Despre Biserică
Ce este Biserica si cine a
întemeiat-o?
Biserica este asezamantul sfânt intemeiat de Domnul nostru
Iisus Hristos, prin intruparea, moartea si invierea Sa, si, apoi, desavarsit, prin
pogorarea Duhului Sfânt si prin propovaduirea si jertfa Sfintilor Apostoli si a
urmasilor lor - martiri, episcopi, preoti, diaconi si toti sfintii. Biserica
este, deci, obstea tuturor crestinilor care cred în Hristos, care marturisesc
aceeasi dreapta credinta în Tatal, Fiul si Duhul Sfânt si care asculta de
slujitorii sfintiti randuiti de Sfintii Apostoli si de urmasii lor.
Cu ce scop a intemeiat Hristos
Biserica Sa?
Iata cu ce scop a intemeiat Mântuitorul Hristos Sfânta
Biserica:
Sa marturiseasca si sa apere dreapta credinta pe pamant, pe
care a descoperit-o Dumnezeu în Sfânta
Scriptura si în Sfânta Traditie;
Sa adune si sa uneasca sub acoperamantul ei, ca o mama,
toate neamurile care cred în Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu;
Sa invete, sa conduca si sa sfinteasca lumea prin Sfânta
Evanghelie si harul Duhului Sfânt dat Apostolilor si pastorilor Bisericii
randuiti de ei;
Sa mentina pe pamant pana la sfarsitul veacurilor Sfânta
Liturghie si toate sfintele slujbe de lauda, de multumire si de cerere, spre
slava Preasfintei Treimi;
Sa mântuiasca toata lumea prin dreapta credinta în Dumnezeu,
prin harul Duhului Sfânt, pe care il primim la Biserica prin Sfintele Taine, si
prin lucrarea faptelor bune. Ce trebuie sa mai stim despre Sfânta Biserica?
Sfântul Apostol Pavel ne invata ca Hristos este Cap al
Bisericii, iar Biserica intemeiata de El este trupul lui Hristos (Efeseni 1,
22-23). În alt loc Biserica este numita mireasa lui Hristos (II Corinteni 11,
2), stalpul si intarirea adevarului (I
Timotei 3, 15), sau trupul tainic al Domnului. Sfintii parinti, inspirati de
Duhul Sfânt, ne invata ca mirele si mireasa, despre care se vorbeste în
Cantarea Cantarilor, sunt Hristos si Biserica. Si precum capul are un singur
trup si mirele o singura mireasa, asa si Hristos are un singur trup si o
singura mireasa, Biserica, numita si "mama noastra cea de obste",
care ne-a nascut pe toti prin baia Sfântului Botez si prin celelalte Sfinte
Taine. De aceea si Sfântul Ciprian spune: cine nu are Biserica de mama, nu
poate avea pe Dumnezeu de Tata. Deci, chiar daca oamenii stapaniti de mandrie
si de neascultare, s-au dezbinat intre ei si s-au departat mai mult sau mai
putin de adevarata Biserica intemeiata de Hristos si de Sfintii Apostoli,
formand mai multe "biserici", confesiuni, culte si grupari crestine
sectare, schismatice si anarhice, nu trebuie sa credem ca Biserica cea una s-a
rupt în mai multe biserici. Biserica intemeiata de Hristos este dumnezeiasca,
este una, caci unul este si Hristos intemeietorul ei, si este vesnica.
"Este un trup si un Duh", o Evanghelie si o Biserica; "un Domn
si o credinta, un Botez, un Dumnezeu si Tatal tuturor, care este peste toate si
prin toate si intru toti " (Efeseni 4, 4-6)
Este mântuire afara de Biserica?
Nu. Afara de Biserica intemeiata de Hristos nu este
mântuire, pentru ca nu este episcop, nici preotie, nici Sfintele Taine prin
care primim harul mântuirii. Adevarul, care este Hristos, Crucea, Sfânta
Evanghelie, harul mântuirii si urmasii Sfintilor Apostoli, adica episcopii si
preotii, se afla numai în Biserica. Aici este Duhul Sfânt, Botezul, Sfânta
Impartasanie, Preotia, Sfânta Liturghie, bucuria vietii si mântuirea. Aici se
afla sfintii toti impreuna cu Maica Domnului si insusi tronul nevazut al Prea
Sfintei Treimi. Cei care au iesit din sanul Bisericii si s-au lepadat de
tainele ei, de pastorii ei randuiti de Apostoli, de Cruce, de sfinti, de Sfânta
Liturghie si de toate darurile Duhului Sfânt ce izvorasc din Biserica, aceia
s-au lepadat de harul mântuirii, caci au iesit din corabia Bisericii si din
staului oilor lui Hristos, Mântuitorul si Pastorul nostru Cel bun. Ei se pot
mântui numai daca se caiesc si revin în sanul Bisericii. Domnul nostru Iisus
Hristos zice: Pe aceasta piatra - a dreptei credinte - voi zidi Biserica Mea si
portile iadului nu o vor birui (Matei 16, 18). Portile iadului sunt sectele
crestine de tot felul care lovesc în unitatea si temelia Bisericii, dar nu o
vor putea birui, caci la carma ei este Insusi Hristos Mântuitorul lumii.
De ce credem în Biserica?
Pentru ca ea ne uneste cu Dumnezeu si pentru ca în ea se
afla neincetat Hristos, Mântuitorul nostru si Sfântul Duh. De aceea Biserica nu
greseste niciodata, fiind "stalpul si temelia adevarului" (I Tim 3,
15). Credem în Biserica lui Hristos, caci numai în ea ne putem boteza, pocai si
impartasi cu Sfintele Taine. Numai în ea ne putem mântui. Nu este mântuire
afara de Biserica, spune Sfântul Ciprian, pentru ca numai Biserica, numita
trupul tainic al lui Hristos, pastreaza toate darurile mântuirii.
Care este Biserica cea adevarata?
Biserica cea adevarata este Biserica Ortodoxa, pentru ca ea
singura are dreapta credinta în Dumnezeu. Insusi cuvantul
"ortodoxie", în limba greaca, inseamna dreapta credinta. Ea singura pastreaza
neschimbate, afra lipsuri si adaugiri, învatatura si randuielile Domnului
nostru Iisus Hristos, asa cum le-au propovaduit Sfintii Apostoli si cum le-au
explicat si fixat în Simbolul de Credinta Sfintii Parinti la Sinoadele
ecumenice si locale din primele secole crestine, cand toata crestinatatea era
una si nedespartita. De aceea numai în Biserica Ortodoxa se gasesc mijloacele
sigure de mântuire.
Prin ce se dovedeste concret ca
Biserica Ortodoxa este cea adevarata?
Numai Biserica Ortodoxa pastreaza învatatura de credinta
adevarata, intreaga si neschimbata, primita de la Sfintii Apostoli, cuprinsa în
Crez sau Simbolul de Credinta, asa cum l-au stabilit Sfintii Parinti în primele
doua Sinoade ecumenice din anii 325 si 381 de la Niceea si Constantinopol, la
care a luat parte si Biserica de Apus (Catolica). Mai tarziu, Biserica de Apus
a modificat Crezul credintei (Filioque), si s-a indepartat de la Traditia
comuna a Sfintilor Parinti, atat în ce priveste viata sacramentala, cat si
forma de conducere a Bisericii (Reforma protestanta si dogmele papale
romano-catolice);
Slujbele în Biserica Ortodoxa sunt si ele recunoscute de
toata lumea crestina ca cele mai mistice si mai conforme cu Traditia Bisericii
nedespartite din primul mileniu. Asceza si postul nu au fost schimbate în
Ortodoxie, asa cum s-a intamplat în Bisericile catolice si protestante. Ce
marturisim în Simbolul de Credinta despre Biserica?
În articolul IX marturisim ca noi, crestinii, credem „Si
intru una sfânta, soborniceascsa si apostoleasca Biserica”. O numim
"una", pentru ca unul este Hristos Capul si Intemeietorul ei si
nimeni nu poate sa puna alta temelie Bisericii Sale, nici oamenii, nici
ingerii. O numim "sfânta", pentru ca Biserica este Trupul lui Hristos
Care a iubit Biserica si S-a dat pe Sine pentru ea, ca s-o sfinteasca,
curatind-o prin baia apei prin cuvant ... ca sa fie sfânta si fara prihana
(Efeseni 5, 23 - 27). Biserica lui Hristos este sfânta si pentru ca în ea se
afla harul Duhului Sfânt, Sfânta Evanghelie, Crucea, icoanele, sfintele moaste,
Sfântul si Marele Mir, prin care se pecetluieste cel botezat cu pecetea harului
Duhului Sfânt, precum si Sfânta Impartasanie. Biserica lui Hristos este sfânta
si pentru ca aici se savarseste zilnic Sfânta Liturghie, se hirotonesc preotii,
se impartasesc credinciosii, se boteaza copiii si, aici, oamenii lauda
neincetat pe Dumnezeu impreuna cu Sfintii Ingeri. În Biserica se afla toate
harurile mântuirii oamenilor. Biserica este numita "soborniceasca",
adica universala, chemata sa cuprinda toata lumea. Mântuitorul a poruncit
Apostolilor: Mergand, invatati toate neamurile...(Matei 28, 19). Biserica este
soborniceasca pentru ca are plinatatea Adevarului si a darurilor mântuitoare
ale lui Hristos. Biserica se numeste si "apostolica", pentru ca a fost
organizata si raspandita în lume de Sfintii Apostoli, a caror învatatura
neschimbata numai ortodocsii o pastreaza pana astazi.
Care sunt membrii Bisericii lui
Hristos?
Toti oamenii care sunt botezati în numele Prea Sfintei
Treimi si pastreaza neschimbata credinta ortodoxa apostolica, atat drepti, cat
si pacatosi, sunt membri ai Bisericii lui Hristos. Caci nu este om fara de
pacat, iar Hristos Si-a dat viata pentru toti, ca n-au trebuinta cei sanatosi
de doctor, ci cei bolnavi (Matei, 9, 12). Numai cei ce se leapada de Dumnezeu -
ateii, ereticii, sectantii, schismaticii si sinucigasii care s-au rupt de
Biserica - nu pot fi membri ai Bisericii lui Hristos si nu ne putem ruga
niciodata pentru ei, atat cat sunt în viata, cat si dupa moarte. Numai daca se pocaiesc
sunt iertati si mântuiti. Insa Biserica lui Hristos are doua feluri de membri:
ceresti si pamantesti. Sfintii si ingerii sunt membri ai Bisericii biruitoare
din cer, caci au biruit pe diavolul si se afla inaintea Prea Sfintei Treimi.
Iar membrii Bisericii luptatoare de pe pamant sunt credinciosii dreptmaritori
care se lupta cu ispitele, cu patimile si cu diavolii pentru a dovedi viata
vesnica. Cele doua biserici formeaza una în Hristos, ca si membrii ei care
impreuna preamaresc pe Dumnezeu. Crestinii lauda pe sfinti si pe ingeri, iar
cei din cer se roaga pentru mântuirea celor ce se lupta pe pamant. Iata ce mare
este taina Bisericii crestine! Prototipul sau modelul vesnic al Bisericii lui
Hristos este unitatea de nepatruns a Prea Sfintei Treimi. Caci unde este
Dumnezeu, acolo este Biserica, acolo este unitatea sfintilor, cu a ingerilor si
a crestinilor. Acolo este harul Duhului Sfânt si vesnica fericire.
Cine conduce Biserica?
Biserica este condusa nevazut de Insusi intemeietorul ei,
Domnul nostru Iisus Hristos, care este "Capul Bisericii", prin harul
Duhului Sfânt care lucreaza în Biserica. În chip vazut, Biserica este condusa
de ierarhia bisericeasca, formata din cele trei trepte - diaconi, preoti si
episcopi -, care si-au pastrat succesiunea apostolica de la intemeierea
Bisericii, fiind hirotoniti de Apostoli prin punerea mainilor pe capul lor.
Ierarhia bisericeasca isi are originea în Insusi Marele Arhiereu Iisus Hristos,
Care a sfintit pe Apostoli la Cincizecime, prin trimiterea Duhului Sfânt peste
ei în chip de limbi de foc (Fapte 2, 1 - 4).
Ce trebuie sa mai stim despre
ierarhia bisericeasca?
Diaconii, care formeaza prima treapta ierarhica în Biserica,
sunt hirotoniti de episcopii alesi canonic în fiecare eparhie. Ei singuri nu
pot sluji Sfânta Liturghie si nu pot savarsi nici o slujba bisericeasca fara
preoti si episcopi. Ei ii ajuta numai la sfintele slujbe. Preotii, a doua
treapta a ierarhie bisericesti, sunt hirotoniti de episcopi pentru o anumita
biserica sau parohie. Preotii hirotoniti canonic pot savarsi orice sfinte
slujbe în parohia randuita de episcopul locului, afara de hirotonie si de
sfintiri de biserici. Ei pot spovedi si dezlega pacatele credinciosilor numai
cu binecuvantarea episcopului, daca au fost hirotoniti si hirotesiti canonic
duhovnici. Episcopii, cea mai inalta treapta a ierarhiei bisericesti, sunt
hirotoniti de cate trei episcopi, dupa ce mai intai au fost alesi si cercetati
canonic de toti episcopii care formeaza membrii Sfântului Sinod al fiecarei
Biserici Ortodoxe locale. Episcopii au ranguri diferite: arhiepiscopi,
mitropoliti si patriarhi în fiecare tara ortodoxa, dupa practica si dreptul
canonic ortodox. În unele tari crestine se afla diaconi, preoti si chiar
episcopi hirotoniti necanonic de episcopi caterisiti si schismatici. Ei nu pot
savarsi în Bisericile Ortodoxe canonice nici un fel de slujbe, pentru ca nu li
se recunoaste valabila hirotonia. La fel sunt opriti de cele sfinte, adica de
savarsiera sfintelor slujbe, toti preotii caterisiti, carora li s-a luat harul
pentru grave abateri de la disciplina Bisericii. Caterisirea se face de catre
episcopul locului, cu aprobarea Sfântului Sinod. Ea poate fi temporara sau pe
viata si poate fi ridicata numai de
episcopul respectiv si Sfântul Sinod. Orice slujbe si servicii religioase
savarsite de slujitori necanonici, schismatici sau caterisiti nu sunt valide,
adica nu au nici o valoare, ca si cum ar fi fost facute de oameni laici
nehirotoniti.
Care este autoritatea suprema a
Bisericii Ortodoxe?
Autoritatea suprema a fiecarei Biserici Ortodoxe nationale
este Sfântul Sinod local respectiv, adica adunarea tuturor episcopilor
ortodocsi din fiecare tara. Iar autoritatea suprema a intregii Biserici
Ortodoxe este Sinodul ecumenic format din episcopii tuturor Bisericilor Ortodoxe.
Sinodul ecumenic, adica universal, ca si cel local, adica national, conduce Biserica lui Hristos sub calauzirea
Duhului Sfânt. Hotararile Sfântului Sinod trebuie respectate de catre toti
membrii Bisericii ortodoxe respective: cler si popor.
Ce trebuie sa stim despre episcop?
Episcopul hirotonit canonic reprezinta pe Hristos, iar
preotii slujitori reprezinta pe Sfintii Apostoli. De aceea Sfintii Parinti ne
invata sa ascultam de episcop ca de Insusi Iisus Hristos, iar de preoti sa
ascultam ca de Apostoli. (Sf. Ignatie al Antiohiei, în special). Episcopul este
autoritatea suprema în eparhia sa si nu poate fi Biserica, nici preotie, nici
mântuire fara episcopi. Harul Duhului Sfânt primit de episcopi la hirotonie
este dat prin succesiune direct de la Sfintii Apostoli si se transmite prin
hirotonie la toti preotii prin punerea mainilor pe capul lor. Insa cei
hirotoniti de episcopi caterisiti nu pot fi preoti, caci harul Duhului Sfânt nu
vine peste ei, neavand succesiune apostolica sau comuniune deplina cu Biserica.
Care sunt atributiile principale
ale episcopului?
Episcopul marturiseste si apara pana la jertfa dreapta
credinta în eparhia sa, prin cuvant si fapta; conduce pe calea mântuirii turma incredintata
lui, formata din preoti, calugari si credinciosi; hirotoneste preoti si diaconi
care sunt vrednici sa slujeasca lui Hristos; sfinteste biserici noi sau
biserici care au suferit reparatii mari; hiroteseste duhovnici si le da voie sa
spovedeasca pe credinciosi; numeste preoti la parohii si ii transfera, dupa
nevoie, de la o parohie la alta; distribuie Sfântul si Marele Mir la preoti,
fara de care nu se poate face botezul ortodox; face vizite canonice
duhovnicesti prin parohii si manastiri si da slujitorilor bisericesti sfaturi
si indrumari pastorale; canoniseste pe preotii vinovati, iar pe cei ce au
savarsit grave abateri canonice de la morala Bisericii ii suspenda temporar sau
pe viata, oprindu-i de la savarsirea celor sfinte; aproba si binecuvinteaza
zidirea de biserici noi; aproba tineri candidati pentru seminarii si facultati
de teologie; face cercetare canonica a noilor candidati la preotie; aproba
infiintarea de noi manastiri; judeca, personal sau prin delegatii sai, orice
neintelegeri si abateri din eparhia sa; supravegheaza activitatea misionara a
preotilor, pastreaza unitatea dreptei credinte în eparhie si numeste protopopi
si preoti misionari în vederea combaterii prozelitismului sectar.
Ce alte indatoriri are episcopul,
mai ales astazi?
Sa respecte canoanele Bisericii Ortodoxe si hotararile
Sfântului Sinod, al carui membru este, în eparhia pe care o conduce;
Sa fie pentru toti fiii sai sufletesti din eparhie -
clerici, monahi si credinciosi - un adevarat parinte, model viu de viata duhovniceasca
exemplara, profund cunoscator al Teologiei Ortodoxe, un aparator devotat al
dreptei credinte în fata ateismului si prozelitismului sectar;
Sa promoveze în scolile teologice eparhiale numai tineri cu
viata duhovniceasca aleasa, proveniti din familii ortodoxe evlavioase;
Sa hirotoneasca preoti dintre cei mai buni candidati, fara
impedimente canonice si cu viata morala impecabila;
Sa numeasca preoti la sate si orase dintre candidatii cei
mai evlaviosi, cu familie exemplara, care locuiesc permanent în parohie,
tinandu-se seama neaparat atat de recomandarea duhovnicului lor, cat si de
opinia credinciosilor din enoria respectiva;
Sa faca vizite canonice în eparhie cat mai des posibil si sa
consulte credinciosii daca sunt multumiti de preotii lor;
Sa faca slujbe arhieresti misionare în parohii, prin sate si
orase, si sa intareasca pe credinciosi în dreapta credinta prin carti ortodoxe
si prin predici de suflet;
Sa aiba consilieri buni si sa supravegheze prin ei cum isi
administreaza fiecare preot enoriasii, biserica, averea ei, cimitirul si, mai
ales, daca savarseste sfintele slujbe în tinuta duhovniceasca, cum se cuvine
unui adevarat pastor de suflete;
Sa organizeze în fiecare parohie de sat si oras ore de
catehizare obliagtorii în scoli si biserici, cu copiii mici, cu elevii de
scoala, cu tinerii si studentii, cu credinciosii de toate varstele, cum se
procedeaza si în alte tari;
Sa aiba fiecare eparhie o tipografie pentru icoane si carti
bisericesti ortodoxe, care sa fie difuzate în toate parohiile eparhiale, pentru
catehizarea credinciosilor si combaterea învataturii sectare;
Sa dispuna organizarea de biblioteci ortodoxe în fiecare
parohie, ca sa stea la dispozitia credinciosilor respectivi;
Sa dispuna ca fiecare preot sa organizeze pelerinaje locale
în tara, la sfintele moaste, la manastiri si duhovnici iscusiti, pentru formare
duhovniceasca si intarirea unitatii credinciosilor nostri;
Sa dispuna organizarea de mici asezaminte de binefacere prin
orase si sate, conduse de preoti cu vocatie, pentru ajutorarea copiilor orfani,
a vaduvelor, a batranilor, a celor bolnavi si fara nici un ajutor, cum exista
în toate tarile crestine;
Sa dispuna organizarea în parohii de comitete misionare bine
formate cu credinciosi dintre cei mai buni, cunoscatori ai Sfintei Scripturi si
ai învataturii ortodoxe, pentru a ajuta pe preot la combaterea oricarui fel de
prozelitism sectar;
Sa dispuna organizarea de coruri bisericesti în fiecare
parohie, slujbe speciale festive cu toti credinciosii, serbari ortodoxe cu enoriasii,
vizite fratesti în parohiile vecine, mai ales la hramuri si la sfintiri de
biserici, pentru intarirea unitatii credinciosilor nostri si a iubirii
crestine;
În cazuri grave de abateri canonice si de disciplina,
episcopul eparhiot sa ia imediat masuri de indreptare a preotului, pana la
suspendarea temporara, transferare si chiar caterisire, stiut fiind ca un preot
bun poate salva o parohie, iar cel nevrednic o poate distruge moral.