– Părinte Teofil în perioada Postului Mare se săvârseste în timpul
săptămânii Liturghia Darurilor mai înainte sfintite. După cum îi spune si numele
darurile sunt deja sfintite. Cum trebuie să întelegem noi prezenta reală a lui
Hristos si mai ales cum trebuie să ne raportăm la ea?
– Liturghia
Darurilor mai înainte sfintite se săvârseste în vremea Postului Mare pentru că
este rânduială în Biserica noastră ca în timpul Postului Mare, pregătitor
pentru Sfintele Pasti, Liturghie deplină să se săvârseasca numai sâmbăta si
duminica; sâmbăta Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur, iar duminica, în
primele cinci duminici de post Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, apoi în
duminca Floriilor, în duminica stâlpărilor cum se mai numeste, Liturghia
Sfântului Ioan Gură de Aur, iar în Săptămâna Sfintelor Pătimiri ale
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, numită si Săptămâna Mare sau Săptămâna
Patimilor, joi si sâmbătă Liturghia Sfântului Vasile cel Mare. În celelalte
zile si mai ales miercurea si vinerea se săvârseste Liturghia Darurilor mai
înainte sfintite, Liturghie pe care a scris-o, după rânduiala care era deja în
Constantinopol, Sfântul Grigorie Dialogul în secolul al saselea. Această
liturghie nu este o Liturghie deplină, ci este o Liturghie la care Sfintele
Daruri, respectiv trupul si sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos se oferă
credinciosilor pentru împărtăsire, dar aceste dumnezeiesti taine sunt pregătite
dinainte la o Liturghie deplină, anterioară Liturghiei Darurilor mai înainte
sfintite, de aceea se si numeste Liturghia aceasta „Liturghia Darurilor mai
înainte sfintite". În realitate este o slujbă de împărtăsire a
credinciosilor care este împreunată cu vecernia. Prezenta reală a Mântuitorului
nostru Iisus Hristos o întelegem asa cum o întelegem si la Liturghia deplină
pentru că e vorba de acelasi Trup si acelasi Sânge al Mântuitorului nostru
Iisus Hristos, deosebirea este că la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite
Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos se oferă credinciosilor
împreună, adică nu separat trupul Mântuitorului si separat sângele
Mântuitorului, ci deodată Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus Hristos,
iar vinul care se dă împreună cu Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus
Hristos pentru credinciosi nu este Sângele Mântuitorului ci este vin
binecuvântat prin contactul cu Trupul si Sângele Mântuitorului nostru Iisus
Hristos. Prezenta euharistică, noi nu o accentuăm în Biserica Ortodoxă în
sensul acesta ca să se facă închinare la Trupul si Sângele Mântuitorului nostru
Iisus Hristos, doar atât că se realizează aceasta în vederea împărtăsirii.
Totusi, la Liturghia Darurilor mai înainte sfintite se poartă, se duc cele sfinte
prin fata credinciosilor de la proscomidie la masa sfântului altar si atunci
credinciosii aduc închinare si Trupului si Sângelui Mântuitorului nostru Iisus
Hristos, asa cum închinare aduc, mai ales clericii, Trupului si Sângelui
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, adică Mântuitorului euharistic, lui Hristos
euharistic, îndată după prefacerea cinstitelor daruri în Trupul si Sângele
Mântuitorului nostru Iisus Hristos, adică după epicleză.
– Părinte Teofil, de
ce credeti că a rânduit Biserica această Liturghie doar în timpul Postului
Mare?
– Pentru că în
cealaltă vreme a anului bisericesc se oficiază Liturghia deplină. În Postul
Mare zilele obisnuite ale săptămănii, adică luni, marti, miercuri, joi si
vineri, se socotesc mai mult de pocăintă, iar Liturghia este o slujbă a
bucuriei, nu a pocăintei si pentru că este rânduială în Biserica noastră să nu
se facă Liturghie deplină s-a rânduit această Liturghie care nu este deplină de
fapt, ci este doar o slujbă în care se împărtăsesc credinciosii. Credinciosii
dorind să se împărtăsească mai des decât sâmbăta si duminica, s-a rânduit
această posibilitate de împărtăsire în cadrul Liturghiei Darurilor mai înainte
sfintite, aceasta fiind o slujbă de împărtăsire. E într-un fel continuarea
Liturghiei depline, anume pentru împărtăsire cu Daruri sfintite la Liturghia
deplină. Credinciosii nu se pot împărtăsi decât la o Liturghie deplină si, cum
Liturghie deplină nu se face în timpul Postului Mare decât sâmbăta si duminica,
si atunci Sfânta noastră Biserică, pentru a-i ajuta pe credinciosi, pentru a-i
mângâia pe credinciosi, pentru a-i ajuta pe credinciosii care doresc să se
împărtăsească mai des decât sâmbăta si duminica, a dat această posibilitate
prin Liturghia Darurilor mai înainte sfintite.
– Cum si când a
apărut Liturghia Darurilor mai înainte sfintite?
– Liturghia
Darurilor mai înainte sfintite nu stiu când a apărut, dar stiu că la sfârsitul
secolului al VI-lea Sfântul Grigorie Dialogul a pus în scris această rânduială
care deja exista în Constantinopol.
– Când se săvârseste
această Sfântă Liturghie?
– Se poate săvârsi
în zilele de luni, marti, miercuri, joi si vineri, adică se poate săvârsi, în
timpul postului în zilele în care nu se săvârseste Liturghia deplină a
Sfântului Ioan Gură de Aur sau a Sfântului Vasile cel Mare, dar este
obligatorie miercurea si vinerea. Miercurea si vinerea în timpul postului
pregătitor pentru Sfintele Pasti, Liturghia Darurilor mai înainte sfintite este
obligatorie în sensul că în Triod, cartea de slujbă conducătoare în această
vreme, la Vecernie nu este cuprinsă si stihoavna Vecerniei, adică o parte care
e în cuprinsul Vecerniei în general, dar care nu există la Vecerniile în care
este rânduit să fie si Liturghia Darurilor mai înainte sfintite. Asta înseamnă
că e obligatoriu ca miercurea si vinerea să se facă această Liturghie. Se poate
face si în celelalte zile, însă nu este obligatorie si slujba Vecerniei este
rânduită asa cum se face obisnuit în celelalte zile. Sunt locuri în tara
noastră în care preotii fac Liturghia Darurilor mai înainte sfintite si în
celelalte zile ale săptămânii în afară de sâmbăta si duminica si în afară de
zilele aliturgice, adică luni si marti în prima săptămână din post când sunt
zile aliturgice, în Vinerea Mare nu se face nici un fel de Liturghie, adică în
vinerea dinainte de Sfintele Pasti si este obligatorie pentru preot si pentru
credinciosi Liturghia Darurilor mai înainte sfintite si în Săptămâna Sfintelor
Patimi, luni, marti si miercuri.
– La ce oră din zi
trebuie să se săvârsească Liturghia Darurilor mai înainte sfintite?
– Aceasta o spune
însusi faptul că Liturghia Darurilor mai înainte sfintite este unită cu
Vecernia. Fiind unită cu Vecernia, adică cu slujba de seară, ar trebui făcută
seara. Poate din comoditate si ca să nu îi tină pe credinciosi să ajuneze până
seara, multi dintre preoti fac această Liturghie dimineata. Însă nu e potrivit.
Nu e potrivit în sensul că pentru dimineata sunt alte slujbe. În mănăstiri în
general se fac multe slujbe pregătitoare pentru Liturghia Darurilor mai înainte
sfintite, ceasurile cu catisme, asa că se îndelungă vremea de pregătire si în
general se face în jurul amiezii, iar alti preoti socotesc că e bine să facă
chiar la vremea la care se face Vecernia, după amiază către seară, când e
rânduită vremea Vecerniei. Cred că asa si trebuie făcută pentru că unită fiind
cu Vecerenia, presupune împărtăsirea credinciosilor după o zi de ajunare.
– Părinte, vă rugăm
să le dati un sfat, de întărire duhovnicească, acum la mijlocul postului,
tinerilor de la Biserica Sfântul Nicolae, din Bucuresti.
– Toti tinerii
trebuie să fie cu grijă, nu numai cei de la Biserica Sfântul Nicolae, să se
gândească mai ales după ce a trecut o vreme de post si s-au ostenit cu anumite
nevointe că nu e destul ceea ce au făcut si trebuie să facă si mai departe
nevointă, să se silească si mai departe pentru a-si curăti simtirile, cum zicem
la Pasti „să ne curătim simtirile să-l vedem pe Hristos strălucind cu apropiata
lumină a învierii", că de fapt, acesta este tot rostul postului: o
disciplinare a fiintei umane, a noastră a credinciosilor. Asa că le doresc să
rămână statornici în rânduielile Bisericii noastre, ca în felul acesta să
ajungă să se închine fără de osândă Sfintei Învieri, asa cum se spune si la
Liturghia Darurilor mai înainte sfintite, când în loc de rugăciunea amvonului
de la Liturghia obisnuită este o rugăciune în care se spune între altele:
„Dă-ne nouă, Bunule – Bunul fiind Dumnezeu, lupta cea bună să luptăm, calea
postului să o săvârsim, credinta nedespărtită să o păzim, capetele nevăzutilor
balauri să le sfărâmăm, biruitori asupra păcatului să ne arătăm si fără de
osândă să ajungem a ne închina si Sfintei Învieri".
Interviu
înregistrat la Mănăstirea Brâncoveanu de
la Sâmbăta de Sus, 8 martie 1998