Preot Prof. Dr. ION
BRIA A TRECUT LA CELE VESNICE
(TEOLOGIA ROMÂNEASCĂ ÎN DOLIU)
Dintr’un comunicat de presă al Consiliului
Ecumenic al Bisericilor din Geneva, Elveţia, aflăm trista veste
că Părintele Profesor Dr. Ion Bria şi-a dat obştescul
sfârşit, Marţi 2 Iulie, 2002, trecând la cele eterne, pe
neaşteptate, în urma unui atac de cord. Vestea cutremurătoare şi
de necrezut, ne-a surprins pe toţi, întrucât Părintele Ion Bria, fiu
devotat al Prahovei (născut în comuna Telega, la 19 Iunie, 1929, al doilea
într’o familie cu 10 copii), fusese dăruit de sus cu sănătate
robustă şi putere de muncă ieşite din comun, reliefate
zilnic în zâmbetul lui unic, luminos şi optimist. Eram împreună cu
Părintele Theodor Damian, când l-am întâlnit, plin de vigoare ca
totdeauna, acum doi ani (2-4 Octombrie, 2000), la Simpozionul Teologic
Internaţional “Dumitru Stăniloae”, organizat de Patriarhia
Română în Palatul ei din Bucureşti. Nu ştiam că va fi
şi pentru ultima oară. De acum înainte ne vom întâlni cu el doar în
duh de rugăciune şi în cărţile sale de unde ne va zâmbi de
pe fiecare pagină citită,
privindu-ne senin şi împăcat cu sine din eternitate.
Plecarea prea timpurie dintre noi, a Părintelui
Ion Bria, lasă un mare gol în Teologia românească. Ne-a fost colaborator distins şi
devotat, la revista “Comuniunea Românească” şi Părintelui
Theodor Damian, la revista “Lumina Lină – The Gracious Light”. Ne-a fost
de mai multe ori oaspete drag la Departamentul de Publicaţii al
Arhiepiscopiei Misionare din Detroit, Michigan şi ne-a onorat cu mesajele
sale culturale româneşti şi ecumeniste, adresate
comunităţii noastre româno-americane, prin programele româneşti
locale din cadrul rediodifuziunii şi televiziunii americane.
Moştenirea culturală şi spirituală, creată de el, îi
supravieţuieşte impresionantă. Activitatea sa pe multiple
planuri creatoare, de afirmare teologică ortodoxă şi
ecumenistă, a fost înjugată zi şi noapte cu slujirea sa preoţească
misionară (a fost hirotonit preot în anul 1969), universitară,
didactică şi misiologică.
Îl vor regreta foştii lui elevi dela Seminarul
Teologic “Chesarie Episcopul” din Buzău (1957-1962), unde şi-a
început strălucitoarea sa carieră didactică şi foştii
lui studenţii dela Institututul Teologic Universitar din Bucureşti
(1962-1972; 1977-1995), sau dela Facultatea de Teologie “Andrei Şaguna”
(1995-1999), din Sibiu. Şi desigur o amintire luminoasă îi vor
păstra şi doctoranzii în Teologie dela Sibiu cărora le-a fost
îndrumător în ultimii săi ani de viaţă (1999-2002).
De asemenea îl vor regreta studenţii dela
diferitele universităţi şi centre ecumenice europene, care i-au
audiat cursurile sale periodice, mai ales la Institutele de Studii Ecumenice din Paris şi Lyon.
Între anii 1973 şi 1995, când s’a pensionat, Păr. Prof. Dr. Ion Bria
a funcţionat în posturi de mare răspundere în cadrul Consiliului Ecumenic
al Bisericilor, mai ales ca secretar pentru studii şi relaţii cu
Bisericile Ortodoxe din Comisia “Misiune şi Evanghelizare” sau ca Director
al Departamentului “Unitate şi Înnoire” al Consiliului Ecumenic al
Bisericilor, organizând consultaţii şi seminarii panortodoxe cu
subiecte de misiune, şi iniţiind un curent ecumenist de înnoire
misionară şi mărturie creştină în jurul temei
“Euharistie şi Misiune”.
A luat parte la marile adunări ecumenice din
ultimele decenii şi a publicat o serie de lucrări capitale în
domeniul misiologic, menţionând printre altele: “Martyria-Mission”
(1980), “Jesus Christ – The Life of the
World” (1982)“, “Go forth in Peace”(1986), “The Sense of Ecumenical Tradition”
(1991) and “Liturgy after the Liturgy. Mission and Witness from an
Orthodox Perspective” (1996)”. (Geneva, 1995). Şi tot sub egida
Consiliului Ecumenic al Bisericilor a publicat
“Romania. Orthodox Identity at a Crossroads of Europe”(1995). Deasemenea, trebuie să mai notăm
că Părintele Ion Bria este şi autorul unui dicţionar misiologic deosebit de important, lucrat sub
conducerea lui şi care ar merita să fie tradus şi în limba
română. Este vorba de: “Dictionnaire Oecuménique de Missiologie. 100
mots pour la mission”. Publiée par l’Association Francophone Oecuménique de
Missiologie (Cerf/Labor et Fides).
Şi e bine să nu uităm, că
paralel cu obligaţiile sale asumate în cadrul Consiliului Ecumenic,
Părintele Ion Bria a mai găsit timp să reprezinte Teologia românească la Congresul
Facultăţilor de Teologie
Ortodoxă dela Atena (1976), sau să ia parte activă, ca
reprezentant al Bisericii noastre Mame în comisiile de dialog cu Bisericile
Anglicană şi Romano-Catolică. Cele peste 30 de cărţi
tipărite şi 300 de studii,
articole şi eseuri teologice şi filosofice, apărute în limbile
română, engleză, greacă şi franceză, îi vor nemuri
numele în Teologia şi cultura
românească. Dar mai ales în
literatura ecumenistă de specialitate.
E de ajuns să cităm, printre altele,
tratatul său masiv şi unic în Ţara noastră, de Teologie
Dogmatică şi Ecumenică, apărut la
Bucureşti, în colecţia “Didascalos” (1999, 320 pagini), ca să nu
mai vorbim de “Destinul Ortodoxiei” apărut în anul revoluţiei
(1989), în Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe
Române (Bucureşti, 372 pag.), sau de “Ortodoxia în Europa. Locul
spiritualităţii române” (Iaşi, Trinitas, 1995, 238 pag.).
“Dicţionarul său de Teologie Ortodoxă, dela A la Z (două
ediţii: 1981 şi 1994) este deja considerat o operă clasică.
“Spaţiul nemuririi sau eternizarea umanului In Dumnezeu, în viziunea
teologică şi spirituală a Părintelui Stăniloae”
(Iaşi, Trinitas, 1994), va fi
totdeauna considerat ca un strălucit opuscul teologic de interpretare a
marelui teolog ortodox român, care a fost Părintele nostru Profesor Dumitru
Stăniloae. Această bogată operă teologică va trebui
studiată şi sperăm valorificată şi apreciată ca
atare, de tinerele generaţii de teologi ortodocşi români. Să mai
notăm cu acest prilej îndoliat şi una din cărţile sale de
căpătâi, o adevărată mărturisire de credinţă
ortodoxă românească, intitulată simplu “Iisus Hristos”,
ce a văzut lumina tiparului în colecţia “Orizonturi Spirituale, a
editurii enciclopedice din Bucureşti (1992) şi este dedicată ca
un testament spiritual fiului său Alexandru.
Evident, Părintele Ion Bria a fost un vizionar
şi un apologet ortodox al Teologiei Misionare Interconfesionale. O
dovedeşte mai ales în “Hermeneutica
Teologică. Dinamica ei în structurarea Tradiţiei” (Sibiu, 1999,
122 pagini), din care câteva capitole esenţiale au fost publicate şi
în revista noastră “Lumină Lină-The Gracious Light”. Desigur, ca
să ajungă această culme a gândirii sale şi un nume
consacrat de mare teolog şi ecumenist de faimă mondială, cum este
caracterizat în cadrul Consiliului Ecumenic al Bisericilor, fiind recunoscut
şi apreciat deopotrivă în cercurile ecumenice ortodoxe, anglicane,
romano-catolice şi protestante, Părintele Ion Bria a trebuit să
urce, de unul singur, treaptă după treaptă, scara înaltă, a
studiilor teologice superioare şi interdisciplinare, în Ţară
şi străinătate, spre a reconstitui, într’o viziune şi
perspectivă spirituală nouă, cununa valorilor spirituale şi
culturale ale unei Creştinătăţi dornice de unitate, dar
divizată, din nefericire, într’o mulţime de confesiuni şi
denominaţiuni, neîmpăcate între ele şi împărţite
după sfere politice, implacabile, de influenţe antropocentrice
nefaste. În această cunună nemuritoare, graţie Părintelui
Ion Bria, sunt făcute vizibile şi razele strălucitoare ale
Teologiei şi Ortodoxiei româneşti. Prin Părintele Ion Bria au
pătruns în mediile ecumeniste din lumea întreaga valorile spirituale
şi ecumenice ale spiritualităţii ortodoxe româneşti,
odată cu personalităţile de frunte ale Teologiei româneşti.
Părintele Prof. Dr. Ion Bria s’a impus ca un diplomat
subtil al Ortodoxiei Ecumenice şi în special al Ortodoxiei
Româneşti, la Consiliul Mondial al
Bisericilor din Geneva, fiind înzestrat de Bunul Dumnezeu cu un deosebit
simţ dogmatic al nuanţelor confesionale şi al slujirii lor
misionare, pe care le-a valorificat simbolic şi apologetic, în lumina
învăţăturii de credinţă creştină
ortodoxă a Bisericii noastre strămoşeşti. A reuşit să se facă
respectat, căutat şi apreciat de toată lumea, atât în România
cât şi în Elveţia, care pe timpul şederii la Geneva, până
în ultimele sale clipe, îi devenise a doua sa
patrie.
Într’o scrisoare de condoleanţe, adresată
îndureratei sale soţii, Dna Cati Bria, Georges Lemopoulos, Secretarul
General Adjunct al Consiliului Ecumenic al Bisericilor, subliniind
tristeţea profundă a Consiliului Ecumenic pentru pierderea
soţului ei, îl numeşte cu
intimitate “colegul, prietenul şi
părintele duhovnicesc, Ion Bria!” Oare noi Românii, cum îl vom pomeni,
pururea, pe iubitul nostru Părinte Ion Bria: prieten drag, coleg
admirabil, ori savant teolog de proporţii ecumeniste? Cu el se deschide o
eră nouă în Teologia românească (1972-1989), ctitorind şi
primul deceniu teologic de libertate creatoare (1989-1999), după pleiada
marilor profesori de Teologie dela sfârşitul primului război mondial, din prima jumătate şi
începutul celei de a doua jumătăţi a Secolului XX.
Luni 8 Iulie
2002, cimitirul Sfintei Mânăstiri Cernica de lângă Bucureşti
(devenit un “Pčre Lachaise” bucureştean al elitelor intelectuale
româneşti), şi-a deschis din nou porţile, în dangăt trist
de clopot, pentru a primi în sânul lui luminos, după îndătinata
pogribanie, pe strălucitul profesor de Teologie Dogmatică şi
Ecumenică, Păr. Prof. Dr. Ion Bria. A fost condus pe ultimul său
drum, spre viaţa de veci, de scumpa sa familie, în frunte cu iubitoarea
şi devotata sa soţie, Cati,
iubitul lor fiu Alexandru cu soţia şi de familia
Părintelui Prof. Dr. Vasile Bria,
fratele său de suflet
şi de sânge, întru teologie şi preoţie, precum şi de alte
neamuri apropiate.
Marelui cortegiu funerar de Ierarhi, preoţi
şi diaconi slujitori, de colegi şi profesori universitari şi de
toţi cei ce l-au cunoscut şi apreciat, în frunte cu Mitropolitul
Moldovei, Înalt Prea Sfinţitul Părinte Daniel, ne alăturăm
în chip tainic şi noi cei de aici, de peste Ocean, cu aceeaşi dragoste frăţească,
mângâindu-i familia îndurerată şi, odată cu ea, murmurându-i în
tăcerea sufletelor noastre cernite de tristeţe, “Veşnica lui
pomenire”, rugând pe Bunul Dumnezeu să-l ierte şi să-i facă
parte de lumina necreată, cea pururea fiitoare!” (GEORGE ALEXE)