Problema clonarii umane

de Silviu ALUPEI

 

"Un om reprezentind copia altuia nu mai este o fiinta umana. Clonarea se inrudeste cu genocidul, pentru ca se bazeaza, ca si acesta, pe selectia genetica“.

 

Anul 1997 a fost anul de rascruce pentru comunitatea internationala a oamenilor de stiinta. Clonarea umana - posibilitatea oferita de ingineria genetica de a obtine indivizi identici, in serie - a scandalizat intreaga lume, mai ales morala crestina. Revista noastra si-a informat cititorii, in numarul trecut, asupra celor doua experimente de clonare animala efectuate intr-unul din cele mai dezvoltate state ale lumii. Ne-a interesat atunci si ne intereseaza si acum reactia oamenilor de stiinta (geneticieni, medici, biologi, biotehnologi etc.) fata de posibilitatea clonarii fiintei umane. Am aratat, in numarul trecut, ca tehnica genetica ce permite clonarea fiintei umane reprezinta, in realitate, o practica neo-alchimica pe care canoanele Bisericii o anatemizeaza, alaturi de vrajitorie si magie.

 

Am urmarit, ca ziaristi crestini, impactul acesteu „noutati stiintifice“ a clonarii adusa de anul 1997. Nu ne-am asteptat ca sa inregistram pozitii ferme, fundamentate pe principiile moralei crestine, intrucit la ora actuala nu se mai poate vorbi de o medicina crestina.

 

Totusi, o reactie dura, prompta, formulata in termeni lipsiti de echivoc, vine din partea unui membru al Comitetului Consultativ National de Etica din Franta. Profesorul Jean-François Mattei considera ca Natiunile Unite trebuie sa declare, urgent, tehnica genetica a clonarii umane drept crima impotriva umanitatii. Profesorul francez a acordat recent (ianuarie, a.c.) un fulminant interviu agentiei de presa France Press in care a declarat:

„Un om reprezentind copia altuia nu mai este o fiinta umana. Clonarea se inrudeste cu genocidul, pentru ca se bazeaza, ca si acesta, pe selectia genetica“.

 

Prin urmare, aceasta a fost reactia unui om de stiinta din Franta catolica. In Germania protestanta, insa, reactiile fata de clonarea umana s-au inscris pe alte „coordonate etice“. In ultimul numar al revistei Deutschland (decembrie 1997 - care apare prin Ambasada Germaniei si la noi), unul dintre cei mai renumiti experti in probleme de genetica, prof. dr. Ernst Ludwig Winacker, isi face cunoscute conceptiile sale asupra clonarii umane. Din ianuarie 1998, prof. Winacker este presedintele Asociatiei Germane de Cercetare Stiintifica din Germania, este cofondator al Centrului de Genetica de la Universitatea München si membru al Comisiei de ancheta „Sanse si riscuri ale tehnologiei genetice". Mai mult, activitatea stiintifica a profesorului german a capatat si o conotatie religioasa (am putea spune chiar teologica), intrucit in prezent este presedintele „Institutului de Tehnica-Teologie-Stiinte ale Naturii“ din Germania. Cum se imbina in gindirea acestui profesor german protestant stiinte precum Tehnica, Genetica si... Teologia? Eticianul german se arata „suficient de realist pentru a intelege lipsa de perspective ale interzicerii prin lege a anumitor cercetari din acest domeniu delicat care este clonarea fiintelor vii“. Dar conceptia sa despre lume si viata poate fi mai bine surprinsa din urmatoarele cuvinte consemnate in reviste Deutschland:

 

„Miscarea inseamna modificare, refuzul a ceea ce este obisnuit. Din cind in cind este nevoie «sa spargi» structurile, pentru a reanranja lucrurile intr-o noua ordine“.

 

Iata inca o proba de „luciferism stiintific” contemporan: „spargerea“ structurilor genetice (ADN) pentru a le rearanja tu, om limitat, dar trufas, intr-o noua ordine, contrara lucrarii lui Dumnezeu.

 

HOME