Ce se intampla cu sufletul
dupa moarte si cum poate fi el ajutat
De Parintele Mitrofan
Textele care urmeaza sunt estrase din lucrarea Parintelui
Mitrofan (calugar rus din secolul trecut), Viata repausatilor nostri si viata
noastra dupa moarte (talmacita in romaneste de Mitropolitul Iosif Gheorghian).
Parintele Dumitru Staniloae scria despre ea: "Cartea aceasta este socotita
de mare folos credinciosilor si Bisericii intregi, pentru intretinerea
legaturii dintre cei in viata si cei plecati dintre ei [...]. Intr-o epoca in
care gandul la moarte, sub influienta mentalitatii occidentale, este constant
reprimat in favoarea unei atentii acordate exclusiv vietii pamantesti, cartea
de fata reprezinta o indrumare nepretuita pentru sustinerea in inimile
crestinilor ortodocsi a perspectivei pe care ne-a daruit-o Revelatia."
(din prefata volumului 1 al editiei integrale, aparut in 1993 la Editura
"Anastasia").
Fie ca Dumnezeu sa ne pomeneasca intru imparatia Lui, cu
toti cei pe care-i purtam in ganduri si in inimi, vii sau mutati de la noi.
Biserica Ortodoxa invata ca moartea este "despartirea
sufletului de trup"; odata aceasta despartire savarsita, trupul este dat
pamantului si putrezeste. Asadar, ultima menire a omului pe pamant este
moartea, despre care Sfanta Scriptura marturiseste astfel: "Si se va
intoarce tarana in pamant, de unde s-a luat, si duhul se va intoarce la
Dumnezeu, la Cel ce l-a dat pe el" (Eccl.12,7).
Moartea il rapeste pe om cand a ajuns la termenul
predestinat de judecata lui Dumnezeu pentru indeplinirea rostului ce-i este
impus. Acest termen acordat omului contine - prin prevederea dumnezeiasca - tot
ce este folositor omului; deci moartea este de folos omului.
Sfantul Antonie cel Mare, vrand sa patrunda adancurile
scopurilor providentei, adresa intr-o zi lui Dumnezeu urmatoarea rugaciune:
"Doamne, pentru ce unii mor de tineri, pe cand altii ajung la cea mai
adanca batranete?". Si Dumnezeu ii raspunse: "Antonie, vezi numai de
tine! Aceasta este judecata lui Dumnezeu, ce nu ti se cade tie a
cunoaste.".
Dumnezeu a harazit sufletul sa treaca prin trei stari
diferite, care constituie viata sa vesnica: viata in pantecele mamei, viata pe
pamant si viata de dincolo de mormant.
Sufletul, la iesirea sa din trup, trece in imparatia
fiintelor asemenea lui, adica in imparatia spirituala a ingerilor. Dupa faptele
sale bune sau rele, sufletul se uneste cu ingerii cei buni in rai sau cu
ingerii cazuti in iad. Acest adevar ni se descopera noua de catre Iisus Hristos,
in parabola bogatului si a lui Lazar, ne invata ca sufletele, dupa ce s-au
despartit de trup, intra in aceeasi zi in rai sau in iad. "Adevar zic tie
ca astazi vei fi cu Mine in rai." (Lc. 23, 43), a zis Hristos talharului
celui bun.
Astfel fiecare suflet despartit de trupul sau va fi in rai
sau in iad. Cand? Astazi, a zis Mantuitorul. Ce intelegem prin cuvantul astazi
si cum impacam aceasta expresie cu invatatura Bisericii despre vami si despre a
treia, a noua si a patruzecea zi dupa moarte?
Pe pamant sunt zile, nopti, si ani; dincolo de mormant nu
este decat vesnicie, luminoasa sau intunecata. Deci, cuvantul astazi desemneaza
timpul de dupa moarte, adica vesnicia. A treia, a noua si a patruzecea zi nu
sunt decat pe pamant, caci dincolo de mormant imparatia timpului nu exista;
acolo nu sunt alte zile decat cea de astazi. Misterul mortii este poarta prin
care sufletul, despartindu-se de trup, intra in vesnicie.
Noi stim si vedem ce devine trupul; cat despre suflet, noi
nu-l putem vedea, dar stim cu desavarsire ce i se intampla prin marturisirea
Sfintei Biserici - stalpul si confirmarea adevarului - care nu a cazut
niciodata din invatatura sa si nici nu poate cadea, pentru ca este invatata de
Duhul Sfant.
Astfel descriu Sfintii Parinti ce se intampla in momentul
in care sufletul se desparte de trup: "Ingerii - buni si rai - se vor
infatisa inaintea sufletului. Vederea acestora din urma va pricinui sufletului
o nesfarsita tulburare, dar va gasi o mangaiere la vederea si protectia
ingerilor celor buni. Faptele bune ale omului si constiinta curata sunt in acel
moment de un mare ajutor si reprezinta o mare bucurie pentru dansul.
Ascultarea, umilinta, faptele bune si rabdarea sunt sprijin sufletului, care
urca spre Domnul intr-o mare bucurie si insotit de ingerii cei buni; in acest
timp sufletul plin de pasiuni si pacate este condus de demoni in iad unde va
suferi vesnic." (Sfantul Teodor Studitul).
Sfantul Grigorie, ucenicul Sfantului Vasile, o intreba
intr-o vedenie pe Sfanta Teodora asupra imprejurarilor ce au insotit moartea sa
si a ucenicilor sai. "Cum pot sa-ti spun, zise ea, despre suferinta fizica
si simtamantul de apasare a celor ce mor? Starea sufletului in timpul
despartirii sale de trup este asemenea senzatiei celui ce ar cadea gol in
mijlocul flacarilor si s-ar fi facut cenusa. Cand veni ceasul mortii mele,
duhurile cele rele ma inconjurara din toate partile. Unele mugeau ca niste
fiare salbatice, altele latrau ca niste caini, insa altele urlau ca lupii. Ele erau
furioase, ma amenintau, se pregateau a se arunca asupra mea si scrasneau din
dinti, privindu-ma. Eram nimicita de groaza cand, deodata, am vazut doi ingeri
stand la dreapta patului meu si vederea lor imi dadu indrazneala. Abia atunci
demonii se indepartara putin de patul meu. Unul din ingeri intreba cu manie pe
demoni: "Pentru ce ajungeti voi intotdeauna inaintea noastra langa patul
muribunzilor, pentru a inspaimanta si tulbura pe tot sufletul ce se pregateste
a se desparti de trupul sau? Voi n-aveti a va bucura aici: mila lui Dumnezeu a
patruns acest suflet si voi n-aveti nici o parte din el.". Atunci demonii
se tulburara si incepura a arata faptele mele cele rele, savarsite in tineretea
mea, si strigau: "Ale cui sunt deci aceste pacate, n-a facut ea cutare
lucru si cutare lucru?". In sfarsit veni moartea, grozava la vedere. Se
aseamana omului, insa nu are carne si nu alcatuieste decat din oase omenesti.
Ea aduse cu sine mai multe instrumente de tortura: sabii, sageti, lanci,
seceri, furci, securi si altele. Umilitul meu suflet tremura de frica. Sfantii
Ingeri au zis catre moarte: "Fa-ti treaba ta si scapa usor acest suflet de
legaturile trupesti, caci el nu are mare povara de pacata.". Moartea se
apropie de mine, lua o mica secure si-mi taie mai intai picioarele, apoi
bratele; apoi, cu ajutorul altor instrumente, ea slabi toate madularele mele si
le desparti din incheieturi. Perdui astfel bratele si picioarele mele, tot
trupul meu era mort si nu puteam sa ma misc. Pe urma imi taie capul si n-am
putut sa-l mai misc, ca si cum ar fi incetat sa fie al meu. Dupa aceasta, ea
pregati o bautura intr-un vas pe care-l apropie de buzele mele si m-a facut sa
o beau cu de-a sila. Aceasta bautura era atat de amara incat sufletul meu nu
putu sa o suporte, se infiora intr-atat si se arunca afara din trup. Atunci
ingerii l-au primit in bratele lor.
Cand m-am intors, am vazut trupul meu ce zacea
neinsufletit, fara miscare si fara viata, si l-am privit ca unul care ar privi
un vesmant de care s-a dezbracat; si m-am mirat. Ingerii ma tineau si demonii
s-au apropiat de noi, aratand pacatele mele. Ingerii incepura a cauta faptele
mele cele bune si, din mila lui Dumnezeu, le-au gasit. Ingerii adunau faptele
mele cele bune, facute in viata mea cu ajutorul lui Dumnezeu, si se pregateau a
le pune in cumpana in fata faptelor mele cele rele, cand deodata se arata
Sfantul nostru Parintele Vasile, care zise catre Sfintii Ingeri: "Acest
suflet a facut mult bine batranetilor mele, m-am rugat lui Dumnezeu pentru el
si Dumnezeu mi l-a dat.". Zicand aceste cuvinte, a scos de la san o punga
plina cu aur si a dat-o ingerilor, spunand: "Cand veti trece prin vamile
vazduhului si duhurile rele vor incepe a chinui sufletul sau, rascumparati-l cu
aceasta. Eu sunt bogat din mila lui Dumnezeu, am adunat mari visterii prin
munca si sudoarea mea si dau aceasta punga sufletului care m-a slujit.".
Dupa ce a ispravit de vorbit, s-a dus. Duhurile cele rele fura inmarmurite;
incepura a scoate gemete tanguitoare si se indepartara. Apoi iarasi se arata
Sfantul Vasile, purtand niste vase pline cu miruri curate si pretioase.
Deschise vasele, unul dupa altul, si varsa acele miruri asupra mea; pe loc m-am
simtit inundata de miresme duhovnicesti si m-am simtit schimbata si luminata.
Sfantul zis catre ingeri: "Cand veti fi implinit pentru acest suflet tot
ceea ce este trebuincios, il veti duce in locuinta pe care a pregatit-o Domnul
pentru mine.". Apoi sfantul se facu nevazut. Ingerii m-au luat si ne-am
indreptat spre Rasarit.".
Oamenilor luminati de Dumnezeu li se incredinteaza ca, la
cea de pe urma suflare, faptele lor sunt puse in cumpana si:
Daca partea dreapta e mai ridicata decat cea stanga, sufletul
este este primit in rai, in mijlocul ingerilor;
daca cele doua parti ale cumpanei sunt deopotriva, atunci fireste
ca mila lui Dumnezeu capata biruinta;
cand cumpana se apleaca spre partea stanga, dar nu cu mult, mila
dumnezeiasca inlocuieste lipsa (astfel sunt cele trei judecati ale Domnului:
judecata dreapta, judecata omeneasca, si judecata milostiva);
cand faptele cele rele apleaca
cumpana prea mult in partea stanga, atunci judecata cea mai dreapta rosteste
hotararea in functie de pacate.
Acestea
sunt imprejurarile care insotesc moartea omului.
Mantuitorul, vorbind de moartea dreptului si de cea a
pacatosului, a formulat cateva linii generale pentru aceeasi idee, spunand ca
moartea pacatosului este cumplita, pe cand cea a dreptului este frumoasa.
"Nebune, intru aceasta noapte ti se va cere sufletul tau." (Lc.12,
20), a zis El despre cel dintai, in timp ce al doilea va fi dus de ingeri in
sanul lui Avraam. (Lc.16, 22). Asadar, de noi insine si cu ajutorul nemijlocit
al lui Dumnezeu atarna felul mortii noastre, noi putand sa o facem frumoasa sau
cumplita, dupa cum vom fi indeplinit poruncile lui Hristos: "Fiti gata in
tot ceasul de moarte, pocaiti-va si credeti in Evanghelie.". Ca urmare,
ocontinua cainta si o credinta vie in Domnul nostru Iisus Hristos ne va inlesni
o moarte dulce si pasnica.
Nu numai cei saraci ca Lazar se fac vrednici de un sfarsit
fericit, ci si cei bogati, dar smeriti cu duhul. Nu numai cei bogati, ca acel
imbelsugat din Evanghelie, merg in iad si mor cumplit, dar si cei saraci, daca
nu-si poarta crucea lor cu rabdare si marime de suflet.
Sufletul dreptului, dupa ce s-a despartit de trup, este
primit de ingeri, care-l pazesc si-l poarta spre taramuri pline de lumina si
fericire. Si este firesc sa fie asa, caci sufletele dreptilor se afla impreuna
cu ingerii chiar de pe pamant. Iata ce scrie Sfantul Efrem Sirul despre moartea
dreptului: "Dreptii si ascetii se bucura in clipa mortii, avand inaintea
ochilor faptele nevointei lor, privegherile, posturile, rugaciunile, lacrimile;
sufletele lor simt o mare bucurie cand sunt chemate sa iasa din trup si sa
reintre in repausul lor vesnic.".
"Moartea pacatosului este cumplita." (Ps. 33, 21)
- este insasi marturisirea Cuvantului lui Dumnezeu. Si pentru ce? Cugetati bine
la ce vrea sa zica pacatos. Pacatosul este acela ce calca Legea lui Dumnezeu si
dispretuieste poruncile Sale. Dupa cum virtutea, reflectandu-se in constiinta,
produce in aceasta o bucurie cereasca, tot asa si pacatul face a naste in
suflet frica raspunderii. Moartea sufletului pacatos este tragica, pentru ca,
in chiar momentul iesirii sale din trup, este luat de ingerii raului, pe care
i-a servit fiind pe pamant si cu care, impreuna cu ceilalti pacatosi, el va
trebui, din acel moment, sa se uneasca in vesnicie. Iata ce spune Sfantul
Macarie Alexandrinul despre moartea pacatosului: "Cand sufletul
pacatosului paraseste trupul, se produce un mare mister. O haita de demoni si
de puteri intunecate inconjoara sufletul si-l duc in teritoriul lor. Si nu
trebuie sa ne miram de aceasta. Daca omul, fiind inca pe pamant, le-a dat
ascultare si s-a facut sclavul lor, el cade cand paraseste aceasta lume.
Unde se afla sufletul imediat dupa despartirea sa de trup?
Ce semnifica a treia zi, a noua zi si a
patruzecea zi? In ce interval de timp trece sufletul vamile vazduhului si cand
are loc judecata particulara?
Sfantul Macarie Alexandrinul ne comunica descoperirile
ingeresti care i s-au facut despre starea sufletelor mortilor in timpul celor
patruzeci de zile de dupa moarte. Cand s-a indeplinit misterul mortii,
sufletul, despartit de trupul sau, locuieste pe pamant inca doua zile si
viziteaza impreuna cu ingerii locurile pe unde a afacut binele; el umbla
imprejurul casei unde s-a despartit de trupul sau si chiar ramane cateodata
langa sicriul unde zace trupul sau. Apoi, dupa exemplul Mantuitorului, Care a
inviat a treia zi dupa moarte, tot sufletul trebuie sa se urce la cer, pentru a
slavi pe Creatorul universului. De aceea, Biserica se roaga in acea zi pentru
cei morti.
Spatiul nesfarsit ce desparte pamantul si cerurile, spatiu
ce desparte Biserica triumfatoare de Biserica luptatoare, se numeste - in limbaj comun, ca de altfel si in Sfintele
Scripturi si in scrierile Sfintilor Parinti - aer. Astfel, prin cuvantul aer nu
intelegem substanta eterica ce inconjoara pamantul, ci, pur si simplu, spatiul.
Acest spatiu este plin de ingeri cazuti, al caror scop consta in a intoarce pe
om de la mantuirea sa, facand din el instrumentul rautatii.
Sfantul Ioan, care s-a facut vrednic de a vedea marile
taine dumnezeiesti in Apocalipsa, zice ca ingerii cazuti au fost izgoniti din
locasul lor ceresc (Apoc. 12, 7-8). Unde au gasit ei refugiu? Dupa Cartea lui
Iov, noi vedem limpede ca locuinta lor este in vazduhuri (aer), iar Apostolul
Pavel ii numeste "duhurile rautatii raspandite in aer" si pe
capetenia lor "domnul puterii vazduhului". Indata dupa caderea
primilor oameni si izgonirea lor din rai, paza pomului vietii a fost
incredintata unui heruvim; cu toate acestea, un alt inger cazut s-a pus la
randul sau in calea spre rai, pentru a impiedica pe om sa intre in el. Portile
cerului s-au ferecat si domnul intunericului acestui veac nu lasa sa mai intre
in rai nici un suflet despartit de trupul lui; dreptii, afara de Ilie si Enoh,
se scoborau in iad ca si pacatosii.
Primul care a strabatut trecerea neumblata a raiului a fost
Iisus Hristos, biruitorul mortii, sfaramatorul iadului; din acel moment portile
s-au redeschis. Dupa Domnul, talharul cel bun si toti dreptii Vechiului
Testament, pe care El i-a scos din iad, au trecut acea cale fara piedici.
Sfintii fac cu usurinta aceasta calatorie si, chiar daca duhurile rele se
straduiesc a-i opri, virtutiile lor le acopera pacatele. Aceste duhuri vor avea
cu atat mai mult dreptul de a opri sufletul nostru, dupa ce s-a despartit de
trup si se va urca spre Dumnezeu, cu cat noi, deja fiind luminati prin lumina
Mantuitorului si avand libertatea de a alege intre bine si rau, ne facem cu
toate acestea sclavii si executantii pacatoaselor lor vointe.
Pe pamant sufletul poate, cu ajutorul harului dumnezeiesc,
sa ajunga a se recunoaste si, printr-o sincera cainta, sa capete de la Dumnezeu
iertarea pacatelor sale. In schimb, dincolo de mormant, sarcina de a descoperi
sufletului starea sa de pacat o au ingerii cei cazuti. Demonii, ca stapani ai
raului pe pamant, or sa-i infatiseze acum toate faptele sale cele rele,
amintindu-i totodata imprejurarile care au insotit lucrarea raului. Sufletul va
recunoaste atunci greselile sale si prin aceasta recunoastere va preveni
judecata lui Dumnezeu. Astfel, judecata lui Dumnezeu nu este decat o confirmare
a ceea ce sufletul deja a pronuntat asupra lui insusi. Pacatele urmate de
cainta nu se mai socotesc si nu se mai amintesc, nici la vami, nici la
judecata. La randul lor, ingerii cei buni infatiseaza la vami faptele bune ale
sufletului.
Tot spatiul dintre pamant si ceruri este impartit in 20 de
parti sau tribunale, iar sufletul, trecand pe acolo, este acuzat de catre
demoni de pacatele sale. Fiecare vama, dupa cum le numesc Sfintii Parinti in
scrierile lor (duhurile rele se numesc vamesi), corespunde unui anumit grup de
pacate. Duhurile rele acuza sufletul nu numai de pacatele de care el e vinovat,
ci inca si de acelea pe care nu le-a comis, dupa marturisirea Sfantului Ioan
Letsvithnik.
Noi imprumutam din relatarea Sfintei Teodora descrierea
ordinii in care vamile se succed. Pe calea cerului, mergand spre rasarit,
sufletul intalneste intaia vama, unde duhurile rele, dupa ce au oprit sufletul
insotit de ingerii cei buni, ii infatiseaza pacatele sale facute prin cuvant
(vorbe desarte, flecareala, cuvinte obscene, jigniri, luare in ras a lucrurilor
sfinte, cantece patimase, ras s.a.m.d.); a doua vama este aceea a minciunii (orice
minciuna, calcare de juramant, luarea numelui lui Dumnezeu in desert, calcarea
fagaduintelor facute lui Dumnezeu, ascunderea pacatelor inaintea duhovnicului);
a treia vama este a calomniei (calomnierea aproapelui, vorbirea de rau,
umilirea altuia, jignirea, batjocura unita cu uitarea propriilor sale greseli
si pacate); a patra vama este a
lacomiei (betia, obiceiul de a manca intre mese si in ascuns, uitarea
rugaciunii inainte si dupa mese, nepaza postului, imbuibarea, desfatarile, in
sfarsit, toate formele de gastrolatrie);
a cincea vama este a leneviei (lenevire la slujbele divine si la
rugaciunea fiecaruia, neglijenta la lucru, lene); a sasea vama este a furtului (tot soiul de furturi, pe ascuns sau
pe fapta); a saptea vama este aceea a
zgarceniei si a iubirii de arginti; a
opta vama este a camatariei; a noua vama este a inselatoriei (judecati strambe,
masuri false si alte iselatorii); a
zecea vama este a geloziei; a unsprezecea vama e a mandriei (ambitii, mandrie,
prea buna parere de sine, lipsa de respect fata de parinti, cler, superiori, in
general neascultari); a douasprezecea
vama este a maniei; a treisprezecea vama este a razbunarii; a paisprezecea vama este a uciderii; a
cincisprezecea vama este aceea a magiei (vraji, amestec de otravuri, farmece,
chemarea demonilor); a saisprezecea vama este a necuratiei (tot ce tine de
acest pacat: ganduri, pofte si fapte necurate, iubirea trupeasca a persoanelor
nelegate prin casatorie, voluptatea, priviri pofticioase, atingeri necurate,
visuri la lucruri necurate); a saptesprezecea vama este cea a adulterului
(necredinta in casatorie, caderea in pacat a persoanelor harazite lui
Dumnezeu); a optsprezecea vama este aceea a pacatului sodomit (pasiuni contra
firii, incest); a nouasprezecea vama este a ereziei (false cugetari asupra
religiei, lepadarea de credinta ortodoxa, hula, blasfemia); in fine, ce de pe
urma, a douazecea vama este aceea a nemilostivirii (cruzimea). Trecerea vamilor
are loc a treia zi dupa moarte.
Cunoscand starea sufletelor dupa moarte, trecerea vamilor
si infatisarea inaintea lui Dumnezeu, care toate au loc in a treia zi, Biserica
si rudele, aratandu-si dragostea lor pentru cel mort, roaga pe Domnul a-i ierta
pacatele si a-i inlesni trecerea vamilor.
Dupa ce sufletul s-a inchinat Domnului, el e purtat prin
felurite locasuri ale sfintilor pentru a privi frumusetile raiului. Aceasta
vizitare a locuintelor ceresti dureaza sase zile, in care sufletul admira si
slaveste pe Dumnezeu, a toate Creatorul. In aceasta contemplatie el uita cu
totul scarbele ce le-a avut fiind in trup; dar, cu toate acestea, daca el este
impovarat de pacate, se intristeaza reprosandu-si ca si-a irosit viata in
negrija si ca nu L-a slujit pe Dumnezeu dupa poruncile Sale.
Ispravind vizitarea raiului, a noua zi (dupa despartirea sa
de trup), sufletul se urca din nou la Dumnezeu, pentru a I se inchina. Pentru
aceasta Biserica face rugaciuni pentru morti in ziua a noua.
Dupa a doua inchinare, Domnul porunceste ca sa-i fie aratat
acelui suflet iadul. Atunci vede sufletul suferintele pacatosilor, aude
plangerile, gemetele si scrasnirea dintilor. In timpul a 30 de zile sufletul
viziteaza toate cotloanele iadului si tremura de frica sa nu fie condamnat
acolo pe vecie. In sfarsit, intr-a patruzecea zi dupa despartirea sa de trup,
se urca pentru a treia oara sa I se inchine Creatorului. Si atunci, Judecatorul
etern hotaraste locuinta ce i se cuvine sufletului, dupa faptele sale si dupa
viata pamanteasca. Astfel, are loc judecata particulara, in a patruzecea zi
dupa moarte; iata pentru ce Biserica se roaga pentru morti in acea zi.
Deci, ziua a patruzecea dupa moarte este ziua decisiva
pentru soarta sufletului in viata viitoare. Este judecata particulara a lui
Hristos, care hotaraste starea sufletului numai pana in ziua Judecatii de Apoi
- Judecata generala. Aceasta stare a sufletului, corespunzand cu viata sa de pe
pamant, nu este starea sa definitiva, pentru vesnicie, ci este supusa
schimbarii. Iisus Hristos, in a patruzecea zi dupa Invierea Sa, a inaltat
natura umana la gloria suprema, asezand-o pe tronul dumnezeirii Sale, la
dreapta Parintelui. Asadar, dupa dumnezeiescul Sau exemplu, raposatii, intr-a
patruzecea zi dupa moartea lor, intra in starea ce se cuvine valorii lor
morale.
Urmand pilda
Domnului Care, dupa inaltarea Sa a patruzecea zi, a sezut pentru totdeauna la
dreapta lui Dumnezeu, asteptand pana se vor pune vrajmasii Lui asternut
picioarelor Lui (Evr. 10, 12), tot asa si sufletele mortilor, al caror destin a
fost stabilit prin judecata particulara a lui Hristos, raman in acea stare (nu
insa fara posibilitate de schimbare) pana in ziua Judecatii generale.
Sa punem asadar inima si credinta noastra in iubirea
Mantuitorului Care, chiar intru slava Sa, este neincetat preocupat de vesnica
noastra mantuire, de mantuirea ta si de aceea a raposatului care iti este
scump; roaga-L deci pentru el, ca prin harul Sau sa vindece relele sufletului
celui mort, sa indeplineasca ceea ce-i lipseste, sa ierte pacatele, sa-l curete
si sa-l aseze in randul fericitilor. Credinta si rugaciunile tale, unite cu
rugaciunile Bisericii, vor fi de un mare ajutor pentru raposatul tau in ziua
judecatii lui Hristos, asteptand Judecata cea de pe urma.
Prin urmare, vedem ca sufletul, dupa despartirea sa de
trup, locuieste inca doua zile pe pamant si se inalta in a treia zi catre
Dumnezeu, pentru a I se inchina; apoi petrece in rai urmatoarele sase zile,
urmand cele treizeci de zile in iad. In a patruzecea zi afla care va fi starea
sa pana la Judecata cea de pe urma cand, numai atunci, sufletele vor primi
hotararea definitiva.
CUM POT AJUTA CEI DE PE PAMANT
SUFLETELOR DIN LUMEA DE DINCOLO
RUGACIUNEA
Rugaciunea pentru morti este un act de caritate si contine
doua virtuti:
rugaciunea in ea insasi, ca serviciu adus lui Dumnezeu; si
rezultatul rugaciunii, ca bine ce se face raposatului.
Prin urmare, rugaciunea pentru morti este in acelasi timp o
fapta de milostenie si o fapta de credinta. Domnul Iisus Hristos, El Insusi, ne
invata ca noi n-am putea avea nici o virtute fara ajutorul Sau. A chema mila
dumnezeiasca asupra-ne si asupra altora, asupra viilor si asupra mortilor -
este o tendinta ce exprima vointa lui Dumnezeu. Rugaciunea, dupa invatatura
Apostolului si a Bisericii ecumenice,
este o lucrare a Sfantului Duh ce locuieste in noi.
Sfantul Efrem Sirul explica lamurit, printr-o paralela,
posibilitatea si influienta salvatoare a rugaciunilor noastre asupra sufletelor
raposatilor. In testamentul sau, el zice, intre altele, ca intre raposati si
vii, cand acestia se roaga pentru ei, este aceiasi simpatie ce exista in natura
intre fructele pamantului. Astfel, cand timpul infloririi a trecut pentru vie,
vinul in pivnita incepe a fierbe; cand unele legume plantate in pamant incep a
se desfasura, aceleasi legume in case dau ramuri. A purta sarcina unul altuia
inseamna a acea un viu interes pentru soarta aproapelui. Insusi Domnul a luat
partea cea mai vie la soarta pacatosilor, impovarandu-Se cu toate pacatele
noastre si facandu-Se vinovat de toate greselile noastre inaintea Parintelui
Sau ceresc; toate aceste greseli le-a spalat cu sangele Sau si le-a sters prin
moartea Sa. Asadar, daca Insusi Dumnezeu ia parte la soarta noastra, putem noi
sa nu ne interesam de soarta aproapelui
nostru, cerand pentru el mantuirea, putem noi sa nu sacrificam tot ce
este in puterea noastra?
Domnul nostru Iisus Hristos ne invata si ne-a aratat ca nu
sunt morti propriu-zis, ca oamenii vietuiesc dincolo de mormant. Viata crestina
este intemeiata pe iubirea pe care suntem datori a o exprima nu numai prin
cuvinte, ci si prin fapte. Apostolii au probat iubirea lor prin fapte:
rugandu-se pentru membrii Bisericii lui Hristos si purtand greutatea
aproapelui.
Biserica Ortodoxa se roaga pentru tot universul, pentru
toti oamenii - vii sau morti - numai daca ei sunt ortodocsi si daca au parasit
aceasta viata intru credinta si nadejde. Nu e nevoie decat a crede in Dumnezeu
pentru a fi convins de eficacitatea rugaciunilor pentru raposati. De voi uita
pe raposatul, de voi uita raporturile mele cu el, prin ce pot arata ca l-am
iubit cand era cu mine pe pamant? Daca intr-adevar l-am iubit viu fiind, as
putea inceta sa-l mai iubesc cand va fi mort? O astfel de presupunere ar fi
contrara bunului simt. La nevoie se cunosc adevaratele prietenii si putem noi
sa ne inchipuim o trebuinta mai mare decat aceea a sufletului nedesavarsit,
incarcat de pacate?
Astfel se arata inalta indatorire inaintea lui Dumnezeu si
inaintea raposatilor a celui ce se roaga pentru morti. A inmormanta trupul
raposatilor este un act de milostenie practicat de intreaga omenire. Insa
religia crestina pretinde inca sa se ingroape trupul cu toata onoarea ce se
cuvine templului Sfantului Duh. Asadar, inmormantarea trupului este un act de
caritate propriu intregii omeniri, in vreme ce rugaciune pentru raposati este
rodul acelora ce cunosc pe adevaratul Dumnezeu - izvorul iubirii si al vietii.
Nu stim si nu putem sti cine greseste si cine are dreptate inaintea lui
Dumnezeu; numai El singur o stie. Noi nu stim decat un singur lucru: ca toti
oamenii sunt pacatosi. "Ca nu este drept nici unul", invata Cuvantul
lui Dumnezeu (Rom. 3,10). "Nimeni nu e curat de pacate, macar de-ar fi
trait o singura zi pe pamant" (Iov 14, 44). Noi stim bine ca suntem
zamisliti in pacat, ne nastem, vietuim in pacat si nu suntem curatiti pe deplin
de pacat in clipa in care trecem in lumea de dincolo de mormant. Nimic mai
important nu le revine celor vii decat a urma aceasta porunca: "A iubi pe
toti si a ne ruga pentru toti". Acel ce da viata si iarta pacatele a zis:
"Cereti si vi se va da, nu voiesc moartea pacatosului!". El insusi
ne-a invatat a ne ruga astfel: "Si ne iarta noua gresalele noastre!".
Rugaciunea data de Domnul slujeste drept fundament la toate rugaciunile
noastre, prin urmare, si la rugaciunea pentru morti, unde ne rugam pentru
mantuirea raposatului si cerem iertarea pacatelor sale.
Daca rugaciunea este expresia vointei, atunci care trebuie
sa fie oare puterea rugaciunii intregii Biserici si a tuturor membrilor sai in
favoarea unui singur subiect? Noi vedem exemplul eficacitatii rugaciunii in
faptele Apostolilor: in urma rugaciunilor Bisericii, un inger l-a scos pe
Apostolil Petru, in timpul noptii, din inchisoare, in ajunul condamnarii sale,
fara ca nimeni sa fi simtit; fiarele sale au cazut si paznicul ce era langa el
nu a vazut nimic si nu a auzit nimic (Fapte 12).
In final, este normal a intrari faptul ca rugaciunea are o
influienta benefica asupra sufletelor aflate dincolo de mormant. Intotdeauna
Biserica s-a rugat, se roaga si se va ruga pentru morti, pana la A Doua Venire
a lui Hristos. La fiecare dintre cele trei servicii dumnezeiesti de pe
parcursul zilei, la Utrenie, la Liturghie si la Vecernie, Biserica se roaga
deopotriva pentru vii si pentru morti. Scopul Bisericii este de a-l sfinti pe
om, de a-l face vrednic sa participe la fericirea vesnica. Ea se ingrijeste de
mantuirea tuturor membrilor sai deopotriva, vii sau morti. Sfantul Ioan Gura de
Aur zice ca rugaciunile pentru morti sunt un obicei apostolic si o institutie a
Sfantului Duh. Ceea ce este iarasi important este ca aceasta dogma (rugaciunea
pentru morti) a Bisericii Ortodoxe este strans legata cu Liturghia Sfantului
Vasile cel Mare si a Sfantului Ioan Gura de Aur; in timpul fiecareia dintre
ele, Biserica se roaga de trei ori pentru cei raposati. O data se roaga la
proscomidie, a doua oara - dupa citirea Evangheliei, anuntand noutatea prea
fericita a mantuirii tuturor celor ce cred in Iisus Hristos si iertarea
generala a pacatelor prin mijlocirea Mantuitorului. Atunci diaconul sau preotul
intoneaza indoita rugaciune cu ecfonis in a doua ectenie in care Biserica se
roaga pentru cei raposati in acesti termeni: "Pentru Patriarhii ortodocsi,
pentru evlaviosii imparati si evlavioasele imparatese, Domnului sa ne
rugam", pentru a marturisi unitatea si comuniunea intregii Biserici.
Aceasta ectenie se face in rugaciunea cu ecfonis in timpul Liturghiei, in timp
ce la alte servicii divine nu se pomenesc la ectenii decat ctitorii templului
pe care Biserica ii numeste cu adevarat fericiti si in adevar demni de o
vesnica pomenire, pe toti cei raposati -
atat pe cei ingropati in aceste locuri precum si pe toti raposatii
ortodocsi in general. Dupa indoita rugaciune cu ecfonis, vine rugaciunea cu
ecfonis special pentru raposati. In sfarsit, a treia oara, dupa binecuvantarea
Sfintelor Taine, Biserica se roaga inca o data pentru cei raposati. La
serviciile de seara si de dimineata (la Vecernie si la Utrenie), Biserica se
roaga deopotriva pentru raposati, aceasta rugaciune exprimand unirea, legatura,
raportul si comuniunea cu ei.
Rugaciunea comuna se face la biserica, rugaciunea
particulara se face la domiciliu; de aceea, rugaciunile pentru morti pot fi
rugaciuni comune sau rugaciuni particulare, si trebuie sa ne rugam pentru
raposati totdeauna si pretutindenea. Repausatii pacatosi care erau in iad si
care, prin rugaciunile Bisericii si ale rudelor care erau in viata, au capatat
iertarea pacatelor lor, s-au aratat celor vii pentru a marturisi despre
schimbarea starii lor dincolo de mormant si pentru a lua parte la primirea lor
in numarul prea fericitilor.
In Biserica crestina, fiecare zi este consacrata memoriei
unuia sau mai multor sfinti. In afara de aceasta, fiecare zi a saptamanii este
hotarata unei praznuiri speciale, astfel incat sambata este consacrata memoriei
tuturor sfintilor si a raposatilor. Rugandu-se in fiecare zi, pentru raposati,
la toate serviciile divine, Biserica cere ca membrii sai sa se roage pe cat
posibil mai des si cu mai multa putere pentru rudele lor adormite; insa aceste
rugaciuni trebuie a fi cu deosebire savarsite sambata, care este o zi speciala,
o zi dedicata tuturor sfintilor si raposatilor. Sambata - Sabat - este un
cuvant din ebraica, care se talcuieste prin repaus. Biserica Ortodoxa consacra
aceasta zi memoriei tuturor celor ce au parasit acest pamant pentru lumea de
dincolo de mormant, memoriei raposatilor perfecti (sfinti) si raposatilor
imperfecti, a caror soarta nu este desavarsit hotarata. Biserica cere pentru ei
repausul vesnic, dupa aceasta viata de suferinta pe pamant.
In aceste zile toata Biserica, adica toti credinciosii, au
un interes cu totul special asupra sortii raposatilor.
Aceste zile se numesc sambetele parintilor si se impart in:
sambetele ecumenice generale; zile de pomenire particulare sau locale.
Sunt cinci sambete ecumenice: sambata inaintea Sexagesimei; sambata Sfintei Treimi; cele trei sambete din a doua, a treia si a patra saptamana
Postului Mare, ce sunt instituite de Apostoli.
Slujba divina particulara este aceea ce se indeplineste de
catre o singura persoana sau de catre o adunare la domiciliul sau, sau la
biserica. Acest serviciu privat cuprinde rugaciunile diminetii si cele de
seara, care contin rugaciuni pentru morti, rugaciunile inainte si dupa pranz,
rugaciunea cu care incepe si se termina orice fapta buna. Rugaciunile
particulare, savarsite cu ajutorul preotului, sunt: slujba mortilor (panachida),
rugaciunile de multumire (Te Deum) si sfintirea apei (agheasma).
Dupa rugaciune, al doilea mijloc de a interveni pentru
raposati este milostenia pe care noi o facem in amintirea si in numele lor. A
face milostenie este a ajuta cu bunuri pamantesti pe cei ce au nevoie de ele,
pe saraci, adica pe fratii nostri. Milostenia este de mare ajutor pentru odihna
raposatilor pacatosi. Tot ajutorul dat saracilor Iisus Hristos il ia asupra
Lui: "Pentru Mine ati facut", zicea El; prin urmare, El nu va vrea sa
ramana dator catre aceia de la care a primit binefaceri. Un pahar de apa rece,
cei doi bani ai vaduvei - toate vor fi recompensate la timpul lor. Binefacerile
facute de cei vii in amintirea raposatilor au aceiasi semnificatie ca si cand
aceste fapte ar fi fost facute de raposatii insisi.
Invatatura Sfantului Ioan Gura de Aur arata toata
importanta milosteniei: "Nimic nu e mai puternic pentru a sterge pacatele
decat milostenia; castitatea si postul nu fac bine decat celui ce le practica
si aceste doua virtuti nu ajuta decat la propria sa mantuire. In timp ce
milostenia se raspandeste asupra tuturor si imbratiseaza pe toti membrii
trupului lui Hristos.". Astfel, in explicatia sa la Evanghelia Sfantului
Toma, Ioan Gura de Aur zicea: "Voiesti sa cinstesti pe raposatul tau?
Cinsteste-l prin milostenie si prin fapte de milostenie, caci numai milostenia
scapa sufletele din chinurile vesnice.". Vorbind de plansul nestapanit si
de inmormantarile pompoase ca de lucruri total nefolositoare raposatilor (ca si
viilor, de altfel), el zice: "Milostenia, facuta in numele raposatului,
este un mare ajutor pentru mantuirea sa. Ingropaciunile bogate arata nu iubirea
pentru cel mort, ci vanitatea. De voiesti sa-l plangem cu adevarat pe raposat,
iti voi arata un alt fel de soi de inmormantare si te voi invata sa-l imbraci
cu haine ce se vor scula impreuna cu el in ziua Judecatii si-l vor slavi;
aceste haine sunt milosteniile ce vor invia odata cu el. Milostenia este o
pecete cu care el e pecetluit si cu care va face sa straluceasca hainele sale,
cand va auzi cuvintele: "Flamand am fost si Mi-ati dat sa mananc.".
Acestea sunt lucrurile care il vor face slavit, care il vor face luminos, care
indeparteaza primejdia. Sa ingropam mortii intr-un chip folositor lor si noua,
intru slava lui Dumnezeu; sa facem milostenie intru numele lor; sa le dam bune
merinde pentru drum.".
Numarul mantuitilor si al osanditilor este format din
bogati si saraci, invatati si nestiutori de carte, domni si slujitori. Credinta
mantuieste si necredinta pierde pentru totdeauna. Cel ce crede obtine iertarea
pacatelor sale pe pamant si dincolo de mormant prin mijlocirea Bisericii si a
rudelor; celui ce nu crede nu i se va ierta, dupa cuvintele lui Iisus Hristos,
nici in lumea aceasta si nici in cealalta. Noi trebuie sa intelegem prin
aceasta nu credinta pe care o au chiar chiar si demonii, ci credinta care se
manifesta prin faptele de indurare catre Dumnezeu si catre oameni.
Astfel, cuvintele: "Dumnezeu va da fiecaruia dupa faptele sale.", "Ceea ce omul va fi semanat, va secera.", si alte cuvinte de acest fel, se refera la A Doua Venire a lui Hristos, cand va veni sa judece viii si mortii, caci atunci nici un ajutor nu va mai fi posibil si nici o rugaciune nu va mai fi primita, Cand grozava zi a Judecatii cea de pe urma va sosi, timpul ce era dat omului pentru a lucra la mantuirea sa si la cea a aproapelui va fi consumat. Sfantul Ioan Damaschinul, legand expresiile de acest fel cu sfarsitul lumii, zice ca: "Aceste cuvinte se vor indeplini in adevar pentru sufletele nepasatoare de mantuirea lor. Unde se vor gasi atunci saracii? Unde se va cauta un preot? Nu mai e loc nici pentru rugaciune, nici pentru milostivire. Asadar, pana cand va sosi acea ora, sa ne ajutam unii pe altii si sa aducem jertfa de milostenie Domnului Celui indurat si milostiv.".