Biserica.org - Discussion Groups Forum Index Biserica.org - Discussion Groups
ROCHolyTrinity - Los Angeles, CA
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Note de calatorie: Eterna Roma, de Ion Anton

 
Post new topic   Reply to topic    Biserica.org - Discussion Groups Forum Index -> Diverse, Asistenţă pe Furum, etc...
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Fr Constantin Alecse
Site Admin


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 4821

PostPosted: Sat Jul 15, 2006 4:18 pm    Post subject: Note de calatorie: Eterna Roma, de Ion Anton Reply with quote

Note de Calatorie: Contraste Romanesti In Diaspora

Mi-am propus sa revad Italia dupa 24 de ani. Prima oara am vazut-o facand o gaura in cortina de fier comunista si privind cu ochi dilatati o lume care o cunosteam doar auditiv din informatiile posturilor de radio interzise. Atunci am pasrcurs Italia in Dacia 1300, care mi-a fost mijloc de transport, hotel si cantina si din goana careia am vazut tara-muzeu cat mi-a permis punga.

      Domul din Milano
Acum am cotractat o excursie dupa toate regulile turistice, prima escala fiind Milano, sediul celebrei Scala pentru care printr-o fericita sansa am rezervat bilete pentru prima zi a periplului italian, cu patru luni inainte.
Spun fericita sansa, deoarece stagiunea in Panteonul Euterpei, pentru muzica clasica, este din octombrie pina in iunie.

    Scala in timpul serii
Acest templu al muzicii clasice universale s-a inaugurat la 1778 cu opera Amadeus compusa de Antonius Salieri. In cei peste 200 de ani de viata culturala, Scala a gazduit opere ale marilor compozitori autohtoni si universali. Dintre acestia nu au lipsit Verdi, Rossini, Toscanini, Puccini, Feltuccini, Donizetti, Wagner, Mozart. In ziua sosirii in Milano la Scala are loc reprezentarea melodramei buffe in doua acte, Barbierul din Sevilla, de Rossini un libret de Cesare Sterbini. In distributie aflam interpeti din Japonia, Romania, Bulgaria, Italia. Retin din program doar interpretii principali: Figaro interpretat de japonezul Cristian Senn si Rosina careia i-a dat viata comatroiata noastra Natalia Gavrilan. Prezenta interpretei romane in rolul Rosinei este doar o binevenita confirmare a inaltei clase a scolii romanesti de opara si valorii talentelor care au detinut si detin capul de afis al scenelor celebre de operelor lumii: H. Darclee, E. Cernei, V. Cortez-Guguianu, E. Nicolesco, I. Cotrubas, A. Gheorghiu, N. Gavrilan, C. Voin si altele. Amintesc si faptul ca vizitand muzeul Scalei intre personalitatile interpretative cu rang de primadona, alaturi de Maria Calas intalnim o interpreta celebra cu nume neaos romanesc, Carolina Ungher, care a stralucit pe frontispiciul Scalei in perioada secolului 19. Ea a trait intre 1803 – 1887. Pentru noi(eram 5 romani), aflati in multimea de peste 3500 de spectatori, acordurile muzicale ale lui Rossini puse in valoare de vocea exceptionala a Nataliei Gavrilan au avut efect de rugaciune inaltata in templul culturii universale. Am sorbit fiecare nota muzicala slobozita din coardele vocale ale marelui talent ca si cum pe scena ar fi cantat o intreaga Romanie intr-o singura voce. Pe nesimite s-au scurs cele 2 ore si 30 minute, finalul demonstrind ca impresia noastra nu a fost un act emotional , ci o realitate intrinseca, comensurata just de miile de spectatori care au rasplatit rechemind la rampa pe interpreti prin aplauze frenetice si nu de circumstanta, de sapte ori. Rossina prin N. Gavrilan ne-a demostrat ca a trait in seara respectiva, noi receptand-o asa cum a gandit-o Rossini.

        Opera Scala
Am plecat din templul muzicii fericiti ca am fost privelegiati sa auzim acordurile muzicii universale prin vocea unei fiice a Romaniei. In spatele Scalei se afla statuia lui Leonardo da Vinci, considerat fiu adoptiv al Milanului, el lucrand multi ani in Milan pentru familia Sforza, care a dominat sute de ani viata citadelei. Nu departe de acesta se afla statuia ecvestra a lui Vittorio Emanuele al II-lea care in aprilie 1866, printr-un plebiscit a infaptuit Marea Unire dand viata Italiei moderne, si instaurand monarhia constitutionala. Si ca-n Biblie, a venit ziua a doua. Circuland prin oras cu mijloacele de transport in comun am descoperit si o alta fata a diasporei romanesti. Aflandu-ne in metroul milanez, intra un calator care incepe sa cinte la vioara, Ciobanas cu 300 de oi si o sirba romaneasca. Nu ne-a fost greu sa-i stabilim originea. La alta statie se urca si o reprezentanta a sexului frumos travesand vagonul cu mina intansa. Dar nu ca sa ofere…
Acesta a fost primul contrast, dar dupa aceea in zecele de orase strabatute am intalnit sute de compatrioti care apelau la darea de mana avand ratiunea de axista prin munca altora. Acestia sunt ambasadorii natiei romane prin care am intrat in Europa. Jalnici ambasadori… Presa din intraga Europa consemneaza zilnic faptele antisociale ale fratilor romani scapati in buestru occidental printre ei aflandu-se sute de valori exceptionale dar stigmatizati cu geniul raului. Pentru ca cei care comit fraudele electronice prin bancomate sunt minti stralucite dar scapatate in obscuritatea infernului dantesc. Eram sa aflu mai tirziu, la Modena ca 10 la suta dintre deligventii incarcerati sunt romani care s-au napustit in lumea mare comitind acte antisociale. Faptele comise de regula sunt jafurile, furturile, violenta, consumul de droguri si alcool, parazitismul. Trebue sa precizez ca singurii cersetori intilniti, traversand Italia, sunt de origine romana. Acestia sunt perceputi de un segment infinit mai mare decat cei care frecventeaza Scala. Acestia de fapt ne pun si pecetea pe blazonul neamului.

Ion Anton, Los Angeles, California
_________________
Fr Constantin Alecse
Biserica.org
Dambroca.org
Blog-ul in Romaneste


Last edited by Fr Constantin Alecse on Thu Oct 19, 2006 10:12 am; edited 8 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Fr Constantin Alecse
Site Admin


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 4821

PostPosted: Thu Sep 21, 2006 11:29 am    Post subject: Note de calatorie: Fascinanta Venetie Reply with quote

    Note de calatorie: Fascinanta Venetie

            Venetian Gondolas
Orasul lagunei s-a nascut cu 1500 de ani in urma, ca un loc de refugiu din fata barbarilor. Una dintre cele trei importante insule din apropierea Venetiei, Torcello este considerata vatra in care primii refugiati si-au infipt radacinile in uscatul Adriaticei. Cum, de regula, pionierii care pun piatra de temelie la o civilizatie, sunt valori selectate de insusi actul lor de curaj, Venetia s-a dezvoltat rapid. Prin specificul ei Venetia este unica in lume, ca oras in care nu circula masinile. Este orasul lagunar, mijlocul de transport, la inceput din necesitate si apoi traditional, este gondola.

        Podul Rialto
Doar prin Marele Canal care traverseaza Venetia de la nord la sud, sinusoidal, pentru a prelungi calatoria, circula vapoare de agrement, confortabile. Alunecarile pe luciul apelor fiind cele mai vechi cai de acces, iar Venetia nascandu-se din spuma Adriaticei, s-au stabilit rapid mii de fire prin care s-au derulat operatiuni comerciale cu alte puncte de pe glob. Asa a devenit Venetia nod comercial important in filiera schimburilor de marfuri. Orasul crescut din apele marii, are azi 400 de poduri, coroana faimei purtand-o podul Rialto-peste Marele Canal, ca o marturie a cunostintelor ingineresti la anul 1588. Il succede Puntea Suspinelor, care se arcuieste peste canalul prizonierilor, si de pe ea scarile coboratoare te duc direct in celule. Aici dogii s-au dictatorii emiteau sentinte, savarseau torturi si aplicau pedepse cu inchisoarea, oponentilor de fapte si opinii. Comunicarea pe uscat, intre sutele de canale, pe care aluneca gratioase elegantele gondole, manate dupa traditie, de un om putere, se face prin peste 2000 de alei.

      San Marco Piazza
Din secolul 9, mai precis din anul 828, Venetia, devine si un important centru religios, dupa ce sunt aduse moastele Sf. Evanghelist Marcu, caruia in semn de inalta cinstire, i se zideste un sfant locas, o catedrala. Aceasta alaturi de palatul dogilor, a devenit emblema Venetiei pana astazi . Catedrala Sf. Evanghelist Marcu, este printre cele mai renumite din lume, prin mozaicurile unice care o impodobesc, trezoreria care contine valoroase piese de cult din patrimoniul universal. Trezoreria ofera vizitatorului o unica sansa, in afara Constantinopolelui si Ravenei, de a admira valori de cult si ornamentale din epoca glorioasa a Imperiului Bizantin. Se regasesc in mozaicuri Vechiul si Noul Testament. Numesc cateva din mozaicurile celebre, care exprima Nasterea Mantuitorului, intalnirea Magilor cu imparatul Irod, botezul Sf. Apostol Petru la Roma, botezul Sf. Apostol Andrei la Achaia, genealogia Maicii Domnului, uciderea celor 14000 de prunci, pentru a-L lichida pe Pruncul Iisus, scene cu profetii David si Solomon si multe altele.

Din bogatiile imense acumulate in urma legaturilor comerciale, s-au nascut opere cultural - religioase de o inestimabila valoare. Nu mi-am propus sa fac o prezentare a acestor opere, ci doar sa creionez Venetia ca atractie turistica.

      Palatul Dogilor
Oricine paseste in Venetia, isi face programul turistic, incepand cu Catedrala Sf. Marcu. Nu poti incheia vizitarea ei fara sa pasesti in camera cailor. In balcon este o copie a cailor din bronz. Caii originali, pentru a fi protejati de aciditatea coroziva, produsa de umiditate si dejectiile miilor de porumbei, au fost cazati intr-o camera speciala, botezata camera cailor. Acesti cai, supranumiti calatori, datorita drumului parcurs din adancurile istoriei, sunt sculptati in sec. 4 i.H. In vremea lui Alexandru cel Mare, au fost adusi la Roma de Nero, la Constantinopole de Constantin al Bizantului, la Venetia de cruciatii celei de a 4-a cruciade, la 1204, in vremea dogelui Enrico Dondolo, apoi luati la Paris de Napoleon, din nou reveniti la Venetia dupa esuarea lui Napoleon, se pare ca si-au regasit linistea. Lipit de San Marco este palatul dogilor.

            Scarile Palatului Dogilor
Demna de admirat este arhitectura, stilul gotic, iar interioarele poarta pecetea ducilor, dictatorilor, liderilor, care s-au perindat ca locatari timp de 400 de ani. Peretii interiori sunt imbracati cu lucrari ale marilor maestri, Veronese si Tintoretto. Remarcabila este lucrarea lui Tintoretto - Triumful Venetiei. Vizitatorul paseste prin camera Senatului, in care 120 de senatori faceau dezbateri si legi. Multe sali sunt cu expozitii armuriere, holul Marelui Consiliu in care dogii, nobilimea, se intalneau cu electoratul. In spatele tronului dogilor, este un imens tablou, numit Paradisul, realizat de Tintoretto, infatisand pe Fecioara cu Pruncul, inconjurati de sute de sfinti. Nu trebuie sa lipseasca din programul de vizitare, Marea Scoala de San Rocco, supranumita si Capela Sixtina a marelui Tintoretto- cu peste 50 de tablouri ale acestuia.

In apropiere se afla Biserica franciscana-Frari cuprinzand valoroase picturi din epoca renasterii. La altarul principal se afla un tablou imens realizat de Tizian, de inspiratie divina; Dumnezeu, Iisus, cetele ingeresti si lumea. Se consemneaza si prezenta lui Ludovic al 14-lea. Aici si-a gasit loc de odihna Tizian, avandu-l ca vecin pe Canova, in monumentul sau - piramida in stil neoclassic.

Vis-ŕ-vis de laguna, se ridica maiestoasa Biserica Sf. Mare Mucenic Gheorghe, pictata de Tintoretto, Biserica Sf. Apostol Pavel pictata de Tintoretto, Veronese si Tiepollo. Se remarca prin imense tablouri marcand Drumul Crucii , Cina cea de Taina. Alti trei mari maestri ai renasterii, Tizian, Donatello si Bellini, au glorificat cu penelul Dumnezeirea in termeni umani. Donatello picteaza pe Sf. Ioan Botezatorul, Bellini pe Fecioara cu Pruncul, iar Tizian, elevul lui Bellini, supranumit si venetianul, picteaza zeci de ani pentru Venetia.

Ca o trasatura a unicitatii Venetiei, este si multitudinea de inundatii anuale -peste 100, din martie pana in noiembrie. Se produc datorita vanturilor din sud si cresterilor presiunii hidrostatice, fenomene care imping in sus apele Adriaticei, inundand uscatul Venetiei, pana la 2-3 feet inaltime. Acest fenomen a diminuat populatia Venetiei. Prin 1965, in Venetia pulsa viata a 150000 de suflete, iar dupa teribila inundatie din 1966, s-a tot redus, cei care au mai avut curajul sa mai readuca inventarul gospodaresc la conditiile normale de confort, fiind tot mai putini. Azi Venetia mai traieste prin 65000 de locatari.

Sutele de ani, in care Venetia a fost unul dintre cele mai puternice centre comerciale, au dus la acumulari de valori imense, fiecare vestigiu aducand marturii despre puterea economica si culturala, despre viata opulenta, atragand creatori de opere nemuritoare, care au imbogatit patrimonial cultural venetian si universal. Dupa momentul venetian, te opresti in piata San Marco, coplesit de o oboseala placuta, provocata de avalansa de informatii care s-au pravalit peste noi, intelectul si spiritul, simtind nevoia sa se reculeaga. Gazdele fac acest lucru foarte placut.

Intr-o latura a pietii San Marco, latura turnului de 300 feet, construit la 1902, au amenajat esplanade in care te poti racori sorbind din racoritoarele oferite si acordurile muzicale din cele mai valoroase lucrari de muzica clasica universala.

Dupa ce ochiul a fost sedus peste poate, sufletul a fost suprasaturat cu avalansa de satisfactii nascute din poezia culorilor, virtuosi ai instrumentelor muzicale, modeleaza margaritare sonore, rostogolindu-le de pe portative prin mijlocirea auzului in universul interior al fiecaruia. Aceste armonii te transporta pe valurile Dunarii, prin Praterul Vienei-cu Strauss-ii, dansezi cu contesa lui Kalmann, traiesti succesiv anotimpurile lui Vivaldi, sorbi din geniul lui Mozart, pasesti pe plaiurile natale in acordurile lui Enescu, Bartok si Dvorjak etc. etc…. Asta este, cred, impresia care te recheama peste ani pentru a redescoperi VENETIA…

Ion Anton, Los Angeles, California
_________________
Fr Constantin Alecse
Biserica.org
Dambroca.org
Blog-ul in Romaneste
Back to top
View user's profile Send private message
Fr Constantin Alecse
Site Admin


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 4821

PostPosted: Fri Sep 29, 2006 1:42 pm    Post subject: Note de calatorie:Florenta,Perla Toscanei si a Lumii Artelor Reply with quote

Note de calatorie: Florenta, Perla Toscanei si a Lumii Artelor

Florenta, orasul natal al Renasterii si locul de botez al lumii moderne. Rigoarea trebuie sa guverneze organizarea vizitarii artei florentine, a carei monumentalitate artistica si culturala este sustinuta de patru piloni; pictura, sculptura, arhitectura si muzica. Toate au valoare nepereche.

Pictura renascentista este fara egal, fiind realizata de mari maestri ai penelului si culorilor, sculptura straluceste fata de tot ce s-a realizat in lume, simbolul perfectiunii anatomice fiind lucrul mainilor lui Michelangelo Buonarroti - este vorba de David; arhitectura nu este numai pentru a acoperi nevoile locative, ci pentru a incanta ochiul si a dainui milenii prin frumusetea, trainicia si functionalitatea ei. Admirand o opera de arta sculptata, iti imaginezi ca blocul de marmora a fost ca o nuca in care s-a zamislit perfectiunea, iar artistul n-a facut altceva decat a inlaturat coaja si miezul-statuie a aparut in toata splendoarea lui.

Armonia culorilor declanseaza in interiorul fiecaruia muzica si poezia sufletului, satisfactia si bucuria de viata. Liniile arhitectonice scot spatiul din sfera necesarului si il plaseaza in lumea artei. Muzica face parte din insasi fiinta florentinilor. Ea este ca un izvor de fluid sonor care curge de la pamant la cer, apropiindu-ne cel mai mult de misterul ceresc. Divinitatea binecuvantandu-ne cu roua harica a talentului muzical. Tezaurul cultural al Florentei intr-un asemenea spatiu nu poate fi prezentat decat sintetic, prin obiectivele principale, care aduc faima Florentei. Obiectivele care mustesc de arta si istorie, sunt grupate central. Poti lua startul cu Galeriile Uffizi care adapostesc colectii de tablouri celebre realizate de autori de prima marime artistica. Numesc cativa dintre maestrii penelului si culorilor: Giotto; Leonardo da Vinci, Raphael, Caravaggio, Tizian, Michelangelo, Botticelli, Lippi, Veronese, Tintoretto si multi altii, care se insira pe distanta a cinci secole (din sec. 13 pana in sec. 17). Florenta se distinge printr-o varsta specifica a Renasterii si a artei Baroque.
Intre multitudinea de valoroase tablouri sunt intercalate si multe sculpturi. Cateva capodopere care aduc faima Galeriilor se cer a fi enuntate. Nasterea lui Venus, Primavera, Trei Gratii ale lui Botticelli, Raphael si Filippo Lippi cu cate o Madonna, Tizian cu Venus de Urbino. Un popas se cere a fi facut la Altarul Gothic, care vorbeste despre pre-realism, la care Giotto si-a adus o contributie esentiala.

O clasica sculptura a lui Leonardo - Venus de Medici -considerata etalon de frumusete in Europa elisabetana. Tabloul lui Michelangelo - Sfanta Familie si altele lasandu-va bucuria inegalabila sa le admirati cand veti pasi in Uffizi. La cativa pasi de Uffizi se afla Palatul Vechi, frumos fortificat, una dintre resedintele celebrei familii de Medici. Si aici stelele artistice ale Toscanei se identifica prin lucrari monumentale. Michelangelo cu sculptura Victoria; Donatello cu bronzul Iudith si Halerfernes. Daca nu intri in muzeu, in curte poti admira perfectiunea anatomica a lui David, opera lui Michelangelo. Din 1873, in locul originalului se afla o copie, deoarece originalul innobileaza, tronand gratios in Piata Michelangelo. In curtea Galeriilor se afla un adevarat muzeu al statuilor celebritatilor: Michelangelo, Leonardo, Galilei, Dante, Vespucci si a patronului Renasterii, Lorenzo de Medici -Magnificul. Pasesti apoi, pe Podul Vechi, peste Canalul Arno, faimos prin vechimea si destinatia sa de a inlesni legatura intre Galeriile Uffizi si Palatul Vechi pe de o parte si Palatul Pitti pe de alta parte si cu toate edificiile care le inconjoara.

    Comerciantii cu imaginatie in desfacerea aurului si argintului, s-au grabit sa faca din acest pod un loc al comertului de intampinare, iesind in fata
trecatorilor cu produsele lor. Inflorirea comerciala a podului a atras dupa sine o aglomerare de foarte mici magazine agatate in cele mai nastrusnice si nefiresti pozitii, podul aparand ca un ciorchine. Privindu-l din albia Canalului Arno, peste care se arcuieste, iti apare ca fiind un colac de salvare, toate anexele si adaugirile seculare agatandu-se ca niste fiinte disperate, pentru a se salva de la inec.

Maiestuos se inalta Domul, dar care nu are nimic comun cu cel din Milano, acea dantelarie in marmora, care iti seduce ochiul Domul din Florenta are personalitate prin unicitate, avand comun doar stilul arhitectonic, gothic. Din 1870, Domul este placat cu marmora toscana de culoare roza, alba si verde, realizandu-se o policromie care-ti incanta ochiul si sufletul. Arhitectul toscan Bruneleschi a conceput in stilul Renasterii, constructia artistica, demna de urmat ca stil si a decorat-o cu o bogata colectie de picturi, la loc de cinste aflandu-se tabloul Judecata de Apoi, a maestrilor Vasari si Zuccari. In apropierea Domului se afla Botezatorul (Aghiazmatarul). Familia emblematica a Florentei a fost Familia Medici, care de prin 1444 si pana in 1700, a stralucit pe firmamentul Toscanei, contribuind la inflorirea sociala si culturala. Exponentul de varf al acestei familii a fost Lorenzo Magnificul. Palatul Medici-lor are o Capela care este si loc de veci, de ornamentarea ei ocupandu-se Michelangelo. Un adevarat muzeu al eternitatii este Biserica Sfanta Cruce, in care isi afla odihna vesnica stele ale culturii toscane si universale: G. Galilei, Michelangelo, care a trecut in nefiinta in anul 1564 , an in care Galileo se nastea. Li s-au alaturat G. Rossini, Machiavelli, Bruneleschi. Faima pamanteana le este decorata cu celebre lucrari, reprezentativa fiind Moartea Sfantului Francisc a lui Giotto.

Din comorile inestimabile ale Florentei, mai amintesc, fara a le detalia, urmatoarele: Muzeul National de Sculptura; Muzeul San Marco, cu importante lucrari ale lui Fra Angelico; Muzeul Pietrelor Pretioase, de la 1588, care prezinta peste 500 diferite minerale pretioase; Galeria de Arta a Academiei, in care troneaza un David nefinisat, pe care daca il privesti in adancul ochilor patrunzi epoca Renasterii; Muzeul Stiintei in care poti admira picturi, sculpturi, mozaicuri, arhitectura. Mai trec in revista casa lui Michelangelo, Dante, Leonardo, Muzeul de Arta Moderna, Trezoreria si altele. Dupa aceasta vizita a Florentei, putem afirma, fara teama de a gresi, ca monumentalitatea culturala a Toscanei, in constelatia culturilor lumii, se sprijina pe patru piloni principali: pictura, sculptura, muzica si arhitectura. Fiecare dintre acestea are cate un simbol: pictura pe enigmatica Mona Lisa; sculptura pe incantatorul David; muzica pe Rossini si nu numai, iar arhitectura pe Bruneleschi cu Domul. Pentru acestea Florenta este perla Toscanei si a lumii artelor. Va asteapta, iubiti cititori, sa va ostoiasca foamea de cultura, frumos si drumetie.

Ion Anton, Los Angeles - California
_________________
Fr Constantin Alecse
Biserica.org
Dambroca.org
Blog-ul in Romaneste
Back to top
View user's profile Send private message
Fr Constantin Alecse
Site Admin


Joined: 28 Jun 2006
Posts: 4821

PostPosted: Thu Oct 19, 2006 10:11 am    Post subject: Impresii de calatorie: Eterna Roma Reply with quote

Impresii de calatorie: Eterna Roma

Dedic aceasta relatare nepotului meu Victor, care si-a sarbatorit 15 ani la Roma, in timpul periplului Italian 2006.

Dupa cum se vede de mai sus, episodul “ Roma’’ nu l-am mai notat cu ’’Note de calatorie’’ deoarece a incerca sa concep asa ceva despre orasul etern, ar fi ca si cum as incerca sa introduc Himalaia in buzunarul pantalonilor.

Cei 1000 de ani de istorie romana, 500 de ani de Republica, pana la Domnul Hristos si 500 de ani de Imperiu, dupa Hristos, au conuscut extazul, dar si agonia Cele doua forme de guvernare, au avut la mijlocul lor (sec. I inainte de Hristos), placa turnanta intre Republica, cu guvernare senatoriala aleasa si Imperiu, cu conducere dictatoriala, impusa. Cel care a marcat trecerea de la o forma la alta, a fost marele Cezar, care la anul 50 i H, a suspendat Constitutia Romana, care asigura forma de Republica si si-a asumat puterea dictatoriala, motiv pentru care a fost asasinat de conspiratia senatoriala, avandu-l printre asasini si pe fiul sau Bruthus.

    Imperator Caesar Divi Filius Augustus
I-a succedat la putere, fiul sau adoptiv Augustus, iar Cezar n-a mai fost un nume, ci a devenit un simbol. Imparatul Augustus a adus Pax Romana, 200 de ani, timp in care Roma extinde un imperiu din Egipt pana in Scotia si din Turcia pana in Maroc.

Dupa aceasta, in ultimii 300 de ani, Imperiul Roman a cunoscut o lunga decadere Cauzele au fost mai multe, unele interne si altele externe. Cele interne au fost legate de proliferarea crestinismului, care blama decadenta morala a paganilor. Acestia au prigonit sute de ani pe cei care au imbratisat credinta in Hristos, martirizand sute de mii de credinciosi. Din afara, triburi barbare din Asia sau germanice au atacat si au cucerit peninsula impingand spre interior, granitile. Aceste triburi, la anul 410 au ocupat o mare parte din Forumul roman. Ultimul imparat al Romei, a fost alungat la anul 476, a stins lumina, dupa aceasta intreaga Europa, a plonjat in secole de ignoranta, decadere si intuneric.

Au avut loc mutatii foarte importante, imparatii devenind, papii; senatorii devenind, episcopii, iar oratorii devenind preotii

Acestea s-au consolidat la anul 1054, cand s-a produs Marea Schisma, cretinismul avand doi poli: la Constantinopole, in Imperiul Bizantin, polul de rasarit (ortodoxia) si cel de la Roma, polul de apus al catolicismului Cei 1000 de ani, perioada de glorie a Romei, a dus la acumulari de valori, imense si o dezvoltare culturala si arhitectonica fara precedent. Pe cei cuceriti, Roma i-a civilizat dar a facut si un transfer de valori in interiorul Imperiului.

    Coloseum
Cu forta de munca cucerita si o inclinatie catre grandoare si opulenta, au inaltat nenumarate edificii care au devenit simboluri ale Romei: Coliseum, arcurile de triumf ale lui Titus, Constantin si Septimius Sever; Teatrul Marcello; Capitoliul; Columna Traiana; Catedrala SF. Petru; Pantheon; Forumul; Circus Maximus; Catacombele; Via Apia plus sutele de mii de edificii de dupa perioada imperiala.

    Columna Traiana
Coloseum-ul este o marturie vie a ingineriei romane de acum 2000 de ani. Pentru constructie s-au folosit cimentul, piatra, caramizile si marmora, realizedu-se o mega structura, in exterior fiind decorat cu coloane dorice, ionice si corintiniene, putand adaposti pe locuri 50,000 de oameni. Ocupantii acestor locuri traiau in extaz desfasurarea luptelor dintre gladiatori, criminali animale salbatice si foarte multe si crancene lupte intre crestini si animale salbatice Sutele de mii de crestini martirizati au sfintit cu sangele lor Coloseum-ul, de aceea, in fiecare an, in noaptea de Inviere, insusi Papa, oficiaza Sfanta Liturgie, pe o esplanada, in arena jertfelor de credinta.

Fiecare edificiu comemorativ ilustreaza victoria romanilor asupra provinciilor si popoarelor atacate. Arcul lui Titus, comemoreaza victoria romanilor asupra Iudeii la anul 70 dupa Hristos. Razboiul a fost religios. Israelitenii si-au marturisit credinta in Dumnezeu si nu in Imparat. Dupa un scurt si sangeros razboi, romanii au invins rebelii, au ocupat Ierusalimul si au luat 50,000 de evrei sclavi, care au fost forta de munca pentru zidirea Arcului lui Titus.

Arcul lui Septimius Severus, construit la anul 203 d.H. Reliefurile consemneaza bataliile impotriva Mesopotamiei, capturarea barbarilor si intoarcerea la Roma pentru parada triumfala.

    Arcul lui Constantin
Arcul lui Constantin semnifica victoria asupra rivalului sau Maxentius intr-o batalie cruciala la anul 312 dH. In noaptea dinaintea bataliei, Constantin, a vazut pe Cer o cruce si un indemn, PRIN ACEST SEMN VEI INVINGE ’’ Avand drept calauza semnul Crucii armata Imparatului Constantin a biruit si a legiferat cretinismul. Mai mult decat Arcurile de Triumf este semnificatia Columnei lui Traian care comemoreaza victoria romanilor asupra ducilor.

Am sa expun cateva considerente pentru care Columna este si un motiv de mandrie romaneasca, dar nu emotional, ci justificat prin consemnarile istoriei. Multele campanii expansioniste au dus la saracirea bugetului Romei.

In aceste conditii, Roma a pus ochii pe un regat bogat, aflat la nord de Dunare. Inca din perioada lui Buerebista, Dacia reprezenta o amenities pentru Imperiul Roman. Au si fost cateva campanii intre ani 85 si 89 dH, dupa cea din anul 89, dupa o batalie intre daci si romani incheindu-se o pace intre Decebal si Domitian.

Romanii acorda importante ajutoare pentru ca dacii sa intaresca granitele Decebal a folosit aceste ajutoare pentru a se inarma impotriva romanilor Bogatiile Daciei au motivat un nou conflict Noul imparat Traian, in anul 101 invadeaza Dacia, legiunile romane pustiind totul in cale In anul 102,Decebal se preda. si primeste din nou ajutoare pentru a crea o zona de aparare puternica impotriva expeditiilor popoarelor migratoare din nord si est. Din nou Decebal le-a folosit penru ca Dacia sa devina o mare putere independenta. Dacia intarindu-se militar,a incitat la rascoala triburile invecinate, pustiind coloniile romane de dincolo de Dunare. In anul 106, Traian ataca din nou Regatul Daciei. Al doilea razboi a implicat mai multe lupte, provocand insemnate pierderi armatei romane, dar in final Traian asediaza capitala Daciei, Sarmizegetusa, distrug apeductele, incendiaza orasul, cucerindu-l. Dacia era cucerita. Decebal se retrage si ca sa nu devina sclav, se sinucide. Prin tradarea confidentului sau, Bicilis, romanii descopera comoara lui Decebal, in raul Sargesia estimata la 165 tone aur si 331 tone argint. Importanta victoriei asupra Daciei este reflectata de atitudinea lui Traian, care a decretat 123 de zile de sarbatoare in intreg Imperiul Roman iar pentru comemorarea victoriei asupra vitejilor daci, a inaltat o columna inalta de 130 de feet (aprox. 40 m) in varful careia se afla statuia Imparatului. Peste 2500 de scene in relief, urcand in spirala imortalizeaza crancenele lupte dintre puternicii romani si vitejii daci.

    Muzeului Civilizatiei Romane
Deasemenea, pe un lung hol al Muzeului Civilizatiei Romane, sunt expuse reliefuri de pe Columna, atestand, ce a insemnat pentru romani ingenuncherea unui popor viteaz cel mai viteaz dintre traci, cum a fost descris de catre istoricul Herodot.

Alt edificiu, Baile lui Diocletian, construit la anul 300 d H, reprezinta o mostra de civilizatie, avand 3,ooo de baterii. Au functionat pana in anul 537, cand triburile barbare au distrus apeductele.

Apoi Muzeul Etrusc cuprinde aspecte din viata etruscilor de prin ani 600, iH, cand Roma era un oras etrusc. Chiar daca Nero a ramas in istorie ca un personaj negativ, ca si Caligula, il consemnez, viata lui fiind o mare drama. Imparat intre ani 54 si 68 dH este consemnat de istorie ca ucigasul tatalui sau, a sotiei sale care era gravida,si crucificatorul Sf. Apostol Petru la anul 64 dH

Deasemenea, cand Roma a fost cuprinsa de un devastator incendiu, Nero a fost acuzat ca fiind autorul, sub povara fapte lor de mai sus sinucigandu-se. Calea, Via Apia, cu inceputul in sec. 4 iH este poarta de est, este numit si regina drumurilor. Se intinde pe o longtime de 592 de k m., pana la portul Brindisi, de unde vasele se imbarcau pentru Grecia si Egypt. Era cea mai rapida cale terestra pentru pedestri, cavalerie, mijloace de transport cu tractiune animala si este inca folosita si astazi. Catedrala Sf. Petru este cea mai bogata si impresionanta. din lumea crestina. Radacinile ei sunt adanc infipt in istoria Imperiului Roman, dar stralucirea si-a do bandit-o dupa Marea Schisma (anul 1054), apogeul cunoscandu-l in epoca Renasterii, cand genii ale picturii, sculpturii si arhitecturii cu o inspiratie divina au creat capodopere pentru Vatican si cultura universala.

    Catedrala Sf. Petru
Michelangelo-sculptor, pictor si arhitect -doar la 24 de ani a sculptat PIETA care exprima durerea sfasietoare a Mamei Domnului Hristos vazandu-si Fiul traind Calvarul pentru mantuirea neamului omenesc Mai tarziu realizeaza, cu penelul, Capela Sixtina fiind una din cele mai valoroase 4 lucrari din lume. In momentul de epuizare fizica, Raphael a completat lucrarea.

    Michelangelo, La Pieta
Renumit este si baldachinul din bronz al lui Bernini De fapt Catedrala este o comoara de opere de arta, care de care mai valoroase Si cum am scris la inceput, stimati cititori, imi este imposibil sa fac macar un tablou al Romei antice si contemporane de aceea ma opresc aici, precizand ca toate edificiile inaltate intru cinstirea victoriilor legiunilor romane au fost ridicate ca marturii viitorimii, a perioadelor de mare stralucire a unui Imperiu mare in spatiu si timp, care si-a pus pentru totdeauna pecetea asupra lumii Urmele de mii de ani sunt graitoare.

Ion Anton, Los Angeles, California
_________________
Fr Constantin Alecse
Biserica.org
Dambroca.org
Blog-ul in Romaneste
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Biserica.org - Discussion Groups Forum Index -> Diverse, Asistenţă pe Furum, etc... All times are GMT - 7 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group