CREDINTA CARE MUTĂ MUNTII
Mânăstirea Brâncoveanu, 24
august 1997
Cred că oricine ascultă Sfânta Evanghelie care sa citit la
această Sfântă Liturghie si oricine o citeste el însusi, nu se poate să nu se
oprească, mai întâi si în chip special, asupra cuvintelor: „De veti avea
credintă cât un grăunte de mustar, veti zice muntelui acestuia – mutăte de
aici dincolo, si se va muta!"(Matei XVII, 20). Bineînteles că toate
cuvintele Sfintei Evanghelii sunt importante si am putea să ne oprim si
la alte cuvinte din partea din Sfânta Evanghelie ce sa citit la această
Sfântă Liturghie, dar mai ales aceste cuvinte mi se par că se disting de
celelalte si sunt, cumva, întremătoare si în ceea ce priveste credinta noastră,
si în ceea ce priveste credinta altora, si ne vine să ne întrebăm: oare avuta
cineva credintă cât un grăunte de mustar si a făcut ceea ce zice Domnul Hristos
că se poate face, când cineva are o astfel de credintă, adică a mutat cineva
muntii din loc?
În Vietile Sfintilor se spune despre un părinte că ar fi
întrebat pe cineva dacă mai există o astfel de credintă, astfel încât cineva
zicând către munte – „mutăte de aici dincolo" sar muta – si un munte
care se găsea în apropiere a pornit să se mute. Si atunci a zis părintele: „Nam
zis să te muti, am întrebat doar dacă mai există o astfel de credintă!".
Iubiti credinciosi, dacă asa a fost, poate că a fost o singură
dată în lumea aceasta. Dacă nu este vorba despre munti, ci e vorba numai despre
lucrări mari pe care le face credinta, ar fi întrebarea: ce fel de lucrări face
credinta, ce munti mută credinta, care este rostul credintei în Dumnezeu în
această lume?
Iubiti credinciosi, să muti un munte este un lucru mare! Să muti
un munte chiar si bucată cu bucată, să faci cale printre munti e un lucru mare
si să stiti că nu poate face nimeni lucrul acesta decât având credintă! Dacă
cineva vrea să facă un drum printre munti, un drum în munte, să facă un tunel,
e tot un fel de mutare de munte sau tot un fel de schimbare a lucrurilor care
au fost înainte. Si dacă cineva nu crede că poate face lucrul acesta – nu se
angajează la lucrul acesta – si înseamnă că nu are o credintă la măsura aceea,
ca să mute un munte din loc, ca să facă drum prin munte.
Aici, în apropiere de noi, la vreo trezeci de kilometri, sa
lucrat mai înainte, sa făcut un drum peste munte, un drum care nu era; au
lucrat multi acolo si toti care au lucrat, sigur au avut credinta că pot face
ceea ce au si făcut până la urmă.
Totusi, nu despre asta este vorba, ci despre altceva. Muntii pot
să fie mutati prin mijloace tehnice si, mai ales astăzi, mult mai usor decât
înainte. Dar ceea ce face credinta, nu poate face altceva! Sfântul Maxim
Mărturisitorul, în Filocalie, are un cuvânt din care întelegem că muntii
pe care ia avut în vedere Domnul Hristos când a spus că pot fi mutati munti
prin credintă, sunt altfel decât sunt muntii cei de piatră. Sunt munti de
răutate, munti de nepăsare, munti de îndoială, munti de necredintă, sunt
piedicile care stau în fata noastră când e vorba să ne apropiem de Dumnezeu.
Domnul Hristos a vrut să spună că este vorba de o credintă lucrătoare, de o
credintă care face lucruri mari. Cuvântul acesta: „Deati avea credintă cât un
grăunte de mustar, ati zice muntelui acestuia – mutăte de aici în mare – si var
asculta" nul găsim întrun singur loc în Sfânta Evanghelie, ci în
mai multe locuri si în mai multe împrejurări – spus de Domnul Hristos.
În Sfânta Evanghelie de la Matei, când se vorbeste despre
vindecarea fiului lunatic este cuprinsă si această relatare, în întelesul că
ucenicii Domnului Hristos nu au putut să scoată demonul din copilul care a fost
adus în fata lor si, după aceea, Lau întrebat pe Domnul Hristos – ei de ce nu
au putut să scoată demonul si Domnul Hristos a spus un cuvânt pe care numai
întrun loc îl găsim în Sfânta Evanghelie de la Matei, un cuvânt aspru,
si anume: „Nati putut să scoateti demonul pentru necredinta voastră!".
Asadar, e curios: ucenici necredinciosi – se poate asa ceva? Să fie ucenicii
necredinciosi – si totusi să fie ucenici? Domnul Hristos asa a spus: nu lati
putut scoate pentru necredinta voastră si apoi a adăugat că „Dacă ati avea
credintă cât un grăunte de mustar, ati zice muntelui acestuia – mutăte de aici
în mare – si var asculta!". Cuvântul acesta la mai spus Domnul Hristos
si în împrejurarea în care ucenicii sau mirat că un smochin sa uscat chiar în
clipa în care Domnul Hristos a spus: „Ca nimeni să nu mai mănânce rod din acel
smochin" (Matei XXI, 20, 21). În Sfânta Evanghelie de la
Marcu este putin schimbată prezentarea, si anume, se întelege că e vorba că
sa uscat de azi pe mâine, si tot asa, că ucenicii sau mirat. Important este
că la cuvântul Domnului Hristos smochinul sa uscat. Si Domnul Hristos atunci,
a spus cuvintele acestea: „Deati avea credintă cât un grăunte de mustar nati
face numai aceasta, ci si unui munte de iati zice – mutăte de aici în mare –
var asculta!".
În Sfânta Evanghelie de la Luca avem ceva
asemănător, în legătură cu credinta sau cu necredinta ucenicilor. În Capitolul
al XVIIlea din Sfânta Evanghelie de la Luca citim că a
zis Domnul Hristos: „Deti va gresi fratele tău, ceartăl! Si dacă se va
întoarce, iartăl, si chiar deti va gresi de sapte ori întro zi si de sapte
ori se va întoarce si va zice «rău îmi pare» – tu săl ierti!". Si atunci
ucenicii, care au făcut minuni în numele credintei în Domnul Hristos, au zis
către Domnului Hristos: „Dăne mai multă credintă!". Siau dat seama
ucenicii că nau atâta credintă câtă lear trebui ca să ierte de sapte ori întro
zi pe cel care sar întoarce după ce a făcut un rău si iar părea rău că a
făcut răul acela. Ucenicii au zis „Dăne mai multă credintă" si atunci
Domnul Hristos a spus un cuvânt asemănător: „Deati avea credintă cât un
grăunte de mustar ati zice acestui sicomor – dezrădăcineazăte de aici si
sădestete în mare – var asculta!". Deci, tot un lucru deosebit, un lucru
mare pe care îl face credinta.
Si mai avem un loc, iubiti credinciosi, în Sfânta Scriptură,
unde se pomeneste credinta care mută muntii, numai că altfel. Si anume, în Epistola
Ia către Corinteni a Sfântului Apostol Pavel, citim cuvântul: „Deas
avea credintă atât de multă încât să mut si muntii (nui vorba de credintă «cât
un grăunte de mustar») – dacă nu am dragoste, nimic nu sunt". În cuvintele
acestea, Sfântul Apostol Pavel face legătura între credintă si iubire.
Domnul Hristos a spus ucenicilor săi: „După aceasta vor cunoaste
oamenii că sunteti ucenicii Mei, dacă veti avea dragoste unii către
altii"(Ioan XIII, 35). Unde nui dragoste – nui ucenicie fată de
Mântuitorul Hristos si unde e credintă – chiar si atât cât trebuie ca să se
mute muntii – căi un „grăunte de mustar", căi „multă" – dacă nu e
dragoste, nui destul, nui ceea ce trebuie să fie. Dragostea este mai mare
decât credinta. Iubirea între oameni, fată de Dumnezeu si fată de aproapele
este mai mare decât credinta, numai că ea nu poate exista cu adevărat decât
acolo unde este credinta care „mută muntii" – munti de răutate, munti de
patimi (stiti că în Sfânta Evanghelie de la Matei, Capitolul
al XXIV-lea, citim că a zis Domnul Hristos: „Din pricina înmultirii
fărădelegilor, iubirea multora se va răci"). Unde nui credintă se
înmultesc fărădelegile, se înmultesc relele, se înmultesc călcările de lege si
unde este asa ceva, se împutinează iubirea. Sfântul Apostol Pavel vorbeste în Epistolele
sale (în Epistola către Galateni, Capitolul al Vlea, de pildă) despre
„credinta lucrătoare în iubire".
Ce trebuie să întelegem noi acum când ne gândim la faptul că
mută credinta muntii? Putină, multă, câtă este, pe măsura ei – mută muntii. Ce
trebuie să întelegem, iubiti credinciosi? Trebuie să întelegem că ea (credinta)
lucrează, că face lucruri mari. Face ceva ce nu poate face omul fără credintă.
Iubiti credinciosi, ce anume aduce credinta? Dacă ne gândim că a
zis Domnul Hristos: „Credinta ta tea mântuit – mergi în pace", de pildă,
întelegem că credinta aduce iertarea păcatelor, aduce părăsirea păcatelor,
aduce înlăturarea păcatelor, aduce o stare sufletească în care omul nu mai face
păcate si, în cazul acesta, credinta este mântuitoare de păcate. A zis Domnul
Hristos către femeia păcătoasă: „Credinta ta tea mântuit – mergi în
pace". Domnul Hristos a zis către femeia cu curgere de sânge, care a
primit o minune, a primit vindecare: „Îndrăzneste, fiică, credinta ta tea
mântuit, mergi în pace!" (Luca VIII, 48). Deci credinta lucrează
ceva si, în primul rând, lucrează schimbarea spre bine a omului. Cine are
credintă, trebuie săsi schimbe viata – din viată rea în viată bună. Asta o
face credinta – întâi sintâi mântuieste: „De nu veti crede Cine sunt – a zis
Domnul Hristos – în păcatele voastre veti muri". „Cel ce crede în Mine are
viată vesnică" (Ioan III, 36).
Deci, credinta, în primul rând, înlătură răul, înlătură păcatele
din viata omului. Îl face pe om nepăcătos. Si în întelesul că omul părăseste
păcatul, si în întelesul că prin credintă i se iartă păcatele, după cuvântul
spus de Domnul Hristos în fata slăbănogului din Capernaum: „Îndrăzneste, fiule!
Iertate sunt păcatele tale!" (Matei IX, 2).. Deci asta face, în
primul rând, credinta: îl schimbă pe om, din rău – îl face bun.
Iubiti credinciosi, dar ce mai face credinta? Altceva, ce ni se
spune în Scriptură că face credinta? De pilă, în Epistola către
Efeseni a Sfântului Apostol Pavel, citim cuvântul: „Hristos să se
sălăsluiască prin credintă în inimile voastre!" (Efeseni III, 17).
Îl aduce pe Domnul Hristos în viata noastră. Îl face pe Domnul Hristos locuitor
în existenta noastră. Sfântul Apostol Pavel, despre el însusi, a zis: „Nu eu
mai trăiesc, ci Hristos trăieste în mine" (Galateni III, 20).
Prezenta Domnului Hristos în sufletul nostru este o lucrare a credintei
noastre.
Iubiti credinciosi, cei care ati citit Evanghelia de la Marcu
sau ati auzit citinduse la sfintele slujbe Evanghelia de la Marcu, ati
întâlnit si cuvintele acestea: „Iar celor ce vor crede le vor urma aceste
semne" (XVI, 17) sau, în alt fel spus, după aceste semne vor fi cunoscuti
cei ce au credintă. Ce spune Domnul Hristos? „În numele Meu draci vor scoate.
În limbi nouă vor grăi. Serpi vor lua în mână si chiar ceva dătător de moarte
(adică otrăvitor) de vor bea nui va vătăma pe ei. Pe bolnavi mâinilesi vor
pune si se vor face sănătosi – sau, în altă traducere este «si bine le va fi»
" (Marcu XVI, 1718). Acestea sunt semnele omului credincios,
semnele omului care are credintă în Dumnezeu.
Cuvintele acestea lea spus Domnul Hristos după ce a zis:
„Propovăduiti Evanghelia la toată făptura. Cel ce va crede si se va
boteza se va mântui, iar cel ce nu va crede se va osândi." (Marcu
XVI, 1516). Siapoi zice: „Iar celor ce vor crede, aceste semne le vor urma:
în numele Meu, draci vor scoate!". Se pune întrebarea: de unde? Din cine?
Răspunsul cel mai la îndemână este: din ei însisi! Cum anume? Cine crede în
Dumnezeu e apărat de Dumnezeu: „Doamne, armă asupra diavolului – Crucea Ta ai
dato nouă, că se îngrozeste si se cutremură, nesuferind a căuta spre puterea
ei. Că mortii ai sculat si moartea ai surpat. Pentru aceasta ne închinăm
îngropării Tale si Învierii" (Slujba Sfântului Maslu).
Cine are credintă este sub apărarea lui Dumnezeu, sub
acoperământul Maicii Domnului. Cu ce ne împotrivim diavolului? Vă mai aduceti
aminte, iubiti credinciosi, de un cuvânt al meu, când vam spus cei scris în Cărarea
Împărătiei de părintele Arsenie Boca în legătură cu înlăturarea dracilor.
Cu ce ne luptăm împotriva dracilor? Acolo se spune că ne luptăm cu numele lui
Iisus si al Maicii Domnului, cu „Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,
miluiestemă pe mine, păcătosul" si nul lăsăm pe diavolul să intre în
gând, pentru că în gând are el puterea întâi si întâi. După aceea ne luptăm împotriva
vrăjmasului cu semnul Crucii: „Doamne, armă asupra diavolului Crucea Ta neai
dato nouă" si ne mai luptăm cu ceva ce diavolul nu are – cu smerenia.
În Pateric se spune că avva Macarie a vorbit cu
vrăjmasul, i sa arătat vrăjmasul si ia spus: „Macarie, tu postesti – eu nu
mănânc niciodată! Tu faci privegheri – eu niciodată nu dorm! Dar este una cu
care ne biruiesti". Si când a întrebat avva Macarie care este aceea cu
care-l biruieste, diavolul a zis: „Smerenia!". Dracii nu pot avea smerenie!
Au mândrie, din mândrie au căzut, mândria este semnul vietuirii lor siatunci e
totusi ceva cu care diavolul este biruit, pe lângă semnul Crucii, pe lângă
numele lui Iisus, pe lângă rugăciunea pe care o facem ca să ne ajute Dumnezeu,
mai este si smerenia, pe care diavolul no are. Siatunci, dacă ne smerim –
diavolul nare nici o putere asupra noastră. De ce? Pentru că ne mărturisim
gândurile, căutăm îndrumare, cerem ajutorul lui Dumnezeu, nu ne întemeiem pe
puterile noastre si, în felul acesta, îl facem neputincios pe vrăjmasul.
În Pateric se spune că la avva Teodor al Fermei sa dus
odată un drac si a vrut să intre la el. Si avva Teodor se ruga înăuntru si la
legat la usă. Bineînteles, nu la legat cu funia, nu poate diavolul să fie
legat fedeles la usă, dar la legat la usă, adică la făcut neputincios asupra
lui; na putut intra unde era Cuviosul care se ruga cu o rugăciune adâncă, cu o
rugăciune carei absorbea toată fiinta. (Întrun acatist scris de Înalt Prea
Sfintitul Bartolomeu al Clujului, în legătură cu Sfântul Ioan cel Nou, se spune
între altele si cuvântul acesta: „Bucurăte, rugăciune în care iadul se
înspăimântă". Bineînteles că aceasta nui rugăciunea aceea împrăstiată pe
care o avem noi.). Sia venit alt drac si la legat si pe acela. Sia venit al
treilea si iantrebat pe cei doi – de ce stati aici, de ce nu intrati? Si cei
doi au zis – pentru că se roagă Cuviosul!
Apoi să stiti că o rugăciune de felul acesta îi înspăimântă pe
draci si de aceea zice domnul Hristos că cel care va crede va avea ca semn
aceasta, că în numele Domnului Hristos va scoate pe draci.
Mai departe, alt semn al celor credinciosi este că vor vorbi în
limbi noi. În limbi pe care nu leau stiut mai înainte! Cei care înjură, cei
care spun spurcăciuni, cei care spun bancuri porcoase, aceia nu cunosc limba
cea nouă. Limba cea nouă o cunosc aceia care vorbesc numai lucruri
cuviincioase, care stiu că pentru orice cuvânt vor da socoteală înaintea lui
Dumnezeu (Matei XII, 36). Aceia vorbesc întro limbă nouă, o limbă a lui
Dumnezeu. „În limbi noi vor grăi. Serpi vor lua în mână si chiar de vor bea
ceva vătămător (ceva dătător de moarte – otravă), nui va vătăma pe ei" se
spune în Sfânta Evanghelie de la Marcu. Ce este aceasta, ce anume
„dătător de moarte" poate bea cineva si rămâne neclintit în bine? Stiti,
iubiti credinciosi, ce? Mai ales ispitele, răutătile, spurcăciunile – câte vin
asupra omului. Dar dacă omul este hotărât în bine – nu le primeste, nu le are
în el. Se spune că: „Din prisosinta inimii grăieste gura" (Matei
XII, 34) – e cuvântul Domnului Hristos. Dacă spui ceva spurcat cu gura, dacă
spui înjurături, dacă spui necuviinte, acelea le ai în tine si le scoti prin
gură. Or, un om credincios trebuie să aibă asezare sufletească prin care să nu
mai poată scoate rele din inima lui. Gânditivă, de pildă, la cuvântul Sfântul
Marcu Ascetul din Filocalie, care zice că: „În inima iubitoare de
osteneală, gândul cel rău este ca focul în apă" – nare putere, nare
lucrare. Când au gândurile cele rele lucrare în noi, înseamnă că avem o părtăsie
cu vrăjmasul. Gânditivă la cuvântul spus de Domnului Hristos: „În Mine el nu
găseste nimic". Când nu mai găseste nimic în noi, atunci avem credinta
care izgoneste pe vrăjmas, atunci avem credinta care izgoneste lucrările
vrăjmasului – gândurile cele rele.
Iubiti credinciosi, în ceea ce priveste cuvântul literar că „De
vor bea ceva vătămător de moarte si nui va vătăma pe ei", nu ne putem
gândi la asta. Gânditivă că un sfânt care a fost silit, căruia i sa dat
otravă să bea – a murit! E vorba de Sfântul Iustin Martirul si Filosoful, care
pe la 160 a murit din cauza otrăvii si nu samplinit cu el cuvântul pe care la
spus Domnul Hristos! Pentru că nu la asta sa gândit Domnul Hristos, ci la
orice lucru pe carel primim în sufletul nostru de la vrăjmasul si din
uneltirile vrăjmasului – care nare putere în noi dacă avem credintă si
lucrare, dacă suntem angajati întro viată sfântă si mutăm muntii prin credinta
câtă o avem.
Si la urmă zice Domnul Hristos: „Pe bolnavi mâinilesi vor pune
si bine le va fi" (în alte traduceri – „si se vor face sănătosi"). E
vorba nu de puterea de însănătosire, pentru că nu multi au această putere, e
vorba de o mângâiere. Cu mâinile, nu numai înzdrăvenim, nu numai ajutăm; chiar
dacă nu înzdrăvenim, ajutăm pe oameni, ajutăm pe bolnavi, îi ajutăm ca să se
simtă mai bine „si bine le va fi". Cu mâinile mângâiem, mâinile sunt date
de Dumnezeu ca să avem noi – mâinile lui Dumnezeu!
Iubiti credinciosi, am citit cândva, undeva, o istorisire despre
un doctor, un doctor care a fost misionar prin Africa – Albert Schweitzer se
numea. Acesta era doctor si africanii se bucurau de ajutorul pe carel dădea el
ca doctor. Întro împrejurare ca aceasta, cineva a spus: „Tu ai mâinile lui
Dumnezeu!". Ce bine ar fi să avem si noi mâinile lui Dumnezeu, să facem
ceva pentru aproapele nostru, săl mângâiem, săl ajutăm, să intervenim cu
puterile noastre spre ajutorarea lui! Siatunci am avea mâinile lui Dumnezeu si
„Pe bolnavi mâinilesi vor pune si bine le va fi". Chiar dacă nu se vor
face sănătosi, va fi un spor de bucurie, va fi un spor de ajutor, va fi un spor
de liniste sufletească.
Iată, iubiti credinciosi, cum mută credinta noastră muntii,
muntii din noi si muntii din altii; îi mută întrun fel, pentru că dacă vrea
cineva să te angajeze la o ceartă si nu te angajezi la ceartă, fiind tu om
credincios, el nu mai poate săsi continue răutatea siatunci poti să zici că
si din altii muti muntele răutătii.
Iubiti credinciosi, să ne cercetăm pe noi însine dacă avem
această credintă lucrătoare, dacă credinta pe care o avem noi face ceva în
viata noastră si, dacă face, înseamnă că e o credintă lucrătoare. Dacă nu e o
credintă lucrătoare, nui nici mântuitoare! Stiti că credinta trebuie să fie
lucrătoare în iubire, trebuie să înmultească iubirea, saducă iubire, să
înmultească binele. Credinta noastră ne angajează si la rugăciune, credinta ne
angajează si la post. Si dacă nu postim înseamnă că nu avem destulă credintă,
si dacă nu ne rugăm înseamnă că nu avem credintă lucrătoare. Deci, credinta
noastră trebuie să ne angajeze în lucruri pe care le face omul credincios!
Să ne ajute Dumnezeu să avem atâta credinta încât să putem face
ceva cu ea, să putem schimba ceva în viata noastră, să alungăm pe draci ca să naibă
putere asupra noastră, să alungăm lucrurile cele rele, să înmultim cuvintele
cele bune, să avem limba nouă pe care no are necredinciosul, să avem puterea
de a scăpa de ispitele sarpelui, adică de răutătile pe care le aduce vrăjmasul,
să scăpăm de otrăvile pe care le bagă el în sufletele noastre; si toate acestea
avândule, să fim apoi ajutători celor care au trebuintă de ajutorul nostru, ca
să fim si noi între cei ce mută muntii – nu de piatră, ci munti de răutate,
munti de nepăsare, munti de fătărnicie. Tot ceea ce ar aduce necredinta în
viata noastră să fie înlăturat prin credintă. Iar dacă nu avem credintă
destulă, să ne rugăm Mântuitorului care a zis către Sfântul Apostol Petru la
Cina cea de Taină: „Simone, Simone, iată, satana va cerut pe voi ca să vă
cearnă ca pe grâu si Eu Mam rugat pentru tine ca să nu scadă credinta ta. Si
tu, întorcândute, să întăresti pe fratii tăi" (Luca XXII, 3132).
Să ne gândim la credinta putină a Apostolilor, care totusi, dândusi seama de
aceasta, au cerut de la Domnul Hristos: „Dăne mai multă credintă!" (Luca
XVII, 5).
Să cerem de la Dumnezeu să ne înmultească credinta, că dacă ni
se înmulteste credinta, ni se înmulteste iubirea, ni se înmulteste viata
curată, ni se înmulteste tot binele si darul lui Dumnezeu va fi cu noi, cei
credinciosi, acum si pururea si în vecii vecilor, amin! Mărire Tatălui si
Fiului si Sfântului Duh! Amin.