Pocăinta
cu fata spre viitor
Iubiti credinciosi, Sfânta Spovedanie are darul de a ne pune în fata
constiintei noastre si cele rele de odinioară si cele bune pe care le dorim si
le asteptăm. Este o mare bucurie pentru noi să ne putem face o cercetare de
constiintă si la spovedanie, si în afară de spovedanie, să ne observăm pe noi
însine, să ne vrem mai buni, mai ca Hristos. Adică să ne modelăm, nu numai în
raport cu noi însine că ne vrem mai buni, ci să ne modelăm mai ales în raport
cu Domnul Hristos, cel îngăduitor, care a iertat femeia păcătoasă, care a găsit
o solutie spre binele unei alte femei păcătoase si a iertat-o, care a pretuit
cei doi bani ai văduvei, care a avut în vedere pe toti cei care au făcut ceva
bun si frumos în această viată, a lăudat, de pildă, pe omul acela care s-a
întors după ce a fost vindecat de lepră. Sunt niste lucruri care ar trebui să
le avem în vedere mai mult si mai bine, si mai ales când este vorba de Sfânta
Spovedanie. E foarte simplu asa să spui niste insuficiente, niste greseli. Or,
important este, nu atât să faci o pocăintă cu fata spre trecut, ci important
este să faci o pocăintă cu fata spre viitor, adică cu dorinta de a fi mai bun,
mai blând si smerit cu inima, cum a spus Domnul Hristos, ca să ne învătăm de la
El să fim ca samarineanul, milostivi, binevoitori fată de omul care are
trebuintă de ajutorul nostru, să fim ca sutasul din Capernaum, cu credintă, cu
nădejde, cu iubire si cu smerenie. Pentru că oameni de felul acesta intră în
împărătia lui Dumnezeu. Să ne punem problema recunostintei asa cum a pus-o
Domnul Hristos când a spus că astepta si El aceeasi recunostintă de la toti cei
vindecati (Lc. 17, 18). Să ne gândim la Iosif din Arimateea, care a fost
cinstitor al Mântuitorului într-o vreme când ceilalti nu-L cinsteau, când atâta
lume s-a lepădat de El, când oamenii L-au condamnat pe Domnul Hristos, Iosif
din Arimateea a vrut să-I arate cinste Mântuitorului înmormântându-L cu cinste.
E o mărturisire si în împrejurări în care cei din jur nu sunt de acord cu tine.
Sunt unii credinciosi de-ai nostri care au o jenă să-si facă cruce când trec pe
lângă o biserică si nu se gândesc că Iosif din Arimateea s-a dus la Pilat si a
zis să-i îngăduie să înmormânteze pe Cel pe care, de fapt, Pilat l-a condamnat.
Si nu a fost foarte usor să te duci să spui unuia care l-a condamnat pe Domnul
Hristos că vrei să-L cinstesti pe Domnul Hristos. Si totusi s-a dus si L-a
cinstit pe Domnul Hristos.
Mie mi-e foarte la
inimă sfântul si dreptul Iosif, cel care a fost logodnicul Preasfintei
Fecioare. Despre Iosif e scris putin în Evanghelie, dar e un lucru minunat să
stii din ceea ce s-a scris, că Iosif a fost delicat si n-a vrut s-o vădească.
Delicatetea aceasta este extraordinară. Si nu-i delicatetea, să zicem, Fiului
lui Dumnezeu întrupat, ci delicatetea unui om. Si până la urmă i s-a descoperit
de către îngerul binevestitor că cele ce s-au petrecut cu Maica Domnului sunt
lucruri mai presus de fire si a luat-o să-i fie sotie cu adevărat, în
legalitate sotie. Lucru pe care l-a rânduit Dumnezeu. Gânditi-vă ce-ar fi fost
ca Sfânta Fecioară să nu fie într-o însotire si totusi să aibă un copil. Si
atunci Dumnezeu le-a rânduit toate. Stie Dumnezeu ce să facă. Dar e foarte,
foarte frumos de observat si de retinut că Maica Domnului n-a căutat niciodată
să se afirme cu cele specifice ei, cu cele care tineau de ea, ci toate le-a
lăsat în seama lui Dumnezeu. Si toate le-a primit asa cum le-au gândit oamenii
din jurul ei, cum le-au putut gândi, si iată că Dumnezeu ne conduce la niste
întelegeri. Nu cred că poate cineva să fie nepăsător fată de faptul că, de
pildă, atunci când l-a întâlnit pe Domnul Hristos la templul din Ierusalim,
Maica Domnului a zis: „Iată, tatăl Tău si eu îngrijorati Te căutăm" (Lc.
2, 48). Cine? „Tatăl Tău". Păi, nici un tată că drept îi că Iosif n-a fost
tatăl Domnului Hristos. Si totusi, Maica Domnului a zis: „Iată, tatăl Tău si eu
îngrijorati Te căutăm". Asta face smerenia. Asa se acoperă omul cu smerenie.
Lucruri de felul acesta ar trebui să ne preocupe si pe noi la spovedit. Adică
cât suntem de delicati, cât suntem de binevoitori, cât suntem de îngăduitori,
cât suntem de întelegători fată de neputinta omenească, cât suntem de
învăluitori, cât suntem de revărsători, dacă privim pe omul de lângă noi ca cel
care îl reprezintă pe Domnul Hristos, ca cel cu care Domnul Hristos are o
legătură, că îl ajutăm pe cel de lângă noi slujindu-I si Domnului Hristos. Sunt
niste lucruri care ar trebui să ne preocupe mai mult la spovedanie. Si atunci,
poate că am avea ceva de spus. Pentru că altfel, si trebuie să recunoastem, cei
care se spovedesc des nu mai au ce spune că a jignit pe cineva, că a fost
nepăsător, că a bruscat si treburi din acestea, deja sunt lucruri, să zicem
asa, groase. Trebuie să ne mai gândim si la lucruri din acestea de subtirime
sufletească. Dacă îi cuprinzi pe oameni în rugăciune, dacă îi cuprinzi pe
oameni în sfera sufletului tău, dacă te raportezi si la străini ca la rudele
după trup, dacă nu faci deosebire între unii si altii, niste lucruri care
bineînteles că sunt insuficiente, nu sunt păcate asa încât, dacă le ai, gata ai
căzut din dar. Nu este asa. Totusi, când e vorba să-L urmezi pe Domnul Hristos
si să-i urmezi pe cei aproape de Domnul Hristos trebuie să te silesti să fii ca
ei. Pentru că nu poti s-o urmezi pe Maica Domnului, de exemplu, afirmându-te,
cu orice te-ai afirma. Nu poti să urmezi pe dreptul Iosif care era acoperitor
de rele, să zicem, când a considerat că e vorba de rele, a fost acoperitor de rele,
n-a fost văditor de rele. Nu poti să-i urmezi femeii cananeence dacă nu esti
stăruitor în rugăciune si tare în credintă. Nu poti să urmezi samarineanului
milostiv, dacă te gândesti mai mult la ce să-ti rămână decât la ce poti să dai.
Sunt niste lucruri care, as zice eu, pentru cei care sunt înaintati în viata
spirituală, ar trebui să fie niste preocupări de îmbunătătire sufletească. Mie
îmi pare bine că se pun probleme din acestea: că ce-i mai bine să faci, să te
duci la mănăstire sau să te căsătoresti. Sunt toate bune. Însă, să stiti că
Dumnezeu, de fapt, nu asteaptă de la oameni să fie călugări, nu asteaptă de la
oameni să fie cu viată de familie, ci asteaptă să fie oameni care să fie
corecti, oameni care să-I slujească Lui. Si cei care-I slujesc cu viată de
familie, Îi slujesc după rânduiala lăsată de Dumnezeu si după rânduiala
imprimată în existenta umană. Cei care se fac călugări Îi slujesc lui Dumnezeu
într-o altă modalitate. Toti însă să fim preamăritori de Dumnezeu si să ducem o
viată care să ne recomande în fata lui Dumnezeu. Eu vă doresc sărbători
fericite si cu cât mai multă bucurie, vă doresc cât mai multă limpezime
sufletească, cât mai multă lumină în minte, în suflet, cât mai multă bunătate,
cât mai multă iubire. Toate acestea să ne ajute Dumnezeu să le avem, ca să ne
putem împărtăsi de darurile lui Dumnezeu, care se revarsă pentru cei buni,
pentru cei iertători, pentru cei întelegători pentru neputinta omenească.
Dumnezeu să ne-ajute.
– Părinte, vă rugăm,
dacă puteti să ne mai faceti o dată distinctia dintre păcat, patimă, greseală,
insuficientă.
– Păcatul este fapta
rea sau gândul rău sau cuvântul rău, prin care se calcă voia lui Dumnezeu cu
deplină vointă si stiintă. De exemplu, stii că vointa lui Dumnezeu este să nu
furi si tu furi. În cazul acesta-i păcat.
Dacă furi pentru că
esti iubitor de avere, nu-ti trebuie, dar furi pentru că esti iubitor de avere,
să zicem, atunci înseamnă că ai ajuns la o patimă, patima iubirii de avere sau
iubirii de arginti. E o deprindere în rău care te angajează prin ea spre fapte
rele. Asta este patimă. Adică ceva care te asupreste, ceva care nu te lasă să
fii liber în împlinirea poruncilor lui Dumnezeu. E patimă, esti pătimitor, esti
bolnav de răutatea respectivă.
Greseala este atunci
când nu stii că un lucru este rău si tu îl faci totusi. De pildă, nu stii că-n
29 august se mănâncă de post si mănânci de dulce. Dar cineva ti-atrage atentia:
„Vai, tu mănânci de dulce?...Păi, ăsta-i păcat". El zice că-i păcat si tu
trebuie să stii că-i greseală. Pentru că tu n-ai făcut-o din gândul de a
încălca o poruncă, ci ai făcut-o din nestiintă. Dar dacă-ti atrage cineva
atentia că nu-i bine, de-atunci încolo să nu mai faci greseala aceasta. Pentru
că se zice că omul întelept nu greseste si a doua oară în aceeasi chestiune.
Insuficiente sunt
lucruri pe care nu le putem împlini dintr-o deprindere, dintr-o nepăsare,
dintr-o neluare aminte. N-ajungem, n-avem tăria să ne angajăm asa cum ar trebui
si cât ar trebui. Vrem să facem un bine si ne simtim împiedicati să-l facem.
Aceasta este o insuficientă.
Nedesăvârsiri sunt
toate lucrurile care stirbesc cumva deplinătatea. Fată de aceste lucruri
trebuie să avem îngăduintă. Bineînteles că noi nu vrem să avem nici un fel de lucru
negativ în noi, dar nu trebuie să exagerăm lucrurile si să ne gândim că, uite,
sunt foarte jos cu viata pentru că am o întrelăsare sau că am avut această
neluare aminte. Noi trebuie să avem grijă si să ne silim să fim corecti si,
dacă ne silim să fim corecti, toate vin pe rând, si vom ajunge acolo unde vrea
Dumnezeu să fim si unde vom putea să fim fiecare dintre noi. Pentru că nu
oricine poate fi cu credinta, să zicem, Sfântului Maxim Mărturisitorul, ca să i
se taie mâna si să i se taie limba si el totusi să rămână în credinta sa. Nu
toti putem să avem credinta mucenicilor. Fiecare dintre noi ne angajăm în
măsura la care suntem si Dumnezeu ne primeste si ne ocroteste si ne dă situatii
care să nu ceară mai mult decât putem noi să facem. Dacă nu suntem în stare să
fim mucenici, ne fereste Dumnezeu de căderile pe care le-am avea în fata unor
situatii grele, ca acelea la care n-am putea face fată. Dar, eu cred că cel mai
bine este, atunci când este vorba de raportarea noastră la Dumnezeu, să stim că
Dumnezeu este Tatăl nostru, că Dumnezeu e bun, că Dumnezeu e iubire, că
Dumnezeu ne cuprinde în iubirea Lui, că Dumnezeu este binevoitor, adică să nu
uităm niciodată partea aceasta. Să nu ne gândim la Dumnezeu atâta, că-i
judecător si că-i răsplătitor de rele. Desi, si lucrurile acestea intră cumva
în componenta raporturilor noastre cu Dumnezeu, dar să contăm mai ales pe
lucrul acesta: că Dumnezeu este Tatăl nostru, asa ni l-a arătat Domnul Hristos,
asa-L stim; că Mântuitorul e fratele nostru, asa ni S-a prezentat, asa-L stim;
că Duhul Sfânt înmulteste binele în viata noastră, asa ni S-a decoperit si asa
este. Adică, să avem în vedere pozitivismul vietii crestine.
Cuvânt rostit la
Biserica Sfântul Nicolae, Paraclis Universitar
din Bucuresti, înainte de spovedanie,
în Postul Crăciunului, 1998