TRADITII
DE CRACIUN LA ROMANI
La inceput a fost cuvantul. Asa ca vom incepe cu termenul
"Craciun". Pentru lingvisti, acest cuvant, drag si familiar, e un
cuvant ciudat. Unii spun ca l-am mostenit din latinescul "creationem"
- "creatie, nastere".
Altii sustin ca e vorba de un cuvant mult mai vechi, tracic, de dinainte de
romanizarea Daciei. Iar altii spun ca ar veni din slava. Termenul
"Craciun" are in limba romana cel putin opt sensuri.
Insa cuvantul este mai simplu de explicat decat sunt traditiile. In fiecare
zona a Romaniei exista un mod specific de a intampina si sarbatorii Craciunul.
In unele zone in Ajunul Craciunului, gospodarii isi strang din sat tot ce au
imprumutat. In Mehedinti parintii pun copiilor banuti in buzunare de Craciun
pentru ca anul viitor sa fie imbelsugat.
Tot in ajunul Craciunului, painea se aseaza sub
masa pentru a aduce noroc familiei iar sub fata de masa se pune pleava de grau,
pentru belsug.
In orice loc din Romania Craciunul incepe cu postul care dureaza sase
saptamani: (15 noiembrie - 24 decembrie). Postul presupune renuntarea la carne,
oua si lapte, cum ar spune bunicii la mancarea de dulce.
Un post adevarat inseamna renuntare la dragostea fizica, la bautura, plata
datoriilor. In sate in post nu se deschid radioul sau televizorul, nu se fac
petreceri. Postul se incheie in noaptea de Craciun dupa Litanie.
Din 15 noiembrie de cand se lasa postul cuvenit acestei sarbatori, dupa fiecare
liturghie sau dupa fiecare vecernie, romanii de la sate incep sa repete
colindele.
In unele parti ale tarii exista un obicei numit "Umblatul cu icoana",
care semnifica nasterea lui Isus. In nordul Moldovei se pregateste masa de
Ajunul Craciunului cu mancare de post. Nimeni nu are voie sa descopere masa
pana nu intra preotul pe usa.
Preotul blagosloveste masa, gusta primul bucatele, abia apoi mananca cei ai
casei Taierea porcului de Ignat este un obicei pur romanesc, obiceiul a fost
"crestinat" la sfarsitul evului mediu.
Ca de fiecare data exista o legenda in spatele acestui obicei. Legenda spune ca
un barbat, pe nume Ignat, vrand sa taie porcul, si-a lovit din greseala tatal
cu securea in cap.
Batranul a murit, a fost ingropat, iar fiul,
ravasit de cele intamplate, si-a luat lumea in cap. Dupa altii Ignat este
divinitatea solara care a preluat numele si data de celebrare a Sf. Ignatie
Teofanul.
Ziua de Ignat este pe 20 decembrie. In acesta zi oamenii nu au voie sa faca
altceva in gospodarie decat sa taie si sa prepare porcului. Traditia spune ca
cei saraci, daca nu au porc, trebuie sa taie un alt animal.
Batranii crede ca in noaptea de dinaintea Ignatului, porcul isi viseaza
cutitul. Cei milosi nu au voie sa participe la taiatul porcului, pentru ca el
moare greu si carnea nu mai este buna. In ziua de Ignat copii sunt insemnati in
frunte cu sangele animalului.
Deobicei bunicii fac semnul crucii pe fruntea copiilor pentru ca acestia sa fie
sanatosi. Ziua de Ignat este dedicata prepararii carnii si conservarii ei.
Femeile si barbatii incep transarea si pregatirea slaninii, a caltabosilor, sangeretelui.
In unele gospodarii din Valcea o buna parte din carne se prajeste si sareaza si
se pastreaza in untura topita.
Acum incep
pregatirile pentru masa de Craciun. Gospodinele pun deoparte carne pentru
sarmale, cea pentru friptura, osanza pentru prajituri. Totul este aproape gata
pentru Craciun.
Copiilor pe vremuri
le se imparteau covrigi si nuci si mere. Azi ... Azi bani si dulciuri. La sate
in ajun merg la colindat si copiii si adultii.
In seara de Ajun,
casele frumos decorate si perfect curatate isi primesc colidatorii. Colindatul
este un ritual compus din texte ceremoniale (colinde), formule magice, dansuri
si gesturi.
Colindele transmit
urari de sanatate, rod bogat, implinirea dorintelor in noul an. Colindatul este
cea mai raspandita traditie a romanilor.
In Ardeal in
asteptarea colindatorilor mesele sunt intinse. Colindatorii isi incep ziua in
zori si termina in amurg. In Maramures colindatorii intreaba: "Slobodu-i a
corinda?".
Dupa ce canta in curte vreo doua-trei corinde incheiate cu urari, tinerii sunt
poftiti inauntru, pentru a fi cinstiti cu bucate si bautura.
Ziua de ajun este pentru romani un bun prilej
sa isi viziteze pe prietenii, rudele si pe vecini. Daca primesc dezlegare de la
preotul satului dupa ce isi "colinda" rudele si prietenii, romanii
primesc in schimb tuica fiarta, vin si cozonac.
Back to “Viata Crestina”