2000 - ANUL EMINESCU
Articol semnat de
Mircea Gherbovet (ĪN CARE MIRCEA GHERBOVET ARATA CA A LUA LA CUNOSTINTA NU
ĪNSEAMNA ACELASI LUCRU CU A ĪNTELEGE)
Daca doi
oameni se contrazic si nici unul nu da dreptate celuilalt, se spune ca nu s-au
īnteles, adica nici unul nu este dispus sa-si asume punctul de vedere al
celuilalt. Īn ceea ce-i priveste pe marii creatori - Eminescu fiind un bun
exemplu, dar nu singurul - exista īntotdeauna multe pareri īn interpretarea operei
lor, ajungāndu-se la teoria lui Ecco, din "Opera Perta", prin care se
"permite" practic, ba chiar se recomanda, abordarea oricarei creatii
prin cāt mai multe puncte de vedere. Nu e rau, spune Ecco, ca o opera sa
suporte mai multe opinii, e chiar necesar; o creatie mare este īntotdeauna
deschisa si ramāne vie atāta timp cāt este īn dicutie, deci controversata, daca
nu ca valoare, cel putin ca maniera de interpretare. Ideea e atragatoare pentru
intelectual, atāt ca este veche de cānd lumea. Problemele īncep sa apara īn
lipsa limitelor; aici exista un singur model, cel ortodox, care arata cāt poti
discuta o creatie, chiar Creatia, pastrāndu-te īn niste limite si ramānānd,
rezistānd chiar, 2000 de ani, īn acelasi spirit. Fata de subtilitatea
discutiilor teologiei bizantine, hermeneutica propusa de Ecco este o cearta de
cuvinte, si totusi Bizantul n-a distrus, ci a īntarit credinta dreapta, pe cānd
hermeneutica moderna īsi face merite din distrugerea si satanizarea operelor,
cu scuza libertatii de interpretare.
Fara
limitele amintite nu mai putem vorbi de īntelegere, ci de jocuri mentale,
pentru care creatia artistica este doar un pretext, fiind īn fond zdrobita sub
ceea ce Eminescu concretiza īn : "nu slavindu-te pe tine/lustruindu-se pe
el".
Acesta
este pericolul ce-l paste pe Eminescu īn ultimul timp, cānd este supus īn
Romānia, la acuze obscene si concertate sub acest pretext - al operei deschise
- ce promoveaza "iesirea din canoanele unei īntelegeri
institutionalizate", care "l-ar omorī" pe Eminescu, "banalizāndu-l".
Reflexul de a prefera sa distrugi decāt sa "banalizezi", de a prefera
facerea raului decāt "plicitseala" este un simpton satanic, care ar
merita o alta discutie.
Īn
cazul unor mari creatori, īnsa, problema este extrem de simpla: admit mai multe
interpretari, dar o singura īntelegere! De ce? Creatia spirituala este
dezvaluire si este solida doar cānd cel care se dezvaluie are ce dezvalui. Mai
toti intelectuali se considera valori īn sine, crezānd ca si īn lipsa creatiei
sunt personalitati complexe care, nu-i asa, odata dezvaluite, ar trezi
admiratia oamenilor. (Greseala pe care o fac sa-si considere meschinele lor
insatisfactii erotice sau profesionale drept suferinte complexe si neīntelese,
unice, dateaza de cānd lumea, nestiind ca nu existenta acestora īi face artisti
ci exprimarea; suferinta si framāntarile potentiale nediferind de la sclav la
īmparat). Unii nici nu se ostenesc sa īncerce sa creeze. Altii īncearca,
creeaza, nu iese nimic bun si dau vina pe ceilalti "care nu īnteleg".
Dintre acestia ultimii, unii creaza "curente de idei", care sa le
sprijine nulitatea sau stāngacia, adaugānd fiecarui obiect creat de ei un
suport critic explicativ, care - de cele mai multe ori - suplineste de fapt
opera. Asa s-au nascut, de exemplu, "post modernistii". Anomalia nu
este a suportului critic, necesar culturii, mare parte din ea fiind nefundata
metafizic, ci a directiei acestui suport, vadit justificator, si nu lamuritor.
Noul artist nu lamureste o valoare subtila a operei ci, exhibāndu-si cersetoreste
plagile, implora recunoasterea neputintei lui ca o valoare, doar pentru faptul
ca-si asuma aceasta neputinta. Se cere, practic, valorificarea sinceritati cu
care postmodernistul spune: "sunt un prost si un nepriceput,
scriu/pictez/cānt/ urāt pentru ca asa am ales sa ma exprim ca
protest/raspuns/alternativa/ la societate/falsa pudoare/rasism/ ale societatii
moderne nerecunoascatoare pentru faptul ca eu sunt un artist prost si
nepriceput care recunosc acest lucru". (Daca nu īntelegeti nimic, nu-i vina
mea).
Dincolo de
aceste aberatii, exista marii creatori, care se aleg usor din māzga
mediocritatii celor din jur. Pentru ca au ce sa dezvaluie, se bucura -
īntotdeauna - de har de la Dumnezeu, care īi ajuta sa se dezvaluie. Nu exista
nici un mare creator care sa nu recunoasca: puterea n-a venit din el, ci din
afara. Ca la unii a venit de sus, la altii de jos, aceasta e o alta discutie.
Cei ce se
bucura de har nu pot fi īntelesi īn mai multe feluri. Ei pot fi doar
interpretati īn mai multe feluri.
Foarte
important: o adevarata, o deplina īntelegere īti schimba viata. Cei care īl
cunosc pe Eminescu si sunt si se comporta la fel ca īnainte de a-l cunoaste, nu
l-au īnteles. A īntelege o mare personalitate nu īnseamna a pricepe "cam
pe unde bate". Nu-l poti īntelege pe Eminescu cu o camaruta a mintii si nu
īl poti exila acolo cu titlul "Eminescu - opere īntelese". Cei mai
multi confunda aceasta luare la cunostiinta cu īntelegerea. Nu este o piatra de
hotar aceasta īntelegere, pot sa nu ti-o asumi, poti sa privesti toata opera
cuiva ca o proiectie cinematografica, care-ti creaza oaresice emotii dar care
ramāne, īn acelasi timp o proiectie pe o pānza īn afara ta. Problema este ca,
īn acest caz, nu faci comentarii pentru simplu motiv ca n-ai īnteles.
Adevarata
īntelegere o constati, pur si simplu, prin traire.
Daca
viata ta s-a schimbat radical dupa ce l-ai citit - integral - pe Eminescu, l-ai
īnteles, daca nu, nu.
Aceasta
este unicul rol al marilor creatori. Dumnezeu nu da har ca sa ne gādile
urechile scu ochii īn mod placut. Adevaratii creatori traiesc viata ca o
jertfa, ca o ardere. Si daca simtim si - foarte important - constatam ca gāndim
si traim altfel, putem spune ca i-am īnteles. Aceasta este rostul lor, ei
transmit; nu se afla-n treaba.
Foarte
importanta este deci cunoasterea lor integrala. Nu exista un Eminescu poet, un
altul prozator, un altul ziarist. Nu exista nici o disonanta īn opera lui si a
oricarui creator, daca acesta este mare, daca este ceea ce se numeste
"geniu". Unii se dezvaluie īn mai multe planuri, ca Eminescu, altii
īn mai putine, ca Nae Ionescu, fara ca aceasta sa le micsoreze meritele. Daca
suntem aceiasi dupa ce i-am citit, nu i-am īnteles.
Cei
pe care nu-i īntelege nimeni, n-au valoare,
Cei
care nu-i īnteleg pe cei care au determinat trasee spirituale noi pentru
generatii īntregi, n-au ei valoare.
Īn
orice caz, gānditi-va bine, cānd spuneti ca l-ati īnteles pe Eminescu,
gānditi-va daca ati īnceput sa traiti altfel, daca v-a rasturnat sistemul de
valori, daca v-a īmpins spre jertfa sau nu. Si daca nu, gānditi-va ca vina nu-i
a lui, ci a dumneavoastra, ca nu l-ati īnteles.