BISERICA ARE ANUMITE FORME ALE CERULUI SI TOATE CATE SUNT IN
CERURI
Oricand intram in Biserica Domnului Dumnezeu, sa ne patrundem de fiorii
evlaviei duhovnicesti, sa ne socotim bine ca am intrat in cer, fiindca Biserica
are inchipuirea cerului.
Tinda sau pridvorul.
Biserica inchipuie pamantul.
Pronaosul in care stau
monahiile si toata partea femeiasca, inchipuie Raiul pamantesc. In pronaosul
unor Biserici e zugravita crearea lumii, Adam si Eva in Rai, greseala si
izgonirea lor, ca simbolizare a idea, ca urmasii lui Adam, scosi din Rai, afla
in Biserica Domnului Hristos, Raiul pierdut. Aceasta ne indeamna pe toti, cand
intram in Biserica : " Toata grija cea lumeasca sa o lepadam ", sa ne
inchinam lui Dumnezeu in duh si adevar, sa ascultam slujbele si Cuvantul lui
Dumnezeu cu atentie si adanca evlavie, pentru a se folosi vremelnic si vesnic.
Naosul are
preinchipuirea cerului in care locuiesc Ingerii si Sfintii care preamaresc
pururea pe Dumnezeu. " Am vazut - zice Sfantul Apostol si Evanghelist Ioan
- si am auzit o multime mare de ingeri imprejurul Tronului, a vieiatilor si a
batranilor. Numarul lor era miriade de miriade si mii de mii. Acestia ziceau cu
glas mare : " Vrednic este Mielul Cel junghiat sa primeasca : puterea,
bogatia, intelepciunea, taria, cinstea, slava si binecuvantarea ". Atunci
toata faptura care se afla in cer si pe pamant, sub pamant si in mare, toate
cate se afla in acestea, le-am auzit zicand : " A Celui ce sade pe tron si
a Mielului sa fie binecuvantarea, cinstea, slava si stapanirea in vecii vecilor
" (Apocalipsa 5. 11-14).
Altarul sau Sfanta Sfintelor,
preinchipuie cerul cerurilor, unde troneaza Dumnezeu pe Tron de Heruvimi si
Serafimi ( Iez. 1; Apoc, 4; 5 ) proslavit de Serafimi ( Is. 6,1-7; Apoc. 4,2,
6-8 )
Biserica materiala impartita in trei, preinchipuie pe Dumnezeu : Tatal,
Fiul si Sfantul Duh, Treimea cea de o Fiinta si nedespartita; preinchipuie
toata lumea sau intreg universul, in care Dumnezeu este pretutindenea si peste
toate. Asijderea si : omul, sufletul si trupul lui. ( Vezi si " Poarta
Raiului " de autor ).
Voiti a va incredinta ca Biserica este cer ? Ia socotiti-va ce este acolo asa
de minunat care face ca cerul sa fie cer ? Ne raspundeti ca sunt cinci si anume
:
1 ) Firea de fata a lui Dumnezeu : Tatal, Fiul si Duhul Sfant.
2 ) Firea nestricaciosului si Proslavitului Trup omenesc a lui Hristos
Dumnezeu-Omul.
3 ) Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria cu Trupul ei
proslavit, glorificat.
4 ) Ingerii : trei trielnice trepte ingeresti si alti multi ingeri minunati cu
trupurile lor spirituale imbracati in lumina si mare stralucire ( Iez. 1, 14 ;
Dan. 10, 6, Mt. 28, 3 ; Lc. 24, 4 ).
5 ) Toti Sfintii : 1. Apostolii; 2. Proorocii; 3. Ierarhii, Preotii; 4.
Mucenicii; 5. Cuviosii; 6. Dreptii si 7. toti cei curatiti de pacate, care prin
adevarats pocainta s-au mantuit. Toate acestea cinci se afla in Biserica lui
Hristos.
a ) Aici in mijlocul Bisericii Lui celei luptatoare de pe pamant, umbla
Dumnezeu din ceruri. " Cel ce are
poruncile Mele si le pazeste pe ele, acela este care Ma iubeste. Si cel ce Ma
iubeste pe Mine, va fi iubit de Tatal Meu si-l voi iubi si Eu si Ma voi arata
lui.. De Ma iubeste cineva va pazi cuvantul Meu, si Tatal Meu il va iubi. Noi :
Tatal, Eu si Duhul, vom veni la dansul si vom face locas " ( Ioan
14, 21, 23, 10, 20 ). " Voi
- adevereste Apostolul - sunteti
Biserica lui Dumnezeu Celui Viu precum a zis Dumnezeu : " Ma voi salaslui
in ei si voi umbla in mijlocul lor Eu voi fi Dumnezeui lor si ei vor fi poporui
Meu " ( 2 Cor. 6, 16-18; comp. Ies. 19, 4-6 ; 29, 45-46; Lev. 26,
12; Ier. 31, 31-34 ; 32, 37-42; Iez. 11, 20; 36, 28; 37, 26; Zah. 8, 8; 13, 9;
1 Cor. 3, 16-17; 6, 19-20 ). " Asa zice Cel ce tine in dreapta Sa sapte
stele, Care umbla prin mijlocul celor sapte sfesnice ( Biserici ) de Aur "
( Apoc. 2, 1; 1, 13 ). Aceasta o adevereste si Sfantul Ghermano in talcuirea
Evangheliei, zicand : " Biserica este aceea in care Dumnezeul Cel ceresc
locuieste si umbla ".
b ) Aici in Biserica se savarseste zilnic ( afara de anumitele zile ale
saptamanilor Postului Mare si Vinerea cea Mare ) Sfanta Liturghie cu
conlucrarea dumnezeiasca a prefacerii si transformarii Painii si Vinului
proaduse, in Preasfantul, nestricatul, proslavitul si glorificatul Trup si
Sange al Domnului nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, Domnul Dumnezeu
Euharistic.
c ) Odinioara in Biserica Vlahernei din Constantinopol, s-a aratat Sfantului
Andrei cel nebun pentru Hristos si ucenicului sau, fericitului Epifanie, ca in
cer, imbracata foarte luminat, ca soarele ( Dan 12, 3; Mt. 13, 43; Apoc. 12, 1
) Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu si pururea Fecioara Maria, Maica
Dumnezeului nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, ajutand poporului crestinesc -
Pastori si pastoriti - cu rugaciunile Ei. Asa s-a mai aratat si in alte
Biserici ( Vezi Vietile Sfintilor 1 oct. pp. 1-2 ; 15 aug. Ceasloavele la
Obednita, " Explicarea Sfintei Liturghii " de autor ).
d ) Aici in Biserica s-au aratat Ingerii unora din credinciosii placuti lui
Dumnezeu, d.p. : Arhanghelul Gavriil s-a aratat Preotului Zaharia pe cand
tamaia in Biserica, stand de-a dreapta Altarului tamaierii, vestindu-i nasterea
fiului sau Ioan si misiunea sa ( Lc. 1, 11-20 ). Sfintii ingeri au cercetat si
pe alti multi drepti si s-au aratat lor, d.p. : Agar ( Fac. 16, 7-12; 21, 17-19
), Avraam ( Fac. 18, 2; s.c.l.; 22, 11, 12 ), Lot, ( Fac. 19, 1 ), Iacob ( Fac.
32, 1-2 ), Moise ( Ies. 3, 2 ), Israiliteni ( Ies. 14, 19 ; Jud. 2, 1-4 ),
Valaam ( Num. 22, 22-35 ), Isus Navi ( Is. Navi 5 ,13-15 ), Ghedeon ( Jud. 6,
11-12 ), Manoe ( Jud. 13, 3-21 ), David ( 2 Imp. 24, 16-17; I Paral. 2 1, 16 ),
Ilie ( 3 Imp. 19, 5-8; 4 Imp. 1, 1s ), Sedrac, Mesac si Abednego ( Dan, 3, 25
), Daniel ( Dan. 8, 17; 9, 21 ;l0, 5-7 ) Zaharia Proorocul ( Zah. 1, 9, 14 ),
Iosif ( Mt. 1, 20; 2, 13-19 ), Pastorilor ( L. 2, 8-15 ), Maria Magdalena ( Mt.
28, 1-7; Mc. 16, 5-7; Lc. 24, 4-10; Ioan 20, 11-13 ), Apostolilor si lui Petru
( F. Ap. 1, 10-11; 5, 19-20; 12,7-10 ), lui Filip ( F. Ap. 8, 2,6 ), lui
Corneliu ( F. Ap. 10 3-6 ), lui Pavel ( F. Ap. 27,23 ) s.a.
e ) Aici in Biserica si in alte locuri s-au aratat Sfintii : Prooroci,
Apostoli, Ierarhi, Preoti, Mucenite, Cuviosi si Cuvioase, Drepti si Drepte;
asijderea si multi din cei mantuiti, credinciosilor din Biserica luptatoare de
pe pamant. Toti Sfintii acestia care prin credinciosia si vietuirea lor aleasa,
unii prin aspra pocainta au facut pamantul cer, imbracandu-se in stralucitele
virtuti crestinesti, acum locuiesc in cer. Ei sunt sprijinitorii, ocrotitorii,
aparatorii si pilduitorii vietii noastre crestinesti. In razboiul crancen,
sangeros pe care l-au purtat cu vrajmasii credintei noastre crestinesti, ei au
suferit multe si groaznice persecutii , stramtorari, munci torturari... Marturisind
luminatoarea credinta crestineasca cu foarte mare indrazneala inaintea
imparatilor si ighemonilor, unii erau dusi batuti cumplit, bagati in temnita,
aruncati in foc, spanzurati pe lemn, sfasiati cu unghii de fier, arsi cu
lumanari sau torte aprinse, rupti, sfaramati in varteje, aruncati in arene la
mancare fiarelor salbatice, in gropi cu serpi, vipere, balauri... si cu alte
multe feluri de munci. Astfel sacrificandu-se vitejeste, milioane de Mucenici
si Mucenite s-au incununat cu stralucite cununi nepieritoare. Prin infatisarea
lor pe pe Icoane, prin istorisirea : vietii, luptelor si sacrificarea vietii
lor, Sfintii din ceruri ne indeamna mereu sa le urmam lor, precum si ei au
urmat lui Hristos. Asa d.p. : Sfintii si-au urat viata lor ( Lc. 14,26-27 ),
uraste si tu viata lumeasca si petrecerile anticrestinesti ( Mt. 6, 24 ). Aceia
si-au aruncat trupurile lor in felurite munci groaznice, arunci si tu
agoniseala ta in mainile saracilor, daca nu toata, macar cat poti pentru
Dumnezeu si mantuirea Sufletului, a casnicilor si repauzatilor tai. Aceia au
calcat vapaia focului, calca si tu poftele trupului. Aceia au rabdat munci
grele aici, rabda si tu clevetirile si ocarile. Aceia s-au nevoit si au murit
pentru Numele Mantuitorului Hristos, tu, de nu poti muri asa ca ei,
sarguieste-te sa mori pacatului si sa viezi, sa fii viu prin ascultarea si
pazirea Cuvantului lui Dumnezeu pentru a deveni, a fi si ramane fericit pururea
: ( Lc. 11, 28; comp. Ps.1, 1-3; Apoc. 20, 6; 1, 6; 5, 10; 21, 7; Is. 61, 6; I
Petru 2, 9 ).
Vezi aici in Sf. Altar : Sf. Masa, Jertfelnicul cel Mare sau Dumnezeiescul
Prestol ? Acesta preinchipuie : Scaunul de Heruvimi al Cerescului Imparat pe
care se odihneste Dumnezeu. " Masa - talcuieste Dumnezeiescul Ghermano -
este heruvimicescul Scaun al Marelui Imparat, pe care Cerescul Dumnezeu Cel ce
se poarta pe Heruvimi, intrupandu-se se odihneste. Vezi aici Dumnezeiasca
Evanghelie ce sta deasupra Sf. Mese ? Aceasta inchipuie pe Hristos sezand ca un
Imparat pe Scaunul Sau. Vezi imparateasca Icoana a lui Hristos cum sta in
mijloc pe catapeteasma, langa usile imparatesti si de cealalta parte icoana
Maicii Lui, iar de alta Icoana Mergatorului Inainte si a Ingerilor, a
Apostolilor si a celorlalti Sfinti ? Acestea preinchipuiesc ca astfel este si
Hristos in ceruri, minunat intru Sfintii Sai " ( Ps. 67, 36; 88, 5-7 ) si
asa va veni, precum talcuieste aceasta si Sf. Simeon al TesaloniculUi. Vezi
cinstita Cruce inaltata deasupra Catapetesmei ? Aceasta insemneaza ca asa se va
arata pe cer la a doua venire, precum a zis Domnul : " Atunci se va arata semnul Fiului Omului pe cer.. " (
Mt. 24, 30 ). Ce sa graiesc mai mult ? Inca si inchipuirea aceasta dinafara,
cum este zidita Biserica : turla de sus fiind rotunda in chipul cerului, horul
stranelor si zidirea Sfantului Altar cel in chipul cerului... Aceasta arata ca
Biserica este chip si icoana a cerului.
Aceasta adeverindu-o si Dumnezeiescul Ghermano, a zis hotarat ca Biserica este
cer pamantesc. Asijderea adevereste aceasta si toata multimea ortodocsilor,
zicand : " Cer mult luminos este Biserica ", si iarasi : " In
Biserica Slavei Tale stand, in cer ni se pare a sta ". Dumnezeiescul
Hrisostom mergand inainte, spune ca : " Biserica este inca mai inalta si
mai cinstita si decat cerul, pentru ca : "
Cerul si pamantul vor trece - precum a zis Domnul - iar cuvintele Mele nu vor trece " (
Mt. 24, 35 ). Biserica, avand cuvintele Domnului, nu va trece ci va ramane in
veac. Stihiile le-a pus in mijloc, prin care arata ca Biserica este mai
cinstita decat cerul si pamantul " ( Om. 77 la Mt. ).
BISERICA ESTE CORABIE
Precum corabia lui Noe a scapat de la inecul in noianul apelor potopului
universal, pe el si familia sa, asa si biserica scapa din noianul pacatelor pe
cei ce traim, stam, si ramanem intr-insa conducandu-ne gandurile, vorbirile,
faptele, credinciosia si vietuirea dupa sfaturile ei. Cei ce raman afara din
biserica se ineaca si se pierd, ca si lumea ramasa afara din corabia lui Noe.
Aceasta o adevereste si Sfantul Ioan Gura de Aur, zicand : " Inchipuirea celor
ce aveau sa se implineasca, au fost cele facute." De pilda :
Chip al Bisericii lui Hristos, a fost corabia lui Noe; porumbelul, al Sfantului
Duh; ramura de maslin, a milostivirii lui Dumnezeu. Acelea erau inchipuiri, iar
acestea, adevar. Caci, precum corabia in noianul marii a scapat pe cei ce au
fost inauntru, asa si biserica, mantuieste pe toti cei rataciti care intra,
stau si raman intr-insa cu trup si Suflet. Biserica lui Dumnezeu are o foarte
mare deosebire de corabia lui Noe. Aceasta o adevereste foarte lamurit tot Sf.
Ioan Gura de Aur, zicand : " Corabia a primit dobitoace necuvantatoare si
tot necuvantatoare a scos; a primit si Biserica, oameni fara socoteala si nu
numai ca i-a mantuit, dar i-a si prefacut. Corabia. a primit corb si tot corb a
trimis; primeste si Biserica corb dar trimite porumbel, primeste lup si-l
scoate oaie. Caci de va intra aici om rapitor si lacom, auzind Dumnezeiestile
cuvante ale invataturii, isi schimba naravul si in loc de lup se face oaie; ca
lupul rapeste si pe cele straine, iar oaia si lana sa o lasa " ( Cuv. la
cutremur, la bogat si Lazar si la Sf. S.M. Foca ).
Din cele aratate, luati aminte, voi crestinilor, cei ce v-ati facut oi din
lupi, inauntru Bisericii, nu cumva sa va faceti iarasi lupi, cand iesiti din
Biserica. Voi care v-ati facut porumbei, sa nu va faceti iarasi corbi. Cei care
v-ati facut in Biserica curati din necurati, prin marturisire si imsartasire,
din mandri, smeriti; din salbatici, domestici; din rapitori, milostivi si
simplu a zice, din rai, buni. Paziti-va, luati aminte de voi insiva, ca nu
cumva iesind din Biserica, sa va intoarceti iarasi la rautatile voastre cele
dintai, precum porcul scaldat la noroiul cel dintai si cainele la varsatura lui
( 2 Petru, 2, 20-22 ). Paziti-va ca lumana ochiului curatenia ce ati capatat-o
intreaga aici in Biserica, zicand cantarea miresei : " Noi ne-am dezbracat
de haina pacatului cu invatatura Bisericii lui Hristos; cu marturisirea si cu
impartasirea Dumnezeiestitor Taine si cum vom putea iarasi a ne mai imbraca intr-insa
? Noi am spalat si am curatat picioarele si lucrurile noastre cele viclene si
miscarile, prin Dumnezeiestile cantari si sfintele psalmodii ce se canta in
Biserica si cum putem sa le mai intinam iarasi ? " Dezbracatu-m-am de
haina mea, cum ma voi imbraca cu ea ? Spalatu-mi-am picioarele mele, cum le voi
intina ?" ( Cant. Cant. 5, 3 ).
BISERICA E STAULUL OILOR LUI HRISTOS
Toti crestinii - parte barbateasca si femeiasca - din toate varstele si starile
omenirii - sunt obligati a merge, a sta, a ramane si a fi cu trup si suflet in
Biserica lui Dumnezeu si a asculta de ea. Altfel se cufunda in mari primejdii
si pierzare. Precum oile care raman afara din staulul lor se primejduiesc, se
pierd, fiindca le rapesc, sfasie si mananca ori lupii, ori sacalii, ori alte
fiare, ori talharii; asa, si crestinii care nu iau parte la slujbele Bisericii
lui Dumnezeu in Duminici si Sarbatori si nu asculta de invataturile ei, se
prind si se sfasie de fiarele patimilor, se omoara si inghit de lupul-diavol (
1 Petru 5, 8 ; comp. Fac. 3, 1-5; Ioan 1, 7; 2, 2; Zah. 3, 1-2; Mt. 4, 1-11;
Lc. 22,31; Apoc. 12-17 ). Crestinii care intra, stau si raman in Biserica,
scapa de orice primejdie si pierzare. Aceasta ne-o adevereste Dumnezeiescul
Hrisostom, zicand : " Ramai inauntru Bisericii si nu vei fi tradat de
Biserica; iar de fugi de Biserica ( adica de invataturile ei ) nu e vinovata
Biserica. De vei fi inauntru Bisericii, lupul nu intra, iar de vei iesi afara,
te prinde fiara. Nu este de vina staulul la aceasta; ci neingaduirea ta, caci nimic
nu e deopotriva cu Biserica. Nu te departa de la Biserica, ca nimic nu e mai
tare decat Biserica. Nadejdea ta sa fie Biserica, mantuirea ta Biserica,
scaparea ta Biserica; caci este mai inalta decat cerurile si mai desfatata
decat pamantul. Biserica niciodata nu imbatraneste, ci totdeauna
infloreste...".
Dupa ce Eutropie a iesit din Biserica in lume, unde a fost prins si decapitat,
Sf. Parinte a predicat iarasi : " Nu zice ca s-a tradat de Biserica
vanzatorul ( Eutropie ), caci de nu lasa Biserica altfel nu se prindea. Nu zice
ca s-a ascuns in Biserica si s-a vandut. Nu l-a lasat pe el Biserica, ci el a
parasit-o. Nu s-a vandut dinauntru, ci dinafara de Biserica, fiindca a parasit
Biserica ( cuv. ca Eutropie aflandu-se afara de Biserica, l-a prins si omorat
).
Astfel, precum in Biserica Vechiului si Noului Testament era lege hotarata de
conducatorii si stapanitorii poporului ( Ies. 21,13 Num. 35, 9-29; 2 Lege 19,
1-10; Is. Navi 20 ), ca oricare ar fi facut o greseala mare, vrednica de moarte
si apuca de intra in Biserica sau in curtea si hotarul ei, scapa de moarte.
Nimeni nu putea sa-l ia de acolo ca sa-l pedepseasca. Vinovatii aceia, care
insa nu apucau sa intre in Biserica sau in curtea si hotarul ei, se prindeau si
se omorau ( Num. 35, 9-29 ). Asa si cei ce sunt in Biserica, cu trup si Suflet,
scapa din primejdii si pierzare; iar cei care stau afara din Biserica, se
pierd.
BISERICA E SPITAL OBSTESC
Precum in spital se vindeca bolnavii trupeste de felurite boli; asa si in
Biserica bolnavii la Suflet se vindeca de felurite boli sufletesti si trupesti.
Casa, Biserica aceasta - zice Sf. Ioan Hrisostom - este spital duhovnicesc, ca
sa vindecam aici ranile ce le vom lua de afara. Biserica este spitalul
Sufletelor... " se cade deci, precum atunci cand ne ducem in spital, dupa
ce luam doctoriile cele potrivite pentru rani sa iesim " asa si in
Biserica, dupa ce ne alimentam cu imbelsugare cu Cuvantul lui Dumnezeu, cu cele
Sfinte si cu Dumnezeiestite Taine, dupa sfatul Duhovnicilor iscusiti, iesim
afara la lucrul incredintat sau la lupta cea buna ( Mt. 10; 1 Tim. 5, 11-20; 2
Tim. 2, 1-7; 4, 2-8; Apoc. 11, 3-11 ). Privitor la aceasta Mantuitorul nostru
Iisus Hristos Dumnezeu-Omul, numeste Biserica : spital sau casa obsteasca, casa
de oaspeti, han, in pilda omului cazut intre talhari, despuiat si ranit ( Lc.
10, 30-37 ). Omul din pilda aceasta este : Adam si Eva si oricare dintre
pacatosi. Ierusalimul din care s-a pogorat, ests infierea, Raiul, credinciosia
si vietuirea demna de om si crestin. Ierihonul e lumea si pacatul care lesne
inconjoara ( Evr. 12, 7 ). Talharii sunt dracii ( I Petru 5, 8; Apoc. 12, 12-17
). Ranile sunt patimile rele, pacatele. Samarineanul este Hristos
Dumnezeu-Omul. Untdelemnul si vinul sunt : milostivirea, iubirea de oameni a
lui Dumnezeu. Casa de oaspeti e Biserica; iar gazda sau ingrijitorul este :
Petru, Pavel, Apostolii si urmasii lor : Arhiereii si Preotii... Cei doi dinari
sunt Dumnezeiasca Scriptura a Vechiului si Noului Testament. Ce va mai cheltui
e Sf. Traditie si orice invatatura folositoare de Suflet, vindecatoare de
felurite rani sufletesti. Intoarcerea cu rasplatirea feluritelor invataturi si
osteneli depuse pentru vindecarea bolnavilor la Suflete; e a doua venire a lui
Hristos cu rasplatirea partiala la judecata particulara si rasplatirea
definitiva la judecata universala.
BISERICA ESTE MAICA TUTUROR CRESTINILOR ORTODOCSI
Pentru ca i-a nascut a doua oara din apa si din Duh, i-a hranit si-i hraneste
cu Cuvantul lui Dumnezeu, care-i painea Ingerilor si a Sufletefor crestinesti,
ii curata de pacate prin Taina Pocaintei adevarate, insotita ds Sf. Spovaanie,
canonisire sau facerea roadelor vrednice de pocainta si Impartasirea, cu buna
pregatire, cu Dumnezeiestile Taine. Astfel, precum copiii alearga cu toata
increderea si dragostea in bratele mamei lor trupesti folosindu-se; asa si
crestinii trebuie a alerga cu toata increderea si dragostea in bratele mamei
lor spirituale - Biserica - pentru a se hrani, indulci si indestula de
cerestile bunatati vremelnice si vesnice. " Biserica - adevereste
Dumnezeiescul Hrisostom - este " maica tuturor fiilor ei binecredinciosi
si drept-slavitori. Ea pe acestia ii primeste la sine si isi intinde sanurile
sale la cei straini " ( cuv. la Sf. M. Foca ). " Cine nu are Biserica
de mama, nu are nici pe Dumnezeu de Tata " ( Sfantul Ciprian ).
BISERICA ESTE CASA COMUNA TUTUROR
CRESTINILOR DE PE PAMANT
Fiecare din noi cand suntem in gradina, tarina, padure, in strainatate, departe
de casa, dorim a veni acasa pentru ca sa vedem parintii, fratii, surorile, sotia,
copiii, rudeniile... Asa si adevaratii binecredinciosi crestini doresc a merge,
a intra, a sta si ramane in Biserica - Locasul lui Dumnezeu - pentru a se
invrednici sa vada pe Cerescul lor Tata si pe rudele lor apropiate : Ingerii si
Sfintii sau prietenii lui Dumnezeu ( Ps. 5; 7-8; 26, 7-16; 64, 1-6; 67, 30-36,
68, 39-40; 79, 1; 83; 88, 5-7; 92; 138, 17-18 ). Biserica materiala este Casa
sau Locasul lui Dumnezeu, in care locuieste El si se aduna crestinii - Pastori
si pastoriti - pentru a-L ruga, a-L lauda, g, participa la Sfintele slujbe,
Dumnezeiestite Liturghii si a asculta Cuvantul lui Dumnezeu si a se Impartasi
cu Dumnezeiestile Taine. Sa-mi faceti zice Domnul un Locas Sfant si Eu voi
locui in mijlocul lor ( Ies. 25, 8; 36, 1, 3, 4; Lev. 4, 6; 10, 4; 21, 12; Evr.
9, 1-2; Mt. 23, 21, Comp. 3 Imp. 8, 13; 2 Paral. 6, 2; Ps. 25, 6-8; 13; 14-15
). Dumnezeu locuieste in Biserica materiala ( Ies. 25, 8, 18-22; 29, 38-46; 30,
6-36; Lev. 16, 2; Num. 7, 89; 17, 1-4; 4 Imp. 19, 15-20; Is. 37, 14-16; Mt. 23,
21 ) dimpreuna cu Sfintii lui ( Ps. 67, 36; 88, 6-8 ).
Privitor la Biserica cum ca e locuinta comuna a tuturor bine credinciosilor
crestini - Pastori si pastoriti - Dumnezeiescul Hrisostom marturiseste asa :
" Pentru tine sade Preotul in Biserica, pentru tine sta Diaconul ostenind
si ticalosindu-se. - Deci, ce raspuns vei avea nedandu-i lui nici auzul tau si
neprimind cele ce spun ? Si fiindca Biserica este locuinta tuturor si mai cu
incredintare este locuinta aceasta caci si lucrurile noastre cele de mult pret
aici se afla; aici sunt toate nadejdile noastre " ( Om. 32 la Mt. ).
a) Adunarea sau strangerea a mai multi oameni de acceasi credinta - parte
barbateasca si femeiasca din toate varstele si randurile societatii omenesti.
Aceasta o adeverste si Dumnezeiasca Scriptura a Vechiului si Noului Testament,
zicand : " Tu ( Israele ) la Horeb, in ziua adunarii ( fiiior lui Israel )
ai cerut de la Domnul Dumnezeul tau... " ( 2 Lege 18, 16 ). " Toata
adunarea Israelitilor statea de fata... " (3 Imp. 8,14). " Tu esti
Petru ( tare ca piatra in credinta ) si pe aceasta piatra, ( adica pe Mine si
credinta in Mine zice Domnul Hristos ) voi zidi Biserica Mea si portile iadului
nu o vor birui pe ea " ( Mt. 16, 18; comp. 1 Petru 2, 4-9; 1 Cor. 3, 11;
10, 4; Ef. 2, 20-22; Apoc. 21, 14 ). "
Voi sunteti Biserica lui Dumnezeu si Duhul lui Dumnezeu locuieste in Voi "
( 1 Cor. 3, 16-17; 6, 19-20; 2 Cor. 6, 16-18 ). " Voi sunteti
Trupul lui Hristos; iar fiecare in parte sunteti membre ale aceluiasi Trup.
Dumnezeu a pus in Biserica : intai pe Apostoli, al doilea pe Prooroci, al
treilea pe Dascali, dupa aceea pe puteri, apoi darurile tamaduirilor,
ajutorintele, ispravniciile, felurile limbilor... ( I Cor. 12, 27-30; Ef. 4,
11-16 ). " Iata Cortul lui
Dumnezeu cu oamenii. Dumnezeu va locui cu dansii. Ei vor fi poporui Lui; iar El
va fi cu ei, va fi Dumnezeul lor " ( Apoc. 21, 3; 7, 15 ). "
V-ati apropiat de muntele Sionului si de cetatea Dumnezeului Celui Viu, de
Ierusalimul cel Ceresc si de zeci de mii de ingeri; de adunarea si Biserica
slavita a celor intai nascuti, care sunt scrisi in cer la Dumnezeu judecatorul
tuturor si de duhurile dreptilor, care au ajuns la desavarsire; v-ati apropiat
de Iisus Mijlocitorul Noului Testament si de Sangele de stropit, care graieste
mai mult decat " a lui Abel " ( Evr. 12, 22-24; 1; comp. Lc. 15, 10;
Ef. 2, 19-22; 3, 9-11, 19, 21 ).
b ) Biserica materiala, in care totul graieste marirea lui Dumnezeu ( Ies.
25,8,22; Ps. 28,9 ) in care intra si se roaga lui Dumnezeu : cei buni si cei
rai, cei drepti si cei nedrepti ( Lc. 18, 70-14 ). In Biserica materiala -
Cortul si Templul Sfant s-au rugat toti credinciosii Israeliti ( Ies. 25, 8,
22; 40; Lev. 26, 7-13; Ps. 131, 7-9; 137, 1-3 ). In Biserisa materiala a fost
adusa Preasfanta Fecioara Maria, prunca de trei ani, unde a stat 12 ani ( Vs
Sf. 21 nov. ). In Biserica materiala s-a aratat Sfantul Arhanghel Gavriil,
Preotului Zaharia, in vremea tamaiera de-a dreapta altarului tamaierii,
vestindu-i nasterea fiului sau Ioan si misiunea lui ( Lc. 1, 8-12 ). In Templu
sau Biserica materiala a fost adus Pruncul Iisus a 40-a zi de la nastere. Aici
batranul Simion l-a luat in brate, rostind : " Acum slosozeste pe robul
Tau, Stapane... " si batrana proorocita Ana, vaduva de 84 de ani, a
proorocit pentru Pruncul Mesia ( Lc. 2, 25-38 ). In Biserica materiala venea in
fiecare an Iosif si Preasfata Fecioara Maria sa se inchine Domnului, apoi aduc
si pe Iisus cand era de 12 ani. In Biserica materiala venea adeseori in viata
Sa publica Iisus si invata poporul ( Ioan 7, 14-18; 8; 9; 10; ... 18, 20 ).
Dupa pilda Mantuitorului si Sfintii Apostoli se adunau in Biserica materiala,
laudand si binecuvantand pe Dumnezeu. " Apostolii inchinandu-se Lui (
Iisus Hristos cand S-a inaltat la ceruri ) S-au intors la Ierusalim cu bucurie
mare. Si erau in toata vremea in Biserica ( materiala ) laudand si
binecuvantand pe Dumnezeu. Amin " ( Lc. 24, 52-53 ).
" Sfintii Apostoli asteptau cu un cuget in Biserica si in case, ingaduind
in frangerea painii " ( F. Ap. 2, 45 - 47 ).
" Sfintii Apostoli se suiau in Biserica pentru rugaciune " ( F. Ap.
3, 1-8 ).
Sfintii Apostoli erau scosi cu sila din Biserica lui Dumnezeu ( F. Ap. 4, 1-3
).
Sfintii Apostoli, suiti in Biserica Domnului stateau la rugaciune intr-un gand
in pridvorul lui Solomon ( F. Ap. 5, 12-13 ).
Ingerul Domnului scotand pe Sfintii Apostoli din temnita, i-a trimis in
Biserica pentru a grai ( predica ) poporului Cuvantul lui Dumnezeu ( F. Ap. 5,
20-25 ).
Sfintii Apostoli toata ziua nu incetau a predica Cuvantul lui Dumnezeu in
Biserica si prin case. ( F. Ap. 5, 42 ). Sfantul Apostol Pavel marturiseste ca
dupa convertirea si botezarea sa, se suie in Ierusalim si se ruga in biserica,
unde i s-a aratat Mantuitorul trimitandu-l la neamuri ( F. Ap. 22, 1, 17-18,
21; 24 11-12; 11 26 ).
Prima Biserica materiala crestina a fost in Ierusalim : casa, foisorul in care
S-a adunat Domnul nostru Iisus Hristos Dumnezeu-Omul cu Apostolii Sai la Cina
cea de Taina, unde in ziua cincizecimii Sfintii Apostoli stateau adunati la
rugaciune, cand Duhul Sfant S-a pogorat in chip de limbi de foc asupra lor, (
Mt 26, 26-28; 1 Cor. 11, 23-32; F. Ap. 2 ). Privitor la Biserica spirituala si
materiala Sfantul Isidor Pelusiotul zice asa : " Altceva este Biserica (
adunarea crestinilor - Pastori si pastoriti ) si alta este casa in care se
aduna credinciosii. Prima se alcatuieste din Suflete curate; iar cealata din
pietre si ziduri. Sfantul Chiril al Ierusalimului adevereste :
" Cand zicem Biserica, cu acest cuvant nu intelegem ingradirea zidurilor
ci aratam mai mult pe cei ce iubesc sa se inchine lui Dumnezeu inauntru ei,
adica multimea celor de prea bun neam " .
" Biserica - zice Sf. Ghermano - este adunarea poporului, Trupul lui
Hristos " ( Talcuirea Sf. Liturghii ). Cu pogoramant insa, Biserica se
numeste si Locasul lui Dumnezeu in care se aduna Crestinii. Astfel, Fericitul
Augustin, zice : " Biserica e locul in care este adunarea " ( Mirarea
57 la Leviticon ). Si dumnezeiescul Ghermano : " Biserica este Casa lui
Dumnezeu, Templul Sfant si Casa de rugaciune ". " Patriarhul Iacob -
talcuieste Sf. Ioan Hrisostom- - cunoscand ca scara pana la cer vazuta de el (
Fac. 28, 12-22 ) era chip al Bisericii, a zis : Aceasta este Casa lui Dumnezeu,
aceasta este Biserica " . Aceasta o marturiseste si Sf. Apostol Pavel
scriind ucenicului sau Timotei Episcopul Efesului : " ...Ca sa stii cum
trebuie a petrece in Casa lui Dumnezeu care este Biserica lui Dumnezeu Celui
Viu " ( 1 Tim. 3,15 ).
BISERICA E O GRADINA MINUNATA, UN EDEN, UN RAI
Se tipareste cu binecuvantarea Prea Sfintitului Parinte GALACTION
Episcopul Alexandriei si Teleormanului (Editura AGAPIS 1997)