a gasit vrednici
pe acesti doi tineri sa le dea Sfanta Impartasanie, adica sa-i impartaseasca cu
Trupul si Sangele Domnului.
Ei, in ziua nuntii, primesc doua taine, anume Impartasania si
Cununia.
8. A opta randuiala canonica a Bisericii
lui Hristos pentru nunta cea adevarata, crestina, este ca preotul duhovnic,
care i-a marturisit pe acesti tineri si cunoaste viata lor, daca stie ca,
Doamne fereste, unul din ei a cazut in pacat pana la cununie, mirele sau
mireasa, n-are voie sa-i puna cununia pe cap, pentru ca face pacat de moarte.
Ce credeti dumneavoastra, ca acea cununie se pune de fantezie,
de mandrie, ca sa ne vada oamenii ca ne incununeaza Biserica ? Vai de capul
tau, daca te-a incununat, fiind nevrednic, ca spre osanda te-ai incununat !
Biserica lui Hristos, care este " stalp si intarirea
adevarului", incununeaza numai pe cei feciorelnici, care si-au pazit
fecioria pana la nunta, si baiatul si fata, cum i-a facut mama lor. Numai
acelora Biserica are voie sa le faca aceasta mare cinste de a le pune cununa pe
cap, aceasta cununa a biruintei asupra pacatului trupesc, asupra patimilor si a
stricaciunii, ca s-au luptat in viata cu post, cu rugaciune si cu infranare si
s-au pazit sa fie biserica a Duhului Sfant, si se incununeaza pentru ca au
biruit pacatul !
Inainte vreme, cand un stapanitor sau un imparat castiga o
imparatie, avand o oarecare biruinta sau o mare bravura, era obiceiul sa-l
incununeze. Asa si la aceasta taina. Biserica incununeaza pe cei biruitori, pe
cei viteji, care s-au luptat pana la cununie sa tina fecioria neatinsa de
pacatele trupesti, spurcate.
Biserica, care-i trupul lui Hristos, stalp si intarire a
adevarului, nu incununeaza curvari si preacurvari, ci numai oameni sfinti, care
si-au pazit trupul si sufletul sfant pana la cununie.
Iar daca preotul stie de la spovedanie ca ori mirele ori mireasa
a cazut in curvie, sa nu-i puna cununia pe cap ! Sa i-o puna numai mirelui,
daca el a fost cinstit, sau numai miresei.
O, ce bine ar mai fi aceasta ! Ar vedea toata biserica cine-i cu
musca pe caciula ! Ar cunoaste toti cat de cinstit a fost, cand va vedea pe
mireasa cu cununia pe cap si pe mire nu, sau invers. Iar daca amandoi au cazut,
preotul n-are voie sa le puna nici unuia cununia pe cap. Cititi pe Sfantul Ioan
Gura de Aur ( Omilia 9, la 1 Timotei ) si pe Sfantul Nicodim Aghioritul ( in
" Hristoitia", Cuvantul IV, pag. 80-82 ).
Preotul care pune cununia pe cap la oamenii curvari, care au
fost cazuti, sau la a doua nunta, este sub canon. N-are voie ! Face lucruri
necanonice si neaprobate de Biserica lui Hristos.
Am auzit ca acum se pune cununia si la a doua nunta la unii.
Cine te-a invatat ? Cine iti da voie sa faci aceasta ?
Sunt unii care au pretentia sa le puna cununia pe cap dupa ce
s-au saturat, barbatii de femei si femeile de barbati. Nu mai ai de ce sa-i pui
cununa ! Poate sa fie spovedit de o suta de ori, daca a cazut, este cazut; nu
mai este feciorelnic.
Daca-i spovedit, este oprit sapte ani de impartasanie. Sa faca
canon, dar nu sa-i puna cununa pe cap. Numai la prima cununie si daca sunt
feciorelnici are voie sa le puna cununia pe cap.
9. A noua randuiala a nuntii canonice.
Nunta nu se face cu lautari, Doamne fereste ! Il pui pe dracul sa cante la
taina lui Hristos ? Taina este nunta !
Cititi canonul 117 al Soborului din Cartagina si alte canoane,
care osandesc pe crestinii care fac nunti cu lautari. Si zice acolo, ca daca
cineva a pus lautari la nunta, preotul sa nu stea la nunta aceea, imediat sa
plece, pentru ca nu se poate impaca lucrarea lui Veliar ( diavolul ) cu a
lui Hristos !
Daca eu ti-as citi molitfa de spovedanie ( cand il spovedesc pe
om, el saracul incepe sa-si spuna pacatele ), si tocmai atunci ar veni unul cu
cobza langa tine, acolo, cand te spovedesti, ce-ai zice : " Uite,
mai, dracul nici aici la spovedanie nu ma lasa ! "
Taina este spovedania, Taina este si nunta. Ce pui pe dracul sa
cante la taina lui Hristos ? Cine te-a invatat ? Care-s lautarii nuntii ? Stiti
voi ? Dascalii bisericii si coristii. Nu dau voie canoanele Bisericii ca
nunta sa se faca cu lautari.
Preotul, dupa ce i-a cununat pe tineri si a terminat Sfanta
Liturghie, daca este invitat la nunta, la masa de cununie, sa vina. Mirele si
mireasa, de la biserica pana acasa, merg cu cununiile pe cap.
Unde se pune masa de cununie, mirele sa stea in dreapta
preotului cu socrii mari si mireasa in stanga cu socrii mici. La masa de
cununie trebuie sa se serveasca numai trei feluri de bucate si trei pahare de
vin, mai mult nimic, iar in timpul acesta preotul trebuie sa dea porunca
dascalilor si coristilor sa cante randuielile de la nunta si alte slave
potrivite de la slujbele bisericesti, care se cuvin la aceasta sfanta si mare
Taina a nuntii.
Acolo dascalul zice Tatal nostru, preotul binecuvinteza masa de
cununie, cum ati vazut ca facem noi la manastire, si stau la masa.
Am zis trei pahare de vin, dar nu cumva paharul sa-l faci de
jumatate de litru si sa zici ca-s trei ! Iata Sfantul Teodor Studitul arata cat
de mare sa fie paharul la nunta si chiar pentru toti cei ce beau vin :
" Iar paharul sa nu ia mai mult de patru uncii
" ( + ) . Deci un pahar de vin la nunta sa aiba 32 de
grame. Oleaca mai mare ca cel de rachiu.
( + ) Uncia romana avea opt grame
Atat ai voie sa iei la nunta, trei pahare de cate 32 de
grame, adica abia 96 de grame. Trei pahare care le iei la nunta nu au voie sa
aiba mai mult de 100 de grame de vin.
Asta-i betia de la nunta. Ca nunta-i taina, nu-i balamuc si
teatru dracesc, unde sa se imbete si si se taie cu cutitele ca nebunii si unde
se fac cele mai mari desfrauri si rautati si batai si injuraturi. Aceea nu-i
nunta, ci teatru. Si mai rau decat teatru este. Pentru ca este teatru dracesc,
ca-si bate satana joc de dansii, ca in loc de taina sfanta, o fac pravalia
satanei !
Un fel de bucate si un pahar de vin. Preotul, dupa primul fel de
bucate, ia paharul, il blagosloveste ( + ) , si ureaza intai la
mire si mireasa casnicie fericita, copii cuminti, sanatate, ferire de primejdii
si de boli, de scarbe, de ura, de rautate, si sa traiasca socrii mari, socrii
mici si nunii mari care au cununat si toti comesenii care stau la masa.
( + ) binecuvinteaza
Pe urma, din acest pahar, mai intai gusta preotul, apoi
gusta mirele si mireasa; ca preotul este impartasit cu Preacuratele Taine si ei
sunt impartasiti. Acest pahar este mai mult sange decat bautura.
Dupa aceea se serveste al doilea fel de mancare si da al doilea
pahar de vin. La al treilea pahar, preotul tine o predica scurta si canta
axionul Maicii Domnului si apoi multumirea.
Dupa ce s-au ridicat de la masa, dascalul zice rugaciunea de
multumire, preotul binecuvinteaza ramasitele si faramiturile, ia un pahar de
vin, il inchina in cinstea mirelui si a miresei si a socrilor mari si mici si
le ureaza casnicie fericita, spor, sanatate, copii cuminti si sanatosi.
Daca sunt mai multe nunti, de aici preotul merge si acolo. Deci
a noua conditie, nunta sa se faca fara lautari.
10. A zecea randuiala a nuntii canonice.
Daca mirele si mireasa n-au avut impedimente si le-a dat voie sa se
impartaseasca cu Sfintele si Preacuratele Taine, carnea lor si sangele lor s-au
amestecat cu Carnea si Sangele lui Iisus Hristos, ca preacuratele taine sunt cu
adevarat Trupul si Sangele Domnului; si fiindca au primit,in ziua nuntii doua
taine, si Cununia si Sfanta Impartasanie, n-au voie sa se impreuneze unul cu
altul trei zile si trei nopti dupa nunta, daca vor sa le mearga bine toata
viata lor si sa fie adevarati crestini.
Mirele, pentru paza, trebuie sa doarma in camara cu tatal sau,
asa spune cartea, si mireasa cu mama ei, si pe urma sunt liberi sa se
impreuneze pentru nastere de copii si inmultirea neamului omenesc, cum a
randuit Dumnezeu la Facere, cand a zis : Cresteti si va inmultiti si umpleti
pamantul si-l stapaniti.
11. A unsprezecea randuiala a nuntii.
Voi credeti ca nunta-i cioaca-cioaca si troaca-troaca, ca porcii ? Ehei...
Taina-i nunta. Cinstita este nunta si patul neintinat si Hristos pe amandoua
le-a binecuvantat, zice marele Apostol Pavel. Toata viata crestinul, de
cand se cununa si pana la moarte, n-are voie sa se impreuneze cu sotia lui
decat numai martea si joia, daca nu-i post si daca nu-i sarbatoare atunci.
Si doctorii de azi, dupa stiinta, arata ca cei mai sanatosi
copii devin din aceasta ca barbatul sa nu aiba contact cu sotia decat de doua
ori pe saptamana. Chiar si stiinta vine in ajutor Bisericii si adevereste acest
lucru, cei ce se impreuna prea des slabesc puterea si vigoarea copiilor si
devin, pentru placerile lor, anormali.
Lunea se tine curatenia pentru sfintii ingeri pazitori si pentru
sanatate. Miercurea si vinerea pentru preasfintele si infricosatele patimi ale
Domnului, Dumnezeului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, fiindea miercuri
L-a vandut si vineri L-a rastignit si a curs preascumpul Sau sange si a udat
Crucea pe Muntele Golgotei pentru pacatele noastre, Cel ce a facut cerul si
pamantul.
Sambata se tine curatenia pentru cinstea Maicii Domnului si
pomenirea raposatilor nostri. Iar Duminica pentru preasfanta si slavita inviere
a Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, prin care s-a mantuit tot
neamul omenesc.
Iar martea si joia sunt lasate pentru impreunarea sotului cu
sotia, de cand incepe ziua, de la miezul noptii. Deci de luni seara de la
miezul noptii este dezlegare pana marti noaptea la miezul noptii. Tot asa si
joi.
Deci pentru inmultirea neamului omenese, pentru intarirea
societatii umane, pentru natalitatea cinstita a poporului nostru sa se tina
cont si de hotararea Bisericii si de a doctorilor care spun ca numai de doua
ori pe saptamana barbatul sa aiba contact cu femeia, si numai pentru nastere de
copii.
Aceasta-i randuiala a unsprezecea canonica a nuntii.
- Acum va intreb pe voi, se mai fac astazi nunti de acestea ?
- Nu, parinte !
- Stiu si eu ca nu ! De aceea va scoateti ochii, de aceea va
imbolnaviti, de aceea divortati, de aceea face unul la dreapta si altul la
stanga; de aceea unul se duce la alte femei, si femeia la alti barbati si batai
si stres si betii si urgii si moarte !
V-am spus la inceput a nunta este radacina firii omenesti si
daca radacina a pornit prost si-i salbatica si stricata - ca s-au luat doi care
sunt satui, femeia de barbat si barbatul de femeie -, de la inceput rele sunt
si ramurile. Sa nu asteptati fericire in casatorie sau liniste sau impacare sau
avere sau cinste, ci blestem, sfada, saracie, boala si toate rautatile care vin
din necinstirea Tainei Nuntii.
Nunta aceea este numai de forma ! Radacina este blestemata si
stricata, ca-i radacina de preacurvari, nu radacina de oameni sfinti si
feciorelnici. De aceea se strica toata societatea si toate familiile, din cauza
ca nu se tine randuiala lui Hristos la nunti. Iar nunta, in loc sa fie taina
mare, cum zice marele Apostol Pavel, este o amaraciune si o salbaticie a firii
omenesti.
Care din crestini au frica lui Dumnezeu si vor auzi aceste
cuvinte si vor pazi cu sfintenie aceste randuieli canonice lasate de Biserica
lui Hristos, aceia vor avea cei mai fericiti copii pe lume, cei mai sanatosi,
cei mai cuminti, cei mai talentati si, totodata, aceasta familie va avea cinste
si de la oameni si de la Dumnezeu si va fi pilda de urmat in familie, in
societate, in tara si oriunde.
Copiii acestia sunt inzestrati de Dumnezeu cu toate darurile,
pentru ca au venit pe lume pe calea pe care a lasat-o Dumnezeu.
Am cateva familli care se spovedesc la mine si au facut nunta
exact dupa randuiala Bisericii si mai sunt si altele in tara.
Sa va ajute Dumnezeu sa tineti cu mare tarie la aceste
randuieli, daca vreti sa fiti crestini buni, cetateni buni ai tarii si oameni
de mare folos ai Bisericii lui Hristos. Prin acesti oameni, daca se vor
respecta aceste reguli, va trai si tara, va trai si Biserica, si Duhul lui
Dumnezeu le va fi in ajutor in veacul de acum si in cel viitor. Amin.