Asceza, disciplinarea sufletului si a trupului


– Părinte Teofil, de ce credeti că este asa de greu exercitiul ascezei, al înfânării, pentru omul, chiar crestin, al acestui sfârsit de veac?

– Cred că este greu pentru că si tentatiile sunt multe si mult mai multe decât odinioară. Astăzi există, pe lângă comoditatea care nu se potriveste cu crucea pe care cere Domnul Hristos să ne-o purtăm si multe tentatii care răscolesc, care excită si este greu să ocolesti pricinile, pe care odinioară nu le aveau oamenii în fată. Sunt atâtia oameni care mărturisesc că le vin în fată, mai ales vara, când oamenii sunt mai putin îmbrăcati, lucruri care îi scormonesc din obisnuitul lor în care ar fi dacă n-ar apărea astfel de lucruri si atunci, sigur că e mai greu să te înfrânezi, să ocolesti situatiile acestea de răscolire.

– Ce este, în conceptia Bisericii noastre, asceza?

– Asceza este un exercitiu, este o angajare pentru disciplina sufletească si trupească, este ca un fel de gimnastică a sufletului si a trupului. Biserica noastră este prin ea însăsi ascetică. Cere omului post, a fixat zile anume de post, zile în care nu se poate mânca orice. Or, faptul acesta de a alege o mâncare de post, de o mâncare care nu se poate mânca într-o zi de post, deja este o asceză, este o angajare în asceză. Bineînteles că mai ales la început, după ce intră omul în rânduiala Bisericii si o are în vedere nu se mai pune problema. Cineva care este obisnuit cu postul, nu-si mai pune problema că ar putea si să nu postească. Cineva care stie de zilele de post nu ocoleste zilele de post sau nu asteaptă alte zile, că ele vin si asa după zilele de post si atunci se poate mânca orice. Deci, asceza este o chestiune care îl angajează pe om într-o lucrare de disciplină sufletească si trupească.

– Putem vorbi de o asceză a trupului si de o asceză a sufletului?

– Da. Putem vorbi si de o asceză a trupului si de o asceză a sufletului, desi numai în conceptia noastră despărtim sufletul de trup, pentru că în realitate noi nu cunoastem sufletul despărtit de trup sau trupul despărtit de suflet. Pentru că dacă noi vedem un trup mort, să zicem, un cadavru, în realitate în existenta umană sufletul nu este pus într-un cadavru pe care îl însufleteste, ci trupul face parte integrantă din ceea ce este omul. Asa că noi în realitate nu cunoastem cum e sufletul fără trup, nici trupul fără suflet.

– Părinte Teofil, ce este paza simturilor?

– Paza simturilor este grija de a nu-ti băga în minte, în constiintă, lucruri care vin prin simturi si care pot să tulbure asezarea mintii. Un sfânt din Grecia, care a trăit la Sfântul Munte, Sfântul Nicodim Aghioritul, a scris o carte intitulată „Paza celor cinci simturi", o carte adresată unui episcop, care i-a cerut lucrul acesta si în care el îl învată pe episcopul respectiv cum să-si păzească vederea, auzul, mirosul, gustul, pipăitul, îi dă anumite îndrumări, îi spune ce greseli poate să facă cineva prin simturi. De exemplu, cum ar fi acum, el nu a avut în vedere lucrurile acestea pentru că nu erau pe vremea lui, să privesti la televizor sau la cinematograf lucruri care după aceea, intrând în suflet te urmăresc, te asupresc, vin ca o obsesie. În Pateric se spune despre un părinte trăitor în pustie că trei ani de zile a fost luptat de o imagine a unei fete arabe care aduna spice după secerători. Or, părintii aveau în vedere lucrul acesta si ei au îndrumat pe credinciosi să-si păzească simturile de lucrurile care ar putea să le fie dăunătoare. În Filocalie, de fapt, se spune că nu simtul e vinovat, ci simtul este ca o poartă prin care ajunge în constiintă, ajunge la creier, la inimă, la simtire, o imagine, o situatie care n-ar fi în constiinta noastră dacă n-ar fi poarta aceasta a simturilor, dar nu simturile sunt vinovate pentru aceasta, ci felul cum se raportează cineva la cele pe care le primeste în minte. Eu am cunoscut, de exemplu, un cetătean, care nici nu vede, nici nu aude. E groaznic să nu poti să comunici cu un om de acesta. El de fapt a fost demutizat până la urmă. S-au ocupat de el mai multi oameni, în principal o profesoară pe care am avut-o si eu si care aproape că nu putea spune cum, ce metode a folosit pentru a intra prin simtul pipăitului în constiinta lui, la care normal s-ar fi putut ajunge, dacă simturile ar fi fost sănătoase prin văz si prin auz. Or, să înveti pe cineva să vorbească fără să audă cuvântul e un lucru extraordinar, e un eroism, ai putea zice, al celui care se ocupă de asa ceva. Dar e groaznic să stai în fata unui om care nu poate să-si exprime viata lăuntrică pentru că-i lipsesc simturile. E mult mai simplu, de exemplu, când lipseste un anumit simt si poti să te folosesti de celelalte. De exemplu, cineva care nu vede. E adevărat că nu poate ajunge niciodată să cunoască lucrurile pe care ceilalti le cunosc prin vedere. Dar poate să înteleagă lucrurile în măsura în care le pot întelege cei care ar putea să le înteleagă si fără să folosească vederea. Dar în principal, fiecare simt aduce ceva ce tine de el si care nu poate fi înlocuit de alt simt. Noi, când zicem paza simturilor, nu ne gândim la înlăturarea simturilor, ci ne gândim la disciplinarea lor. Avem în vedere grija de a introduce în sufletul nostru, în viata noastră interioară, numai lucruri care sunt pozitive si care pot îmbunătăti, pot îmbogăti viata sufletească. Dacă eu, de exemplu, acum vorbesc, vorbesc având în vedere că cel care îmi stă în apropiere mă aude, că cei care ascultă află de la mine lucruri pe care le pot afla pentru că au simtul auzului. Eu am posibilitatea să emit cuvintele pentru că m-a lăsat Dumnezeu si ne-a lăsat Dumnezeu pe toti care puteam face aceasta ca să putem vorbi. Deci, Dumnezeu însusi a avut în vedere simturile ca mijloace de comunicare si ca mijloace de receptare. Si prin aceasta există posibilitatea ca omul să se îmbogătească. Deci e un mare dar de la Dumnezeu să ai simturile toate. În rugăciunile de multumire după împărtăsire noi ne rugăm lui Dumnezeu să ne lumineze numărul celor cinci simturi. Contăm pe faptul că avem cinci simturi. Chiar dacă ai numai patru, să zicem că-ti lipseste unul, tot asa zici: „numărul celor cinci simturi îl luminează". De ce?... Pentru că stii că ceea ce-ti lipseste ar trebui să nu-ti lipsească sau ar fi bine să nu-ti lipsească si nu zici numărul celor patru simturi, pe care le am eu îl luminează, ci zici numărul celor cinci simturi îl luminează, contând pe aportul pozitiv al fiecăruia dintre cele cinci simturi. Asceza nu este altceva decât o punere în rânduială a simturilor, decât o disciplinare, în asa fel încât să introducem în constiinta noastră, în existenta noastră intimă, lăuntrică ceea ce putem primi prin simturi din afara noastră.

Trebuie să multumim lui Dumnezeu că ne putem îmbogăti sufleteste prin mijlocirea simturilor care trebuie doar disciplinate, nu trebuie expandate, nu trebuie înlăturate, ci trebuie puse la lucru prin ceea ce stim noi că este pozitiv în existenta noastră. De aceea, având patru simturi, nu zicem numărul celor patru simturi îl iluminează, ci „numărul celor cinci simturi îl iluminează", pentru că fiecare aduce aportul lui în viata spirituală.

– Părinte, cât de important este ocolirea pricinilor de cădere?

– Dragă, nici nu se poate spune cât de important este ocolirea pricinilor patimilor sau ocolirea pricinilor care încarcă viata, care aduc obsesii în suflet. Este unul dintre cele mai importante mijloace de îmbunătătire sufletească, de curătire sufletească, la drept vorbind. Pentru că îmbunătătirea sufletească începe cu înlăturarea negativului, cu înlăturarea răului. Si aceasta o face asceza, ne pune în situatia de a ocoli pricinile, de a nu da prilej de înmultire a ispitelor. Adică omul se îmbracă si pentru el, si pentru altul. Nu se îmbracă numai pentru el si dintr-o necesitate de a se apăra de frig, ci se îmbracă si dintr-o cuviintă, din cuviinta aceasta de a nu scoate în evidentă lucruri care ar putea în mintea altora, ajungând prin vedere, de pildă, să aducă gânduri inferioare. Faptul de a nu privi la lucruri necuviincioase, de a nu citi cărti excitante s.a.m.d., toate acestea sunt o asceză până la urmă. Oamenii trebuie să fie de acord cu asceza si să dorească s-o folosească pentru binele lor sufletesc, pentru limpezirea lor lăuntrică, pentru înlăturarea gândurilor care se împlântă în minte si de multe ori nu le poti scoate.

– Care credeti că sunt păcatele si patimile cele mai frecvente la tinerii de astăzi?

– Cele legate de sexualitate sunt cele mai frecvente. După aceea sunt cele legate de afirmare, de mândrie, de lene, de mânie, toate patimile sunt frecvente, dacă cercetezi bine lucrurile.

 

Interviu realizat la Mănăstirea Brâncoveanu / de la Sâmbăta de Sus în 3 mai 1998 si difuzat în 18 februarie 1999 la Radio România Actualităti, în cadrul emisiunii „Cuvânt si suflet"
 
HOME