Scrisoare Pastorală 2001
Î.P.S. Arhiepiscop Nathaniel
La Nasterea Domnului Nostru Iisus
Hristos 2001 ''Dumnezeu este Domnul si s-a arătat nouă. Bine este cuvântat Cel
ce vine întru numele Domnului. Mărturisiti-vă Domnului si chemati numele cel
sfânt al Lui.'' Hristos se naste! Măriti-L!
Iubitului nostru cler, cinului
monahal si dreptcredinciosilor crestini ai Episcopiei noastre de Dumnezeu
păzite, Har, Milă si Pace de la Hristos Domnul Cel Întrupat, iar de la noi
părintească dragoste si arhieresti binecuvântări! Vechiul Testament abundă de
descoperiri ale lui Dumnezeu, ale planurilor si voii Sale către omenire. Dar
abia odată cu Întruparea Unicului Său Fiu, Iisus Hristos, în Betleemul Iudeii,
se împlineste revelatia lui Dumnezeu către omenire. ''Pe Dumnezeu nimeni nu L-a
văzut vreodată; Fiul cel Unul-Născut, Care este în sânul Tatălui, Acela L-a
făcut cunoscut.'' (Ioan 1:18). Pe când Sfântul Ioan Botezătorul predica în
Betabara dincolo de Iordan (Ioan 1:28), preotii si levitii trimisi de către
farisei la dânsul, l-au întrebat cine este si de ce botează, pentru că si ei îl
căutau pe Mesia, pe Mântuitorul poporului evreu; iar Ioan, prin faptele sale,
i-au făcut să se întrebe dacă nu cumva el este Mântuitorul. ''Nu sunt eu
Hristosul'', a mărturisit Ioan, adăugând, ''Peste Care veti vedea Duhul
coborându-se si rămânâd peste El, Acela este Cel ce botează cu Duh Sfânt. Si eu
am văzut si am mărturisit că Acesta este Fiul lui Dumnezeu.'' (Ioan 1:, 33-34).
Prin aceste putine cuvinte, Sfântul Ioan Botezătorul, ultimul dintre profetii
Vechiului Testament si cel dintâi al Noului Testament, a îndemnat pe liderii
religiosi la actiune. Si ei îl căutau pe Mântuitorul. Si ei îl asteptau pe Cel
Unul Ales, Unsul lui Dumnezeu care în greceste s-a numit ''Hristos''. Noi
suntem miruiti, unsi la botez cu Sfântul Mir si devenim ''crestini''. Dar
fariseii, indivizi care credeau în viata vesnică si erau scrupulosi în tinerea
Legii lui Moise, doreau o dovadă că Dumnezeu s-a descoperit pe Sine prin Acest
Mesia, Iisus Învătătorul, Vindecătorul, Făcătorul de minuni. ''Acesta este
Hristosul,'' au afirmat unii, dar altii ziceau ''Va să vină Hristos din
Galileea?'' (Ioan 7:41). Tensiunea dintre ceea ce liderii religiosi au înteles
despre Mântuitorul si mărturia de sine actuală al lui Iisus, a culminat în
respingerea violentă a lui Hristos atunci când El a afirmat: ''Adevărat,
adevărat zic vouă: Eu sunt mai înainte de a fi fost Avraam. Deci au luat pietre
ca să arunce asupra Lui.'' (Ioan 8:58-59). În Muntele Horeb, Moise a rugat pe
Dumnezeu să-si descopere numele pentru ca el, Moise, să poată identifica în
fata poporului evreu din Egipt, pe Cel care l-a trimis. (Iesire 3:1) Răspunsul
lui Dumnezeu a fost. ''Eu sunt Cel ce sunt''. Aceste cuvinte, ''Eu sunt''
folosite acum de către Iisus din Nazaret, născut în Betleemul Iudeii, despre
Sine, îl identifică ca Dumnezeu. Aceste cuvinte se află înscrise pe oate
icoanele Mântuitorului, inscriptionate în aureola Sa. În limba greacă, '''O
WN'', înseamnă ''Cel ce există'' sau ''Cel ce este'', fiind o traducere a
vechiului nume evreiesc pentru Dumnezeu ''Iahve''. O altă interpretare este,
''Eu sunttenta'', ''Eu exist'', sau ''Eu sunt''. În imnografia Bisericii,
aceste cântări de laudă aduse lui Dumnezeu exprimă credinta noastră. Aceste
imne repetă cuvinte din Sfânta Scriptură, împletind diferite fraze împreună în
forme pe care le-am putea numi ''mici simboluri de credintă''. Ascultati
cuvintele de mărire de la slujba Privegherii din Ajunul Crăciunului: ''Slavă
întru cei de sus lui Dumnezeu si pe pământ pace! Asteptarea popoarelor s-a
sfârsit căci El a venit si ne-a izbăvit pe noi din robia vrăjmasului.'';
''Astăzi cerul si pământul s-au unit, pentru că Hristos s-a născut. Astăzi
Dumnezeu s-a pogorât pe pământ si omul s-a înăltat la cer. Astăzi Dumnezeu, ce
nu poate fi văzut după fiintă, se descoperă trup având pentru mântuirea
noastră...'' sau ''Omul a fost creat după chipul si asemănarea lui Dumnezeu,
dar când Iisus l-a văzut căzând prin neascultare, a aplecat cerurile si s-a
pogorât pe pământ, făcându-si sălas în pântecel Fecioarei, fără a se lepăda de
dumnezeirea Sa.'' Făgăduinta lui Dumnezeu de mântuire a neamului omenesc este
afirmată si începe a se realiza prin nasterea lui Iisus care este descoperirea
lui Dumnezeu către noi si prin ascultarea Sa mântuitoare până la moartea pe
cruce. ''Iar cănd a venit plinirea vremii, Dumnezeu a trimis pe Fiul Său,
născut din femeie, născut sub Lege, ca pe cei de sub Lege să-i răscumpere, ca
să dobândim înfierea. Si pentru că sunteti fii, a trimis Dumnezeu pe Duhul
Fiului Său în inimile noastre...'' (Galateni 4:4-6). Sfântul Vasile cel Mare
spune: ''Cuvântul lui Dumnezeu a luat trup muritor pentru a nimici în el
moartea, pentru ca omul creat după chipul Său, să fie înviat spiritual din
moarte.'' (Partea I: Cuvântul). Dumnezeu Tatăl nu a îngăduit moartea Unicului
Său Fiu pentru mântuirea noastră ca o pedeapsă pentru El, ci Însusi Fiul ''prin
vrerea Sa S-a suit pe cruce pentru a ne elibera din robia dusmanului''. A fost
o liberă alegere de a muri pe cruce, o alegere motivată de dragoste, pe care
din punct de vedere strict omenesc, cu greu o putem întelege în toată
profunzimea ei si a jertfei totale pentru altii. ''Căci Dumnezeu asa de mult a
iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El
să nu piară, ci să aibă viată vesnică.'' (Ioan 3:16). Dumnezeu Creatorul îsi
descoperă marea Sa iubire fată de oameni prin aceea că desi El nu poate fi
văzut se lasă a fi ''văzut în trup'' prin Nasterea Sa. ''Si Viata s-a arătat si
am văzut-o si mărturisim si vă vestim Viata de veci, care era la Tatăl si s-a
arătat nouă Ce am văzut si am auzit, vă vestim si vouă, ca si voi să aveti
împărtăsire cu noi. Iar împărta;sirea noastră este cu Tatăl si cu Fiul Său,
Iisus Hristos.'' (I Ioan 1:2-3). Cum este considerat acest act al Nasterii Sale
în timp si trup a fi dragoste? Dumnezeu este duh ''de-a pururea fiind si fiind
pururea Acelasi'' citim în celebrarea Eharistiei; în timp ce omul este
circumscris trupului, cărnii si sufletului, si este mereu schimbător. Actiunea
lui Dumnezeu de a lua trup asemenea nouă este actul ultim al desertării de
sine, care poate fi explicat doar prin prisma dragostei nesfârsite pentru omul
pe care L-a creat după chipul si asemănarea Sa. El s-a făcut ca noi, spune
Sfântul Atanasie cel Mare, pentru ca noi să putem deveni mai mult decât ceea ce
suntem. Pentru a fi ca El. (Dumnezeu S-a făcut om pentru ca omul să se poată
face dumnezeu). Prin aceasta dragostea Sa se manifestă ca o invitatie de fi
părtasi dumnezeirii Sale. ''Dumnezeiasca Lui putere ne-a dăruit toate cele ce
sunt spre viată si spre bună cucernicie, făcându-ne să cunoastem pe Cel ce ne-a
chemat prin slava Sa si prin puterea Sa, prin care El ne-a hărăzit mari si
pretioase făgăduinte, ca prin ele să vă faceti părtasi dumnezeiestii firi...''
(II Petru 1:3-4). Nu din necesitate Dumnezeu ne împărtăseste firea Sa
dumnezeiască, ci din dragostea Sa nesfârsită fată de creatura Sa; este o ofertă
liberă, un dar, o invitatie ''din inimă''. Afirmatia Sfântului Vasile cel Mare
se bazează pe mai multe versete din Vechiul Testament printre care acestea din
cartea Levitic: ''Fiti sfinti, că Eu Domnul Dumnezeul vostru sunt sfânt''
(Levitic 19:2) si din Psalmi: ''Eu am zis: Dumnezei sunteti si toti fii ai
celui Preaînalt.'' (Psalmul 81:6). Faptul că suntem chemati la perfectiune, la
înăltimi spirituale ce pot fi atinse numai prin unire cu Mântuitorul, Hristos
Pruncul a Cărui nastere o sărbătorim astăzi, este evidentiat de cuvintele
profetilor, ale Psalmistului si de cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos,
care este Cuvântul lui Dumnezeu.
Iubiti credinciosi,
Cu toate că ne aflăm temporar
într-o stare de soc si plângere după tragicele întâmplări care au îndoliat tara
noastră, lumina stelei care s-a arătat peste Betleem va face să dispară întunericul
din sufletele noastre si ne va ilumina cu eterna si neînfrânta
promisiune:''Dumnezeu este cu noi'', cu toti fii săi, ai luminii si ai zilei.
Să ne bucurăm de Nasterea Soarelui Dreptătii, Iisus Hristos, Domnul, Dumnezeul
si Mântuitorul nostru, Care este chipul Tatălui si Care după slăvita Sa
Îna;ltare la ceruri, în sânul Tatălui, ne-a trimis pe Sfântul Duh să ilumineze
toată făptura. Să deschidem inimile si sufletele noastre împreună cu gurile
noastre în laude si multumiri aduse lui Dumnezeu, ''pentru dragostea Sa cea
de-a pururea.''
Hristos se naste! Măriti-L!
+ NATHANIEL Din milostivirea lui
Dumnezeu, Arhiepiscop al Detroitului si al Episcopiei Ortodoxe Române din
America