ORTODOXIE SI ROMÂNISM ÎN OPERA MITROPOLITULUI ANDREI SAGUNA
1.Esenta crestinismului
Crestinismul este religia
personalitătii. El apare în istorie ca îndeplinirea promisiunii lui
Dumnezeu făcută neamului omenesc. Scopul lui este să
mijlocească individului tot ceea ce-si doreste si trebuie să-si
dorească un om desteptat, prin viata personală, o comunitate reală
cu Dumnezeul spiritual personal, o sălăsluire între noi a Duhului
Sfânt care depărtează nelinistea, curătă si înaltă
sentimentul, întăreste vointa morală si setea de stiintă o
astâmpără din izvoarele sale.
De când există crestinismul
în lume, el s-a dovedit totdeauna ca puterea dătătoare de viată
si mântuire, pentru aceea care si-au deschis sufletul pentru lucrarea lui
înviorătoare. Abia în secolul nostru crestinismul s-a putut întelege ca o
religie a personalitătii. Pentru ca crestinismul să devină religia
întregii omeniri, trebuie să-si arunce toate acele văluri care au
acoperit sau au pus la îndoială caracterul său umanitar.
Adevărul lui vesnic si supraistoric, trebuie să
strălucească asa de clar, încât o mistificare să fie
imposibilă de vreun sistem de cugetare omenească.
Curentele spirituale nu au
lăsat neatinsă conceptia de viată religioasă. Omul începe
să reflecteze numai constient asupra lumii si asupra eu-lui său si
prin aceasta i se intensifică sentimentul importantei sale individuale.
S-a început studiul realitătii si prin acesta s-a aprofundat
spiritul de observare a realitătii naturale si istorice. Pe omul de azi
nu-l mai satisfac teoriile. El caută izvorul adevărat al vietii. Se
dezvoltă o teologie stiintifică, care supune unei cercetări
civice izvoarele si istoria credintei crestine si asigură dreptul acestei
credinte în viata spirituală actuală cu mijloacele culturii moderne -
fapt unic în istoria religiei. Misionarismul printre păgâni, a pus ,i pune
crestinismul în fata unor noi si variate probleme si pretinde în mod imperativ
o colaborare crestinească tuturor confesiunilor, o părăsire a
divergentelor confesionale si o concentrare a tuturor fortelor pentru trezirea
adevăratei credinte crestine.
2.Ce este crestinismul după continutul său ?
Răspunsul este si usor si
greu. E greu fiindcă crestinismul nu poate fi cuprins în cuvinte, în
notiuni prin care să devină totodată perceptibil. El nu poate fi
învătat ca o stiintă. Cuvintele cu care încercăm să descriem
religia crestină presupun că noi am cunoscut-o prin intuitie
internă, precum a trebuit să avem mai întâi experienta morală,
ca să putem întelege teoriile morale. Meritul cel mai valoros al teologiei
moderne este delimitarea de conceptia intelectualistă a veacurilor XVII si
XVIII, a căror influentă se resimte si astăzi.
Credinta crestină nu se poate
confunda cu primirea unei confesiuni sau cu acceptarea unor idei. Unde
există credintă crestină comunitatea are o viată nouă,
viată care poartă în sine garantia veracitătii sale. De aceea
"Esenta crestinismului" nu poate fi socotită ca o problemă
atât de grea încât să dea nastere la confuzie. Crestinismul este foarte
simplu, el înseamnă a fi fiu al lui Dumnezeu. De aceea Iisus spune
ucenicilor: "Când vă rugati asa să ziceti : Tatăl
nostru...". Sfântul Apostol Pavel vede în conceptia fiiască, în
contrastul spiritului deservilitate si de frică, semnul de superioritate a
crestinismului. Sfântul Evanghelist Ioan arată faptul că suntem
crestini prin cuvintele : "noi suntem fii ai lui Dumnezeu". El
afirmă că singurul scop al venirii Mântuitorului în lume a fost
să ne facă fii ai lui Dumnezeu, deci acolo unde inima este plină
de încredere fiiască, unde stăpâneste învederarea absolută în
voia lui Dumnezeu, acolo este crestinism; iar unde acestea sunt absente în
inima omului, acolo nu există crestinism, orice confesiune ar fi aceia.
Prin participarea lui Dumnezeul
viata pământească omenească, intră în om o putere
superioară de viată. Omul pătrunde prin aceasta în cele mai
ascunse taine ale lumii si ale puterii divine care toate le săvârseste,
dar care în plenitudinea ei se poate oglindi numai în viata spirituală
personală. Ca răspuns la cerintele sufletului omenesc "noua
viata" se caracterizează prin următoarele: - aduce aprobarea
idealurilor crestine, - astâmpără dorul după personalitate prin
stăpânirea firii prin spirit, individualitatea se înaltă într-o
măsură covârsitoare;
3. Spiritualitatea teologiei Ortodoxe Teologia Ortodoxă nu este o simplă cugetare despre Dumnezeu.
Dumnezeu nu poate fi exprimat
printr-o simplă cugetare. "orice cugetare este o sinteză a celor
ce cugetă si a celor ce trebuie cugetate". Dumnezeu este deasupra
acelora, El nu poate fi decât contemplat fără grai numai cu sufletul.
Caracteristicile Teologiei Ortodoxe sunt următoarele:
a)
Ortodoxia este speculatie, prin
aceasta afirmăm următoarele: - Nu construieste ideea de Dumnezeu, cum
face filosofia; - Porneste de la un dat precis "Revelatia divină în
Hristos" - Este experienta întâlnirii cu Dumnezeu în persoana lui Iisus,
prin harul Sf. Taine "Eu sunt Calea, Adevărul si Viata"
b) Ortodoxia este de părere că misterul Sfintei Treimi rămâne o realitate uriasă mai ales în expresia supremă a lui Dumnezeu.
c) Ortodoxia nu este o super-bancă de informatii despre Dumnezeu; Adevărata teologie ortodoxă înseamnă "a dobândi pe Dumnezeu", "a avea gândul lui Dumnezeu". Nu este căutarea lui Dumnezeu de către noi, ci căutarea noastră de către Dumnezeu."Gustati si vedeti că bun este Domnul" .
d) Ortodoxia este cuvânt despre Dumnezeu, în Dumnezeu, dar si mister. Sfintii Părinti cinsteau "cuvântul" tăcând. La ei teologia însemna mai mult "tăcere".
e) Ortodoxia este viată. "Întru El era Viata si Viata era lumina oamenilor" (Ioan 1,4).
f) Ortodoxia este "teologia energiilor divine". Exprimă împărtăsirea energiilor divine si reflectarea lor ca într-o oglindă în sufletul uman, purificat de păcate.
g) Ortodoxia este "o nevointă", iar teologul este "un nevoitor".
h) Ortodoxia este o cunoastere "prin făptuire". Domnul se află ascuns în poruncile Sale si cei care-L ascultă îl găsesc în măsura împlinirii lor. Sfintii Părinti ne îndeamnă să filosofăm "cu fapta" căci cunostinta fără fapte este moartă.
i) Ortodoxia este "mărturie de viată si de moarte". Dogmele Biserici s-au impus nu numai cu suferintă, ci si cu sacrificiu vietii.
j) Ortodoxia este o cunoastere "prin evlavie" prin "curătirea de patimi". "Fericiti cei curati cu inima, că aceia vor vedea pe Dumnezeu".
k) Ortodoxia este "vederea" lui Dumnezeu, "uimire si evlavie".
l) Ortodoxia este o cunoastere "prin iubire". Inima are întelesul de "centru unificator" al omului. Adevărata cunoastere este iubirea. "Hristos să se sălăsluiască prin credintă în inimile voastre, înrădăcinati si întemeiati fiind prin iubire" (Efeseni 3,17).
m) Ortodoxia este "unificatoare". Exprimă unificarea fiintei umane în sine li cu Dumnezeu.
n) Ortodoxia este eshatologică. Cuprinde trecutul si prezentul în perspectiva viitorului, este fidelă revelatiei date pentru totdeauna.
o) Ortodoxia este patristică si filocalică, constă în experimentarea prin rugăciune si har, verificată de Sfintii Părinti.
p) Ortodoxia este "doxologie". Adevărul mărturisit de ea este o slujire si o permanentă laudă adresată lui Dumnezeu.
q) Ortodoxia este "eclesiastică". Izvorăste din Biserică, se exprimă prin Biserică si exprimă Biserica.
4. Românismul si Ortodoxia. Românismul nu este o religie, desi vorbim de Biserica Română sau românească.
Istoria organizării Bisericii
Crestine dovedeste că numirea de "Biserică
Românească", nu implică contrazicere, ci e în spiritul
dezvoltării prescrise Bisericii Crestine de întemeietorul ei si de
conducătorii ei. Biserica Românească este acea parte a Bisericii
Crestine care cuprinde în sine poporul român. Formarea de biserici nationale e
un proces admis de spiritul crestinismului, de doctrina Mântuitorului, de
sfintele canoane.
Domnul Iisus Hristos dă
preferintă notiunii în sânul căreia s-a născut, având ca exemplu
atitudinea fată de femeia cananeancă sau în porunca ce o dă
apostolilor Săi, ca abia după ce vor predica 12 ani în Palestina
să predice si în altă parte. Organizarea ierarhică a Bisericii
în antichitate s-a făcut după tări: episcopii unei provincii se
grupau sub conducerea episcopului din capitala provinciei, asa încât provincia
politică determina si provincia bisericească. Sinodul al II - lea
Ecumenic, tinut la Constantinopol în anul 381, consfinteste acest proces de
dezvoltare, când decretează prin canonul 3 al său, că Episcopia
Constantinopolului are să primească în organizarea sa
bisericească acelasi rang pe care îl are căpetenia politică din
acel oras în organizarea politică.
Constantinopolul devenind
capitală de imperiu si a doua Romă, Episcopia Constantinopolului avea
drept să devină Patriarhie în privinta jurisdictiei. La fel a
declarat si Sinodul al IV - lea Ecumenic (Calcedon 452) în canonul 28, că
Roma a primit rangul întâi în Biserică, fiind capitala imperiului, iar
Constantinopolul merită rangul al II - lea, fiindcă este Roma
Nouă si a doua capitală. Canonul 34 Apostolic prescrie organizarea Bisericii
pe natiuni: "Episcopii fiecărui neam se cuvine să stie cine este
cel dintâi dintre ei si să-l socotească de cap si nimic de seamă
să nu facă fără învoirea lui". În conformitate cu
aceste directive canonice s-au format Biserici Nationale în crestinism,
exceptie făcând natiunile apartinând de papa, care pentru a nu-si
periclita jurisdictia n-a admis organizarea dictată de Canoanele
Apostolice.
Între toate Bisericile Crestine
Nationale, Biserica Română are distinctia, că este mai strâns
"consecventă" cu natiunea, decât oricare altă Biserică
Natională. La bulgari, la rusi, la greci, la armeni Biserica Crestină
s-a luptat pentru a lua locul vechii Biserici păgâne, de care s-a servit
poporul până la primirea crestinismului "Toate popoarele crestine de
azi au avut un trecut păgân si o epocă de încrestinare, care a
dărâmat, altare vechi si a stârpit credinte ce fuseseră
odinioară izvor de putere pentru strămosi". (curs de IBOR de
prof. D Ioanovoci, Oradea 1924).
Românii însă s-au născut
crestini. De când există poporul român, de atunci există si Biserica
Română. Românul n-a slujit altă Biserică, decât aceea care îi
dă si azi hrană sufletească. La poporul nostru credinta si
organizatia religioasă nu s-au adoptat impuse din afară, prin fortă
politică, ci au crescut încet si organic deodată cu formarea si
consolidarea lui etnică. Asa s-au împletit cele două elemente în
fiinta românului. La noi credinta crestină s-a prefăcut în "lege
românească" si s-a contopit cu fiinta noastră etnică, iar
organizatia bisericească s-a închegat în legătură armonică
cu organizatia politică a elementului etnic.
Ca să ajungem la o definire a
"românismului" trebuie să ne ridicăm la o realitate alta
decât cea a românilor luati în mod individual. Grupările de oameni au o
realitate mult mai întinsă decât ce pe care o găsim în oamenii luati
individual. Realitatea individuală trebuie să fie întregită în
realitatea continuitătii istorice si explicată apoi de aceasta.
Trebuie să se aibă în vedere descoperirea unor adevăruri, mai
presus de interesele actualitătii, cum ar fi explicarea prezentului din
cursul vietii istorice. Ratiunea lui "de a fi" nu trebuie
căutată în interesele individuale ale românilor, nici chiar în ale
tuturor românilor, ci în realitatea istorică a poporului român.
Realitate croită pe
măsura eternitătii, nu a actualitătii. Mă
îndreptăteste să cred că această "realitate" va
veni, logica pe care a urmat-o până acum "viata istorică a
poporului român". Logica acestei vieti este logica tragediei, de a nu-si
putea fixa o ordine socială durabilă. Sufletul ne este împărtit
între două tendinte antagoniste numite "individualism si
colectivism".
În cursul vietii sale, poporul
român a urmat logica din tragediile antice - singur în calea tuturor - pentru
a-si păstra "sărăcia si nevoile si neamul". -
simbolistica - mesterul Manile - ciobanul mioritic - mama ciobanului -
sculptura lui Brâncusi Eminescu - "Ce-ti doresc eu tie dulce Românie"
Centrele de sacralitate - mioriticul - delta Dintre oamenii
"providentiali", care au înteles "viata istorică a
poporului român" a fost si mitropolitul Andrei baron de Saguna. A
trăit în timp si spatiu, nu pentru a sluji numai vremii sale, ci
idealurilor permanente ale neamului. Adâncind destinul tragic al românismului,
înglobat stăpânirilor străine, se integrează de la început în
sumbra frământare a unui popor dezmostenit.
De la anul 1846 si până la
1873, îl găsim în vâltoarea vietii nationale a românilor. Sortit să
actioneze într-un climat politic cu desăvârsire dusmănos si
machiavelic, antiortodox si antiromânesc, Saguna izbuteste totusi să
înfrângă destinul, să înfrunte uneltirile, să zdrobească
zăgazurile si să ridice Biserica din tărâna, unde zăcea
aruncată de cea mai feroce intolerantă pe care o cunoaste istoria.
Succesele lui mari pentru
Biserică si neam au fost atribuite situatiei lui oficiale. Saguna a fost
"român" din crestet până-n tălpi. Constiinta natională
a românitătii sale i-a împrumutat în toate împrejurările energia
intransigentei nationale, pentru care n-a crutat nici osteneală si nici o
jertfă ca să ridice neamul românesc la situatia ce i se cuvenea.
Constiinta romanitătii sale s-a zămislit în sufletul lui Saguna la
vârsta copilăriei sale, atunci când situatia materială a tatălui
său Naum Saguna, exploatată de prozelitismul iezuitismului catolic,
îl sileste pe acesta să treacă cu întreaga lui familie la religia
catolică.
Constiinta romanitătii sale
ortodoxe, trezită în sufletul lui Saguna de mama sa, si alimentată ca
o reactie naturală de saninismul insurectiei catolice, i s-a cimentat si
mai mult în casa unchiului său Graboschi din Budapesta, locul de întâlnire
al lui Petru Maior, Samuil Micu, Bojinca, Aron, fratii Golesti din Tara
Românească si alti tineri însufletiti de idealul constiintei române.
Atmosfera aceasta umple si sufletul tânărului Saguna de însufletire
natională, aici se îmbracă sufletul cu vesmântul mândriei de român,
al dragostei de limbă si "lege românească" aici se trezeste
în toată plenitudinea sa constiinta sângelui românesc.
Cu această zestre
neprihănită morală natională intră Saguna în lupta
vietii, pe aceasta îsi clădeste viitorul întregii sale munci de titan.
Constiinta sa de român îl face să renunte la toate situatiile înalte pe
care usor le-r fi putut câstiga în cadrul Bisericii Sârbesti si preferă
să vină în Ardeal, în fruntea unei Biserici trudite si chinuite, unde
stia că îl asteaptă o muncă si luptă uriasă.
Ce l-a îndemnat pe Saguna să
vorbească memorabilele cuvinte "Dacă nu mă vreti voi,
vă vreau eu pe voi", decât nemărginita sa iubire de neam,
deoarece îsi dădea seama că acest neam românesc are lipsă de
întelepciunea ti energia lui, că el este chemat să-i ducă la
izbândă. Iar dacă a stiut să se facă avocat la curtea de la
Viena, aceasta denotă tocmai pe omul cu înalte vederi politice ti departe
văzător, care stia să exploateze orice situatie care putea
să-i ofere prilej de a dobândi rezultate efective pentru poporul pe care
îl păstorea.
Cu cârja de episcop în mână
Saguna îsi mărturiseste pe fată programul său românesc: "Tu
Doamne sti că eu către scopul meu doresc să alerg, pe românii
transilvăneni din adâncul lor somn să-i destept si cu voie către
tot ce e adevărat, plăcut si bun să-i atrag". Programului
acestuia i-a rămas credincios până la moarte. Profesiunea aceasta de
credintă natională, Saguna o inaugurează imediat după
venirea sa în Ardeal.
Stăpânirea proiectase
Adunarea Natională din 1848, sfârtecată în două, una la sibiu si
alta la Blaj, dar Saguna, în conceptia sa de român se împotriveste, calcă
peste toate prejudecătile si merge cu întreagă biserica sa la Blaj,
unde declară în fata multimii: "da suntem frati, nu din
fătărnicie, ci frati în Hristos, frati români, care cheamă pe
tot românul să uite neplăcerile trecutului ti să se considere
toti românii frati, sa cum frati sunt si episcopii lor".
Saguna nu stă la
îndoială să prezideze "Adunarea" si să formateze cel
mai radical program national românesc, în care accentuează libertatea si
independenta natională a poporului românesc. Ca român merge cu delegatia
la Viena si Iusbruck si a lui e meritul că stoarce promisiuni de la
împărat pentru români fără deosebire de lege.
În fata împăratului Saguna
declară declară că "tezaurul cel mai scump Saguna
protestează împotriva unirii Ardealului cu Ungaria, mărturisind pe
fată că: "tot ce se pare că românii câstigă prin uniune
în comparatie cu ce pierd, adică limba si nationalitatea, e o nedreptate
strigătoare la ceruri", iar împăratului îi repetă adeseori
că "natiunea română e gata să câstige si să apere cu
arma libertatea si egalitatea cu celelalte nationalităti".
În delegatia de la 1850, Saguna
intervine cu toată autoritatea lui pentru ca să câstige o facultate
filosofico-juridică pe sama natiunii române din Ardeal, cere drepturi pe
seama românilor în legislatie, în justitie, în administratie, asigurarea
proprietătii poporului român, scoli si libertate pentru români. În toate
petitiile lui si în călătoriile lui la Pesta, Olmutz, Viena si
Iusbruck cere dreptate pe seama natiunii române. Drepturile natiunii române
le-a revendicat si acasă cu orice prilej, în conferinte, în Dieta
Transilvaniei, în conferintele nationale si în Senatul Imperial.
Una dintre paginile cele mai
frumoase ale istoriei va rămâne lupta dată de Saguna în Dieta
Ardealului, unde a tinut 17 convorbiri, până ce a izbutit să
înarticuleze în lege egala îndreptătire a natiunii române cu celelalte
natiuni din tară. "Pentru noi, zicea Saguna, aducerea legii acesteia
este un moment sărbătoresc, căci legea aceasta s-a adus < nu
<". În întrunirile si conferintele nationale Saguna a fost acela care
apela totdeauna la "solidaritatea natională", căci cunostea
prejudecătile confesionale care ne diferentiau în două grupuri.
"Nouă românilor ni se cuvine ca în gloria natiunii noastre să
evoluăm cu celelalte natiuni recunoscând cu totii o singură
credintă politică".
În conferinta din 7 ianuarie 1867,
la propunerea lui Saguna se declară natiunea română ca natiune
politică, liberă si independentă. Aici Saguna vorbeste
memorabila anatemă: "afurisit să fie acel român care va încerca
să strice legea frătească dintre fiii natiunii române",
căci "dacă românul îsi va păta caracterul său national
nu mai este vrednic să se numească român".
Că întradevăr Saguna
ajunsese într-o vreme să fie centrul tuturor miscărilor nationale
românesti, ajunsese idolul poporului român, o dovedeste scrisoarea baronului
Vos, guvernatorul Ardealului, care numai de la Saguna astepta linistirea
spiritelor în popor. Fată de sasi a avut întotdeauna a aversiune
fătisă. Pe comisul sasilor îl apostrofează energic când zice:
"Pretind ca să nu se mai facă nici un fel de arătare
nefondată asupra preotimii, inteligentei sau natiunii române, al
cărui fiu si membru sunt si eu". Intransigent a fost si fată de
sârbi, de care a izbutit să se separe definitiv, tot în interesul national
al poporului român.
Tot pentru consolidarea poporului
român pe temeliile lui nationale, n-a crutat ostenelile până ce a
văzut "Asociatiunea" înfiintată. "Aici, zice Saguna,
în sânul Asociatiunii voi fi norocos a auzi sunetele dulci ale limbii mele
materne, care la străini nu s-a învrednicit de atentie, dar cu atât mai
scump sunt inimii mele". Pentru convingerile sale nationale românesti nu
crută pe nimeni, nici pe ai săi. Dovadă cazul preotului ortodox
Predovici din Ocna Sibiului, care singur votase cu candidatul ungur împotriva
candidatului român. Pe acest preot Saguna îl cateriseste fără
milă. Fratii uniti i-au făcut multe zile amare, declarând nu o
dată că spiritul lui Saguna este spiritul urei, al pizmei si al
răutătii.
Saguna nu le-a plătit cu
aceeasi monedă. Superioritatea lui nu i-a îngăduit să se coboare
în noroiul cu care dusmanii căutau să-l împroaste. Măretia lui
Saguna nu o încape într-o conferintă. Putinele momente atinse, dovedesc
îndeajuns că Saguna a fost trup din trupul nostru si sânge din sângele
nostru, a fost mândru de constiinta sas de român, a căutat cu orice pret
să si-o valideze. În fata măretiei sale s-au închinat toate figurile
marcante ale istoriei noastre contemporane. Noi, drumetii mărunti ai
acestor vremi de patimi se cuvine să ne plecăm cu sfială în fata
acestui mare Arhiereu român ti să ne îndreptăm rugăciunile
către tronul providentei divine, ca din sfânta-i slavă să ne
trimită lumina spiritului lui Saguna, care să ne trezească la
viata cea adevărată.
Lumina sufletului lui Saguna
să stea de strajă străbunei noastre legi, patimilor noastre
sfat, ca să putem purcede pe calea dezrobirii din lanturile întunericului.
Doamne ocroteste-i pe români!