scurt istoric al parohiilor ŞI MISIUNILOR PROTOIERIei COASTEI PACIFICe
de protopop Constantin
Alecse
În ultimele 3 decade, mai precis
în perioada anilor 1972-1990, un mare număr de români au venit din România
în America, fie ca refugiaţi politici, fie în cadrul procesului de
reîntregire a familiilor. Cei mai mulţi dintre ei au sosit în America în
perioada preşedenţiei dlui Jimmy Carter (1978-1982).
Preşedintele Carter, de religie Baptist
din Sud (Southern Baptist), a facilitat venirea a zeci-de-mii de români, de credinţă baptistă,
şi de alte credinţe neo-protestante, însă odată cu
aceştia au fost admişi în America şi mulţi români de religie creştină ortodoxă
care s-au stabilit pe întregul teritoriu al Statelor Unite, cu precădere în
oraşele New York, Detroit, Chicago, Los Angeles şi Bay Area - San
Francisco-Silicon Valley.
Compoziţia imigranţiei
românişti din această perioadă este foarte diversificată:
intelectuali, tehnocraţi, meseriaşi calificaţi şi
necalificaţi, artişti plecaţi în turnee, cercetători
şi oameni de ştiinţă plecaţi la conferinţe
internaţionale, experţi în domeniile calculatoarelor, electronicelor
etc. Motivele imigrării din această perioadă sunt:
situaţia politică grea din România, nivelul de viaţă
scăzut, abuzurile sistemului de securitate în toate domeniile de
activitate din România inclusiv ştiinţific şi intelectual.
În afara oraşelor mai sus
menţionate, mulţi dintre imigranţii nou-veniţi s-au
stabilit şi în alte State, mai ales pe Coasta Pacificului, cum ar fi
Washington, Oregon, Arizona, Nevada, Texas, etc. Şi, cum spunea cândva un funcţionare de imigrare din
Los Angeles, "românii când au venit în America, nu au venit
singuri, ci s-au adus pe ei înşişi cu ei",
adică am adus cu noi toate părţile noastre bune, şi
regretabil, câteodată, şi pe cele rele. Am adus cu noi limba
noastră strămoşească, şi portul tradiţional, credinţa şi religia neamului,
obiceiurile străbune, etc. - însă - regretabil, dar adevărat -
am adus şi egoismul, suspiciunea, intriga şi bârfa, care au fost atât
de dăunătoare unităţii comunităţilor ortodoxe
româno-americane, în perioada la care ne referim, şi a cărei
influenţă nocivă o simţim până în zilele noastre.
În perioada
anilor 1980-1985, existau în Statele mai sus-menţionate adevărate "colonii
româneşti",
fără însă a fi organizate formal, şi care simţeau
lipsa "bisericilor
româneşti", aşa
cum ştiau şi trăiau ei înainte de a pleca din România.
Fără-îndoială
că, mulţi dintre imigranţi, neavând-încotro, s-au afiliat altor
comunităţi etnice ortodoxe, anume comunităţilor
greceşti, ruseşti, siriene, etc. Însă, nostalgia după tradiţiile
străbune ortodoxe, vii şi mişcătoare, slujbele oficiate în
limba maternă, mai ales la Paşti, Crăciun, Hram,
sărbători naţionale, pe care le trăiseră, "acasă", adică în România, alături de cei dragi, i-a
determinat pe mulţi dintre ei să ia iniţiativa
înfiinţării unor centre româneşti, solicitând Episcopiei de la
Vatra, să le trimită preoţi, şi ajutoare pecuniare,
odăjdii şi alte obiecte de colportaj bisericesc. Şi astfel,
fără un plan bine-definit, Episcopia s-a aflat în postura de a
accepta în sânul ei, zeci de "misiuni" ortodoxe
româneşti, dintre care unele au devenit chiar parohii fruntaşe în
cadrul acestei dioceze.
În 1985, Prea Sfinţitul Nathaniel a hotărât şi Congresul
Episcopiei a ratificat hotărârea de înfiinţare a Protoieriei Coastei
Pacifice. Părintele Constantin
Alecse din Los Angeles a fost numit protoiereu al numitului protopopiat, care
avea atunci un număr de 5 parohii şi misiuni.
În
prezent, Protoieria Coastei Pacifice are în grija ei un număr de 16
parohii şi misiuni.
Acelaşi congres a
hotărât instituirea Departamentului Misiunilor. Părintele Constantin
Alecse a deservit în calitatea de Chairman al numitului Departament, în
perioada anilor 1985-1989.
Nou-înfiinţatele
"misiuni bisericeşti", în
centrele la care ne vom referi în continuare, nu au fost scutite de "greutăţile
începutului", care
greutăţi în multe cazuri s-au prelungit până în vremurile de
astăzi. În marea majoritate a cazurilor preotii au fost nevoiţi
să desfăşoare şi activităti extra-bisericesti,
motivati de faptul că având salarii mici, adesea numai subvenţiile
nominale de încurajare venite de la Sfânta Episcopie, au trebuit
să-şi găsească slujbe în afara parohiei, şi în multe
cazuri încă se continuă necesitatea de a-şi câstiga existenta
lor, si a familiilor lor, prin servicii extra-bisericesti.
Adesea, mai ales atunci când
preoţii misionari au fost ei înşişi nou-veniţi, sau nu au
primit drept de lucru pentru o perioadă mai îndelungată,
situaţia câştigării existenţei în condiţiile noilor
realităţi a fost şi mai critică. În aceste condiţii,
preotul fiind nevoit ca să lucreze opt ore pe zi ca orice-alt salariat,
obosit, şi neavând timpul necesar pentru a se ocupa de slujirea în
biserică, de slujirea credinciosilor, de pastoratie, de misiune, de
catehizare, s-au creat şi tensiuni
între preot şi membrii consiliului parohial, care adesea nejustificat se
aşteptau ca preotul să le fie la dispoziţie 24 de ore din zi,
ignorând faptul ca şi preotul, mai ales când are şi copii, are
aceleaşi necesităţi pecuniare ca şi toţi ceilalţi
păstoriţi.
Suntem întru totul de acord
că tinând cont de realitatea diasporei, unde credinciosii fiind foarte
împrăstiati, au nevoie de o pastoratie care îl implică total pe
preot, dar lipsurile materiale de întreţinere a preotului, şi familia
lui, îşi spun răspicat cuvântul.
Pe de altă parte, marea
majoritate a credincioşilor la rândul lor apreciază că preotul
nu le solicită prea mult ajutor financiar, fiindcă, mulţi dintre
ei fiind ei înşişi nou-veniţi trăiesc modest, si atunci
n-ar putea întretine substanţial, în situatia actuală cel putin,
organizarea parohiilor şi un salariu decent pentru preot, din puţinul
lor. Si atunci se descurcă preotul cum poate. Credinciosii parohiilor mai
noi, şi a misiunilor, în general, se multumesc de multe ori cu slujirea
aceea de duminica şi celelalte servicii religioase ocazionale: boteze,
cununii, înmormântări, etc - mulţumind lui Dumnezeu că au
totuşi un preot ortodox român, care le săvârşeşte slujbele
în limba străbună.
În cele ce
urmează, împărtăşim cu cititorii noştri câteva
ştiri sumare, din istoria, organizarea şi activităţile
specifice fiecărei parohii sau misiuni în parte, potrivit
realităţilor oraşelor şi Statelor unde îşi duc
existenţa.
Arizona
Glendale-Arizona, Parohia Ortodoxă Română Sf. Ioan Botezătorul
Înfiinţată în 1983 de un
harnic şi devotat grup de credincioşi veniţi pe meleagurile
Arizonei din Banatul sârbesc Biserica Ortodoxă Română Sfântul Ioan
Botezătorul din Glendale este una dintre cele mai active parohii ale
Episcopiei, mai ales pe tărâm cultural şi social.
Deservită de mai mulţi
preoţi, parohia şi-a cumpărat o proprietate în localitatea
Glendale, unde printr-o donaţie
specială din partea doamnei Ghiuş, a construit o sală
parohială care deserveşte şi în prezent drept centru de
întâlnire românească, şi locaş de închinăciune, precum
şi un apartament adiacent,
locuinţa preotului paroh. Prin strădanii de ani de
zile, organizând diferite activităţi de natură socială
şi culturală pentru acumulare de fonduri, parohia Sfântul Ioan
Botezătorul se găseşte în plin program de construire a unei
Sfinte Biserici, pe aceeaşi proprietate.
Pe tărâm social şi
cultural, au devenit deja tradiţionale "festivalurile
bănăţene anuale" de
toamnă/iarnă, la care-şi aduc contribuţia nu numai membrii
comunităţii din Phoenix, ci şi mulţi invitaţi, mai
ales pasionaţi ai întrecerilor sportive, veniţi şi din alte
State, şi chiar din Canada. În dorinţa de a perpetua tradiţiile
româneşti, şi a etala cu mândrie portul moşilor şi
strămoşilor, costumul popular românesc, parohia are 2 echipe de
dansatori, "Două
Flori" şi "Izvoraşul",
tineretul dansator fiind în
acelaşi timp şi elevi ai şcolii duminicale. În prezent parohia
este deservită de către cucernicul părinte Gheorghe Libotean.
Phoenix-Arizona, Misiunea Ortodoxă Cuvioasă Paraschiva
Datorită distanţelor
geografice, şi a altor factori obiectivi, un grup de credincioşi din
Phoenix, dintre care mulţi foşti membri ai parohiei Sfântul Ioan
Botezătorul din Glendale, au solicitat încă din 1995 Prea Sfinţitului
Episcop Nathaniel binecuvântarea de a începe o nouă misiune, în
oraşul Phoenix. Considerând condiţiile reale din această
metropolă, după îndelungă reflecţie şi rugăciune
stăruitoare, în 1996, Prea Sfinţia Sa a luat decizia de a binecuvânta
începutul noii misiuni, cu hramul Sfintei Cuvioase Parascheva, pentru slujirea
credincioşilor din Phoenix şi împrejurimi, cu menţiuni specifice
ca noua misiune să nu activeze în vre-un fel în competiţie cu parohia
soră Sfântul Ioan Botezătorul din Glendale.
Slujită şi astăzi
de fondatorul ei, Părintele Vasile Parau,
Misiunea Sfânta Parascheva din Phoenix are un număr constant de
credincioşi care participă cu toată regularitatea la sfintele
slujbe duminicale, şi Marile Praznice Împărăteşti. Întrucât
nu are locaş de închinăciune propriu, misiunea îşi desfăşoară
activităţile sacerdotale şi sociale în cadrul
facilităţilor unei biserici episcopale.
California
Anaheim-California, Biserica Ortodoxă Adormirea Maicii Domnului
Până în 1985, în afara
parohiei ortodoxe române "Sfinţii
Arhangheli Mihail şi Gavriil" din
Torance, de sub jurisdicţia Patriarhiei Române, parohia Sfânta Treime era
singura Biserică Ortodoxă Românească din marea metropolă a
Los Angelesului, care acorda asistenţă religioasă
comunităţii ortodoxe româno-americane din tot sudul Californiei.
O dată cu sosirea în Los
Angeles a părintelui Cornel Avramescu în 1985 Prea Sfinţia Sa
Episcopul Nathaniel a dat binecuvântarea arhierească de a se constitui o
nouă biserică românească în judeţul (County) Orange, care
să deservească nevoile spirituale ale românilor ortodocşi din
judeţele Orange şi San Diego. Astfel că, timp de câteva
săptămâni, la începutul anului 1986, preoţii Cornel Avramescu
şi Constantin Alecse, au cutreierat multe orăşele din
judeţul Orange, spre a găsi un locaş de închinăciune, unde
urmau să se desfăşoare slujbele religioase ale noii
comunităţi ortodoxe cunoscută pe vremea aceea drept misiunea
Adormirii Maicii Domnului.
Deci, prin
voia lui Dumnezeu, binecuvântarea Vlădicului şi bună’nvoirea
bisericii episcopale St. Paul din Tustin parohia ortodoxă
româno-americană "Adormirea
Maicii Domnului" din
judeţul Orange a ţinut cu regularitate serviciile sale religioase în
incinta bisericii gazdă, St. Paul Episcopal Church, timp de aproape 10
ani. În toată această perioadă, sub conducerea spirituală
şi administrativă a vrednicului ei părinte, preotul Cornel
Avramescu, comunitatea s-a preocupat de strângere de fonduri pentru a-şi
cumpăra o proprietate proprie, pe care să construiască a
adevărată biserică ortodoxă.
Şi astfel, acum mai bine de 5
ani, s-a achiziţionat o proprietate in oraşul Anaheim, la cca o
jumătate de oră de Los Angeles, unde s-a construit o frumoasă
biserică românească, o sală parohială, şi o
reşedinţă pentru preotul paroh. Ajutat de câţiva
enoriaşi devotaţi, părintele Cornel Avramescu, fondatorul
parohiei, care este şi în prezent preotul ei paroh a reuşit să picteze,
până în clipa la care aşternem pe hârtie aceste rânduri, aproape
întreaga biserică, şi să o mobileze cu un frumos iconostas
confecţionat în România.
De 5 ani
consecutiv în fiecare toamnă părintele organizează pelerinaje la
locurile Sfinte, cu grupe de credincioşi din sudul Californiei, şi nu
numai. Parohia "Sfânta
Maria", cum este îndeobşte
cunoscută, serveşte drept model de succes, prin
perseverenţă şi sacrificiu deplin din partea preotului şi a
credincioşilor, pentru toate parohiile Episcopiei dela Vatra.
Claremont-California, Misiunea Ortodoxă Sf. Ioan Evanghelistul
Considerând necesitatea
existenţei unui capelanat ortodox în cadrul Colegiului din
Claremont-Pomona, unde studiază nenumăraţi studenţi şi
doctoranzi de religie creştină ortodoxă, în 1985, P.S.Sa
Episcopul Nathaniel a dat părinteasca binecuvântare de constituire a unei
astfel de instituţii religioase, Misiunea Ortodoxă Sf. Ioan
Evanghelistul, încredinţată în grija prea cucernicului părinte
dr. Cătălin Mitescu, el însuşi profesor universitar la catedra
de Fizică şi Departamentul de Research la numitul colegiu. Aceasta
asigura o permanenţă
ortodoxă în cadrul sistemului universitar, unde fiinţau de mai
înainte şi alte capelanate:
protestante, catolice, iudaice, etc.
Deşi în decursul anilor sfera
de activitate a numitului capelanat ortodox a rămas aceeaşi, anume o
simbolică permanenţă ortodoxă în cadrul sistemului
universitar, totuşi existenţa numitei instituţii a continuat de
aproape 15 ani şi va continua şi pe mai departe să asigure
şi în mileniul III asistenţa religioasă studenţilor,
doctoranzilor şi corpului profesoral pan-ortodox din cadrul colegiului,
prin slujirea fie chiar şi sporadică a Sfintei Liturghii Ortodoxe în
cadrul acestui colegiu.
Hayworth-California, Parohia Ortodoxă Invierea Domnului
California, din punct de vedere al
suprafeţei geografice, este al treilea Stat ca mărime după Texas
şi Alaska. Din punct de vedere al numărului populaţiei,
California este mai mare decât întreaga Românie, cu peste 28 de milioane de
locuitori. În articolul despre "Românii
din sudul Californiei",
părintele Alecse argumentează cu statistici că, în ultimele 3
decade ale secolului 20, cei mai mulţi imigranţi români s-au
stabilit, în afara New York-ului, cu peste 63,000, în cele 2 mari regiuni ale
Californiei: în sud,
Los Angeles şi celelalte
judeţe peste 36,000, iar în nord, San Francisco, San Jose, Berkley, Santa
Clara, Santa Maria, Davis, Sacramento, şi celelalte suburbii cunoscute
drept principalitatea din Bay Area
Sillicon Valley cca 22,000.
Datorită distanţelor
geografice mari între regiunea sudică şi cea nordică a
Californiei, s-a simţit dintotdeauna necesitatea existenţei unei
parohii româneşti în regiunea îndeobşte cunoscută drept Bay area, adică regiunea San
Francisco-Oakland-San Jose.
Iniţiatorul misiunii ortodoxe româneşti din zona
San Francisco a fost părintele protopop de întreită memorie
+Victor Bărbulescu, paroh al Bisericii Sfânta Treime din Los Angeles
(1957-1969), care în decurs de
mulţi ani a făcut, însoţit de membrii corului şi
nenumăraţii credincioşi,
multiple drumuri de la Los Angeles la San Francisco organizând întâlniri
româneşti, şi nenumărate servicii religioase pentru
ortodocşii români-americani din această zonă.
Astfel că, în 1964, Î.P.S.Sa
+Arhiepiscopul Valerian a putut afirma cu fruntea sus în faţa Congresului
Episcopiei că, avem acum încă o
parohie în Episcopia noastră, Biserica Ortodoxă Română Învierea
Domnului, din Oakland/San Francisco, California. Părintele Richard
Grabowski, parohul bisericii Sf. Treime din Los Angeles în perioada anilor
1970-1982, apropiat colaborator al prof. Ilie Smultea, şi alte câteva
personalităţi ale comunităţii româno-americane din San Francisco,
fondatorii nou-achizionatei proprietăţi cunoscută drept Casa Română şi Capela, din
Oakland, a continuat cu acelaşi elan munca elaborată a
părintelui protopop Victor Bărbulescu, călătorind şi
slujind nevoile sacerdotale ale comunităţii ortodoxe româno-americane
din zona San Francisco, până la sfinţirea la Los Angeles, şi
numirea în oficiul de preot paroh permanent a părintelui Ioan Sârbu, care
a deservit cu toată credincioşia comunitatea ortodocşilor din
regiunea San Francisco timp de peste 10 ani.
Timp de cca 25 de ani, conducerea casei române şi capelei, din
Oakland, a desfăşurat o intensă activitate religioasă
şi social culturală în rândul comunităţii ortodoxe
româno-americane din această regiune. În ultimii 15 ani, ÎPS Sa Arhiepiscopul Nathaniel, însoţit
fie de protopopul locului, protoiereul Constantin Alecse, fie de preşedintele Departamentului
Misiunilor, protopopul Constantin Tofan, fie de amândoi, a vizitat de
nenumărate ori această comunitate înfloritoare, şi le-a
binecuvântat strădaniile pentru o şi mai fructuoasă activitate.
În ultimii ani, din veniturile
încasate prin vinderea proprietăţii din Oakland, comunitatea a
reuşit să cumpere o nouă proprietate în localitatea Hayworth,
unde s-a construit un măreţ complex pentru activităţile
social-culturale ale comunităţii, şi o impozantă
biserică, în stil românesc-bizantin, care pot deservi drept model desăvârşit
de cuvenit succes, pentru comunităţile care în mod serios
contemplează înfiinţarea de noi centre româneşti în America
şi Canada. În prezent, parohia este slujită cu multă demnitate
şi devotament, încă de anul trecut, de vrednicul cucernic
părinte Dumitru Ionescu.
Los Angeles-California, Parohia
Sf. Treime
La 25 iunie 1939, la o întrunire
restrânsă din casa lui Petru Gherman s-a hotărât de către cei 25
de participanţi organizarea primei comunităţi româno-americane
în Los Angeles. La 29 octombrie, la şedinţa lunară a
comunităţii se hotărăşte înfiinţarea parohiei "Sf. Treime", prima
biserică românescă din California.
La 13 decembrie 1939, aflăm
înregistrat în Sacramento actul legal al parohiei - Holy Trinity Romanian
Orthodox Church.
Aflată de la început sub
jurisdicţia Episcopiei Ortodoxe Române din America şi Canada, şi
fiind slujită timp de 60 de ani de 6 preoţi: Martin Ionescu,
(1939-1947), Grigore Coste (1948-1957), Victor Barbulescu (1957-1969), Anchidim
Useriu (interim, 1969/1970), Richard Grabowski (1970-1982) şi Constantin
Alecse (1982 până în prezent), parohia Ortodoxă Română Sf.
Treime a avut o contribuţie deosebită la înfiinţarea tuturor
misiunilor şi parohiilor aflate astăzi în Protoieria Coastei
Pacifice, în toate
Statele, începând din Washington şi Oregon până în California, Nevada
şi Arizona, Texas şi chiar Mexico.
În toţi aceşti ani,
şi-au aflat mântuirea în Biserica Sfintei Treimi câteva generaţii de
credincioşi, participând la miile de servicii religioase obişnuite,
precum şi alte zeci de mii de servicii divine speciale şi
devoţiuni particulare ocazionale. Timp de 60 de ani, s-au oficit în
Biserica Sfintei Treimi toate serviciile religioase de sfinţire a
vieţii duhovniceşti a
credinciosului: peste 800
copii botezaţi, peste 300 de cununii, şi peste 1,000 de
înmormântări.
Tot în această perioadă
de timp s-au organizat retrageri spirituale, cursuri de educaţie
religioasă pentru adulţi şi studenţii şcolii
duminicale. În ultimii 5 ani, Sf. Treime este singura Biserică din
Episcopia de la Vatra care săvârşeşte concomitent, cu
binecuvântarea Înalt Prea Sfinţitului Arhiepiscop Nathaniel, 2 Sfinte
Liturghii, în aceeaşi zi, la aceeaşi oră, însă în două
limbi diferite Engleză şi
Română, în două locuri diferite Capelă şi Biserică, de către 2 preoţi
diferiţi.
Este vrednică de amintit
strădania preoţilor Constantin Alecse parohul bisericii şi
Cornel Avramescu parohul bisericii soră Sfânta Maria din Orange County,
care timp de mai bine de un an au reuşit prin eforturi comune şi
fonduri alocate de către Sfânta Episcopie să susţină o
oră de educaţie religioasă prin radio, emisiune ce serveşte
astăzi drept model pentru marea metropolă a Michigan-ului, şi nu
numai.
De-a lungul anilor, preoţii
bisericii noastre au participat de nenumărate ori, alături de
alţi preoţi ortodocşi, la colocvii televizate, cu tematici
diverse, mai ales religioase şi de
moralitate modernă, prezentând Ortodoxia în adevărata ei lumină.
Pe tărâm civic, slujitorii parohiei Sfânta Treime au fost invitaţi de
nenumărate ori a oferi rugăciuni de invocare la primăria Los
Angelesului, City Council, Board of Supervisors, etc.
Pe tărâm cultural-social,
documentare de televiziune din Los Angeles,California People (Canalul 11),
Copiii Californiei, Canalul 22, Romanian Community, Los Angeles Street
Festival, International Exhibit/Olimpiada 1995, Picnicele şi Festivalele lunare, au prezentat într-o
lumină favorabilă adevărata faţă a României, cu
tradiţiile, portul şi religia ei, păstrate cu elan de către
membrii comunităţii noastre.
În 1987,
comunitatea şi-a cumpărat o nouă proprietate, în localitatea
Sunland, de cca 4 hectare pe care se va construi noua biserică şi
centrul cultural românesc din Los Angeles. Un an mai târziu, în 1988 când
comuniştii erau încă la putere în România, parohia în colaborare cu
societatea Viitorul Român a avut onoarea să fie vizitată de
către Majestatea Sa Mihai I al României, însoţit de Regina Ana.
În ultimele
două decade, sfântul locaş a fost pictat în întregime, şi
înzestrat cu un nou mobilier bisericesc, baldachin, iconostas, jilţ
arhieresc, tetrapoade pentru icoanele praznicale, strana cantorilor,
sfeşnice pentru lumânări, etc.
Continuând apariţia
neântreruptă de peste 40 de ani a buletinului bisericesc, începând din
1988, parohia publică revista trimestrială Viaţa Creştină,
iar în ultimii doi ani, îşi expune activităţile sale
printr-o pagină de Internet. Preotul Constantin Alecse, parohul bisericii
încă din 1982, a fost ajutat în realizarea multora dintre proiectele
parohiale amintite, în afară de membrii consiliului şi ai reuniunii
şi alţi voluntari, mai ales în ultimii 5 ani, de preoţii
asistenţi Ioan Poptelecan, Anton Frunză, şi în prezent Minas
Sarchizian.
La 7 Noiembrie 1999, au avut loc
festivităţile de sărbătorire a celei de a 60-a aniversare a
parohiei Sfânta Treime, cea mai veche biserică din Los Angeles, şi
totodată leagăn al multor misiuni şi parohii de pe Coasta
Pacificului.
Palm Springs-California, Parohia Sfinţii Arhangheli Mihail şi
Gavriil
Cu binecuvântarea Prea
Sfinţitului şi dimpreuna lucrarea părintelui Alecse, vrednicul
de pomenire părintele Mihai Cerghizan în 1988 a pus bazele parohiei
Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil din staţiunea balneară
Palm Springs.
Puţini la număr
însă dornici a avea o biserică a lor, după un îndelungat
pelerinaj prin locuri străine, enoriaşii au pus umăr la
umăr şi au reuşit să-şi cumpere o proprietate chiar în
Palm Springs, pe care se amenajează în prezent un sfânt locaş de
închinăciune, şi o sală parohială.
Părintele
Silviu Vasilie, care slujeşte această parohie de 5 ani,
dimpreună cu întreaga sa familie, şi susţinut de un grup
restrâns dar foarte devotat de credincioşi a reuşit să-i
ţină împreună pe cei bine-credincioşi prin slujbe
duminicale, vizite pastorale, colindatul, sfinţirea caselor la
bobotează, organizarea evenimentelor de interes comunitar, praznice
împărăteşti, picnice, mese lunare, etc.
De la
începutul existenţei sale şi până în prezent, parohia
publică, în excelente condiţii grafice, un buletin parohial
trimestrial, în care sunt expuse nu numai evenimentele parohiale trecute, ci
mai cu seamă sunt anunţate evenimentele viitoare, la care sunt
invitaţi nu numai enoriaşii localnici, ci toţi vizitatorii, care
în sezonul iernii mai ales vin în Palm Springs din mai toate regiunile
Americii, şi chiar din Canada.
Pomona Valley-California, Parohia Ortodoxă Sfânta Ana
Necesitatea existenţei
parohiilor şi misiunilor mixte, de limbă română şi
engleză, în cadrul Episcopiei dela Vatra Românească s-a impus chiar
de la începuturi, acum aproape o sută de ani în urmă.
Cincizeci de ani mai târziu,
necesitatea existenţei bisericilor în care să fie slujit Cuvântul
Domnului numai în limba engleză, a devenit o realitate tot atât de
esenţială de care Arhiepiscopul de clar-viziune + Valerian a ţinut
cont, iniţiind fondarea nu numai de biserici, ci şi organizaţii
de tineret, AROY, Brotherhoods, Campuri de vară, prin care generaţia
tânără să primească
instrucţie religioasă în limba engleză, limba
colocvială a noii generaţii.
Acelaşi lucru s-a întâmplat
şi în California, cu vre-o 25 de ani mai târziu. Astfel că, la
rugămintea preoţimii co-slujitoare dela Sfânta Treime, în 1987 P.S.Sa
Episcopul Nathaniel şi-a dat părinteasca-i binecuvântare de a se
întemeia o Biserică Ortodoxă în Pomona Valley Parohia Sfânta Ana,
unde sunt săvârşite Sfintele Slujbe numai în Limba Engleză.
Parohia are un număr foarte
restrâns de enoriaşi, însă beneficiind de serviciile religioase
gratuite ale preoţilor ei, a reuşit să acumuleze fonduri şi
să amenajeze spaţiul închiriat într-un intim sfânt locaş, unde
se slujeşte săptămânal Sfânta Liturghie. Fondatorul misiunii de
atunci Sfânta Ana a fost părintele John Limbeson, primul preşedinte
al organizaţiei naţionale de tineret AROY din cadrul Episcopiei de la
Vatra Românească.
În urma transferării
părintelui Limbeson la parohia din Indianapolis, Vlădica Nathaniel a
numit în oficiul de preot paroh al acestei misiuni pe cucernicul părinte
dr. Cătălin Mitescu, care este ajutat de cca 2 ani de cucernicul
prof. Andrew Lesko. În afara slujbelor duminicale, parohia organizează
şi retrageri spirituale, cursuri de studiu biblic, şi cu puţinii
tineri pe care îi are, cursuri de şcoală duminicală.
Sacramento-California, Misiunea Ortodoxă Sfinţii Arhangheli
Mihail şi Gavriil
Până la începutul anilor
1990, Sacramento, capitala Californiei, era singurul oraş de mărime
considerabilă din Statul însorit, unde nu a existat nici o biserică
românească, deşi credincioşi ortodocşi se stabiliseră
aici cu mult înainte.
Prin strădaniile comune a
două familii, inginerul Ioan Anghelescu din San Francisco, şi John
Rosca din Sacramento, şi cu sacrificiile personale ale cucernicului
părinte Constantin Lapustea din San Jose, în 1993 s-au pus bazele misiunii
Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil.
În scurt
timp, comunitatea a fost vizitată de I.P.S.Sa Vlădica Nathaniel,
constatând credinţa ardentă, şi elanul crescând al
enoriaşilor noii misiuni, dornici a-şi cumpăra o proprietate,
şi a-şi construi un sfânt locaş al lor. Şi astfel cu mari
sacrificii materiale comunitare, printr-o donaţie substanţială
de excepţie din partea unor binefăcători/ctitori din afara
comunităţii, şi prin conducerea competentă a dlui John
Rosca, preşedintele consiliului parohial, comunitatea a reuşit
să-şi cumpere o proprietate, şi în timp record să
zidească o frumoasă biserică românească, ce va rămâne
peste veacuri mărturie vie a credinţei şi sacrificiilor
materiale ale credincioşilor ortodocşi româno-americani din
Sacramento.
În prezent,
Misiunea Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil este
păstorită de cucernicia sa preot Florin Mihalache.
San Jose-California, Misiunea Ortodoxă Sfânta Cruce
Întrucât pentru toată
regiunea din nordul Californiei exista numai o singură biserică
ortodoxă românească, în cadrul complexului Casa Română şi Capela din Oakland, unde se slujea numai o
dată pe lună şi considerând marile distanţe geografice de
unde se deplasau credincioşii la slujbă, la cererea enoriaşilor
din zona San Jose, P.S.Sa Episcopul Nathaniel a dat părinteasca
binecuvântare în 1987 de a se înfiinţa o a doua parohie în regiunea
nordică californiană.
Din 1987 şi până în
prezent, misiunea este deservită de către vrednicul părinte
Gheorghe Grigorescu, asistat în ultimii ani de părintele Constantin
Lapuştea, fondatorul misiunii ortodoxe româneşti din Sacramento. Toate serviciile religioase se ţin cu regularitate
în spaţiul închiriat dela Agnews Center, Capela Catolică din San
Jose, participarea credincioşilor fiind consistentă şi
mulţumitoare. În afara preocupărilor de slujire şi educaţie
religioasă a credincioşilor, prin predici şi cateheze, Misiunea
Sfânta Cruce se preocupă în primul rând de educaţia religioasă a
tineretului, în cadrul cursurilor şcolii duminicale.
Nevada
Las Vegas-Nevada, Misiunea Ortodoxă Adormirii Maicii Domnului
Începând cu anii 1990, mulţi
români din California, şi alte state din împrejurimi, s-au mutat în Las
Vegas, înmulţind astfel numărul membrilor comunităţii
româno-americane din faimosul oraş
care niciodată nu doarme, sau cum îl numesc alţii oraşul păcatului. Şi dacă tot am amintit de
păcat, atunci de ce să nu ne
procupăm mai vârtos de prezenţa harului lui Dumnezeu în viaţa
credinciosului. Înaintea anilor 1990, existau în Las Vegas biserici ortodoxe
greceşti, antiohiene, sârbeşti, OCA - însă nici o biserică
românească.
Considerând cererea unui grup de
credincioşi ortodocşi români din Las Vegas, în 1994 Vlădica
Nathaniel a dat binecuvântarea înfiinţării Misiunii Sfânta Marie Mare, pastorată temporar de
părintele Ioan Preoteasa.
Diavolul, bate-l’ar toaca, a avut
grijă să se vâre unde nu-i este treaba, şi astfel, la scurt timp
de la fondarea misiunii s-au şi iscat mici neînţelegeri în sânul
comunităţii, care au dus la împărţirea comunităţii
în două. Sfânta Episcopie a căutat să intervină prin
departamentul Misiunilor, prin protopopiat, prin prezenţa însăşi
a Vlădicului Nathaniel ca să
stingă ura dintre fraţi, şi să fie iarăşi o
turmă şi un păstor.
Datorită stării de
lucruri din această cetate, în cei 6 ani de existenţă a misiunii
s-au perindat prin Las Vegas mai mulţi preoţi, unii numiţi de
Episcopia de la Vatra, alţii cu de la sineşi putere, sau mai recent,
prezentul preotul fiind numit de către Arhiepiscopia Misionară (ceeace adaugă şi mai mult la
starea de confuzie deja existentă acolo), însă cu toţii
încercând pe cât a fost întru a lor putere să reunească comunitatea
în jurul bisericii.
Oregon
Oregon City-Oregon, Misiunea Ortodoxă Pogorârii Sfântului Duh
Datorită unor
neînţelegeri comunitare care au durat câţiva ani în şir în
cadrul parohiei Sfânta Maria din Portland, şi prin sosirea în Oregon din
Houston Texas a părintelui Vasile Munteanu, un grup de entuziaşti
enoriaşi au cerut Vlădicului Nathaniel binecuvântarea de a
înfiinţa o nouă parohie în oraşul Oregon City. În 1997, Prea
Sfinţia Sa a binecuvântat noile începuturi, născându-se astfel
Misiunea Ortodoxă a Pogorârii Sfântului Duh, încredinţată
şi slujită până în prezent de către fondatorul ei,
cucernicul părinte Vasile Munteanu.
La scurt timp, misiunea şi-a
cumpărat o proprietate, iar lucrările de amenajare a unui sfânt
locaş ortodox, cu sală parohială, oficiu şi clase
duminicale, se află în plin progres.
Comunitatea noii misiuni
organizează, pe lângă activităţile sacerdotale, şi
nenumărate activităţi de natură socială şi
culturală care se bucură de un real succes: mese
comunitare, picnice, evenimente legate de sărbătorile naţionale
româneşti, spectacole cu artişti de vază, etc.
Portland-Oregon, Parohia Ortodoxă Sfânta Maria
Mulţi
imigranţi români, care au sosit în America, mai întâi în New York, apoi la
Los Angeles, în perioada anilor 1975-1990, şi-ai stabilit
reşedinţa definitivă în Statul Oregon, unde au găsit mai
uşor de lucru, şi unde şi-au putut cumpăra
proprietăţi la un cost accesibil bugetului personal al fiecărei
familii în parte. Astfel că, un grup compact de creştini
ortodocşi români, încă din 1985 au pus bazele unei
comunităţi româneşti în Portland, cerând Vlădicului
Nathaniel să le trimită preot, odoare bisericeşti şi ceva
fonduri pentru cumpărarea unei biserici. În 1987 Sfânta Episcopie le-a
împlinit primele două doleanţe, iar cea de a treia avea să se
împlinească numai cu sacrificiile locale a membrilor
comunităţii.
Slujită
de mai mulţi preoţi, în prezent având drept părinte duhovnic pe
cucernicul preot Romulus Barr, vrednic slujitor şi plin de
experienţă pastorală, parohia trece prin greutăţi
financiare considerabile, însă cu sârg şi nădejde orice
greutate, indiferent de natura ei, poate fi depăşită acolo unde
se află înţelegere, dragoste între fraţi şi harul lui
Dumnezeu se sălăşluieşte cu prisosinţă.
Parohia
Sfânta Maria are lăcaşul ei propriu. În afara slujirii sacerdotale,
părintele Barr împlineşte cu şi fără timp vocaţia
de educare religioasă a enoriaşilor prin predici şi cateheze,
şi a tinerei generaţii prin iniţierea cursurilor de
şcoală parohială.
Texas
Colleyville-Texas, Parohia Adormirii Maicii Domnului
Retras în Texas, dela Catedrala
Sf. Gheorghe din Southfield, Michigan, unde păstoriseră pentru
mulţi ani în calitate de Rector, cucernicul părinte prof. dr. George
Preda în 1981 pune bazele unei biserici româneşti pentru slujirea nevoilor
duhovniceşti a comunităţii ortodoxe româno-americane din aria
Dallas şi împrejurimi.
Încurajat de oameni tineri,
majoritatea cu înalte calificări mai ales în domeniul calculatoarelor
şi electronicii, părintele Preda a reuşit în cei cca 15 ani de
pastoraţie în Dallas să cumpere o proprietate în oraşul
Colleyville, o suburbie a Dallas-ului, unde s-a amenajat o frumoasă
capelă ortodoxă, cu sală parohială. Aici se slujesc
fără întrerupere de la fondare şi până în prezent toate
serviciile religioase duminicale, slujbele ocazionale, botezuri, cununii,
înmormântări, parastase, etc., parohia Sfânta Maria fiind o
adevărată oază de trăire duhovnicească a credincioşilor
ortodocşi româno-americani din marea metropolă a Texas-ului.
În prezent, prin eforturile
susţinute ale preotului paroh cucernicul părinte Daniel Nicolescu,
parohia se preocupă de educaţia religioasă a tinerilor şi
adulţilor, în cadrul predicilor şi a şcolii parohiale.
În afară de cele religioase,
membrii comunităţii desfăşoară în jurul bisericii
şi multe activităţi lăudabile de natură culturală
şi socială. Au devenit deja tradiţionale picnicele de vară,
mesele lunare şi petrecerile tradiţionale. Animatorii lor sunt
şi generoşi donatori. Mai multe familii se unesc la un loc şi
donează, pregătesc şi servesc gustoasele preparate culinare la
toate evenimentele amintite.
Prin intermediul buletinului
parohial lunar, ce se evidenţiază printr-o înaltă
ţinută grafică, parohia îşi anunţă din timp
principalele activităţi viitoare, şi raportează asupra
celor împlinite.
Houston-Texas, Misiunea Ortodoxă Sfânta Maria Magdalena
Şi tu
Houstone, cu nimic nu eşti mai prejos în ţinuturile Texas-ului,
căci şi la tine au venit şi s-au stabilit fiii neamului nostru!
În aceeaşi perioadă a
anilor 1975-1990, când se stabiliseră în Dallas o comunitate compactă
de fraţi români ortodocşi, s-au stabilit şi în Houston, la o
distanţă de cca 175 de mile de Dallas, câteva sute de români,
majoritatea având aceeaşi calificare ca şi fraţii din Dallas,
anume specialişti în calculatoare şi electronice.
Cucernicul părinte George
Preda, cu toate că era la vârstă înaintată, călătorea
adesea între Dallas şi Houston, pentru a le săvârşi
fraţilor de acolo, cel puţin ocazional, sfintele slujbe Ortodoxe. Cu
toate că nu putem vorbi de o comunitate formal organizată înainte de
1993, când s-a împlinit această lipsă, totuşi putem afirma
fără echivoc că sămânţa credinţei fusese
aruncată de părintele Preda cu mult înainte, comunitatea românilor
ortodocşi se afla doar în aşteptarea recunoaşterii formale de
către Sfânta Episcopie a statutului de misiune, şi primirea unui
preot slujitor permanent, care să-i călăuzească şi
să le slujească cu toată regularitatea sfintele slujbe.
Preoţii ce au urmat, au
căutat să împlinească cele de lipsă. După 1993,
membrii misiunii Sf. Maria Magdalena au reuşit să-şi cumpere un
sfânt lăcaş, unde se oficiază sfintele slujbe, şi în jurul
căruia se desfăşoară şi celelalte activităţi
parohiale de natură educaţională, culturală şi
socială. În prezent misiunea aşteaptă numirea unui nou preot
paroh, oficiu vacantat recent prin demisia cucernicului părinte Florin
Craioveanu.
Washington
Seattle-Washington, Misiunea Ortodoxă Sfinţii Trei Ierarhi
În perioada anilor 1987-1994,
fraţii noştri ortodocşi
româno-americani din Seattle călătoreau adesea la Portland, spre a
participa la sfintele slujbe ortodoxe dela parohia Sfânta Maria. În
această perioadă de timp, aproape în fiecare an, mai ales în perioada
săptămânii patimilor, şi praznicul Învierii Domnului, prin
aranjamentele făcute de Sfânta Episcopie, prin intermediul Protoieriei
Coastei Pacifice, li s-a trimis credincioşilor acestei tinere
comunităţi preoţi români, care le-au slujit de Paşti,
slujbele sacerdotale în limba moşilor şi strămoşilor,
păstrând astfel tradiţiile de acasă, cu ouă roşii,
pască şi cozonaci.
În anul 1994, Vlădica
Nathaniel recunoaşte de drept existenţa acestei comunităţi
ortodoxe, şi o botează cu harul Sfintei Treimi dându-i numele
(hramul) de Misiunea Ortodoxă
Sfinţii Trei Ierarhi.
În cei peste 5 ani de
existenţă, misiunea
Sfinţii Trei Ierarhi a avut
şi momente de glorie, dar şi de regres. Iniţial, comunitatea a
fost strâns unită, toţi enoriaşii având aceleaşi
idealuri, slujirea lui Hristos în
această metropolă, agonisirea de fonduri, aproape 100 de mii de
dollari americani, şi cumpărarea unei proprietăţi pe care
să se construiască o biserică ortodoxă românească,
şi un centru cultural.
Şi cum se întâmplă
adesea, când se pierde din vedere sensul teandric al bisericii (Hristos fiind Capul, credincioşii
mădulare ale Trupului Tainic al lui Hristos, Biserica, şi preotul la rândul lui, în calitatea de
reprezentant al episcopului în parohie,
fiind mijlocitorul-slujitor al lui Hristos în comunitatea
drept-măritoate încredinţată lui), s-au iscat şi în Seattle
ca şi-n alte părţi similare, neînţelegeri, pe de o parte
credincioşii între ei, iar pe de altă parte între un grup de
credincioşi şi slujitorul bisericii, ducând mai ales în prima
jumătate a anului 1998 la scindarea comunităţii, şi chiar
la unele acţiuni nefericite de natură legală.
Pentru aplanarea sau cel
puţin diminuarea disensiunilor din sânul numitei comunităţi,
Vlădica Nathaniel a luat hotărârea numirii unui nou preot paroh la
Misiunea Sfinţii Trei Ierarhi din Seattle, în persoana cucernicului
părinte Ioan Catana.
Şi, după preceptul scripturistic, ceeace este cu neputinţă la oameni
este cu putinţă la Dumnezeu, nădăjduim şi noi,
şi ne rugăm fierbinte Bunului Dumnezeu ca să le vindece rana,
turnând din harul său cel tămăduitor peste întreaga comunitate
dreptmăritoare din Seattle, astfel ca iarăşi strânşi
laolaltă, toţi fraţii
româno-americani de credinţă ortodoxă din Statul Washington
să lucreze împreună spre
slava Sfânt Numelui Său.