Părintele
Teofil Duhovnicul
În întreaga ţară, în rândurile
credincioşilor şi nu numai ale lor, este cunoscută
mânăstirea "Brâncoveanu" de la Sâmbăta de Sus.
Majoritatea oamenilor o ştiu sub numele de mânăstirea
"Sâmbăta". Numele de mânăstirea "Brâncoveanu" i-a
fost dat de al doilea ctitor al ei, mitropolitul Nicolae Bălan, întru
amintirea celui ce a ridicat această mânăstire în jurul anului 1700,
voievodul martir Constantin Brâncoveanu, domnitorul de atunci al Ţării
Româneşti, "boier vechi şi domn creştin" cum îl
numeşte balada şi cum a rămas în conştiinţa
populară până astăzi.
Mânăstirea e cunoscută ca locaş de
rugăciune, loc binecuvântat de Dumnezeu, oază de linişte -
"picior de plai şi gură de rai", dar şi ca loc de
alinare a suferinţelor, de tămăduire trupească şi
sufletească, de întărire a credinţei, sporire a nădejdii
şi izvor de dragoste, şi aceasta prin călugării şi mai
ales prin duhovnicii ei. Şi e normal să fie aşa deoarece
mânăstirile sunt locaşuri în care îşi duc viaţa
călugării, oameni ce în căutarea şi apropierea de Dumnezeu
încearcă şi trebuie să fie mereu cu un pas înaintea
celorlalţi credincioşi.
A rânduit Dumnezeu ca mânăstirea de la Sâmbăta să
fie cunoscută şi prin părintele Teofil, cunoscutul ei duhovnic,
unul din marii duhovnici ai neamului nostru. Când spui "Mânăstirea
Sâmbăta" te gândeşti la părintele Teofil, iar când spui
"părintele Teofil" sigur nu-l poţi despărţi de
mânăstirea de la Sâmbăta, al cărei vieţuitor este.
Părintele Teofil s-a născut într-un sat în apropiere
de Sibiu, numit Topârcea, din părinţi plugari, fiind cel mai mare
dintre patru fraţi. Şi-a început viaţa conştientă ca
nevăzător, ceea ce înseamnă că s-a născut
nevăzător; între 1935-1940 a urmat o şcoală specială
la Cluj pe care a fost nevoit s-o întrerupă doi ani din cauza
războiului, apoi a făcut o clasă la o şcoală
specială la Timişoara după care, între anii 1943-1948 a urmat
liceul, pe atunci Colegiul "Diaconovici" din Timişoara, liceu
pentru văzători. Între 1948-1952 a urmat Institutul Teologic din
Sibiu luându-şi licenţa în teologie. La mânăstirea Sâmbăta
a venit la 1 aprilie 1953 şi în acelaşi an a fost tuns în monahism de
mitropolitul Nicolae Bălan. În 1960 a fost hirotonit diacon în mod
excepţional de mitropolitul Nicolae Colan iar în 1983 a fost hirotonit
preot de Înalt Prea Sfinţitul Antonie Mitropolitul Ardealului. În 8
septembrie 1988 a primit treapta de Arhimandrit.
Acum părintele e în mânăstire de 43 de ani şi
stă, cum spune, într-un loc unde "îi place", tot el numind
mânăstirea: "Poarta cerului", "Tinda Raiului",
"Casa lui Dumnezeu" şi "Locul împlinirilor",
bucurându-se că Dumnezeu l-a ales şi l-a primit să stea într-un
astfel de loc.
Duhovnic
pentru monahi şi mireni
Se ştie că marii noştri duhovnici se găsesc
în general în mânăstiri, aceste "Case ale lui Dumnezeu" fiind
locuri de o mai mare prezenţă a Duhului lui Dumnezeu, locuri deasupra
cărora şi în care mai mult ca în alte părţi pluteşte
Duhul lui Dumnezeu. La mânăstiri vin de cele mai multe ori oameni mai mult
sau mai puţin împovăraţi de păcate pentru a se
despovăra de ele şi a se umple de Duhul lui Dumnezeu. În această
lucrare credincioşii sunt conduşi, ajutaţi de duhovnici, mai
ales în Sfânta Taină a Spovedaniei, duhovnicii fiind aşa cum le spune
şi numele, oameni care-l poartă şi-l împărtăşesc
pe Duhul Sfânt tuturor celor dornici de despătimire şi îndumnezeire.
Cei ce vin în acest scop la mânăstirea Brâncoveanu
întreabă de obicei de părintele Teofil. El, deşi lipsit de
vedere, este luminat, este luminat de Dumnezeu cu lumina cunoştinţei
pe care el este gata s-o împărtăşească tuturor celor ce o
caută. Părintele este căutat deci pentru a
împărtăşi lumina, pentru că este un om al bucuriei, un om
gata să-i facă şi pe alţii să se bucure.
Părintele Teofil e căutat şi pentru felul în care îl
înţelege şi îl prezintă pe Dumnezeu. Şi acest Dumnezeu e
"milostiv şi iubitor de oameni", are "milă şi
îndurări", îl aşteaptă mereu pe fiecare fiind gata
să-l "miluiască şi să-l mântuiască".
Dumnezeu, aşa cum îl înţelege părintele Teofil, este de fapt
Dumnezeu cel propovăduit de Biserică, cel prezentat de sfintele
slujbe, care aşteaptă pe fiecare pentru că "dragostea Lui
faţă de cel mai mare păcătos e mai mare decât dragostea
celui mai mare sfânt faţă de El".
A. Duhovnic pentru călugări
Înainte de a
atrăta ce înseamnă părintele Teofil pentru majoritatea
credincioşilor, trebuie să ne oprim la relaţia lui de duhovnic
cu fiii sufleteşti din mănăstirea al cărei membru este.
Părintele
Teofil este duhovnicul obştei mânăstirii. Fiind acum la vârsta unei
depline maturităţi duhovniceşti el are deja formată o
vastă privire de ansamblu asupra însemnătăţii monahismului,
asupra modului în care trebuie să se comporte cineva care vrea să
meargă pe această cale, are o metodă de lucru, nişte
principii pe care le cere respectate de toţi cei ce vor să
vieţuiască în mănăstire şi care în fond nu sunt doar
ale lui ci sunt ale Bisericii. Am afirmat deja că părintele are mare
încredere în bunătatea lui Dumnezeu, în iubirea Lui faţă de noi
dar părintele insistă pe faptul că Dumnezeu iartă pe cel
care se pocăieşte, pocăinţa însemnând părăsirea
păcatului, afirmă cu tărie că Dumnezeu e dispus şi se
bucură să primească pe oricine cu condiţia, însă, ca
acesta să rupă cu viaţa de păcat de mai înainte şi
"să ducă o viaţă pe care să o poată
binecuvânta Dumnezeu şi pe care o binecuvintează de fapt".
Ca duhovnic al
mânăstirii, părintele îi primeşte pe toţi monahii ce în
lupta duhovnicească vor să fie povăţuiţi de dânsul.
Din păcate, în condiţiile destul de libertine ce se constată
astăzi chiar şi în mânăstiri, neexistând o constrângere,
mulţi îl evită pentru a vieţui după bunul lor plac, lucru
ce duce la scăderea nivelului duhovnicesc-moral din mânăstire, la
scăderea prestigiului monahismului. Cei care vor să fie îndrumaţi
de părintele Teofil trebuie să ştie că ei urmează
să împlinească ceea ce le cere duhovnicul, că el trebuie
ascultat, că un călugăr trebuie să asculte nu să
negocieze în problema ascultării. Cei îndrumaţi de părintele
Teofil trebuie să fie nelipsiţi de la sfintele slujbe, trebuie
să-şi împlinească datoriile la locurile unde sunt puşi,
să nu facă nimic fără binecuvântare, să lucreze
oriunde sunt puşi ca pentru Dumnezeu, "să facă fiecare
lucru ca ultimul din viaţă şi singurul prin care se
mântuiesc". Astfel, toţi cei care sunt sinceri în relaţia
lor cu duhovnicul, toţi care îi urmează sfaturile nu se poate să
nu ajungă la bine. Se şi constată că, în mânăstire,
cei ce sunt iubitori ai rugăciunii, cei care-şi împlinesc corect
datoriile sunt în general tocmai aceia care se spovedesc la părintele Teofil.
Ceilalţi, de obicei, îl evită sau, în cazul în care dânsul le atrage
atenţia pentru ceva, sunt gata a spune nu că le vrea binele ci
că are ceva cu ei. Părintele chiar afirmă că dacă
cineva e prieten cu el, acela e "om cumsecade". Spune mai întâi despre
sine că e "om cumsecade" şi o spune şi despre
prietenii lui - monahi sau mireni. Am ţinut să menţionez acest
lucru care unora le-ar părea o lipsă de smerenie. Părintele
Teofil însă vrea să fie realist, iar smerenia lui şi a altora
consideră că nu trebuie să fie afirmarea unor lucruri de cele
mai multe ori necrezute chiar de cel care le spune, ci smerenia trebuie să
izvorască din adevăr. Spre exemplu: nu trebuie să ne
afirmăm ca fiind smeriţi, ci să fim fără a ne afirma
sau, mai corect, spre exemplu, când ne spunem numele nu să
adăugăm şi "păcătosul" pentru a arăta
smerenie, ci să-l spunem doar corect, neînsoţit de alte cuvinte ce nu
fac parte din el şi dacă avem păcate să le mărturisim
şi să ne pocăim pentru ele în faţa lui Dumnezeu, nu a
oamenilor (precum odinioară fariseii - aspru mustraţi pentru aceasta
de către Mântuitorul).
Încă un lucru
ce îi miră pe mulţi: Părintelui Teofil nu-i este teamă
că nu o să ajungă în rai. Şi nu-i este teamă nu pentru
că ar face nişte lucruri excepţionale care l-ar îndreptăţi
să meargă în rai, nu, ci pentru că duce o viaţă
corectă, se raportează la Dumnezeu ca la Dumnezeu, face ce depinde de
El şi este conştient că neputinţele, lipsurile noastre le
completează marea iubire a lui Dumnezeu, care ne iubeşte mai mult
decât putem noi înţelege. E o concepţie dătătoare de
nădejde pentru noi toţi, o concepţie izvorând din intimitatea cu
Dumnezeu încă din viaţa aceasta.
Părintele
Teofil mai este şi un om al unui mare echilibru. Nu urmăreşte
nici pentru el nici pentru alţii performanţe, lucru care de multe ori
urmărit duce la mândrie, ci doreşte trăirea unei vieţi pe
care să o poată binecuvânta Dumnezeu. Nu e împotriva
performanţelor, dar ştie că ele sunt pentru oameni de performanţă
iar aceştia nu sunt cei mai mulţi, ci sunt dintre cei puţini.
Cu toată
această deschidere, rezultatele părintelui nu sunt excepţionale.
Sigur, rolul lui e mare în cazul în care cineva se lasă îndrumat,
sfătuit de dânsul, dar e foarte mic, chiar inexistent în cazul când cineva
îl ocoleşte. Iată aşadar valoarea duhovnicului redusă la
putinţa de preţuire a ei de către ceilalţi, iată
că pe om nu-l poţi ajuta decât dacă el vrea să se lase
ajutat. Cu toate neajunsurile însă, părintele Teofil având o personalitate
puternică se impune nu numai în conştiinţele celor ce-l
ascultă, ci de multe ori şi, desigur, mult mai încet, şi în ale
celorlalţi, influenţa sa simţindu-se în viaţa întregii
mânăstiri.
B. Duhovnic pentru mireni
Cum deja am afirmat,
când cineva din afară vine la mânăstire pentru folos duhovnicesc,
pentru spovedanie, întreabă de obicei de părintele Teofil. El singur
primeşte cu bucurie pe toţi cei care vin şi se bucură
să-i ajute pe toţi cei care-l solicită.
Dacă
părintele are o mare deschidere în vederea monahismului în ce
priveşte viaţa călugărilor, aceeaşi deschidere se
constată din partea sfinţiei sale şi în ce priveşte pe
laici. Părintele se străduieşte să-i înţeleagă pe
mireni în situaţia lor de oameni care trăiesc în familie şi societate
având răspunderi faţă de acestea. El ştie că mirenii
au o altfel de viaţă decât monahii şi trebuie trataţi ca
atare. Nu li se pot cere laicilor lucrurile pe care le fac călugării,
cum de fapt nici invers nu se întâmplă.
Celor ce vor să
fie îndrumaţi de el în cele ale credinţei, părintele le pretinde
totuşi o viaţă creştină adevărată, o
reală relaţie cu Dumnezeu, le pretinde un program din cinci puncte pe
care cineva respectându-l este angajat în relaţia cu Dumnezeu.
Primul punct de
program e prezenţa la biserică, la Sfânta Liturghie în dumineci
şi sărbători, pentru că acolo ne aflăm în cuprinsul
împărăţiei lui Dumnezeu, ne împărtăşim de
binecuvântările Lui, date nouă prin mijlocire preoţească,
slujim împreună cu slujitorii sfinţiţi, aducând lui Dumnezeu
cântare şi închipuindu-i pe heruvimi, fiind de fapt şi împreună
cu ei, pentru că în biserică fiind împreună cu ceilalţi
creştini ne putem ruga împreună, întărim comuniunea noastră
întreolaltă şi cu Dumnezeu constituindu-ne ca Trupul cel viu al lui
Hristos, pentru că în biserică, în timpul sfintelor slujbe, suntem în
"Cerul cel de pe pământ", ne pregătim pentru
atmosfera din veşnicie, pregustăm bunătăţile viitoare.
Cineva care nu merge la biserică nici nu e considerat de părintele la
"credincioşi", iar dacă cineva vrea să fie credincios,
trebuie neapărat ca în "Ziua Domnului" să fie acolo unde
vrea Dumnezeu să fie. Se înţelege că cei bolnavi care nu pot
împlini această obligaţie sunt scutiţi de ea.
"Să începi
ziua cu Dumnezeu şi s-o sfârşeşti cu Dumnezeu" este al
doilea punct al programului care concret înseamnă rugăciuni de dimineaţă
şi rugăciuni de seară, aici incluzând şi rugăciunile
înainte şi după mese. Aceasta pentru că în momentele principale
ale zilei credinciosul să se pună în faţa lui Dumnezeu şi
sub protecţia Lui, să ştie că tot ce face este cu ajutorul
lui Dumnezeu, că tot ce are vine din darul lui Dumnezeu. Când nu se poate
mai mult, cel puţin un minim de cinci minute acordate lui Dumnezeu, oricât
de "grăbit" sau "ostenit" ar fi omul, nu-i prea mult.
Dacă cineva crede în Dumnezeu nu se poate să nu aibă şi un
timp anume pentru Dumnezeu.
Al treilea punct
este "citirea a două capitole din Noul Testament în fiecare zi",
pentru că nu are cineva putinţa de a se raporta la Dumnezeu
fără a şti ceva despre El, despre modul în care poate intra în
legătură cu El.
"Rugăciunea
de toată vremea" e al patrulea punct al programului. Aceasta pentru
că omul e o fiinţă gânditoare şi toate ale omului pornesc
de la gândul omului. Pentru că nu noi ne mântuim ci Hristos ne
mântuieşte, cerem aceasta printr-o rugăciune scurtă:
"Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluieşte-mă pe mine
păcătosul (păcătoasa)", rugăciune pe care o
repetăm mereu în minte încercând să o unim cu respiraţia pentru
ritmizare.
Al cincilea punct
este "Postul" după rânduiala Bisericii Ortodoxe, care se face în
vederea disciplinării noastre interioare, disciplină ce o
urmărim şi prin rugăciunea de toată vremea.
Cu acest program
părintele mai conjugă şi un îndreptar de viaţă pe care
îl dădea părintele Arsenie Boca şi care e format din cinci
puncte: 1. "Oxigen" adică viaţă dusă într-un aer
cât mai curat, 2. "Glicogen" - se referă la o hrană
raţională. 3. "Somn" - părintele Arsenie, având
şi cunoştinţe medicale, spunea că avem nevoie de cel
puţin şase ore de somn continuu în 24 de ore pentru a putea lucra la
capacitatea noastră reală. 4. "Să-ţi păstrezi
hormonii" - adică să duci o viaţă sexuală
corectă nefăcând risipă de energie sexuală şi 5.
"Să ai concepţie de viaţă creştină" -
adică, viaţa să ţi-o pui în slujba lui Dumnezeu după
rânduiala Bisericii Ortodoxe.
O dată cu
acestea şi pe lângă ele părintele Teofil cere
credincioşilor să se îmbunătăţească prin Sfânta
Spovedanie, să ocolească toate pricinile de păcătuire
şi mai ales să părăsească păcatele în orice chip
ar fi ele. În legătură cu spovenia, le cere credincioşilor
să se spovedească de cel puţin patru ori pe an, afirmând mereu
că "nu are încredere în spovedania făcută doar o
dată pe an", de multe ori poate doar ca obicei religios. Celor
râvnitori părintele le recomandă spovedanie şi, dacă duc o
viaţă superioară, împărtăşanie cât mai
deasă. El nu insistă prea mult pentru o împărtăşanie
deasă ci aşteaptă o dorinţă a oamenilor de a duce o
viaţă superioară, de a se curăţii de patimi, el vrea
ca oamenii să se spovedească şi
împărtăşească nu dintr-o modă religioasă ci dintr-o
dorinţă fierbinte de a fi mai buni şi de a se uni cu Hristos.
Celor ce vin cu
păcate grele, cu patimi, părintele nu le dă canoane aspre sau
ani mulţi de canonisire, ci cere în primul rând părăsirea
păcatelor şi o viaţă după voia lui Dumnezeu. După
ce omul s-a schimbat în bine, părintele îl dezleagă ştiind
că şi Dumnezeu îl iartă şi nu cere o
pocăinţă pentru toată viaţa ci o bucurie din
credinţă, din încrederea în bunătatea lui Dumnezeu. Chiar în ce
priveşte pocăinţa, părintele este pentru o
pocăinţă cu bucurie, cu încredere în bunătatea lui Dumnezeu
care "se bucură de un păcătos care se pocăieşte
mai mult decât de 99 de drepţi care n-au nevoie de
pocăinţă".
Părintele Teofil şi tinerii
Între monahi şi
mireni părintele acordă o mare importanţă tinerilor, iubeşte
tinerii şi e iubit de ei. Se spune că prietenii sunt cam la fel de
buni sau de răi, asta înseamnă că părintele e cam la fel de
tânăr ca tinerii pe care-i iubeşte şi, dacă asta nu se
poate în ce priveşte vasul de lut ce se învecheşte, se poate şi
este o realitate în ce priveşte sufletul.
Părintele
Teofil se bucură mult de tineri, se bucură pentru că tinerii
sunt modelabili. Un bătrân deja a devenit ceea ce este, pe când un
tânăr urmează să devină, are un suflet tânăr, are
capacitatea de a se depăşi şi de a se dărui şi poate
fi modelat.
În condiţiile
create de revoluţia din 1989 părintele Teofil e căutat de un
număr de tineri mereu în creştere, tineri doritori să
vieţuiască orientându-se după Evanghelia lui Hristos, doritori
să-şi pună viaţa în slujba lui Hristos.
La cererea
tinerilor, îndeosebi a studenţilor, părintele cutreieră asemenea
unui apostol toate marile oraşe ale ţării, ţinând
conferinţe în care le prezintă diferite teme din punct de vedere
creştin, le prezintă viaţa creştină, bucuria, împlinirea
dintr-o viaţă dusă în comuniune cu Dumnezeu, le răspunde la
toate întrebările şi frământările lor, le dă sfaturi
în ce priveşte viaţa religioasă pe care ei trebuie să o
ducă într-o lume care se orientează după principii
necreştine. Părintele nu crede că cei care ascultă
conferinţele reuşesc să reţină şi apoi să
pună în practică mult din ce li se spune, dar se bucură când
vede entuziasmul celor care îl aşteaptă, merge peste tot cu bucurie
în speranţa că şi puţinul ce va rămâne din ce el
seamănă poate va da rod şi în aceea a întăririi în
credinţă a ascultătorilor. Mulţi din aceşti
ascultători îl caută apoi pe părintele la mânăstire, vin
pentru a se spovedi, pentru a-şi orienta viaţa după Hristos.
Duhovnicul către duhovnici
E frumos a vorbi
despre anumiţi oameni despre care poţi spune multe lucruri frumoase.
Am văzut multe recomandări ale părintelui Teofil către
oameni. Dar oare ce ar avea de spus el către fraţii lui,
chivernisitori de suflete, către duhovnici.
Mai întâi le-ar
spune că trebuie să fie ceea ce se cheamă, adică duhovnici,
asta însemnând oameni purtători şi împărtăşitori de
Duhul Sfânt, nu simpli funcţionari bisericeşti şi pentru a fii
duhovnici reali să-şi pună întreaga viaţă în slujba
lui Dumnezeu şi a oamenilor, să se debaraseze de orice L-ar împiedica
pe Duhul Sfânt să sufle în şi din el.
Le-ar mai spune
că pentru a spovedi şi îndruma pe alţii corect trebuie ca mai
întâi să se spovedească ei înşişi, să-şi
aibă ei înşişi duhovnici de care să asculte.
Pentru a reuşi
să facă o spovedanie care să ducă la împuţinarea
păcatelor, să urmărească a da credincioşilor încredere
în bunătatea lui Dumnezeu, în faptul că El vrea să-i ridice din
cădere, să nu dea canoanele doar ca pedepse, ci pentru a-l ajuta pe
penitent să se cureţe de rele, să dea canoanele ca şi
atunci când şi le-ar da lor sau celor apropiaţi lor, să fie buni
şi să-L prezinte pe Dumnezeu ca Tată iubitor, dar să nu
dezlege acolo unde nu se împlinesc condiţiile dezlegării, unde nu se
părăseşte păcatul, unde Dumnezeu sigur nu dezleagă
pentru că atunci nu vor împuţina ci vor înmulţi păcatele.
Duhovnicii să ducă ei înşişi şi să pretindă
şi credincioşilor lor să ducă o viaţă
creştină, să aibă un comportament orientat după
Dumnezeu, să se poarte în toată vremea şi în tot locul aşa
cum s-ar purta Hristos dacă ar fi în situaţia lor. În cazul în care
duhovnicii vor şti cu adevărat şi se vor strădui să-i
ajute pe credincioşi să se despătimească, dacă între
părinţii duhovniceşti şi fiii sufleteşti va exista o
comuniune, sigur că vor fi creştinii mai buni.
Concluzii
Părintele
Teofil este un om al bucuriei. Se bucură mult de darurile aduse de
credinţa în Dumnezeu. Totuşi, mulţumirea lui, în ce
priveşte roadele aduse de activitatea lui de duhovnic, nu este prea mare.
Are conştiinţa că seamănă în pământ pietros. E
drept, sunt oameni care ajungând la el reuşesc să îşi schimbe
viaţa, să trăiască creştineşte, dar aceştia
sunt, totuşi, puţini. Cei mai mulţi ajung la mânăstire
împinşi de necazurile de care ar dori să scape, dar nu vor să se
schimbe, se plâng, cer alinare, dar nu pot elimina princinile
greutăţilor ce de multe ori se găsesc în viaţa lor
supusă păcatelor. Concluzia părintelui Teofil este că nu
poţi ajuta pe cineva dacă nu se lasă el ajutat. Nu poţi
schimba pe nimeni, schimbarea o poate face Dumnezeu dacă şi omul e
deschis, însă nici Dumnezeu nu schimbă pe cineva cu forţa, cu
atât mai puţin un om. Sfatul ar fi ca oamenii să se lase
îndrumaţi, ajutaţi, să dorească să se "depăşească
şi să se dăruiască", să se încadreze în
rânduiala Bisericii, să fie sinceri cu Dumnezeu, cu ei înşişi
şi cu duhovnicii lor.
Tuturor,
părintele Teofil, le spune că din relaţia cu Dumnezeu
izvorăşte fericirea, că din credinţa adevărată
izvorăşte bucurie, că Dumnezeu stă şi ne
aşteaptă pe fiecare să intrăm şi să ne veselim la
ospăţul credinţei.
Ieromonah
SERAFIM GHEORGHE PĂTRUNJEL
_______________________________________________________