Despre
energiile necreate
Convorbirea a unsprezecea
342. Ce intelegem prin energiile necreate ale lui Damnezeu, dupa invatatura
Bisericii Ortodoxe ?
Prin cuvintele " energii necreate ale lui Dumnezeu " se inteleg
lucrarile felurite ale lui Dumnezeu prin care El lucreaza si a lucrat din veac
la facerea si conducerea lumii vazute si a celei nevazute. Despre aceste
energii sau lucrari necreate ale lui Dumnezeu sa se vada in disputele teologice
ale Sinodului VI Ecumenic din Constantinopol ( 681 ), in care se arata clar
despre cele doua firi si cele doua vointe ale firii dumnezeiesti si umane a lui
Hristos. Prin aceste energii sau lucrari necreate, Dumnezeu misca creatia Sa si
Se misca si El insusi, ramanand totusi nemiscat si neschimbat. Energiile
necreate izvorasc din dumnezeirea comunl a celor trei ipostasuri ale Prea
Sfintei Treimi. Prin energiile necreate se impartaseste omul de darul lui
Dumnezeu, iar nu de fiinta Sa, care ramane pururea neatinsa de vreo zidire a Sa
vazuta sau nevazuta.
343. Ce putem spune despre energiile necreate, pe intelesul tuturor ?
Am zis ca aceste energii necreate ale lui Dumnezeu, pe limba noastra romaneasca
se pot numi si lucrari ale lui Dumnezeu. Ca sa inteleaga oricine felurimea
acestor energii sau lucrari necreate ale lui Dumnezeu, trebuie sa stie si sa
inteleaga ca la Dumnezsu energiile Duhului Sfant sunt nenumarate.
Din aceste multe energii este bine a cunoaste macar pe unele din ele, care sunt
: puterea Sa cea atotcreatoare si nemarginita (Psalm 32, 6,13); puterea Sa cea
atotstiutoare (I Regi 2, 3; Iov 9, 4,12-13); puterea Sa cea atotsfintitoare
(Isaia 57,15; Ieremia 1, 5; Galateni 1,12) etc.
Alta este puterea Sa cea atotvazatoare (Psalm 32,13), alta este puterea Sa cea
atotcuprinzatoare si alta este pronia Lui dupa cuvantul : " Cel ce da
hrana la tot trupul... " (Psalm 135, 25). Toate aceste energii sau puteri
ale lui Dumnezeu izvorasc din fiinta Sa. Prin ele Dumnezeu trimite darurile
Sale cele necreate la toate zidirile care lucreaza in multe feluri in toate cele
vazute si nevazute.
344. Cum luceaza Dumnezeu prin energiile Sale in ingeri, in natura si in oameni
?
Lucreaza in toata zidirea precum voieste si precum stie ca este de folos. Prin
dumnezeiestile energii, " pe ingeri ii face duhuri si pe slugile Sale para
de foc "; planetele si intreg universul le conduce, iar pe oameni ii umple
de intelepciune, de credinta si de tot felul de daruri, spre mantuire.
345. Cum lucreaza Dumnezeu prin energiile Sale crestini si in cei care nu sunt
crestini ?
La crestinii cei botezati in numele Prea Sfintei Treimi, lucreaza prin darul
cel felurit al Duhului Sfant (I Corinteni 12, 4-6), iar la popoarele pagane
lucreaza prin pronia, prin mila si nemarginita Sa putere si intelegere (Romani
9, 15-16), caci Dumneznu nu este numai al crestinilor, ci al tuturor popoarelor
(Psalm 116,1-2).
346 Ce legatura este intre energiile necreate ale lui Dumnezeu si harul
Sfantului Duh pe care-l primeste crestinul la Sfantul Botez ?
Harul Prea Sfantului Duh este una dintre energiile divine si face pe crestini
prin Botez fii ai lui Dumnezeu dupa dar (Tit 3, 3-5; Ioan 3,1), iar harul
Duhului Sfant, dupa care primim infierea cea dupa dar, vine la noi prin energia
cea atotsfintitoare a lui Dumnezeu. Nu se trimite fiinta lui Dumnezeu la om, ci
harul, dupa cum zice dumnezeiescul parinte Ioan Gura de Aur ca " Dumnezeu
nu se trimite, ci harul. Nu Duhul curge din har, ci harul curge din Duh"
(Vezi si Filocalia, vol. 7, Bucuresti,1977, p. 218).
347. Cand omul cade in pacate de moarte, se indeparteaza de la el harul
Sfantutui Duh primit la Botez ?
Darul Sfantului Duh, care se trimite la Sfantul Botez prin lucrarea lui
Dumnezeu cea atotsfiintitoare, lucreaza in om dupa masura credintei lui,
fiindca el este fagaduit de Dumnezeu celor ce vor crede in El (Isaia 44, 3; 59,
11; Iezechiel 36, 27). Darul Sfantului Duh se da omului care se roaga, crede in
El si se pocaieste de pacatele sale (Luca 11,13; Fapte 8,15; 2, 38).
Insa darul Prea Sfantului Duh se departeaza de om din cauza pacatelor sale
grele. Dar daca omul isi cunoaste greutatea pacatelor sale si se va intoarce
din toata inima cu credinta tare spre Dumnezeu, atunci - prin energia lui
Dumnezeu cea atotsfintitoare - iarasi va dobandi de la Dumnezeu darul Prea
Sfantului Duh pe care l-a pierdut prin pacat. Iar de va ramane crestinul in
pacate grele si nu se va intoarce prin pocainta si fapte bune catre Prea Bunul
Dumnezeu, unul ca acela ramane in osanda si intuneric fata de darul lui
Dumnezeu. Caci Dumnezeu nu mantuieste cu sila pe om, caci El nu este spargator
de usi (Apocalipsa 3, 20).
348. Pana la Sfantul Grigore Palama (sec. XIV), teologul energiilor necreate,
ce invatau Sfintii Parinti despre energiile divine ?
Pana la Sfantul Grigore Palama, Sfintii Parinti cei vechi si mari luminatori,
ca : Sfantul Vasile cel Mare, Sfantul Grigore Cuvantatorul de Dumnezeu, Sfantul
Ioan Gura de Aur, Sfantul Atanasie cel Mare si multi altii ziceau ca energiile
necreate ale lui Dumnezeu sunt lucrari si desavarsiri ale insusirilor Lui (vezi
Dictionar de Teologie Ortodoxa, Pr. Prof. Ioan Bria, Bucuresti, 1981,
p.141-143).
Energiile divine lucreaza taina mantuirii in oameni prin darul Duhului Sfant si
prin darurile ce izvorasc din El. Caci atat harul cat si darurile harului sunt
energii necreate ale lui Dumnezeu.
349. Intelepciunca lui Dumnezeu, adica Sophia, este si ea una din energiile
necreate ale lui Dumnezeu ?
Intelepciunea si atotstiinta lui Dumnezeu sunt si ele desavarsite energii ale
Sale (I Regi 2, 3; Iov 12,13; Pilde 8,14). Intelepciunea lui Dumnezeu este
preainalta (Iov 21, 22; 28, 24; Daniel 2, 21; Fapte 15,18). Intelepciunea si
stiinta lui Dumnezeu sunt neratacitoare (Iov 36, 3). Intelepciunea lui Dumnezeu
este nemarginita si nemasurata ( Psalm 91, 5; Psalm 146, 3; Isaia 40, 28;
Romani 11, 33); este mai presus de intelegere (Psalm 138, 5-9), nu are hotar si
lucreaza in creatia lui Dumnezeu in multe feluri (Efeseni 3,10).
350. Ce legatura dumnezeiasca nepatrunsa este intre intelepciunea si pronia lui
Dumnezeu ? Cum lucreaza una si cum cealalta ?
Atat intelepciunea cat si pronia lui Dumnezeu sunt energii dumnezeiesti
necreate si Dumnezeu lucreaza mai presus de mintea omului dupa voia si
planurile Lui necunoscute de noi (Ieremia 32, 19; I Corinteni 1, 21).
351. Cum se impartaseste omul din intelepciunea divina ? Care este legatura
intre intelepciunea lui Dumnezeu intelepciunea omului, mai ales a sfintilor ?
Toata intelepciunea oamenilor vine de la Dumnezeu (Facere 41, 38-39; Iesire 28,
3; 31, 3-6). Deosebirea intre intelepciunea lui Dumnezeu si cea a oamenilor
este ca intelepciunea lui Dumnezeu este preasfanta si nemarginita pentru ca
izvoraste din fiinta Lui cea necreata si atotcuprinzatoare (Romani 1 1, 33;
Psalm 91, 4-5); iar intelepciunea oamenilor credinciosi si sfinti este izvorata
din darul Duhului Sfant dat lor de Dumnezeu, fiind marginita si dupa masura
credintei fiecaruia (Facere 18, 19; I Regi 16, 12-13; II Paralipomena 16, 9;
Iov 14,16).
352. Oamenii indumnezeiti si sfinti " purtatori de Dumnezeu" poarta
in ei mai multe daruri si o mai mare parte din energiile necreate ale lui
Dumnezeu ?
Duhul este unul, iar darurile sunt impartite si felurite, dupa vrednicia
fiecaruia (I Corinteni 12, 4). La fel si lucrarile sunt felurite, dar acelasi
Dumnezeu lucreaza toate intru toti (I Corinteni 12, 6).
Daca darurile si lucrarile Duhului sunt felurite, apoi si energiile necreate
prin care Dumnezeu trimite darurile Sale celor sfinti si credinciosi sunt
felurite. Caci prin energia sfinteniei ii sfinteste, prin energia cea
duhovniceasca si atotluminatoare ii lumineaza si prin energia proniei Sale
poarta grija de ei. Caci darurile lui Dumnezeu sunt felurite, dar din acelasi
Duh Sfauit izvorasc.
353. Energiile necreate lucreaza in om de la zamislire ? Dar harul Duhului
Sfant il primeste omul numai la Sfantul Botez ? Sau i se mai adauga noi daruri
in cursul vietii, dupa masura sfinteniei personale ?
De la zamislire, in cei mai multi oameni lucreaza numai energia sau puterea lui
Dumnezeu atotcreatoare, apoi pronia si altele. Iar darul Prea Sfantului Duh,
prin care omul devine fiu al lui Dumnezeu dupa dar, il primeste cand se boteaza
in numele Prea Sfintei Treimi (Tit 3, 3-5; I Ioan 1, 2; Fapte 2, 38). Celelalte
daruri diferita, precum al inainte-vederii, al proorociei si al vindecarilor se
dau ulterior omului de la Dumnezeu dupa voia Lui (I Corinteni 12, 11) si dupa
masura credintei (Galateni 3, 5), pentru intarirea Bisericii (I Corinteni 12,
7) si pentru convertirea necredinciosilor (I Corinteni 14, 10). Darurile lui
Dumnezeu trebuie sa fie intru bunatate, spre folosul tuturor (I Corinteni
4,1-2; I Timotei 4,14; I Petru 4,10).
354. Ingerii se impartasesc si ei din energiile necreate ale lui Dumnezeu ?
Ingerii, ca si oamenii, au fost creati de Acelasi Dumnezeu si se impartasesc si
ei de felurite energii ale lui Dumnezeu, precum intelepciunea, sfintenia si
altele.
355. Diavolii poarta si ei o parte din energiile necreate ale lui Dumnezeu ?
Nici o zidire a lui Dumnezeu nu poate fi lipsita de una sau mai multe energii
necreate ale lui Dumnezeu, deoarece Dumnezeu este nescris imprejur si necuprins
pretutindenea, aratandu-se in toate si peste tot. Dumnezeu este si in satana si
in diavoli, fiindca este necuprins si pe toate le cuprinde. Deci, precum satana
este in vazduh dar nu se vatama, fiind si Dumnezeu de fata acolo, si precum
pacatul este prezent in suflet, asemenea si darul lui aste prezent in suflet,
nimic vatamandu-se sau amestecandu-se, intunericul cu lumina, nici nu poate
rautatea sa aiba impartasire cu curatenia.
Deci la Dumnezcu nu este nici o rautate ipostatica de vreme ce El nu se vatama
de nimic (Sfantul Macarie cel Mare, Cuvantul 16, Omilii, Bucuresti, 1775).
Energiile lui Dumnezeu care sunt in diavoli formeaza puterea Lui cea
atotstapanitoare, deoarece diavolii nu pot face nimic fara voia si ingaduinta
lui Dumnezeu (Iov 1,12-13; 2, 4-7; II Corinteni 12).
356 De ce nu-si retrage energiile divine de la ingerii cazuti ci ii lasa sa ne
faca rau si sa ne impiedice de la mantuire ? Se poate spune ca diavolii
folosesc puterea divina data lor la pierderea sufletelor omenesti ?
De mare nevoie este ca Dumnezeu sa nu-si retraga puterea Sa atotstapanitoare
acum din ingerii cei rai, caci daca ei ar fi lasati liberi ar face din lume un
al doilea iad. Numai la sfarsitul lumii va fi dezlegat satana timp de 1260 de
zile (trei ani si jumatate) spre a lucra asupra celor credinciosi cu
inselaciunile sale (I Ioan 2,18) si multi antihristi vor fi in timpurile din
urma (Matei 24, 12; II Tesaloniceni 2, 3; I Timotei 4,1). Ispitele ne sunt in
viata de mare folos, de vom avea rabdare in ele. Deoarece ele se trimit cu
ingaduinta lui Dumnezeu pentru incercarea credintei noastre (I Petru l, 6-7),
Pentru incercarea dragostei noastre fata de Dumnezeu (Deuteronom 13, 3) si
pentru incercarea supunerii hoastre, deoarece Dumnezeu nu ispiteste pe nimeni
(Ioan 13, 14). Apoi, Dumnezeu fiind prea drept, nu ingaduie ca noi sa fim
ispititi mai presus de puterile noastre (I Corinteni 10,13).
357 Cum se inteleg cele aratate de Sfantul Dionisie Areopagitul, care zice asa
: " Dumnezeu este totul intru toate si intru nimenea nimic.
Si dintru toate, tuturor se cunoaste, iar din nimic nimanui" ? (Despre
dumnezeiestile nume,cap. 7).
Taina acestor cuvinte se arata luminat prin teologia catafatica (afirmativa) si
prin teologia apofatica (negativa). Sa se stie : " Cand mintea noastra se
suie prin zidiri catre Ziditorul, vazand si intelegand cuvintele cele din
zidiri, asemanandu-se cu Ziditorul, atuncea unelteste teologia cea adeveritoare
si suitoare (catafatica), numind pe Dumnezeu Intelept, Bun, Lumina, Soare, Aer,
Foc si toate cele ce sunt, fiind pricinuitor al acestora. Iar dupa ce se va sui
cu duhul Si mai presus de fire la Ziditorul si va vedea ca nu este asemenea cu
toate zidirile, ci fara de asemanare le intrece pe acestea, atunci unelteste
teologia apofatica, numind pe Dumnezeu cu tagaduire si covarsire mai presus de
intelepciune si mai presus de bunatate..." .
Si Sfantul Ioan Damaschin, aratand ca nici o zidire nu poate atinge fiinta lui
Dumnezeu, zice asa : " Dumnezeu a creat astfel lumea spirituala, adica pe
ingeri Si pe toate cetele ceresti, si este clar ca acestea au o natura
spirituala si incorporala in comparatie cu materia caci numai Dumnezeirea este
cu adevarat nemateriala si incorporabila. Dumnezeu apoi creaza pe om cu mainile
Sale proprii din natura vazuta si nevazuta, dupa chipul si asemanarea Sa. A
facut corpul din pamant, iar sufletul rational si ganditor l-a dat prin
insuflarea Sa..." (Dogmatica).
Aceasta numim la om chip dumnezeiesc caci cuvintele " dupa asemanare"
arata asemanarea cu Dumnezeu in virtute, atat cat este posibil. Trupul si
sufletul au fost facute simultan si nu mai intai unul si apoi celalalt, dupa
cum in chip gresit arata Origen. Sfintii Parinti spun ca omul este facut de
Dumnezeu ca un alt Dumnezeu dupa dar, nu dupa fiinta.
Sa intelegem, deci, ca atat ingerii cu toate cetele ceresti, cat si omul zidit
dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu nu ating cu nimic fiinta lui Dumnezeu,
care e in veci neinteleasa de nimeni. Aceasta inseamna ca Dumnezeu este totul
in toate prin energiile Sala cele necreate, nu prin fiinta Sa. Iar prin fiinta
sa nu este cunoscut nimic nimanui.
Intreaga creatie a lui Dumnezeu se imparte in patru categorii : vietuitoare
nemuritoare si insufletite, cum sunt ingerii; altele care au minte, suflet si
duh, precum sunt oamenii; altele au numai duh si suflet, cum sunt animalele;
iar altele au numai viata, cum sunt plantele de tot felut. In ierburi
dainuieste singura viata, fara suflet, fara duh si fara minte.
Am spus acestea spre a se intelege ca Dumnezeu Se cunoaste si Se descopera tuturor
oamenilor prin intreaga Sa creatie, care este condusa de pronia si puterea Sa,
adica de energiile divine necreate. Iar fiinta lui Dumnezeu nu se descopera,
nici se poate cunoaste vreodata nimanui din nici o creatie si nici o minte a
celor din cer si de pe pamant n-o poate cuprinde in veci.