Biserica si Tainele
– Sfintia Voastră Părinte Teofil, la ce ne foloseste Biserica, ce este
Biserica si la ce ne ajută pe noi?
– Biserica este
Împărătia lui Dumnezeu pe pământ, Biserica este trupul tainic al Mântuitorului
nostru Iisus Hristos, Biserica este mediul în care credinciosii îi slujesc lui
Dumnezeu, mediu de înaintare în viata spirituală, Biserica este locul în care
credinciosii primesc binecuvântările lui Dumnezeu, Biserica este locul în care
Dumnezeu îi binecuvântează pe credinciosi, Biserica este o societate a
credinciosilor care cred în Preasfânta Treime, care se împărtăsesc de aceleasi
Sfinte Taine, care iau parte la dumnezeiestile slujbe, dumnezeiestile slujbe
ale Bisericii fiind în Biserica noastră comorile ortodoxiei, fiind prilej de
rugăciune si de învătătură. De aceea nu se poate concepe mântuire în afara
Bisericii, în afara mediului creat de Domnul nostru Iisus Hristos, întemeiat pe
temelia apostolilor în care piatra din capul unghiului este Mântuitorul nostru
Însusi (cf. I Ptr. 2, 6), nu se poate concepe o înaintare spirituală în afară
de locul în care Dumnezeu îi binecuvântează pe cei ce sunt ai Săi si cred că este
de folos credinciosilor pentru că îi tine în atentie fată de Dumnezeu, fată de
lucrurile lui Dumnezeu îi învată calea adevărului. Biserica le este de folos
credinciosilor fiindcă în mediul acesta credinciosii se pot dezvolta spiritual
ascultând învătăturile Evangheliei, ascultând cuvântul lui Dumnezeu, primind
harul prin dumnezeiestile taine. Biserica le este de folos credinciosilor
pentru că în acest mediu, ei se nasc spre viata spirituală botezându-se în
numele Sfintei Treimi, se întăresc prin Sfânta Taină a Mirului, se unesc cu
Mântuitorul nostru Iisus Hristos, unirea cea mai înaltă, prin Sfânta
Euharistie, primesc iertarea păcatelor prin Sfânta Spovedanie. În Biserica lui
Dumnezeu se pecetluieste legătura dintre cei care se căsătoresc, sot si sotie. Biserica
este de folos credinciosilor pentru că în Biserică se întremează credinciosii
prin taina Sfântulului Maslu si fără Biserică nu există preotie, iar Biserica
noastră este o Biserică cu preotie, mijlocitori între credinciosi si Dumnezeu,
între Dumnezeu si credinciosi alesi de Dumnezeu pentru binele de mântuire al
credinciosilor. Toate acestea se realizează în Biserică si nu se pot realiza în
afară de Biserică, asa încât nici nu putem spune cât de important este ca
cineva să trăiască în mediul acesta al Bisericii si cât de mare este folosul
Bisericii pentru credinciosi.
– Cine este în
Biserică sau cine poate beneficia de aceste daruri pe care înteleg că le primim
în Biserică?
– De aceste daruri
pe care le primim în Biserică beneficiază aceia care au legătură cu Biserica,
mai întâi intrând în această legătură ca oameni care doresc să fie în cuprinsul
Bisericii si apoi toti cei care sunt botezati în numele Preasfintei Treimi, în
numele Tatălui si al Fiului si al Sfântului Duh, fac parte din Biserică si se
pot împărtăsi de oricare din celelalte Sfinte Taine si de ierurgiile Bisericii,
de binecuvântările, de slujbele prin care se dau binecuvântările, de cuvântul
lui Dumnezeu, de tot ceea ce are Biserica se pot împărtăsi cei botezati după
trebuinta lor si după trebuinta Bisericii.
– Părinte Teofil,
ati vorbit de două elemente esentiale: de învătătura mântuitoare pe care o
găsim numai în Biserică si de taine. Învătătura, de ce este numai în Biserică
adevărată si mântuitoare căci sunt multi care astăzi ne vorbesc despre Hristos
sau despre credintă sau despre mântuire în multe alte locuri sau grupări? Are
importantă si clădirea în sine? De ce este atât de important ca învătătura să
fie adevărată si o găsim numai în Biserică si nu la alte grupări?
– Mai întâi de toate
cuvântul biserică în limba română vine din greceste si înseamnă „Casa
Împăratului", „Casa Regelui". Însă, când zicem biserică în întelesul
acesta ne gândim la lăcasul de închinare care, fără îndoială, în conceptia
noastră, a ortodocsilor, este Cerul cel de pe pământ. Prea putin se pune accent
pe această calitate a Bisericii, Biserica fiind sfintită, fiind lăcas sfintit,
fiind închinată lui Dumnezeu, lăcasul de închinare, este locul în care se
slujeste lui Dumnezeu, este locul în care se fac lucrurile lui Dumnezeu si
numai lucrurile lui Dumnezeu si de aceea Biserica este Cerul cel de pe pământ.
În biserică există un altar, cuvântul altar vine de la „alta ara" care
înseamnă „loc înalt", cel mai înalt loc din biserică fiind altarul si cel
mai înalt loc în raport cu lumea aceasta fiind biserica ca lăcas al lui
Dumnezeu. În biserică se desfăsoară în general viata bisericească de slujire,
viata bisericească de preamărire a lui Dumnezeu prin slujbele care se fac si
care sunt esentiale în viata ortodoxă, sunt cuprinzătoare, sunt ortodoxia în
lucrare. Deci Biserica, considerată în magisteriul ei, în lucrarea ei de
învătătoare, de conducătoare, îsi revarsă învătătura ei în slujbele
dumnezeiesti care sunt prilej si de îndoctrinare si de rugăciune, sunt făcute în
asa fel încât cei care iau parte la sfintele slujbe se roagă si învată, învată
rugându-se si se roagă învătând. Asta înseamnă că slujbele dumnezeiesti ale
Bisericii noastre sunt prilej de a sta în fata lui Dumnezeu, de a sta în fata
Maicii Domnului, de a sta în fata Sfintilor pe care îi pomenim si cu acest
prilej noi învătăm ceva din textele liturgice inspirate de Duhul Sfânt si
împlinite, scoase în lucrare prin cuvântul omului rostit si cântat, asa încât
sfintele slujbe ale Bisericii noastre sunt vuietul Duhului. În Sfânta Scriptură
sunt trei locuri în care se vorbeste de vuietul Duhului si anume în convorbirea
între Mântuitorul nostru Iisus Hristos si Nicodim. În Sfânta Evanghelie după
Ioan se istoriseste aceasta în capitolul al treilea unde Domnul Hristos spune:
„vântul suflă unde vrea si tu auzi vuietul lui, dar nu stii de unde vine si
încotro se duce" (In. 3, 8), deci este vorba de un vuiet, ori în limba
greacă si cuvântul Duh si cuvântul vânt se exprimă prin acelasi cuvânt deci
„vântul suflă unde vrea" poti să zici foarte bine si „Duhul suflă unde
vrea". Apoi mai este vorba de vuietul apelor în legătură cu un praznic al
evreilor în care Domnul Hristos fiind de fată, a zis: „cel însetat să vină la
Mine si să bea si cel ce crede în mine râuri de apă vie vor curge din pântecele
lui" (In. 7, 38). Este vorba iarăsi de un vuiet pentru că râurile au un
vuiet. Al treilea loc din Sfânta Scriptură în care se pomeneste vuietul în
legătură cu Duhul este în Faptele Apostolilor unde se istoriseste despre
coborârea Duhului Sfânt si se spune că s-a auzit un vuiet ca de vijelie care
vine repede (Fapte 2, 14). Eu consider că vuietul Duhului nu e altceva decât
continutul sfintelor slujbe realizat ca sfinte slujbe, deci Duhul Sfânt dă
cuvântul si omul prin cuvântul său face să vuiască cuvântul Duhului, cuvânt de
învătătură si cuvânt de rugăciune, mai ales că Domnul Hristos le-a spus
ucenicilor săi despre Duhul Sfânt: „El pe Mine mă va preamări" (In. 16,
14). La dumnezeiestile slujbe am zis că învătăm rugându-ne si ne rugăm învătând.
Biserica si-a cuprins învătătura în slujbele dumnezeiesti asa încât dacă cineva
vrea să cunoască ce învată Biserica în orice domeniu, în orice chestiune de
credintă se poate referi la acele slujbe care tin de adevărul respectiv. De
exemplu, la sărbătoarea Nasterii Mântuitorului, chestiuni în legătură cu
întruparea Fiului lui Dumnezeu care nu se pun din punct de vedere al
propăvăduirii ci din punct de vedere al trăirii, zicem: „Nasterea Ta Hristoase
Dumnezeul nostru răsărit-a lumii lumina cunostintei că întru dânsa cei ce
slujeau stelelor de la stea s-au învătat să se închine Tie Soarelui Dreptătii
si să Te cunoască pe Tine Răsăritul Cel de Sus. Doamne, mărire Tie!". Deci
vorbim cu Domnul Hristos, vorbim despre nasterea Lui cu Domnul Hristos; sau
„astăzi se naste din Fecioară Cel ce tine în mână toată făptura, cu scutece se
înfasă Cela ce este Dumnezeu din fire nepipăit, în iesle se culcă cela ce a
întărit cerurile de demult întru început; cu lapte din piept se hrăneste cela
ce a plouat în pustie mană poporului, pe magi cheamă Mirele Bisericii, darurile
acestora le primeste Fiul Fecioarei; închinu-mă nasterii Tale Hristoase,
arată-ne nouă si dumnezeiasca arătare a dumnezeirii Tale". Deci, în
conditiile de felul acesta, în contexte de felul acesta, noi învătăm despre
întruparea Mântuitorului si asa e la toate sărbătorile: la Botezul
Mântuitorului nostru Iisus Hristos: „În Iordan botezându-Te Tu Doamne"
deja vorbim cu Hristos, „închinarea Treimii s-a arătat", spunem că Sfânta
Treime s-a arătat la botez, spunem si cum: „că glasul Părintelui a mărturisit
Tie, Fiu iubit pe tine numindu-te, si Duhul în chip de porumbel a adeverit
întărirea cuvântului" si apoi vorbind cu Domnul Hristos spunem mai
departe: „Cel ce Te-ai arătat, Hristoase Dumnezeule, si lumea ai luminat,
mărire Tie". Asa sunt toate sărbătorile, la toate sărbătorile Biserica
învată prin slujbele ei, dar Biserica învată si prin propăvăduirea cuvântului
în predică, Biserica învată si prin cărtile Sfintilor Părinti, asa încât este
foarte important să învătăm de la Biserica noastră ceea ce ne trebuie pentru
mântuire. De ce? Pentru că sunt si învătături care nu sunt ortodoxe.
Învătăturile din sfintele slujbe sunt învătături ortodoxe, deci învătături
sigure, învătături premăritoare de Dumnezeu. Norma credintei noastre nu e
Biblia, de pildă, cum este pentru alti credinciosi din diferite grupări
religioase care socotesc că Biblia este norma credintei. Norma credintei
noastre este învătătura Bisericii. Biblia se interpretează, învătătura
Bisericii nu se interpretează, se primeste. Bineînteles că învătatura e numai
una, nu pot fi învătături de mai multe felurie privind acelasi lucru sau dacă
sunt si alte opinii si alte tipuri de propăvăduire, noi trebuie să alegem
întotdeauna învătătura Bisericii. Ce învată Biserica, ce propăvăduieste
Biserica noastră, ce au învătat Sfintii Părinti, ce spun Sfintii Părinti în
chestiunea respectivă?
– Părinte Teofil,
dar lumea de astăzi este mai iscoditoare si vrea garantie; care este garantia
că Biserica are adevărul întemeiat si ceilalti au deviat de la el?
– Cred că garantia
este faptul că Biserica a învătat întotdeuna asa cum învată astăzi, adică este
consecventă de la început. În clipa în care a apărut o erezie Biserica si-a
spus cuvântul si cuvântul ei a rămas în fata ereziei. Sigur că există si alte
feluri de învătături, noi însă alegem totdeauna învătătura Bisericii pentru că
simtim mai întâi de toate că acesta este adevărul. Noi nu putem dovedi, de
pildă la sărbătoarea Nasterii Mântuitorului nostru Iisus Hristos, unde este o
alcătuire care se referă la taina întrupării, pentru că există două feluri de
taine în Biserică, în conceptia noastră, si anume: taine sfinte ale harului
prin care se revarsă harul peste credinciosi – cele sapte Sfinte Taine –, dar
există si taine ale credintei, taine ale învătăturii cum ar fi taina
întrupării, taina jertfei Mântuitorului nostru Iisus Hristos, taina învierii;
învierea e o taină…
– De unde vine
cuvântul acesta sau ce înseamnă cuvântul în sine, e un cuvânt necunoscut pentru
oameni.
– Taină înseamnă
ceva în care lucrurile nu sunt lămurite, sunt tainice, sunt mistere, sunt si
cunoscute si necunoscute, sunt lucruri pe care noi nu le putem cuprinde în
întregime; de exemplu la har, când zicem de taine ale harului, ne gândim la
acele lucrări sfinte prin care harul Duhului Sfânt se coboară peste
credinciosi, lucrează în credinciosi în mod necunoscut de slujitorii care
lucrează taina, dar simtit de cei care primesc harul.
– Acestea sunt
sapte, dintru început a fost asa?
– Acestea sunt
sapte, dintru început a fost asa.
– Unii ne acuză că
n-ar fi fost…
– Dar câte au fost?
– Au zis că erau
mult mai multe…
– Ceea ce stim noi,
stim că sunt sapte si Biserica noastră învată că sapte si atunci ne tinem de
asta pentru că dacă am zice altfel, ar însemna că noi suntem peste învătătura
Bisericii, peste autoritatea pe care o reprezintă pentru noi Biserica.
– Deci există si o
smerenie în primirea învătăturii?
– Există, trebuie să
existe si o asceză a mintii. O minte care se pleacă în fata Bisericii, o minte
care se pleacă în fata lui Dumnezeu; părintele Arsenie zicea că noi avem mintea
care discută cu Dumnezeu în loc să se supună fără discutie. Tot asa este si în
ceea ce priveste învătătura Bisericii. Revenind la taina credintei, voiam să
demonstrez cum se raportează Biserica la taina credintei, la adevărurile de
credintă. La sărbătoarea Nasterii Mântuitorului nostru Iisus Hristos este o
alcătuire care are următorul cuprins de rugăciune către Maica Domnului: „De
Dumnezeu Născătoare Fecioară pierdut-ai blestemul cel dintâi al Evei, maică
fiind bunei vointe a Tatălui, purtând în brate pe Dumnezeu Cuvântul întrupat.
Taina nu suferă ispitire; numai cu credintă toti o slăvim strigând cu tine si
zicând: negrăite, Doamne, mărire Tie". În fata acestei taine a întrupării
Fiului lui Dumnezeu, Biserica îsi arată neputinta de a demonstra taina si spune
„taina nu suferă ispitire", taina nu poate fi elucidată, taina rămâne
taină, rămâne si cunoscută si necunoscută, o si cunoastem si nici nu o
cunoastem si mai ales nu putem demonstra tainele credintei asa că este foarte
greu să îi convingem pe altii de adevărurile propăvăduite de sfânta noastră
Biserică, dar având învătătura sfintei noastre Biserici nu avem nici un motiv
să credem că altii ar stii mai bine decât noi si ar învăta mai bine decât
învată Biserica.
– Dar această
învătătură tainică, cum o putem face folositoare fiecăruia dintre noi?
– Prin însusirea ei
si prin trăirea ei.
– Deci nu
pătrunzând-o rational?
– Nu avem cum să o
pătrundem rational, dacă am putea să o pătrundem rational atunci nu ne-ar
trebui credintă, ci ne-ar trebui ratiune.
– Ne-ati vorbit si
despre cele sapte taine ale harului, poate ne spuneti folosul lor pentru
credinciosi.
– Harul lui Dumnezeu
în Biserica noastră se revarsă prin mijlocirea Sfintelor Taine, adică prin
Taina Sfântului Botez credinciosul intră în Biserică, primeste har de la
Dumnezeu. La botezul oricărui crestin drept-măritor, al fiecărui crestin
ortodox, se întâmplă ceea ce s-a întâmplat la botezul Mântuitorului nostru
Iisus Hristos si anume, se arată Prea Sfânta Treime, Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu
Fiul si Dumnezeu Duhul Sfânt. Dumnezeu Tatăl care binevoieste: „Acesta este
Fiul Meu cel iubit întru care am binevoit" (Mt. 3, 17), a zis la botez
referindu-se la Domnul Hristos. Dar acest cuvânt putem să îl întelegem si
pentru cei care se botează: Dumnezeu Fiul cu care ne unim si Dumnezeu Duhul
Sfânt care adevereste în credinciosi realitatea acestei taine, pentru că Duhul
Sfânt este descoperitorul adevărurilor mai presus de fire. Domnul Hristos spune
despre Duhul Sfânt că El ne va învăta toate (In. 14, 26), iar Sfântul Apostol
Pavel zice că Duhul Sfânt este acela care ne descoperă că suntem fii ai lui
Dumnezeu si ne învată să-i zicem lui Dumnezeu părinte (Rom. 8, 15 si Gal. 4,
6). Deci, prin Duhul Sfânt noi întelegem mai mult decât am întelege prin
propria noastră ratiune. La Taina Sfântului Botez credinciosul începe să devină
lăcas al Prea Sfintei Treimi: Dumnezeu Tatăl, Dumnezeu Fiul si Dumnezeu Sfântul
Duh îsi fac loc în sufletul credinciosului si rămâne în credincios pentru
cealaltă vreme a vietii lui până la moarte. Asta este învătătura Bisericii si
aceasta chiar dacă omul păcătuieste, pentru că Dumnezeu nu se îndepărtează de
om decât atunci când omul se îndepărtează total de Dumnezeu. Or, pocăinta este
cu putintă si pe baza acestui fapt că suntem în legătură cu Dumnezeu, că
Dumnezeu nu ne părăseste.
Apoi Taina Sfântului
Mir care este o pecetluire, pecetea darului Duhului Sfânt, o pecetluire pentru
întărire în viata credinciosilor.
Taina Sfintei
Euharistii, împărtăsirea cu Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus
Hristos care se face „spre iertarea păcatelor spre viata de veci" sau
„spre trezirea sufletului, spre iertarea păcatelor, spre împărtăsirea cu Duhul
Sfânt, spre plinirea Împărătiei Cerurilor, spre îndrăznirea către
Dumnezeu" asa cum se spune după Epicleză, la Sfânta Liturghie, când
preotul după ce cere să se prefacă cinstitele daruri în Trupul si Sângele
Mântuitorului spune: „ca să fie celor ce se vor împărtăsi spre trezirea sufletului,
spre iertarea păcatelor, spre împărtăsirea cu Sfântul Duh, spre plinirea
Împărătiei Cerurilor, spre îndrăznirea cea către Tine, iar nu spre judecată sau
spre osândă". În rugăciunile pregătitoare si în rugăciunile de multumire
pentru Sfânta Împărtăsire se spune că această taină a împărtăsirii se face spre
tămăduirea sufletului si a trupului: „să-mi fie mie aceasta spre tămăduirea
sufletului si a trupului, spre alungarea atotpotrivnicul, spre împăcarea
sufletestilor mele puteri, spre credintă neînfruntată, spre dragoste
nefătarnică, spre primirea întelepciunii, spre paza poruncilor Tale, spre
adăugirea harului Tău cel dumnezeiesc." Sunt multe darurile pe care le
aduce în suflet Sfânta Euharistie si mai ales constiinta unirii cu Trupul si
Sângele Domnului nostru Iisus Hristos, care de fapt înseamnă constiinta unirii
cu Domnul Hristos Însusi, cât poate omul să se unească cu Domnul Hristos.
Adevărul este că noi nu stim cum se întâmplă aceasta. S-au făcut speculatii în
legătură cu apropierea omului de Dumnezeu si a lui Dumnezeu de om. Se spune că
Dumnezeu este de infinite ori infinit, departe de om si că energiile necreate,
harul lui Dumnezeu fac această legătură. E totusi o învătătură a Bisericii,
însă eu cred că noi nu stim cum se realizează această apropiere, dat fiind
faptul că Mântuitorul ne-a spus că El va veni în noi, nu ne-a spus că va
trimite harul său în noi, ci că El Însusi va veni în noi (In. 14, 57; 14, 18).
Chipul venirii Mântuitorului în noi si chipul trăirii prezentei Mântuitorului
în noi, nu-l cunoastem si atunci putem spune simplu că Domnul Hristos vine în
noi în felul în care El stie cum vine, dar noi credem în prezenta Domnului
Hristos în noi si în prezenta Sfintei Treimi în noi, pentru că unde e Dumnezeu
Fiul este si Dumnezeu Tatăl si Dumnezeu Duhul Sfânt. Asa a fost în Preasfânta
Fecioară Maria, Îngerul Binevestitor i-a spus Preasfintei Fecioare Maria când a
întrebat ea „cum va fi aceasta?", adică cum poate să devină mamă
necunoscând cele premergătoare maternitătii, „Duhul Sfânt se va pogorî peste
tine si puterea Celui Preaînalt te va umbri, de aceea si Sfântul Care Se va
naste din tine Fiul lui Dumnezeu se va chema." Asta se spune în
istorisirea despre Bunavestire din Sfânta Evanghelie de la Luca din capitolul
întâi si noi, stiind că Maica Domnului este lăcas al Preasfintei Treimi si noi
credem că Maica Domnului a rămas lăcas al Preasfintei Treimi si după ce L-a
născut pe Mântuitorul, pentru că Domnul Hristos nu a fost purtat de Maica
Domnului numai în pântecele ei, ci si în inima ei. Or, de inima Maicii Domnului
niciodată nu s-a depărtat Mântuitorul nostru Iisus Hristos. Noi ne rugăm într-o
rugăciune a Bisericii de la Sfântul Maslu, crezând că este cu putintă lucrul
acesta, ne rugăm Maicii Domnului să ne facă si pe noi lăcas al Preasfintei
Treimi si zicem: „Pe tine Preacuratul Palat al Împăratului Ceresc, ceea ce esti
mult lăudată, te rog curăteste mintea mea cea întinată cu tot felul de păcate
si o fă lăcas înfrumusetat al dumnezeiestii Treimi ca să laud si să măresc
puterea Ta si mila Ta cea nemăsurată, fiind mântuit eu, netrebnicul robul
tău." Deci Sfânta Euharistie are darul acesta de a ne apropia cât mai mult
posibil, la maximum, de Mântuitorul nostru Iisus Hristos, chiar dacă noi nu
simtim întotdeauna lucrul acesta. Chiar dacă noi nu avem capacitatea de a
cunoaste lucrul acesta pentru că este mai presus de fire, or, lucrurile mai
presus de fire nu pot fi întelese de mintea omenească. Lucrul acesta l-a
afirmat Domnul Hristos când Sfântul Apostol Petru L-a mărturisit ca Fiu al lui
Dumnezeu: „Tu esti Hristos Fiul lui Dumnezeu cel viu" (Mt. 16, 16) si a
zis Domnul Hristos atunci: „fericit esti Simone, Fiul lui Iona că nu trup si
sânge – deci nu firea – ti-a descoperit tie aceasta, ci Tatăl meu cel din
ceruri", deci lucrurile mai presus de fire numai Dumnezeu ni le poate
descoperi. Noi stim teoretic lucrurile acestea si le simtim cât le putem simti,
nu la măsura la care le-a simtit Sfântul Simion Noul Teolog care zicea: „cum te
împreuni cu robii, fii ai Tatălui de-i faci?". Sfântul Simion Noul Teolog
în Imnul al cincelea îl consideră pe om fiu al lui Dumnezeu, nu ca un om care
rămâne pe mai departe ceea ce a fost înainte de a se întâlni cu Dumnezeu, nu
are în vedere o întâlnire dinafară, ci are în vedere o întâlnire lăuntrică,
întâlnire din unire, asa cum în Hristos s-a unit firea dumnezeiască cu firea
omenească în pântecele Preasfintei Fecioare Maria, în sensul că Mântuitorul
este si Dumnezeu adevărat si om adevărat. Dumnezeu adevărat născut din
Dumnezeu, din vesnicie si om adevărat născut în vremelnicie, din Preasfânta
Fecioară Maria, deci două firi: firea dumnezeiască si firea omenească. Asa si
Sfântul Simion Noul Teolog întelege unirea lui Dumnezeu cu omul, „cum te
împreuni cu robii – noi suntem robii –, fii ai Tatălui de-i faci?/ Cum de-i
arzi de dor rănindu-i/ Cum de iarăsi îi împaci?".
– Acesta este
părinte scopul, că ne-ati vorbit despre mijloace si despre daruri? Am ajuns la
scopul pentru care intrăm în Biserică?
– Da, acesta este
scopul, dar de fapt noi nu stim. Fiecare care ne-am pomenit în Biserică mergem
pe linia pe care am apucat-o din copilărie ca să ajungem unde vrea Dumnezeu să
ajungem. Omul nu poate ajunge mai departe decât la măsura la care a ajuns omul,
firea omenească în Domnul nostru Iisus Hristos. Unde vom ajunge, cât vom
realiza noi nu stim, stim că deocamdată suntem noi în lucrare împreună cu
Dumnezeu, dar stim si că va veni o vreme în care Dumnezeu va fi în lucrare
împreună cu noi, adică Dumnezeu va face mai multe decât facem noi. Deocamdată
Dumnezeu ne cere să ne manifestăm în firea noastră si la capacitatea noastră si
Dumnezeu vine si ne ajută si va veni o vreme în care Dumnezeu ne va îndumnezei.
Deocamdată suntem oameni păcătosi chiar dacă închipuim si pe heruvimi la
slujbele noastre, la Sfânta Liturghie „noi care pe heruvimi cu taină
închipuim" si aici „cu taină închipuim" nu închipuim în mod real, ci
în mod simtit, suntem tot oameni, dar îi închipuim pe heruvimi. Tot asa
rămânem, deci, oameni, dar va veni o vreme când, după ce am trecut de faza
mântuirii, eliberării de patimi, despătimirii, am ajuns prin despătimire la
nepătimire, trecem apoi la iluminare, respectiv la calea de mijloc prin care
Dumnezeu ne luminează, după mântuire urmează desăvârsirea. Or, desăvârsirea
după Sfântul Isaac Sirul este o prăpastie de smerenie si desăvârsirea este fătă
hotar, nu există un hotar al desăvârsirii ca cineva să spună sunt deplin, sunt
perfect.
– Atunci rostul
omului este să fie împreună lucrător cu Dumnezeu oriunde ar vrea Acesta?
– Da, noi suntem
chemati la desăvârsirea Tatălui, pentru că Domnul Hristos a spus: „fiti
desăvârsiti precum Tatăl vostru cel din ceruri desăvârsit este" (Mt. 5,
48). Acesta este rostul omului ca pe linia morală si joasă să ajungă la
măsurile lui Dumnezeu, nu numai la măsurile omului. Sfântul Maxim
Mărturisitorul în Ambigua, vorbind despre Melchisedec, spune că este scris în
Scriptură că nu avea tată, nu avea mamă, nu avea spită de neam, nu avea început
al zilelor si sfârsit al vietii (Evr. 7, 3). În Cartea Facerii e scris despre
Melchisedec ca persoană care s-a întâlnit cu Avraam si nu i se spune originea,
nici sfârsitul vietii ca si când ar fi o aparitie fantomatică. El a fost totusi
un om real. În Epistola către Evrei, Sfântul Apostol Pavel, în al saptelea capitol
vorbind despre Melchisedec spune că „a fost fără tată, fără mamă, fără spită de
neam, nu avea început al zilelor si sfârsit al vietii", iar aceasta
tâlcuind-o Sfântul Maxim Mărturisitorul în Ambigua zice că în realitate a fost
om ca toti oamenii, numai că a fost asa de înaintat în viata spirituală si s-a
unit asa de mult cu Dumnezeu încât nu se mai putea considera că s-a născut din
oameni, că are părinti, i-a depăsit pe părintii lui, si-a depăsit neamul, n-a
mai avut un început al zilelor pentru că s-a unit cu Dumnezeu cel fără de
început, nu mai are un sfârsit al vietii pentru că s-a unit cu Dumnezeu cel
fără de sfârsit. Acestea sunt niste lucruri mai subtile.
– Pentru cei mai
multi, dacă puteti să ne sintetizati rostul pentru care sunt îndemnati spre
Biserică.
– Pentru cei multi
este aceasta: în Biserică ne mântuim, căutăm mântuirea, asta este prima fază a
vietii spirituale: eliberarea de păcat si întărirea în virtute si asta se
realizează cu ajutorul lui Dumnezeu si se realizează în Biserică. Apoi există
posibilitatea de înaintare la desăvârsire, la deplinătate, cât poate omul
ajunge la deplinătate, la perfectiune – căci asta înseamnă desăvârsire.
Cuvântul desăvârsire este cunoscut de mai putini- perfectiunea umană,
perfectiunea lui Dumnezeu având-o în vedere ca să nu te opresti niciodată si să
nu crezi că ai făcut destul si după aceea vine îndumnezeirea pe care o face
Dumnezeu din partea lui spre om. Toate acestea se realizează în Biserică.
– Ce înseamnă
cuvântul mântuire?
– Mântuire însemnă scăpare,
eliberare, dezrobire, înseamnă să nu mai fii asuprit de ceva, să fii mântuit de
ceea ce este potrivnic vietii spirituale si în special cuvântul mântuire este
legat de mântuirea de păcate.
– Omul astăzi se
crede liber?
– Poate să se creadă
liber, numai să si fie liber, să vadă, să se cerceteze pe sine si o să constate
că nu este liber. Domnul Hristos a spus: „cel ce săvârseste păcatul, rob este
păcatului" (In. 8, 34). Nu poti să fii liber când esti sub povara
patimilor, sub povara păcatelor. Orice patimă este o înrobire si atunci nu esti
mântuit, mântuit esti numai atunci când ai scăpat de asuprirea patimilor, când
prin virtuti te realizezi pe altă temelie.
– Si cum putem pune
început mântuirii?
– Începutul se face
prin constiinta că trebuie să părăsesti păcatul, prin constiinta că trebuie să
realizezi virtutea, prin încercarea de depăsire de noi însine spre bine.
– Poate omul singur
să se elibereze de deprinderea rea?
– Dumnezeu îi ajută,
fără Dumnezeu poate si omul să facă anumite lucruri cât tine de firea umană,
dar mântuirea noi nu o asteptăm de la noi, ci o asteptăm de la Dumnezeu.
Dumnezeu este cel ce ne mântuieste, noi si zicem la slujbă: „că al Tău este a
ne milui si a ne mântui" sau la sfârsitul slujbelor se spune că „Hristos,
adevăratul Dumnezeul nostru, pentru rugăciunile sfintilor, să ne miluiască si
să ne mântuiască pe noi". Noi asteptăm mântuirea de la Mântuitor, nu ne-o
realizăm noi printr-o evolutie. De pildă, cum cred cei care sunt cu
reîncarnarea, printr-o meditatie sau altceva. Mântuirea se realizează prin
Mântuitorul, Domnul Hristos este prezentat la nasterea Lui dreptului Iosif ca
Cel ce va mântui pe poporul său de păcate (cf. Mt. 1, 21), Îngerul binevestitor
le-a spus la nasterea Mântuitorului păstorilor de la Bethleem „vă vestesc vouă
bucurie mare că vi s-a născut vouă un Mântuitor care este Hristos Domnul"
(Lc. 2, 10-11).
– Există un parcurs
al mântuirii, există un drum?
– Da, există un
parcurs, adică mântuirea este un proces, mântuirea nu este un act, adică nu
este un lucru care se realizează într-o clipă si după aceea actionezi ca
mântuit, ci mântuirea se realizează progresiv: întâi te unesti cu Domnul
Hristos prin credintă. Se spune în Scriptură că „cel ce va crede si se va
boteza, se va mântui" (Mc. 16, 16), însă asta nu însemnă cel ce va crede
într-o clipă se va mântui, ci înseamnă că cel ce va crede si se mentine în
credintă si lucrează cu credintă si actionează prin credintă, cu vremea
înaintează si în felul acesta se realizează mântuirea.
– Care sunt faptele
pe care trebuie să le facă si omul? Sunt niste fapte?
– Da, sunt niste
fapte. Domnul Hristos pomeneste dintre faptele pentru care vom fi întrebati la
judecată: să dai de mâncare celor flămânzi, să dai de băut celor însetati, să
dai haină celui gol, să primesti pe cei străini, să cercetezi pe cei bolnavi si
pe cei din închisori, acestea sunt niste fapte ale milei de care oricum vom fi
întrebati la judecată pentru că e scris aceasta în Sfânta Evanghelie de la
Matei, în capitolul 25, acolo unde este prezentată Judecata de Apoi. Si după
aceea toate lucrurile cele bune prin care se preamăreste Dumnezeu si prin care
se aduce o îmbunătătire si a vietii omului si a vietii sociale, tot ce poate
face omul, nu se poate da o listă de fapte care trebuie făcute, ci omul trebuie
să lucreze si spontan, după caz, după situatie.
Interviu
realizat de Serban Tica în Bucuresti, 2 iulie 1999