Despre boală si suferintă


– Părinte Teofil, ce este boala? Este rodul păcatului sau este o încercare de la Dumnezeu?

– Boala, ca orice fel de suferintă, este o realitate, bineînteles nedorită, o problemă nerezolvată, de aceea este o problemă si este o taină; este o realitate, în primul rând o realitate nedorită, în sensul că boala nu este conformă cu firea, este ceva adăugat, deviere de la ceea ce gândim noi că este normal. Este o realitate nedorită în sensul că nimeni nu urmăreste să se îmbolnăvească si toti cei care sunt bolnavi, care ajung să fie bolnavi doresc să se facă sănătosi, normală fiind sănătatea. Este o problemă, în sensul că nu avem un răspuns satisfăcător la ceea ce este suferinta în general si deci, nu avem un răspuns satisfăcător în ceea ce priveste boala ca manifestare de suferintă. Nu stim, în general, nici cauzele bolii si nici sensul pe care îl are boala ca suferintă, nu stim care este scopul bolii, dar ne raportăm în diferite feluri la această problemă si totdeauna cu dorinta de a o rezolva. În conceptia religioasă a Vechiului Testament, boala este de cele mai multe ori o pedeapsă pentru păcat, deci cauza bolii este păcatul. Asa au gândit boala ca urmare a păcatului cei care s-au confruntat cu Dreptul Iov, cel ce ajunsese să pătimească, să fie si bolnav, între altele, si în cartea Iov se prezintă o convorbire între Iov si prietenii săi pe temeiul faptului că boala este generată de păcat. În Deuteronom, Cartea a cincea a lui Moise, avem afirmatii făcute de Dumnezeu prin Moise în acest sens, că cei binecuvântati de Dumnezeu nu vor avea de suferit boli, iar cei blestemati de Dumnezeu pentru păcatele lor vor avea de suportat diferite boli. În Noul Testament există, de asemenea, raportare la boală si la păcat, de pildă în istorisirea minunii vindecării slăbănogului din Capernaum se constată că cel dintâi cuvânt pe care l-a spus Domnul Hristos omului ce I-a fost pus înainte de către cei patru insi: „Îndrăzneste, fiule, păcatele tale sunt iertate", api i-a dat Domnul Hristos vindecare, iar vindecarea este arătată în textul Evangheliei ca o consecintă a faptului că celui care s-a vindecat i s-au iertat păcatele. Asta în legătură cu vindecarea slăbănogului de la Capernaum. Iar în legătură cu vindecarea slăbănogului de la Vitezda aflăm din Evanghelia de la Ioan că omul acela care s-a făcut sănătos prin puterea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, s-a întâlnit cu Domnul Hristos în Templul din Ierusalim, iar Domnul Hristos i-a spus: „De acum să nu mai gresesti ca să nu ti se întâmple ceva rău", deci si aici este o legătură între păcat si boală. Totusi, e sigur că la boală nu ajung numai păcătosii, ci ajung si dreptii, si în cazul acesta bolii nu-i premerge păcatul; ne-am putea gândi în acest sens la suferintele lui Iov, la boala pe care a suportat-o Dreptul Iov, ne-am putea gândi foarte bine la suferintele Sfântului Apostol Pavel, la bolile pe care le-a avut de suportat el, care era plăcut lui Dumnezeu si care, totusi, a avut de suferit, poate mai mult, ca să se arate statornicia lui în credintă si în legătură cu Dumnezeu, ca să fie un exemplu de suportare a bolilor. Este interesant de constatat că cei vechi, nestiind de cauze microbiene ale bolilor, n-au făcut vreun fel de referire la felul acesta asa cum ar face astăzi omul modern care stie că unele boli au drept cauză agenti patogeni, agenti microbieni. Ceea ce stiau cei vechi era doar faptul că cel binecuvântat de Dumnezeu n-are de suportat sau dacă suportă o boală, o suportă pentru că îngăduie aceasta Dumnezeu cu vreun scop oarecare, cu vreun scop moral, dar în cele mai multe cazuri boala se socoteste ca urmare a păcatului, mai ales de pe urma constatării că boala a venit în lume după sănătate, a venit în lume după ce mai întâi omul a avut o sănătate deplină si a venit ca un fel de pedeapsă pentru căderea în păcat, deci boala este în urma căderii în păcat.

– Părinte Teofil, omul fiind alcătuit din trup si suflet, putem vorbi în acelasi timp de boli ale sufletului si boli ale trupului?

– Da, se poate vorbi de boli care privesc în mod special trupul. Lăcomia poate duce la boli de stomac, de ficat. Betia poate duce la fel la boli de ficat, fumatul duce la cancer pulmonar, desfrâul duce la boli ale desfrânărilor…

– Dar celelalte patimi, cum ar fi mândria sau slava desartă?

– Mândria si slava desartă nu duc direct la boală; s-ar putea ajunge de la mândrie la nebunie, să zicem, la orgoliu puternic, la ceva ce depăseste normalul mândriei, dar, în orice caz, mândria e un temei de deviere în sensul acesta al unor consecinte care înseamnă nebunie, iesire din sine…

– Asemenea si în cazul mâniei.

– Mânia poate duce, de exemplu, la boli fizice, chiar la paralizii, pentru că se angajează toată firea omului si se pot declansa niste răutăti care au consecinte în alcătuirea umană.

– Părinte Teofil, referitor la bolile trupesti sau la bolile sensibile pe care noi le sesizăm si le întelegem ca atare, mai ales la cazurile grave, incurabile, la boli chinuitoare (cancer, SIDA), ce atitudine trebuie să aibă un crestin autentic?

– Un crestin autentic trebuie să ia toate ca din mâna lui Dumnezeu, adică dacă ai ajuns la o boală, înseamnă că boala la care ai ajuns îti este necesară pentru mântuire, dacă boala respectivă nu te desfiintează ca om, iar dacă te desfiintează ca om prin dureri chinuitoare, prin alterări ale mintii, în cazul acesta nu putem spune nimic, pentru că dacă omul este desfiintat nu mai poate să folosească situatia ca atare ca pe un mijloc în favoarea lui. Am spus că boala, totusi, este si o taină. Sunt lucruri inexplicabile: în momentul în care o boală te desfiintează, îti ia capacitatea de gândire, îti anulează dorinta de împotrivire când te vezi, eventual desfiintat sau nu, măcar nici nu poti să-ti dai seama în ce situatie ai ajuns, lucrul acesta este inexplicabil. Inexplicabile sunt bolile incurabile, inexplicabile sunt bolile care desfiintează capacitatea omului, care desfiintează pe om ca om, si la fel bolile copiilor sunt inexplicabile. Ca să suferi în situatia de copil, ca unul care n-ai prilejuit, nu ai provocat boala respectivă si totusi o ai. E inexplicabil, noi trebuie să recunoastem din cer până-n pământ faptul că suferinta n-are o explicatie satisfăcătoare, este o problemă nerezolvată si nerezolvabilă în multe cazuri chiar din punct de vedere al înlăturării suferintei, al înlăturării bolii, în cazul nostru, dar este inexplicabilă, si atunci când nu poate fi rezolvată, este inexplicabilă ca realitate. În orice caz, noi nu avem o explicatie satisfăcătoare a bolii, dar când e vorba de o boală pe care o putem duce si care nu ne desfiintează ca oameni, în cazul acesta trebuie să ne gândim că dacă am ajuns la suferinta respectivă, ne este de folos si poate fi un ajutor spre îmbunătătirea sufletească.

– Chiar si atunci, părinte, când, de exemplu, se ajunge într-o situatie de a rămâne infirm de vedere, de o mână, de un picior, în anumite accidente, să spunem?

– Da, si atunci omul care-i crestin si care stie că perii capului nostru toti sunt numărati, trebuie să folosească această situatie spre îmbunătătirea lui sufletească. Numai asa poate dovedi că are o credintă reală în Dumnezeu. Cine n-are credintă, nu poate să se raporteze în felul acesta, dar cineva care are credintă, trebuie să îsi poarte crucea ca să urmeze Domnului Hristos.

– Părinte Teofil, ce părere aveti vizavi de transplantul de organe? Un crestin poate accepta să doneze sau să primească organe în timpul vietii sau după moarte?

– Chiar acum de curând au fost un tată cu un fiu, fiul avea nevoie de un rinichi si tatăl era dispus să-i ofere copilului unul dintre cei doi rinichi ai lui. Mi-a plăcut gestul tatălui, desi nu stiu dacă eu personal as putea ajunge în situatia să ofer un organ cuiva ca să trăiască el mai departe în lumea aceasta prin ceea ce pot eu să-i ofer. De fapt, ar trebui cu totii să avem capacitatea aceasta adoptată, fără să fie deosebit de religios, nu din motive religioase, ci din motive de paternitate, e dispus să-i ofere fiului său un organ. Eu cred că se poate oferi un organ si în viată, si după moarte, nu se mai pune problema, în fond, că nu mai esti tu cel care dispui de organele tale, se poate oferi cine are tăria morală ca să facă lucrul acesta. Poate să-l facă ca o jertfă, desi nu stiu dacă e chiar jertfă în toate cazurile. Poate să fie o jertfă în sensul că suportă omul o operatie si după aceea se poate trăi, de exemplu, fără un rinichi, se poate trăi ca si cu doi rinichi, nu mai este o jertfă după aceea, dar atunci poate să fie o jertfă, atunci când te supui la operatia respectivă. În rest, ai bucuria că ai putut să ajuti pe cineva si acel cineva e un membru al familiei tale, e o bucurie să-l vezi trăind lângă tine, prin ceea ce ai putut tu să-i oferi. Nu cred că e un lucru rău să oferi un organ care poate să fie pentru binele altuia.

– În Occident sau peste Ocean există deja posibilitatea de a opta încă din viată si acest lucru se înscrie chiar pe buletin ca în alte situatii extreme, de exemplu de accident, să poti să donezi un organ. Cum vi se pare această atitudine?

– Nu stiu acum din punct de vedere moral cum se poate categorisi această situatie, pentru că sunt oameni care ar putea să-si ofere organele contra cost, pe bani.

– Există si asa ceva!

– Da, sigur că da. Si în cazul acesta nu stiu dacă mai poate fi vorba de o jertfă sau de un act moral valabil si lăudabil.

– Gândul meu, de fapt, vreau să ajungă până la Parusie, când vom învia, cum va fi?

– Când vor învia cei care vor fi transformati, ei se vor face deplin sănătosi, desi există în lumea aceasta oameni care se nasc cu un singur rinichi functionabil.

– Dar dacă se face un transplant de rinichi la un astfel de om?

– Unde merge rinichiul acela care s-a făcut. Nu s-a discutat niciodată chestiunea aceasta si cred că nici nu trebuie discutată. Trebuie să ne gândim pur si simplu că Dumnezeu când reface alcătuirea umană o reface perfect.

– Referitor la tratarea unei boli, ce primează mai mult, sfatul medicului sau sfatul duhovnicului?

– Si unul, si altul, adică sunt oameni care tin la sfatul medicului, pentru că nu au o credintă în Dumnezeu si atunci nu au pe ce să se bazeze, decât pe sfatul medicului. Sunt alti oameni care se lasă mai mult în seama lui Dumnezeu si nu tin atât la sfatul medicului si sunt oameni care tin seama si de una si de alta si eu cred că asta ar trebui luat în considerare. Dacă e nevoie de o operatie, de pildă, operatia e bine să se facă si omul să se refacă de pe urma operatiei si să-si ducă viata mai departe în conditiile omului la care s-a intervenit spre bine. Sunt oameni care dacă ar renunta la operatie ar muri si în cazul acesta nu cred că este bine să tină seama, de exemplu, de sfatul unui duhovnic, care ar zice ca totusi să lupti cu acea operatie. Eu am întâlnit un caz din acesta în Moldova. La mănăstirea Agapia m-a întrebat (sunt de atunci vreo 30 de ani) m-a întrebat o maică ce să facă pentru că ea avea nevoie de o operatie de apendicită si duhovnicul ei îi spune să nu se opereze. Asa că trebuie să ai discernământ si nu trebuie să-i întrebi pe cei care au o îngustime de gândire sau privesc lucrurile dintr-o perspectivă la măsurile căreia tu n-ai ajuns ca om, care ar trebui să te lasi în seama lui Dumnezeu. Câtă vreme există posibilitatea de a folosi un tratament eficient, de pildă, astăzi nu mai moare de turbare nici un om care are judecată, cum mureau oamenii înainte de a se descoperi serul antirabic. Si în cazul acesta, cred că fiecare dintre noi trebuie să aibă în vedere realitătile date, că un om credincios are si un sfat al duhovnicului care îi dă o mai multă putere, pentru că cineva care are credintă în Dumnezeu poate face mai usor lucrurile care trebuie făcute în anumite situatii. De pildă, mai ales două lucruri nu le poate face un om fără credintă: să crească copii buni si să suporte o suferintă grea. Cineva care are o suferintă grea de suportat si are si sfatul să rabde suferinta respectivă, nu fără să intervină în sensul acesta de a-si ameliora suferinta, pentru că dacă există posibilitatea aceasta să-ti ameliorezi suferinta si nu vrei să ti-o ameliorezi, nu cred că e bine. Bine e atunci când suporti ceea ce nu poti înlătura. Dacă ai o boală si vrei să scapi de ea e foarte firesc. Biserica, de pildă, se roagă pentru sănătatea si mântuirea credinciosilor, se roagă pentru Întâistătătorul bisericesc si nu numai pentru el, ci si pentru toti si pentru toate, pentru toti credinciosii si pentru toate credincioasele, să fie întregi, cinstiti, sănătosi, îndelungati în zile, să-si trăiască viata în pace, deci se roagă pentru binele oamenilor. Sau, de pildă, spunem la slujbă „Sfârsit crestinesc vietii noastre fără durere, neînfruntat, în pace, răspuns bun la înfricosătoarea judecată a lui Hristos să cerem". Biserica nu vrea ca credinciosii să sufere, dar dacă ajung totusi la suferintă pentru judecătile nestiute nouă ale lui Dumnezeu, atunci îi îndeamnă pe credinciosi sau să facă ce pot face să scape de suferintă sau dacă au vreo suferintă de care nu pot scăpa, să o suporte cu răbdare, pentru că este crucea vietii lor, este mântuirea lor. Sunt oameni care, nu ca performantă, ci ca situatie, pot face abstractie de anumite împiedicări pe care le au prin infirmitatea pe care o au de dus, fie că au venit cu ea în lumea aceasta, fie că i-a întâmpinat în existenta lor. E foarte usor să vorbesti despre suferinta altuia, despre ce ar trebui să facă el, mai greu este când tu însuti esti atins de o suferintă, de o îngrădire, de o boală, de o boală incurabilă, de o boală suportabilă; atunci lucrurile se schimbă putin si trecem de la teorie la practică si practica nu totdeauna se potriveste cu teoria.

– Părinte, sunt multe boli care provoacă suferinte îngrozitoare, chiar insuportabile. Credeti că este îndreptătită recurgerea la eutanasie?

– Cred că nu-i îndreptătită recurgerea la eutanasie, desi poate că eutanasia ar fi o rezolvare în stare să considere că interventia aceasta de a scurta suferinta, pentru că totusi se ajunge în cele din urmă la moarte, poate că ar fi totusi o rezolvare, dar asta este o părere personală, dacă ar fi să provoc eu o etapă de eutanasie, bineînteles că n-as provoca.

– Dar referitor la metodele de tratament ale unei boli, acceptati si credeti că un crestin poate apela si la tehnici neconventionale cum ar fi homeopatia, acupunctura?

– Sigur că da. Sunt totusi mijloace de întremare a fiintei umane, de ce să nu poată face apel la tot ceea ce se poate face pentru binele omului? Oamenii, în general, nu sunt încă obisnuiti cu chestiunea aceasta si se pot face si multe lucruri care să-i însele pe oameni, se pot prezenta unii care au, stiu eu, practica aceasta de a ajuta pe oameni si de fapt o fac pentru bani sau pentru avantaje ale lor, nu pentru avantaje ale bolnavului. Pot fi si lucruri de felul acesta, însă, în general, acolo unde omul are încredere că poate fi ajutat, se poate duce si la acupunctură, si la bioenergie, si la orice unde poate câstiga un spor de bine pentru viata lui personală, asa cum te duci la un izvor de apă termală, la izvoare de apă minerală si te poti folosi de acestea, cam asa te poti duce si la un bionergetician, dacă acela este om serios si dacă simti că îti foloseste la ceva interventia lui.

 

– Referitor la om serios, credeti că e foarte importantă, si aceasta ar fi o ultimă întrebare, persoana medicului pe mâna căruia te angajezi?

 

Da, eu cred că da. Vedeti ce se întâmplă când e vorba de un om în care ai încredere, asta-i o chestiune a ta, nu-i o chestiune a lui, fiecare se prezintă pe sine ca unul în care poti avea încredere, însă tu personal îti cauti omul în care poti avea încredere, însă la suferintă omul încearcă pe toate, se duce oriunde, unde aude de ceva spre bine, se duce, caută, pentru că fiecare dintre oameni, dintre oamenii normali, doreste să scape de asuprirea suferintei.

 

Interviu realizat la Mănăstirea Brâncoveanu / de la Sâmbăta de Sus, 17 septembrie 1999

 

HOME