VIAŢA SFINTILOR EVANGHELIŞTI
Matei
Mai demult s-a crezut ca autorul
Evangheliei lui Matei ar fi una si aceiasi persoana cu apostolul Matei, parere
intre timp abandonata. Matei-Evanghelistul a fost probabil un evreu de limba greaca
din Siria. A redactat evanghelia intre anii 75-85. Aceasta evanghelie este de
fapt numai o versiune adaugita a Evangheliei lui Marcu, din care a preluat cca
9/10.
In Noul Testament (Filimon, 24)
mentionat sub numele de Ioan-Marcu. Dupa Faptele Apostolilor (12,12) Marcu ar
fi fost fiul lui Maria, in casa careia din Ierusalim (Coenaculum) s-a
constituit primul nucleu iudeo-crestin. In cladirea Coenaculum a avut loc Cina
cea de taina a lui Isus cu cei 12 apostoli si tot aici s-ar fi refugiat si ascuns
11 apostoli (fara Iuda-Iskariot) dupa prinderea lui Isus. In Coenaculum Isus a
aparut apostolilor si dupa Inviere. Cei 12 apostoli (Matias in locul lui
Iuda-Iskariot) s-ar fi gasit in aceasta casa la data Pogorârii Sf.Spirit
(Rusalii). Se presupune ca tânarul Marcu l-ar fi întâlnit si ascultat de mai
multe ori pe Isus. Unii cred ca nu este exclus ca Marcu sa fie acel aderent
(nedenumit) din Noul Testament caruia i s-ar fi smuls tunica in timpul
violentei arestari a lui Isus. Prin unchiul sau Barnabas, l-ar fi cunoscut pe
Pavel si ar fi intrat in anturajul acestuia, însotindu-l in câteva calatorii
misionare. Neputând face fata tempoului de mars a lui Pavel prin Asia Mica,
s-ar fi reîntors la Ierusalim, intrând in anturajul lui Petru. Marcu ar fi fost
unul din colaboratorii cei mai apropiati ai lui Petru la Roma. De aici,
presupunerea ca el ar fi fost atât translatorul lui Petru, cât si autorul
Evangheliei lui Marcu, evanghelie aparuta in jurul anului 70 d.C. Potrivit unei
legende, Marcu ar fi intemeiat o comunitate iudeo-crestina la Alexandria in
Egipt, unde ar fi murit martirizat. Presupusele sale ramasite pamântesti ar fi
fost duse de catre o grupa de negustori crestini in anul 829 la Venetia, oras
care l-a ales drept patron spiritual si unde leul, simbolul lui Marcu, este
omniprezent. Ar fi înmormântat in basilica San Marco din Venetia. Evanghelia
lui Marcu este nu numai prima evanghelie (redactata cam la 35-40 ani dupa
rastignirea lui Isus), ci si cea mai scurta.
Crestin grec neevreu nascut in orasul
Antiochia (Turcia), de meserie medic, decedat probabil in Grecia. Autorul celei
de a treia evanghelii, cât si a continuarii acesteia (Faptele Apostolilor).
Este amintit de doua ori in Noul Testament, odata drept colaborator a lui Pavel
(Filimon, 24) si a doua oara ca medic neevreu (Coloseni 4,14). In Faptele
Apostolilor Luca sustine ideile lui Pavel, nu ale celor 12 apostoli. L-a
insotit pe Pavel in multe calatorii, chiar si la Roma. Dupa moartea lui Pavel,
s-ar fi stabilit in Grecia, unde ar fi murit la vârsta înaintata (peste 80
ani). Evanghelia lui Luca a fost redactata in jurul anului 80 d.C. Luca nu l-a
cunoscut personal pe Isus. In sec.4 relicvele sale au fost depuse in Biserica
Apostolilor din Constantinopol, de unde au fost transferate mai târziu in
Italia, la Padova, in basilica Santa Giustina. Dupa alti autori ramasitele sale
pamântesti s-ar gasi la Efes (Turcia). Luca a copiat cca 1/2 din Evanghelia lui
Marcu.
Ioan
Dupa unii autori aceiasi persoana
cu apostolul Ioan, dupa altii o persoana diferita. Ar fi autorul celei de a
patra evanghelii si a celor 3 scrisori neotestamentare ale lui Ioan, nu insa a
Apocalipsei lui Ioan. Nu se cunosc alte amanunte biografice.